دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ / Monday, 3 August, 2015
نظام‌ جدید آموزشی‌ ایران‌

نظام‌ جدید آموزشی‌ ایران‌نظام‌ آموزشی‌ دوره‌ متوسطه‌ در كشور پس‌ از۵ دهه‌ راه‌ تحول‌ در پیش‌ گرفته‌ است‌. بی‌ تردید، نظام‌ آموزشی‌ جدید همچنان‌ برای‌ دانش‌ آموزان‌ و خانواده‌ها نامانوس‌ بوده‌ ونیاز به‌ فعالیت‌ تبلیغاتی‌ گسترده‌ دارد. مطابق‌ نظام‌ مذكور هیچ‌ دانش‌ آموزی‌ از این‌ پس‌ در مقطع‌ آموزش‌ متوسطه‌ مردود نشده‌، بلكه‌ از امكان‌ گذراندن‌ واحدهای‌ درسی‌ به‌ صورت‌ ترمی‌ نظیر دانشگاه‌ برخوردار می‌گردد. غلط‌ یا درست‌ این‌ نخستین‌ برداشت‌ عمومی‌ از نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ ایران‌ است‌ بود.
نظام‌ قدیم‌ آموزشی‌ بیش‌ از ۴۰ سال‌ بر پیكره‌ آموزش‌ و پرورش‌ كشور ایران‌ استوار بوده‌ است‌. این‌ نظام‌ ابتدا پس‌ از مكتب‌ خانه‌ها به‌ عنوان‌ نظام‌ آموزشی‌ كلیه‌ مناطق‌ كشورمطرح‌ گردیده‌ و مدارس‌ گوناگون‌ با عملكردی‌ ویژه‌ شكل‌ یافت‌. كتب‌ درسی‌ و متون‌ آموزشی‌ با تغییراتی‌ جزیی‌ حداقل‌ تا سه‌ نسل‌ دست‌ به‌ دست‌ شد. این‌ در حالی‌ بود كه‌ در سال‌ ۷۱ نظام‌ جدید آموزشی‌ كشور مطرح‌ شده‌ و به‌ صورت‌ آزمایشی‌ در چند استان‌ به‌ مرحله‌ اجرا در آمد. طی‌ سال‌ ۷۲، ۲۰ درصد از مدارس‌، طی‌ سال‌ ۷۳ بالغ‌ بر۴۰ درصد و طی‌ سال‌ ۷۴ بالغ‌ بر ۶۰ درصد و طی‌ سال‌ ۷۵ كلیه‌ مدارس‌ دوره‌ متوسطه‌ ایران‌ تحت‌ پوشش‌ نظام‌ مذكور قرار گرفته‌ و مورخه‌ ۲۴/۸/۷۵ به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رسید.
نظام‌ آموزش‌ قدیم‌ متحول‌ شده‌ و به‌ نظر كارشناسان‌ حل‌ بسیاری‌ از مشكلات‌ دانش‌ آموزان‌ از جمله‌ افت‌ تحصیلی‌ مستلزم‌ اعمال‌ این‌ تغییر بود. از سوی‌ دیگر نظام‌ قدیم‌ آموزشی‌ آنچنان‌ كه‌ باید كاریابی‌ نداشته‌ و طبق‌ آمارهای‌ به‌ دست‌ آمده‌ از هر ۱۰۰ نفر در یك‌ دوره‌ تحصیلی‌ ۱۲ ساله‌ تنها ۱۲ نفر به‌ دریافت‌ دیپلم‌ متوسطه‌ نایل‌ می‌آمدند.به‌ عبارت‌ دیگر، از هر ۱۰۰ نفر تنها ۷۴ نفر به‌ مقطع‌ آموزش‌ راهنمایی‌، ۳۸ نفر به‌ كلاس‌ اول‌ دبیرستان‌ و ۲۱ نفر به‌ سال‌ چهارم‌ دبیرستان‌ راه‌ می‌یافتند و از ۲۱ نفر باقی‌ مانده‌ تنها ۱۲ نفر موفق‌ به‌ دریافت‌ دیپلم‌ می‌شدند. همچنین‌ افزایش‌ شمار مردودین‌ و تجدید شدگان‌ حاكی‌ از وجود نارسایی‌ در نظام‌ قدیم‌ آموزشی‌ بود. طرح‌ نظام‌ جدید آموزشی‌ را نمی‌ توان‌ با چند عكس‌ و اسلاید، نمودار و جدول‌ به‌ جامعه‌ شناساند.
این‌ طرح‌ كه‌ سالها درباره‌ آن‌ تحقیق‌ و بررسی‌ شده‌ است‌، محدود به‌ یك‌ یا چند كشور نیست‌، بلكه‌ برای‌ طراحی‌ این‌ طرح‌ نظام‌های‌ گوناگونی‌ در جهان‌ مورد مطالعه‌ قرار گرفت‌ كه‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ كشورهای‌ ژاپن‌، استرالیا، هند، شوروی‌ سابق‌، انگلستان‌، فرانسه‌ و آلمان‌ اشاره‌ كرد. از جمله‌ مهمترین‌ مشكلات‌ دانش‌ آموزان‌ مقطع‌ نظام‌ جدید عدم‌ شناخت‌ كافی‌ از این‌ نظام‌ آموزشی‌ است‌، این‌ نوع‌ آگاهی‌ و ابهام‌ سبب‌ بروز مشكلات‌ گوناگونی‌ شده‌ است‌. از این‌ روی‌ از راه‌ تبلیغات‌ درست‌ و استفاده‌ از رادیو و تلویزیون‌، می‌بایستی‌ اطلاعات‌ لازم‌ درخصوص‌ نظام‌ جدید آموزشی‌ در اختیار مردم‌ قرار گیرد. نظام‌ جدید آموزشی‌ در كلیه‌ زمینه‌ها با نظام‌ قدیم‌ آموزشی‌ متفاوت‌ است‌. شیوه‌ امتحان‌، نحوه‌ گذراندن‌ دروس‌، برنامه‌های‌ آموزشی‌ ارایه‌ شده‌ و انتخاب‌ رشته‌ (هدایت‌ تحصیلی) در نظام‌ جدید متحول‌ شده‌ و بطور قطع‌ مشكلاتی‌ نیز در بر دارد، از جمله‌ مسائل‌ مطرح‌ در میان‌ دانش‌ آموزان‌ نظام‌ جدید رفتن‌ به‌ دانشگاه‌ها طبق‌ قوانین‌ نظام‌ جدید است‌ چرا كه‌ مطابق‌ قوانین‌ نظام‌ آموزشی‌ مذكور، هر دانش‌ آموز از امكان‌ حضور در آزمون‌ ورودی‌ پیش‌ دانشگاهی‌ به‌ مدت‌ ۳مرتبه‌ برخوردار بوده‌ و در صورت‌ قبولی‌ از حق‌ ادامه‌ تحصیل‌ در مراكز آموزش‌ عالی‌ بهره‌ مند می‌گردد.
طی‌ سال‌ تحصیلی‌ ۷۶ـ ۷۵ ورود به‌ مراكز پیش‌ دانشگاهی‌ بر اساس‌ آزمون‌ میسر گردید چرا كه‌ طرح‌ نظام‌ جدید از مرحله‌ آزمایشی‌ خارج‌ شده‌ و به‌ تصویب‌ مجلس‌ رسید. در لایحه‌ تصویبی‌ آن‌ دسته‌ ازدانش‌ آموزانی‌ كه‌ از ورود به‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ باز ماندند، با حضور در آزمون‌ كنكور مرحله‌ اول‌ و قبولی‌ در آن‌ از حق‌ حضور در دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ برخوردار گردیده‌ و پس‌ از اتمام‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ در دانشگاه‌ ها ثبت‌ نام‌ كردند.علاوه‌ بر این‌ آن‌ دسته‌ از افرادی‌ كه‌ از دیپلم‌ متوسطه‌ نظام‌ جدید برخوردار بودند نظیر دانش‌ آموزان‌ سال‌ سوم‌ نظام‌ قدیم‌ از حق‌ حضور درآزمون‌ دانشگاه‌ آزاد برخوردار گردیدند.
● آزمونهای‌ دو نوبته‌
از آزمونهای‌ دونوبته‌ تحت‌ عنوان‌ سر آغاز تحول‌ نظام‌ ارزشیابی‌ تحصیلی‌ ایران‌ یاد می‌گردد.
از سال‌ تحصیلی‌ ۱۳۸۱ـ۱۳۸۰ برگزاری‌ آزمونهای‌ دو نوبته‌ در مقاطع‌ تحصیلی‌ ابتدایی‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌ سراسر كشور مد نظر قرار گرفت‌. این‌ شیوه‌، بر ارزشیابی‌های‌ تحصیلی‌ مستمر از دانش‌ آموزان‌، فعالیتهای‌ تحقیقاتی‌ و تلاشهای‌ خارج‌ از كلاس‌ فراگیران‌ و نیز تكالیفی‌ كه‌ طی‌ دوره‌ انجام‌ می‌دهند، تاكید می‌شود،گفتنی‌ است‌ كه‌ لایحه‌ مذكور توسط‌ شورای‌ عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ تصویب‌ و به‌ كلیه‌ مدارس‌ كشور ابلاغ‌ گردید.
▪ ویژگی‌ امتحانات‌ دو نوبته‌
▪ از جمله‌ مهمترین‌ ویژگی‌ امتحانات‌ دو نوبته‌ می‌توان‌ به‌ موارد ذیل‌ اشاره‌ نمود:
۱. تبدیل‌ فرهنگ‌ بیست‌ محوری‌ و نمره‌ گرایی‌ در خانواده‌ها به‌ فرهنگ‌ فرآیند گرایی‌ و محتوا گرایی‌
۲. باز نگری‌ نظام‌ حقوق‌ و مزایای‌ كادر آموزشی‌ كشور (درون‌ نهادی‌ و برون‌ نهادی)
۳. اعمال‌ تغییرات‌ قابل‌ توجه‌ در ساختار و عملكرد مناطق‌ و ادارات‌ آموزش‌ و پرورش‌
۴. واگذاری‌ اختیار تصمیم‌ گیری‌ در زمینه‌های‌ بودجه‌ بندی‌ مراكز آموزشی‌،تدوین‌ برنامه‌های‌ آموزشی‌، انتخاب‌ شیو ه‌های‌ تدریس‌ و یاد گیری‌ و روشهای‌ ارزشیابی‌ به‌ مدارس‌ و معلمین‌ از یك‌ سو و عدم‌ ضرورت‌ وجودی‌ برخی‌ از دوایر اداری‌ من‌ جمله‌ گروههای‌ آموزشی‌ از سوی‌ دیگر.
▪ معایب‌ آزمونهای‌ دو نوبته‌
▪ از جمله‌ مهمترین‌ معایب‌ آزمونهای‌ دو نوبته‌ می‌توان‌ به‌ موارد ذیل‌ اشاره‌ نمود:
۱. در طرح‌ امتحانات‌ دو نوبته‌ با،فراهم‌ كردن‌ بستری‌ مناسب‌ برای‌ قبولی‌ ناحق‌ و كمی‌ و عدم‌ آمادگی‌ دانش‌ آموزان‌ با وجود معلمین‌ كم‌ كار و سنت‌گرا
۲. افزایش‌ افت‌ تحصیلی‌ و تنزل‌ كیفیت‌ آموزشی‌
۳. عدم‌ وجود انگیزه‌ و هدف‌ اقتصادی‌ (كاهش‌ هزینه‌های‌ جاری‌ نظام‌ آموزشی‌) با مطالعه‌ اهداف‌،مواد و پیوست‌های‌ آیین‌ نامه‌ آزمونهای‌ دو نوبته‌
۴. نیاز به‌ تجهیز امكانات‌ آموزشی‌ و كمك‌ آموزشی‌، ضرورت‌ بازآموزی‌ مداوم‌ معلمان‌ و كادر مدارس‌، ارایه‌ خدمات‌ جانبی‌ و حمایتی‌ جهت‌ یادگیری‌ بهتر دانش‌ آموزان‌ و صرف‌ هزینه‌های‌ بیشتر توسط‌ مدارس‌.● بحث‌ و نتیجه‌ گیری‌
بازنگری‌ وتحول‌ نظام‌ آموزشی‌ ایران‌، با در نظر گرفتن‌ تحولات‌ عمیق‌ اجتماعی‌ و بافت‌ جمعیتی‌ جامعه‌،تامل‌ هوشمندانه‌ بر پیشرفتهای‌ چشمگیر و فراینده‌ جهان‌، تحلیل‌ بنیادی‌ كاستی‌های‌ نظام‌ آموزشی‌ و بررسی‌ شاخص‌های‌ كاریابی‌ درونی‌ آن‌ ضرورتی‌ اجتناب‌ ناپذیر و مداوم‌ بوده‌ كه‌ مقایسه‌ نتایج‌ تحلیل‌ها و بررسی‌های‌ مذكور با نیازها و ویژگی‌های‌ لازم‌ جهت‌ ادامه‌ حیات‌ در جهان‌ نوین‌، حركت‌ به‌ سوی‌ تمركززدایی‌ و واگذاری‌ اختیارات‌ به‌ عوامل‌ اصلی‌ نظام‌های‌ آموزشی‌ (معلمین‌، كاركنان‌ و مدیران‌ مدارس‌)، تمركز بر بهبود یادگیری‌ دانش‌ آموزان‌ و جلب‌ مشاركت‌ خانواده‌ها را به‌دنبال‌ داشته‌ است‌. رویكرد مدرسه‌ محوری‌ جهت‌ تحقق‌ اهداف‌ فوق‌ با توجه‌ به‌ نظام‌ به‌ شدت‌ متمركز فرهنگی‌ و سازمانی‌ ایران‌، نیازمند بستر سازی‌ مناسب‌ است‌. از آنجا كه‌ تغییرات‌ گسترده‌ و همه‌ جانبه‌ در گذشته‌ خاطرات‌ خوبی‌ را در اذهان‌ عمومی‌ جامعه‌ به‌ جا نگذارده‌ است‌، طراحی‌ آیین‌ نامه‌ ارزشیابی‌ فرآیند محور آزمونهای‌ دو نوبته‌ مقدمات‌ استقرار مدرسه‌ محوری‌ را فراهم‌ آورده‌ است‌.
در كنار اصلاح‌ برخی‌ از موارد متناقض‌ در آیین‌ نامه‌ مذكور توسط‌ شورای‌ عالی‌، اهتمام‌ جدی‌ و مسئولانه‌ مقامات‌ مسئول‌ اجرایی‌ در حوزه‌های‌ مالی‌ اداری‌، برنامه‌ ریزی‌ و نیروی‌ انسانی‌ و آموزشی‌ و پرورشی‌ جهت‌ آموزش‌ و باز آموزی‌ مداوم‌ عوامل‌ ذی‌ ربط‌ در كلیه‌ سطوح‌، تامین‌ امكانات‌ و خدمات‌ موردنیاز، اصلاح‌ نظام‌ استخدامی‌، ارتقای‌ پاداش‌ و مزایای‌ كادر آموزشی‌ و سیستم‌های‌ برنامه‌ ریزی‌ درسی‌ و آموزشی‌ می‌تواند حركت‌ از نظام‌ تربیت‌ تلقینی‌ به‌ تربیت‌ پویا و خلاق‌ و مشاركت‌ جویانه‌ و از نظام‌ متمركز اداری‌ به‌ ساختاری‌ نیمه‌ متمركز و غیر متمركز كه‌ موجبات‌ فعال‌ سازی‌ اندیشه‌ و توان‌ آحاد جامعه‌ را فراهم‌ آورد، تسریع‌ بخشد. تحقیق‌ جامع‌ و كارآمد از اؤرات‌ اجرای‌ آیین‌ نامه‌ آزمونهای‌ دو نوبته‌ طی‌ سال‌ تحصیلی‌ ۸۰ـ ۷۹ ابهامات‌ را آشكار ساخته‌ و نقاط‌ قوت‌ و ضعف‌ طرح‌ را به‌ تصویر كشانده‌ و برنامه‌ ریزان‌ را برای‌ بازنگری‌ فرآیندی‌ برطرح‌ و رهبران‌ آموزشی‌ را برای‌ مدیریت‌ مطلوب‌ آن‌ مجهز می‌سازد. هم‌ اكنون‌ در نظام‌های‌ آموزشی‌ مدرن‌، مدارس‌ علاوه‌ بر مدیران‌،از هدایت‌ كننده‌هایی‌ تحت‌ عنوان‌ راهنما، مدرس‌ همراه‌، مشاور آموزشی‌ و درسی‌ و معلمین‌ راهنما برخوردارند.
موضوعات‌ و مفاهیم‌ هدایت‌ و نظارت‌، كنترل‌ و راهنمایی‌ تحصیلی‌ از دیرباز در حوزه‌ نظری‌ علوم‌ تربیتی‌ و مباحث‌ مدیریت‌ آموزشگاهی‌، دارای‌ جایگاه‌ شایسته‌یی‌ بوده‌ اند. صاحبنظران‌ علوم‌ تربیتی‌ بر این‌ باورند كه‌ به‌ رغم‌ هر نوع‌ برنامه‌ ریزی‌ دقیق‌. مناسب‌ و بی‌ عیب‌ و نقصی‌، نمی‌ توان‌ هر سامانه‌ آموزشی‌ برنامه‌ ریزی‌ شده‌یی‌ را بدون‌ هدایت‌ و نظارت‌ و كنترل‌ عوامل‌ درونی‌ و بیرونی‌، به‌ سر منزل‌ مقصود رسانید. به‌ عبارت‌ دیگر، درست‌ است‌ كه‌ ما برای‌ هدفمند ساختن‌ نظام‌ آموزشی‌ و درسی‌ ۵/۱۸ میلیون‌ دانش‌ آموز و ۵/۱ میلیون‌ فرهنگی‌، برنامه‌های‌ متعددی‌ را طراحی‌ و آنها را از طریق‌ مجاری‌ رسمی‌، قانونی‌ و اداری‌ برای‌ اجرا به‌ ادارات‌ آموزش‌ و پرورش‌ و به‌ وسیله‌ آنها به‌ مدارس‌ ابلاغ‌ می‌كنیم‌، اما آیا هیچ‌ ضرورتی‌ برای‌ هدایت‌ و نظارت‌ و كنترل‌ برنامه‌های‌ ابلاغ‌ شده‌ وجود ندارد؟ درست‌ است‌ كه‌ ما شعار مدرسه‌ محوری‌ را مطرح‌ می‌كنیم‌ و تصمیمات‌ اتخاذ شده‌ توسط‌ شورای‌ مدرسه‌ را ملاك‌ معتبری‌ می‌دانیم‌، اما آیا حتما مدارس‌ خواهند توانست‌ اهداف‌ والایی‌ را كه‌ در برنامه‌های‌ آموزشی‌ طراحی‌ شده‌ به‌ خوبی‌ به‌ اجرا در آورند؟
وقتی‌ سخن‌ از نظارت‌ و راهنمایی‌ یا كنترل‌ به‌ میان‌ می‌آوریم‌، منظورمان‌ طرح‌ نظریات‌ سنتی‌ كنترل‌ و نظارت‌ نیست‌. در نگرش‌های‌ كلاسیك‌ به‌ مقوله‌ كنترل‌، از این‌ فعالیت‌، بیشتر به‌ عنوان‌ مچ‌گیری‌، عیبگیری‌ و نظارت‌ توام‌ با سرپرستی‌ مستقیم‌ و حضوری‌ یاد می‌كردند. در این‌ حالت‌ تعدادی‌ مشخص از كاركنان‌، كنترولر یا نظارت‌ كننده‌ خاصی‌ داشتند كه‌ دایما در حال‌ پایش‌ آنها بودند.در حالی‌ كه‌ در نظریه‌های‌ جدید مدیریت‌ آموزشی‌ و در تجلیلگاه‌ اندیشه‌های‌ این‌ سبك‌ از مدیریت‌ مدارس‌ و نظام‌های‌ آموزشی‌، بیشتر از بعد هدایتی‌ نظارت‌ و كنترل‌ سخن‌ می‌گویند و اعلام‌ می‌دارند كنترولر، هدایت‌ كننده‌ فرآیند و فعالیتهای‌ آموزشی‌ و تصحیح‌ كننده‌ خطاها و انحرافات‌ و از همه‌ مهمتر تسهیل‌ كننده‌ فعالیت‌ آموزگاران‌ جهت‌ حركت‌ در مسیر صحیح‌ و مبتنی‌ بر برنامه‌ و هدف‌ هاست‌.
افرادی‌ كه‌ فعالیت‌ نظارتی‌ و هدایتی‌ به‌ آنها واگذار می‌شود، بیشتر از آنكه‌ كنترل‌ كننده‌ و پاینده‌ صرف‌ جریان‌ یاددهی‌ یادگیری‌ باشند، تصحیح‌ كننده‌ و آموزش‌ دهنده‌ بوده‌ و انتقال‌ اهداف‌ و تصحیح‌ دیدگاه‌ها نیز بر عهده‌ آنهاست‌. در این‌ نگرش‌، چون‌ به‌ كرامت‌ انسان‌ و ارزش‌های‌ والای‌ او توجه‌ كافی‌ مبذول‌ می‌شود و انسان‌ از پیچ‌ مهره‌یی‌ صرف‌، به‌ نیروی‌ صاحب‌ اندیشه‌ و اختیار بدل‌ می‌گردد، كنترل‌ از مراحل‌ پیش‌ افتاده‌ پایش‌ فیزیكی‌ به‌ درجه‌ خود كنترلی‌ صعود كرده‌ و هر انسانی‌، كنترل‌ فعالیتهای‌ خود را، خود بر عهده‌ می‌گیرد. این‌ مباحث‌، امروزه‌ در دیدگاه‌های‌ مرتبط‌ با مدیریت‌ كیفیت‌ جامع‌ مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار می‌گیرد. هم‌ اكنون‌ در نظام‌های‌ آموزشی‌ مدرن‌، مدارس‌ علاوه‌ بر مدیران‌،از هدایت‌ كننده‌هایی‌ به‌ نام‌های‌ راهنما، مدرس‌ همراه‌، مشاور آموزشی‌ و درسی‌، معلم‌ راهنما و.... هستند كه‌ از سوی‌ متولیان‌ نظام‌ آموزشی‌ (در حالتی‌ كه‌ نظام‌ متمركز یا غیر متمركز باشد) یا از سوی‌ هیات‌ امنای‌ آموزشگاه‌ (در حالتی‌ كه‌ نظام‌ آموزشی‌ غیر متمركز باشد) به‌ كار گمارده‌ می‌شوند و وظیفه‌ هدایت‌ و نظارت‌ فرآیند آموزش‌ بر عهده‌ آنهاست‌. در ایران‌، نیز نمونه‌یی‌ مشابه‌ با حالت‌ اخیر را در مدارس‌ سما، برخی‌ مدارس‌ غیر انتفاعی‌ و نمونه‌ مردمی‌ (سابق‌) و نیز تعدادی‌ از مدارس‌ نمونه‌ دولتی‌ (در جنوب‌ شهر و مناطق‌ محروم‌ كشور) شاهد بوده‌ایم‌.
طی‌ سالهای‌ اخیر، وظیفه‌ نظارت‌ و هدایت‌ برنامه‌های‌ نظام‌ آموزش‌ رسمی‌ در ادارات‌ آموزش‌ و پرورش‌ كشور ایران‌ بر عهده‌ نهادهای‌ مختلفی‌ بوده‌ است‌ كه‌ گروه‌های‌ آموزشی‌ و معلمین‌ راهنما، مقاطع‌ آموزشی‌ و تربیتی‌، دایره‌ ارزشیابی‌ بازرسی‌ و رسیدگی‌ به‌ شكایات‌، ستاد تجهیزات‌ و تكنولوژی‌ آموزشی‌ و.... از آن‌ جمله‌اند. گروه‌های‌ آموزشی‌ به‌ جمع‌ فرهیخته‌یی‌ از معلمان‌ رشته‌ها و پایه‌های‌ مختلف‌ تحصیلی‌ اطلاق‌ می‌گردد كه‌ اعضای‌ آن‌ از میان‌ نیروهای‌ كیفی‌، توانمند و صاحب‌ فكر آموزش‌ و پرورش‌ انتخاب‌ شده‌ و با تجمع‌ در دپارتمانهای‌ آموزشی‌، وظیفه‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجرا برنامه‌های‌ آموزشی‌ مدارس‌، بویژه‌ در بعد غیر كنترلی‌، هدایتی‌ و آموزشی‌ را برعهده‌ می‌گرفتند. تشكیل‌ جلسات‌ توجیهی‌، حضور در مدارس‌، گفتگو با معلمین‌، تشكیل‌ كلاس‌های‌ باز آموزی‌، ارسال‌ جزوات‌ ونشریات‌، ایجاد پل‌ ارتباطی‌ میان‌ مدارس‌ و دانشگاهها و ده‌ها كار كیفی‌ دیگر از جمله‌ فعالیتهای‌ گروه‌های‌ آموزشی‌ محسوب‌ می‌گردید.


مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
مرغ و خروس , فرسودگی ناوگان نیروی هوایی فرانسه , ضرب الاجل مذاکرات هسته ای , ساخت توربین , Burberry , معاون مالی وزارت ورزش , ملته , زنان سرپرست خانوار , قتل مرد , دلپذیر , استرس , کاپیتان صداقت نیا , حمایت از حیوانات , مورچه , حسین منصوری , ارتکاب , خودروهای قدیمی , پاتریاک ارامنه کاتولیک جهان , جزایر مراشال , شهرفرهنگ ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
طرح شعاعی , حزب اتحاد دموکراتیک (UDP) , استرالیا , بقیه‌ی داستان رفتن خواجه به دعوت روستایی سوی ده , بررسی‌های تصویربرداری , انواع مرتع بر اساس نوع پوشش گیاهی , هر که او دعوی مستی می‌کند , اسناد همراه با برات , آرامگاه پروین اعتصامی , جدول درصد نیروهای فعال در دو بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت با ضریب ۱۰۰۰ , شرکت‌های تجارتی , سرطان‌ رحم ـ uterine cancer , TCP/IP و مدل OSI , پیشگیری و کنترل , عوامل زیست‌شناختی , بهداشت مو , تشخیص , احزاب سیاسی عمده , ترانزیت (داخلی و خارجی) و مرجوع نمودن کالا، قوانین و مقررات > سیرجان , خیانت، تردید، دروغگوئی (۲) ,

آقازاده به روایت آقازاده - عارف پوستین دوز ؛ فرزند نعمت ا.. پوستین دوز، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران و مدیر عامل سابق گروه خودرو سازی سایپا اخیرا در صفحه شخصی خود عکسهای جالب و متنوعی از خود را منتشر کرده است.
فیلم / جنجالی‌ترین اظهارات روحانی - در فیلم پیش رو گوشه‌هایی از جنجالی‌ترین اظهارات وی از زمان مناظره‌های انتخاباتی تا امروز را مشاهده می‌کنید.
عکس/ همکاری بنز با خودروسازان داخلی ! - احمدرضا کاظمی در صفحه طنز روزنامه قانون یک آگهی طنز با مضمون حضور قطعی مرسدس بنز در ایران منتشر کرد.
فیلم/ لحظه بلعیدن خدمه توسط موتور هواپیما - هواپیمایی قاتل از کار درآمد و خدمه پرواز را به شکل فجیعی به قتل رساند.
گفتگو با واسطه‌گران ازدواج ! - در جامعه ما مرد هر چه که باشد؛ دختر برایش پیدا می‌شود، ولی دختر اگر کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد، نمی‌تواند ازدواج کند. الان هم پسرها به نوعی معتقدند که دختر برایشان فراوان است و در هر خانه‌ای را که بزنیم، کلی دختر دم بخت برایمان نشسته است.
دندانپزشک پیام صادقیان ! / تصاویر اینستاگرامی - پیام صادقیان با انتشار این عکس از خانم دکتر دندانپزشک برای درست کردن دندان هایش تشکر کرده است. محسن افشانی هم در کلینیک دندانپزشکی در کنار خانم دکتر و دستیارانش سلفی گرفته است.
بدون هیچ صحبتی فقط تماشا کنید - بدون هیچ صحبتی فقط تماشا کنید
هجوم عکس سلفی با پزرعروس در تهران - شروع برنامه ماه عسل 94 با اجرای علیخانی که به دلیل موضوع دور از انتظاری که به آن برنامه اختصاص داده بود؛ حسابی مخاطبان را دلسرد کرد و در ادامه هم، این دلسردی با حضورمهمانی با شغل پزری عروس! در این برنامه، تکمیل شد.
عکسی جدید از بهادر زمانی در گریم حضرت عباس (ع) - بهادر زمانی در گریم حضرت عباس (ع) در نمایی از فیلم رستاخیز در کنار تهیه کننده این مجموعه. احتمالا بهادر حالا که دیده فیلمشان قرار نیست اکران بشود روی به منتشر کردن عکس های آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آورده است تا در آن محیطِ پر مخاطب برجسته و دیده شوند.
تصاویر نشست عوامل سریال پایتخت - نشست صمیمانه عوامل سریال پایتخت با اصحاب رسانه
سلفی با جسد دانشجویان ایرانی ! / تصاویر - عکاسی و سلفی گرفتن در کلاس‌های تشریح پزشکی و انتشار آن در فضای مجازی، پدیده‌ای است که این روزها در حال فراگیر شدن است؛ پدیده‌ای که شاید در هیچ کجای دنیا مانند کشور ما به این صورت دیده نشود.
گفتگو با تازه عروس سینمای ایران در شب ازدواجش - گلاره عباسی بازیگر سینما و تلویزیون به خانه بخت رفت.
الناز حبیبی در فروشگاه شاهرخ استخری / تصاویر - عکس جدید سحر قریشی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، شهرزاد عبدالمجید، کوروش تهامی در روز تولد همسرش، عکس یادگاری نفیسه روشن با کودکان افغان و تصاویر تتلو در ناو جنگی و ...
صحنه نادر شکار شیرها وسط جاده / تصاویر - در این گزارش تصویری که در دو روز اخیر منتشر شده و میلیون‌ها کاربر آن را تماشا کرده‌اند شاهد شکار دو شیر نر در وسط جاده‌ای در آفریقای جنوبی که در برابر چشمان حیرت زده دهها توریست رخ داد، خواهیم بود.
سلفی همسر شهرام محمودی / تصاویر اینستاگرامی - علی لهراسبی، مهدی ماهانی و کامبیز دیرباز چند روز مانده به تعطیلات به پیشواز تفریحات تابستانی در ترکیه رفته اند. سلفی فرزاد حسنی با نیما کرمی، علیرضا جاوید نیا، مژده لواسانی، ژیلا صادقی و صبا راد در حاشیه مراسم یادبود زنده یاد مهران دوستی.
فیلم/ توضیحات مجری زن درباره روزه‌خواری در آنتن زنده - صبا راد مجری برنامه «به خانه بر‌می‌گردیم» که در برنامه زنده تلویزیون به طور ناخواسته مزه غذایی را چشید، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
جنجال کلیپ هسته‌ای «تتلو» / ویدئو - تصاویر حرفه‌ای و قاب‌های هوشمندانه و کارگردانی درستی که در یک کلیپ با مضمون انرژی هسته‌ای دیده می‌شود، هم به لحاظ ساختار و هم از نگاه مضمون اتفاق خوبی محسوب می‌شود، اما اینکه کلیپ انرژی هسته‌ای را چه کسی خوانده بسیار جالب است!
رونمایی از فاجعه ملی در یک مسابقه تلویزیونی / فیلم - مسابقه تلویزیونی «ثانیه ها» که از شبکه دوم سیما پخش می شود، سطح پایین اطلاعات عمومی و سرانه مطالعه در کشور را به نمایش گذاشت. هر یک از شرکت کنندگان در این مسابقه، نماینده هزاران نفر از افراد جامعه هستند که اطلاعات عمومی آنها در حد یک دانش آموز سال دوم ابتدایی است.
عکس جدید از مهناز افشار و دخترش / عکس - بعد از ازدواج پر سر و صدای مهناز افشار با یاسین رامین پسر محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد، این زوج جوان وارد ماجراجویی جدیدی شده‌اند.
مهران غفوریان و همسر در تعطیلات. - مارال فرجاد، نگین صدق گویا، سیاوش خیرابی و امین زندگانی در پشت صحنه سریال جدیدشان. رز رضوی در یک جشنواره خیریه در شیراز. امیر مهدی کیا و ساغر عزیزی در نمایی از سریال معمای شاه در نقش محمدرضا شاه و فرح پهلوی.
پربازدیدها
رئیس جمهور : کاسبان تحریم عصبانی اند! - گروه سیاسی: رییس جمهور کشورمان در مورد انطباق نتیجه برجام با وعده‌های خود اظهار کرد: بدون اغراق می گویم که دستاورد ...
اجرای سناریوی حذف آرام یارانه‌ها/حذف یارانه 2 میلیون نفر تا پایان مرداد ماه - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه دو میلیون نفر تا پایان مرداد ماه خبر داد.
رسانه‌ها باید چهره واقعی اسلام را منتشر کنند - مدیر شبکه آموزش گفت: در مقابله با اشاعه نسخه‌های غیرواقعی از اسلام توسط گروهک‌های تروریستی و تکفیری، رسانه‌های کشورهای اسلامی باید چهره واقعی، رحمانی و اصولی اسلام را نشان دهند.
پخش 3 سریال جدید از شبکه‌ آی‌فیلم - پخش سریال‌های تلویزیونی باغ سرهنگ به کارگردانی فلورا سام، زخم ساخته مسعود آب‌پرور و ولایت عشق به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده بزودی از شبکه ‌آی‌فیلم آغاز می‌شود.
رضا یزدانی: موسیقی سریال تعبیر وارونه یک رویا، عاشقانه است - رضا یزدانی، خواننده سبک پاپ راک که آواز تیتراژ پایانی سریال «تعبیر وارونه یک رویا» را اجرا کرده، موسیقی این سریال را عاشقانه می‌داند نه سیاسی.
مرزهای خاکستری آزادی بیان در عصر دیجیتال - آزادی سخن گفتن، آزادی‌بیان، آزادی اظهارنظر و جریان آزاد اطلاعات به نیازهای عصر ما تبدیل شده‌اند. ضرورت آنها امروز بیشتر از هر زمان دیگر در تاریخ خودنمایی می‌کند. این نیاز ...
آقازاده به روایت آقازاده - عارف پوستین دوز ؛ فرزند نعمت ا.. پوستین دوز، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران و مدیر عامل سابق گروه خودرو سازی سایپا اخیرا در صفحه شخصی خود عکسهای جالب و متنوعی از خود را منتشر کرده است.
با آمریکا علیه داعش کار مشترک نمی‌کنیم - "حسین امیرعبداللهیان"، اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تعامل با همسایگان و منطقه دانست و تصریح کرد: پس از پشت سر گذاشتن مشکل موقت هسته‌ای به اولویت‌های اصلی خصوصاً به کشورهای همسایه و منطقه باید بیش از پیش توجه شود و دولت یازدهم در همین راستا از گذشته طرح‌ها و اقداماتی را در منطقه دنبال...
قدرت موشکی کشورمان تحدید نخواهد شد/دستاورد امروز بیش از تصورات دیروز است - انتخابات سال 92 نوعی رفراندوم در مورد چگونگی حرکت و موفقیت ما و درباره بحث تعامل سازنده با دنیا و نحوه رفتار با دنیا بود.
فیلم/ لحظه بلعیدن خدمه توسط موتور هواپیما - موتور هواپیما خدمه فرودگاه دبی را بلعید