چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

امنیت شبکه های بیسیم: هکرها چه چیزی می دانند که شما نمی دانید؟


امنیت شبکه های بیسیم: هکرها چه چیزی می دانند که شما نمی دانید؟
۱- امنیت در شبكه بیسیم:
بدلیل سهولت در استفاده و آسانی نصب، استفاده از شبكه های بیسیم روز به روز بیشتر می شود. همچنین تمامی تجهیزاتی كه امروزه تولید می شود مانند Laptop ها، پرینترها، پویش گرها و....دارای قابلیت های بیسیم می باشند ،كه این خود دلیل بر افزایش استفاده از شبكه های بیسیم می باشد.با گسترش شبكه های بیسیم امنیت در این شبكه ها نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. امنیت در شبكه های بیسیم همانند شبكه های مبتنی بر سیم می باشد، با این تفاوت كه رسانا در این شبكه هوا می باشد و باعث گسترش محدوده استفاده از این شبكه ها می شود. شبكه های بیسیم با پیاده سازی روشهای امن ، هكرها را بر آن داشت تا برای نفوذ در این روشها و اختلال در ارتباط بیسیم ابزار جدید و ذهن خلاق خود را بكار اندازند. بسیاری از شركتها سعی بر آن دارند كه اطلاعات حساسی را روی شبكه بیسیم خود نداشته باشند، بدون توجه به این موضوع كه شبكه بیسیم در ادامه به شبكه سیمی خود متصل هستند و نفوذ گرها براحتی می توانند با استفاده از Laptop خود به شبكه بیسیم نفوذ كرده و از این راه وارد شبكه مبتنی بر سیم سازمان شوند.
۲- خطرات و آسیب پذیری های شبكه بیسیم:
در كنار مزایا و تسهیلاتی كه شبكه های بیسیم برای كاربران فراهم می سازند خطرات و آسیب پذیری هایی نیز به دنبال خواهند داشت. شبكه های بیسیم زمینه ای مناسب برای كسب نتیجه ای قابل قبول از حمله می باشند. بدین معنی كه درصد نفوذهای موفق به آنها بالاتر از شبكه های مبتنی بر سیم می باشد.
۳- ماهیت رسانا در شبكه های بیسیم:
رسانای مورد استفاده در شبكه های مبتنی بر سیم توسط دیوار یا ساختمانها مسدود و كنترل می شوند.برای دسترسی به شبكه مبتنی بر سیم، نفوذ گر می بایست امنیت فیز یكی را پشت سر گذاشته (از امنیت فیز یكی عبور نماید) یا اینكه به فایروال نفوذ كند. ولی شبكه های بیسیم از هوا استفاده می كنند كه رسانایی، غیر قابل كنترل می باشد. سیگنال شبكه های بیسیم از دیوار سقف و پنجره ساختمانها تا شعاع چند صد متری هم عبور می كنند . علاوه بر آن رسانای شبكه بیسیم هوا می باشد كه یك رسانای اشتراكی می باشد و نفوذ گرها براحتی می توانند از این رسانا استفاده كرده و اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورند. ابزارها و لوازم زیادی وجود دارد كه نفوذ گر را قادر به شكستن روش های رمز نگاری و تشخیص هویت در شبكه های بیسیم می سازد.
۴- تجهیزات نا امن بیسیم:
تجهیزات نا امن شبكه های بیسیم شامل Accesspoint ها و ایستگاه كاری كاربران خطر جدی در نفوذ گرها به شبكه بیسیم و در ادامه شبكه مبتنی بر سیم خواهند بود.
۵-( AP (AccessPoint های نا امن:
AP ها می توانند نا امن باشند در صورتی كه در تنظیمات آنها و یا طراحی، ضعف امنیتی وجود داشته باشد. AP ها با تنظیمات پیش فرض نا امن هستند آنها دارای نام كاربری و كلمه های عبور پیش فرض بوده و SSID (Service Set Identifiers ) خود را بصورت Broadcast ارسال می كنند و معمولا" ارتباط برقرار شده توسط این AP ها بدون رمز نگاری و تشخیص هویت انجام می شود. اگر Ap ها با تنظیمات پیش فرض نصب و راه اندازی گردند،راه آسان برای ورود هكرها به شبكه بیسیم و در ادامه به شبكه سیمی خواهند بود.
نفوذ گرها می توانند كامپیوتر شخصی خود را به AP نرم افزاری تبدیل كنند این كار توسط نرم افزار هایی چون Airsnark, HostAP, Hotspotter، و یا یك كارت شبكه بیسیم USB انجام می شود .در این روش نفوذ گر می تواند خود را به عنوان یك AP معرفی كرده و كاربران به كامپیوتر نفوذ گر متصل شوند. و براحتی اطلاعات و دستگاه های آنها را تسخیر كنند.
۶- ایستگاه كاری نا امن:
ایستگاه كاری نا امن بیسیم مانند Laptop یا دستگاه های كارت خوان و... خطر بیشتری از AP ها برای امنیت سازمان می باشند. تنظیمات پیش فرض دستگاه ها، امنیت كمی را پیشنهاد می كند و درصد خطا در تنظیمات آنها نیز وجود دارد. نفوذ گرها می توانند از هر ایستگاه كاری بیسیم برای اجرای ابزارهای ورود به شبكه استفاده كنند.
AP ها میتوانند به تنظیمات پیش فرض باز گردند ،در صورتیكه در سیستم آنها مشكلی ایجاد شده و یا دكمه reset فشار داده شود كه در این حالت باید دوباره تنظیم شوند.
۷- جعبه ابزار نفوذگر:
ابزار نفوذ به شبكه های بیسیم بسیار زیاد و به راحتی در دسترس می باشند و هر روز ابزار جدیدی به این مجموعه اضافه می شود. مدیران امنیت باید با این ابزارها آشنا شده و روشهای جلوگیری از نفوذ توسط این ابزارها را پیاده سازی كنند.
نمونه ای از این ابزارها عبارتند از :
<div class=&#۰۳۹;mainbodytextnewsEn&#۰۳۹;>
Net Stumbler www. Netstumbler.com

Kismet www. Kismet wireless.net

Ethereal www. Ethereal.com

Air jack www. Sourceforge.net

IKEcrack ikecrack.sourceforg.net
</div>
نام مترجم:مهدی سعادت (مدیر واحد امنیت اطلاعات مشورت)
ناشر :مهندسی شبكه همكاران سیستم


همچنین مشاهده کنید