چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

حین تمرین با همه قهر کنید!!


حین تمرین با همه قهر کنید!!
چنانچه فیلم‌های تمرینی بدنسازان حرفه‌ای را به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید که برخی از آنها حین تمرین حرکات عجیب و غریبی از خود نشان می‌دهند. مثلاً یکی عینک آفتاب به‌چشم دارد، یکی آدامس می‌جود، دیگری از خودش سر و صدا راه می‌اندازد و شاید تعدادی هم کاملاً سکوت کنند.
آیا تا به‌حال این سؤال به ذهن‌تان نرسیده که چرا بعضی‌ها مثل رونی‌کلمن زیر وزنه از خود صداهای عجیب مثل ناله‌های مداوم تولید می‌کنند؟
شاید خیلی‌ها فکر کنند به خاطر اینکه فیلم تمرینی‌شان جالب شود این‌کارها را انجام می‌دهند در حالی‌که آنها تنها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن‌هم ایجاد تمرکز بیشتر حین تمرین می‌باشد.
من خودم حین تمرین برای اینکه بتوانم از سر و صداهای داخل باشگاه جدا شوم و ذهن خود را متمرکز عضلاتم کنم، خیلی آرام با خود متمرکز عضلاتم کنم، خیلی آرام با خود زمزمه‌هائی می‌کنم که آن‌را با تنفس خود هماهنگ می‌کنم و به نوعی انرژی روانی کمکی به‌خود می‌دهم. از نگاه بیننده شاید این‌گونه کارها صرفاً جهت جلب توجه می‌باشد. اما اینها تکنیک‌هائی است که به شخصه برای خود من بسیار انرژی‌دهنده و محرک است به‌طوری‌که اگر تنها هم باشم می‌توانم خودم را برای تمرین شارژ روحی کنم.
تمرکز در تمرین یعنی عدم توجه به هر چیز دیگری از جمله دیگران، تصاویر و تابلوهای روی دیوار، گوش دادن به موزیک و...
البته گوش دادن به موزیک‌های تند می‌تواند در ایجاد انگیزه حین تمرین کمک کند اما به شرطی که ذهن شما از عضله منحرف نشود و بخواهد همواره موزیک را دنبال کند. با موزیک انرژی بگیرید اما روی عضله فکر کنید.
تمرینی که با تمرکز روی عضله هدف انجام نشود علاوه بر اینکه نامؤثر است یا حداقل کم اثرتر است بلکه می‌تواند منجر به بروز آسیب‌دیدگی هم شود.
داشته‌ایم وزنه‌برداری را که حین مسابقه قبل از اجراء حرکت به‌جای تمرکز روی فرم اجرائی، به دزدیده‌شدن ماشین خود فکر کرد و متأسفانه در همان حرکت قطع نخاع شد.
تمرکز حین تمرین را سرسری نگیرید و به آن جدی نگاه کنید به‌ویژه حین تمرین با وزنه‌های سنگین.
خیلی‌ها در باشگاه به اشتباه با هم شوخی می‌کنند که به هیچ وجه پسندیده نیست چرا که هم باعث بر هم خوردن تمرکز دیگران شده هم می‌توان خطرساز شود، پس وقتی‌که به باشگاه می‌روید فقط مشغول کاری شوید که به خاطر آن رفته‌اید یعنی تمرین.
اگر وسط تمرین به خاطر تمرکز روی تمرین خود نتوانستید با هم‌باشگاهی‌های خود خوش و بش کنید هیچ چیزی را از دست نمی‌دهید، بعد از تمرین در رختکن می‌توانید با هم گپ بزنید اما حین تمرین فقط تمرین کنید.
حمید ملکی
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید