سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

میلان به یک نوسازی نیاز دارد


میلان به یک نوسازی نیاز دارد
لئوناردونا سیمونتودی آرایو، در ۵ سپتامبر ۱۹۶۹ در نیتروی برزیل متولد شد. مهاجم تیم ملی برزیل در جام جهانی ۱۹۹۴. برزیل با این تیم قهرمان جهان شد و در سال ۱۹۹۸ در فینال مسابقات جام جهانی در مقابل فرانسه مقام دوم و نایب قهرمانی را كسب كرد. لئوناردو موفقیت هایش را از تیم فلامینگو و زمانی كه تنها ۱۷ سال داشت به همراه «هروزیكو» با حضور در اولین رقابت های قهرمانی آغاز كرد.
او در سال ۱۹۹۰ با تیم سائوپائولو قرارداد بست و پس از آن در سال ۱۹۹۱ به همراه رای و دیگر بازیكنان جوان و مستعد كشورش در تیمی با نام تله سانتا حضور یافت. یك سال بعد لئوناردو راهی اروپا شد و به اسپانیا رفت و با باشگاه والنسیا قرارداد امضا كرد.بازیكن تیم ملی برزیل، پس از ۲ فصل حضور در والنسیا دوباره به كشورش برگشت و در سال ۱۹۹۳ به تیم سائوپائولو پیوست.
پس از یك سال بازی در سائوپائولو و پس از جام جهانی ۹۴ لئوناردو به ژاپن رفت و با تیم كاشیما آنتلرز قرارداد امضا كرد. او موفقیت هایش را در این تیم ادامه داد.او در سال ۱۹۹۶ مجدداً از ژاپن به اروپا رفت و با باشگاه پاریس سن ژرمن جایی كه توانست در آن تیم دامنه موفقیت هایش را گسترش دهد قرارداد بست. او در دومین حضورش در تیم ملی در مسابقات جام جهانی ۹۸ به همراه تیمش مقام دوم جهان را كسب كرد. لئوناردو پس از جام جهانی ۹۸ به ایتالیا رفت و به تیم آث میلان پیوست و به عنوان ستاره این تیم مطرح شد. او چهار فصل برای میلان بازی كرد و در سال ۲۰۰۱ دوباره به سائوپولو برگشت.
لئوناردو كه از سال ۱۹۸۹ به تیم ملی برزیل دعوت شد توانست در ۵۶ بازی تیم ملی كشورش حضور یابد و ۸ گل نیز به ثمر رساند.بازیكن مطرح تیم آ ث میلان هم اكنون به عنوان مدیر استعدادیابی تیم میلان در تیم باشگاهی سابقش فعالیت می كند.
این بازیكن ۳۶ ساله فقط به خاطر بازی خوب و قدرت خارق العاده اش مطرح نیست، بلكه بیشتر به دلیل آمادگی اش و چپ پا بودنش است كه از معروفیت خاصی برخوردار گردیده است.
او از فعالیت هایش، بزرگترین موفقیتش و نیز بدترین شكست می گوید:
* كمی از فعالیت تان در باشگاه آ ث میلان به عنوان مدیر استعدادیابی این تیم و همچنین بنیاد امور خیریه آن توضیح دهید.
- من به عنوان یك مسئول رسمی تیم آث میلان و به عنوان نماینده این تیم به تمام كشورها سفر می كنم. تقریباً كار من همین است؛ استعدادیابی. همچنین به عنوان مدیر استعدادیابی این تیم بازی ها و بازیكنان تیم ها را از طریق تلویزیون نیز تحت نظر قرار می دهم. ما همچنین با راه اندازی یك بنیاد خیریه یك منبع اصلی درآمد آن از باشگاه آث میلان است اقداماتی را انجام می دهیم. در طول ۳ سال گذشته ۲ میلیون یورو درآمد داشتیم كه با آن ۲۵ پروژه در ایتالیا و دیگر كشورها راه اندازی كردیم. همچنین پاركی برای كودكان نابینا و ناشنوا در آنكونا ایجاد كردیم. بیمارستانی را نیز برای درمان كودكان در ریودوژانیرو تأسیس نمودیم.
از طریق همكاری با یونیسف، ۳۵۰ هزار یورو برای مبارزه با بیماری كودكان كنگو اختصاص داده ایم. تمام اقداماتی كه در این بنیاد انجام می دهیم از سوی باشگاه آث میلان حمایت می شود.
* برنامه های آینده ات چیست؟ نام شما با تیم فلامنگو گره خورده، آیا از روی احساس مسئولیت به این تیم می روید؟
- برنامه های متعددی دارم. رابطه ام با آث میلان خوب است. البته در گذشته وضعیت فرق داشت. از سوی تیم های مختلفی به من پیشنهادهایی می شد كه همه علاقه مند به جذب من بودند میلان به یك نوسازی نیاز دارد. وضعیت فعلی این تیم به دلیل مسائل اقتصادی دراماتیك است كه باید برای بهبود آن تلاش كنیم.
* آیا در فوتبال الگویی داری كه همواره به یادش باشی؟
- من همواره زیكو را ستایش می كنم. به دلایل مختلف؛ به عنوان پدر خانواده و همكار او یك فرد كامل است. به عنوان یك بازیكن هم او همواره پرتلاش بود. من به عنوان یكی از طرفداران فلامنگو آن زمانها همیشه برای تماشای بازی های زیكو به ورزشگاه ماراكانا می رفتم.
* نظر شما راجع به كاكا چیست؟ آیا اعتقاد دارید كه او خیلی سریع رشد كرد؟
- او بازیكن هنرمندی است. او یك شخصیت كاریزمایی دارد، هم استعداد دارد و هم پشتكار.
* بزرگترین موفقیت فوتبالی ات چه بوده؟ قهرمانی در جام جهانی ۱۹۹۴؟
- نه، می توانم بگویم قهرمانی در سال ،۹۴ شروع روند موفقیت هایم بود. هنگامی كه در سن ۱۷ سالگی بتوانی در تیم ملی جای گیری، آن هم یكی پس از دیگری در بازی های حضور یابی و سرانجام تیمت نیز در جام جهانی قهرمان شود... این می تواند سرآغازی برای ادامه یافتن موفقیت ها باشد.
* و بزرگترین ناكامی ات در فوتبال؟
-بدترین لحظه برای من شكست در مسابقه فینال جام جهانی ۹۸ فرانسه است. لحظه خیلی ناراحت كننده ای بود. غم انگیز ترین بخش تاریخ زندگی فوتبالی ام.
* فكر می كنید فرانسه چگونه توانست بر برزیل پیروز شود؟ آیا این باخت به خاطر بازی بد رونالدو بود؟
- فرانسه هم تیم خوبی داشت، هم از امتیاز میزبانی و بازی خانگی برخوردار بود و مسابقه فینال برای این تیم یك مسابقه خوبی بود. ضمن این كه این فینال آخرین فینال آن قرن بود و این برای فرانسه، آن هم مقابل برزیل خیلی مهم بود. در تیم فرانسه بازیكنانی حضور داشتند كه در بهترین تیم های باشگاهی جهان حضور دارند.
زیدان بازیكن تیم ملی فرانسه چندین بار به عنوان بهترین بازیكن جهان انتخاب شد. ضمن این كه بازیكنان خوب دیگری همچون؛ بلانك، دشام، بارتز، لیزارازو، پتی و ... نیز در این تیم حضور داشتند.
●تاریخچه باشگاه میلان:
آلفرد ادواردز انگلیسی، در سال ۱۸۹۹ برای اولین بار باشگاه فوتبال میلان را به نام «كریكت» تأسیس كرد. او در سال ۱۹۰۱ موفق شد تا نخستین نشان اسكودتو را به میلان تقدیم كند و نام خود را در تاریخ باشگاه روسونری به ثبت برساند. پیش از شروع یك دوره ۴۰ ساله كه میلان با بحران مواجه بود، توانست ۲ عنوان قهرمانی را در مسابقات سری A كسب كند. «گورنانورداهل»، «گورنارگرن» و «نیلس لیدهولم» ۳ بازیكن مطرح و تاریخ ساز روسونری باعث شدند تا تیم میلان، ۴ عنوان قهرمانی دیگر كسب كند.
در طی سالها و دهه های بعد، نرئوروكو به عنوان سرمربی و جانی ریورا، به عنوان بازیكن و ستاره طلایی میلان بارها و بارها موفقیت های بی نظیری را برای این تیم كسب كردند و قدرت میلان را در سطح ایتالیا و اروپا به همگان ثابت كردند. باشگاه میلان در سال ۱۹۷۹ با وضعیت بحران مالی مواجه شد و این باعث گردید تا افت شدیدی داشته باشد. پس از ۷سال سیلویو برلوسكونی، با تزریق پول به باشگاه میلان، این تیم را از ورشكستگی و بحران مالی خارج كرد و جان تازه ای به تیم اول شهر میلان بخشید.
در همین سالها، میلان با بازیكنان مطرحی چون رودگولیت، ماركو فان باستن و فرانك رایكارد هر ۳ از هلند و مربیگری مربی سرشناسی چون آریگو ساكی، افتخارات زیادی را در ایتالیا و اروپا كسب كرد و خود را به عنوان یك تیم مطرح معرفی كرد.
پس از آریگو ساكی، فابیو كاپلو مربیگری این تیم را برعهده گرفت و با كسب ۴ عنوان مهم شامل قهرمانی در ۴ دوره از رقابت های سوپر جام ایتالیا، لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا و سوپر جام اروپا خاطرات شیرینی را برای این تیم در دهه ۱۹۹۰ به ثبت برساند.
آلبرتو زاكه رونی، دیگر مربی این تیم در اولین سالهای حضورش در میلان موفق شد تا شانزدهمین اسكودتوی میلان را به باشگاهش تقدیم كند.
یكی از موفقیت ها و افتخارات این مربی پیروزی ۶ بر صفر در دربی بزرگ میلان بود كه به عنوان بهترین پیروزی روسونری مقابل رقیب دیرینه به ثبت رسیده است. كارلو آنجلوتی مربی فعلی این تیم نیز موفق شده تا در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ عناوین بزرگ قهرمانی در لیگ باشگاه های اروپا (پیروزی مقابل یوونتوس در مرحله فینال)، جام حذفی ایتالیا نشان اسكودتو را نصیب روسونری كند.
فاطمه ابوطالبی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید