چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


مرد خوشبختِ اُپرا‎‏


مرد خوشبختِ اُپرا‎‏
● نگاهی كوتاه به زندگی و آثار پاوارتی
بدون شک هیچ خواننده اپرایی به اندازه پاوارتی دارای شهرت جهانی نیست. او با داشتن صدایی رسا و پرطنین در زمره سرشناس ترین شخصیت ها‌ ، چون ستارگان پاپ و هالیوود قرار دارد.
اخیراٌ لوسیانو پاوارتی ـ نامی آشنا برای این حرفه فوق العاده ـ چهلمین سالگرد شروع آوازه خوانی (اپرا) را جشن گرفت. آوازه خوان بزرگی که در عالم موسیقی درخشید و افق های جدیدی به روی موسیقی کلاسیک گشود و طرفداران بیشماری را در هر گوشه از جهان گردآورد. با رکورد حضور ۴۳ سال در صحنه اپرا، لوسیانوپاورتی محبوب ترین هنرمند موسیقی کلاسیک در تاریخ این هنر است.
لوسیانو پاوارتی در ۱۲ اکتبر ۱۹۳۵ در شهر مدونای ایتالیا به دنیا آمد او اولین و تنها پسر یک نانوا بود. مثل همه ی پسرها بیشتر وقت خود را صرف ورزش (خصوصا فوتبال) می کرد. او عضو تیم فوتبال شهر بود در حقیقت اولین شهرت خود را در تیم فوتبال محله به دست آورد لوسیانو در هر بازی برای تیمش نهایت غیرت و تعصب را بکار می گرفت.
او نخستین بار به عنوان یک آماتور مستعد و شیفته اپرا در گروه کر شهر به همراه پدرش شرکت کرد. پاوارتی جوان به همراه پدرش برای شرکت در مسابقات بین المللی لینگلین به شهر والس رفتند و در آنجا برنده جایزه اول، این مسابقات شدند این حضور، آتش جاه طلبی های او را برای تبدیل شدن به یک آوازه خوان شعله ورساخت.
او با آموزش نزد مربیانی مثل آریگو یالو و آتوری کامپاگانوی توانست اولین تک خوانی خود را به سال ۱۹۶۱ (به نام رودولفو) در سالن اپرای شهر رجیوامیلیا اجرا کند او در همین سال برنده یکی از معتبرترین جوایز بین المللی به نام کونسرنو شد. به زودی آوازه شهرت او در سراسر ایتالیا و حتی در آمستردام ، وین، زوریخ و لندن پیچید. او برنامه های متعددی در سالن های تئاتر ایتالیا اجرا کرد و رفته رفته شهرتش جهانی شد سپس به آمریکا رفت و در فوریه ۱۹۶۵ با یک تهیه کننده اهل میامی به نام جان ساترلند شروع به همکاری کرد.
پاوارتی به اشاعه وگسترش موسیقی اپرا در بین نسل جوان پرداخت و برای این منظور مسابقات بین المللی اپرا در فیلادفیای آمریکا را پایه گذاری کرد مسابقاتی که باعث ظهور بسیاری از ستارگان جوان در این رشته شد.
پاوارتی به همراه تعدادی از خوانندگان مشهور جهان گروهی به نام "پاوارتی و دوستان" را تشکیل داده است که این گروه با اجرای کنسرت های مختلف در گوشه و کنار دنیا به کارهای عام المنفعه می پردازند. در دهمین کنسرت پاوارتی و دوستان که در ایتالیا برگزار شد بهترین خوانندگان راک، پاپ و جاز گرد هم آمده بودند که از جمله آن ها می توان به برایان آدامز، آناستازیا، سلیون دیون، التون جان، اریک کلاپتون، انریکوایگلیسیاز، ریکی مارتین، بوی زون، استینک، استیومکدول و چند ستاره سرشناس دیگر اشاره کرد. درآمد حاصل از این کنسرت که بالغ بر میلیون ها دلار می شد صرف بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و اشتغال در بوسنی ، کلمبیا، کوزو، گواتمالا، لیبریا، تبت و اردوگاه پناهندگان افغانی و پاکستانی شده است . همان سال کنسرت دیگری با درآمد ۲ میلیون دلار توسط این گروه اجرا شد که عوایدش صرف پناهندگان عراقی شد.
● جوایز و منصب ها
پاوارتی عناوین و جایزه های جهانی بسیاری دریافت کرده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
دریافت نشان افتخار و لیاقت از دولت ایتالیا به دلیل خدمت به کشورش
برنده مقام نخست جواز گرامی در سال ۱۹۹۸، و موزیسین برگزیده سال
دارای دیپلم افتخار از از دانشگاههای معتبر دنیا از جمله دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه فیلادلفیا، پترزبورگ، اکلاهاماسیتی، پارما، دانشگاه سن مارتینوی لیما و دانشگاه پرو.
برنده جایزه برتر شهر پاریس که توسط جاسکویز جیراس (احتمالاٌ شهردار پاریس) به او اهدا شد
برنده جایزه هنرمند مردمی در استرالیا (این جایزه توسط وزیر فرهنگ استرالیا به او اهدا شد)
در ۱۹۹۸ در سی امین سالگرد اجرای پاوارتی در سالن اپرای متروپولیتن، رودی جیلیانی شهردار نیویورک این روز را روز پاوارتی نام نهاد.
در سال ۲۰۰۰ از سوی کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد، پاوارتی به عنوان سفیر صلح این سازمان انتخاب شد.
برنده جایزه نانسین از سوی کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد به دلیل اقدامات بشردوستانه او در اقصی نقاط دنیا.
پاوارتی همچنین در نوامبر ۲۰۰۱ موفق به دریافت جایزه دهکده جهانی ( توسط میخائیل گورباچف به او اهدا شد) و جایزه افتخاری مرکز کندی در آمریکا شد.
● پاورتی از اپرا خداحافظی کرد
در برنامه ای که شنبه شب ۱۳/۳/۲۰۰۴ ، به مناسبت خداحافظی او در سالن اپرای متروپولیتن شهر نیویورک ترتیب داده شده بود پاوارتی ۶۸ ساله پس از ۴۳ سال حضور در صحنه اپرا اعلام بازنشستگی کرد. پاوارتی در این مراسم سه بار آواز خواند که هر سه بار مورد تحسین تماشاگران قرار گرفت. با این که عکس برداری در سالن متروپلیتن ممنوع بود اما نور فلاش های عکاسانی که پنهانی با خود دوربین به داخل برده بودند سالن را روشن می کرد. جشن شنبه شب اپرای متروپلیتن یکی از زیباترین مراسم بعد از خداحافظی لینوی ریسانک در ژانویه ۱۹۹۶ بود. این مراسم می توانست تا دیروقت ادامه یابد اما کهولت سن پاوارتی باعث می شد او به سختی روی آموختن موسیقی از طریق مطالعه مثل عاشق شدن از طریق نامه است.
صحنه بایستد و خیلی سنگین حرکت کند تمام طول شب پاوارتی سعی می کرد تا احساسات خود را کنترل کند.
پس از پایان مراسم در حالی که چهره اش برافروخته بود و به نظر می رسید بسیار هیجان زده است برای هزاران مشتاقی که به پا ایستاده بودند و او را تحسین می کردند ادای احترام کرد او دستانش را روی سینه اش گذاشت و برای مردم تعظیم کرد سپس آنها را روی قلبش گذاشت و بوسید. در قسمت جلوی سالن پرچم قرمز رنگ بزرگی آویخته بودند که بر روی آن نوشته بود: لوسیانو دوستت داریم ، با تصویر یک قلب به جای حرف o کلمه love .
پاوارتی در پاسخ به این سوال که چرا کناره گیری کردید در حالی که می خواستید در هفتادمین سالگرد تولدتان کنسرتی داشته باشید گفت: فکر می کنم دیگر وقتش رسیده است.
پاوارتی روز بعد از وداع با اپرا گفت: من زندگی کاملی دارم، کامل، یک زندگی شاد و به همین خاطر از خدا ممنونم، هر روز صبح از خدا تشکر می کنم من مرد خوشبختی هستم یک مرد خوشبخت.
● سال نگار پاوارتی
۱۹۳۶ لوسیانو پاوارتی در مدونای ایتالیا به دنیا آمد پدرش فرنادو و مادرش آدلی.
۱۹۶۱ پاوارتی برنده یکی از جوایز بین المللی اپرا به نام جایزه آشیل (قهرمان افسانه ای یونانی) شد.
۱۹۶۱ بعد از ۸ سال نامزدی با خانمی به نام آدو ورونی، با او ازدواج کرد.
۱۹۶۱ شروع همکاری با شهرداری شهر رجیو امیلیا ایتالیا در اپرای لابوهومی
۱۹۶۲ تولد اولین دخترش لرنزو
۱۹۶۳پس از اینکه جوزپه دی استنالو قبل از اجرای برنامه دچار بیماری شد پاوارتی به جای او به اجرای برنامه پرداخت. این برنامه که از بی بی سی به طور زنده پخش می شد حدود ۱۵ میلیون بیننده داشت.
۱۹۶۴تولد دومین دخترش کریستینا
۱۹۶۵ اولین اجرا در آمریکا
۱۹۶۷ تولد سومین دخترش به نام جیولینا
۱۹۷۵: به همراه پدرش به عنوان بهترین آوازخوان(تِنور) انتخاب شد.
۱۹۸۰: اجرای برنامه در سنترال پارک نیویورک با حضور بیش از ۲۰۰ هزار نفر
۱۹۸۲: حضور در یک فیلم کم هزینه ساخته جرجیو.
۱۹۸۶: اجرای برنامه در جشن سالانه در لابوهومی مدونا
۱۹۸۶: اجرای اولین برنامه در کشور چین از جمله حضور در تالار ملی خلق چین
۱۹۹۰ : پاوارتی به همراه دو تن از دوستانش به نام های پلاسیدو دومینگو و جوسی کریاس در مسابقات جام جهانی فوتبال ایتالیا به اجرای برنامه پرداختند این گروه سه نفره بعدها نیز به همکاری با یکدیگر ادامه دادند.
۱۹۹۳: آشنایی با خانمی به نام نیکولیتا مانتوینا که به عنوان منشی در دفتر او مشغول کار بود.
۱۹۹۵: اجرای برنامه در شهر البرتا و ادمونتون کانادا برای اولین بار
۱۹۹۹: آغاز تحقیقات دولت ایتالیا برای بررسی اتهام پاوارتی به جرم فرار از پرداخت مالیات
۲۰۰۰: پاوارتی از همسرش آدو جدا شد وی بعدها با نیکولیتا ازدواج کرد نیکولیتا ۳۴ سال از او کوچکتر است.
۲۰۰۱: تبرئه پاوارتی در دادگاه از اتهام فرار مالیاتی
۲۰۰۲: اجرای برنامه با ارکستر سمفونی کالگاری در سادیلدومی (یکی از شهرهای ایتالیا)
۲۰۰۳: انتشار اولین سی دی حاوی ۱۳ ترک اورجینال از آوازهای پاورتی
۲۰۰۴: خداحافظی پاوارتی از صحنه اپرا
● اظهار نظرها:
_ من آدم برون گرایی هستم از ملاقات با مردم لذت می برم وقتی از مردم حرف می زنم منظورم فقط طرفدارانم نیستند بلکه از دیدن هر کسی خوشحال می شوم.
_ برای من جای بسی خوشحالی است که به واسطه ای صدایی که دارم چیزهای زیادی در زندگیم به دست آورده‌ام من این صدای زیبا را هدیه ای از طرف خدا می دانم، صدایی که مردم از شنیدن آن لذت می برند.
_ وقتی که تِنوری کارش را شروع می کند به سرعت در همه جای دنیا از او حرف می زنند ما نیازی به تبلیغ نداریم چون خوشبختانه تعدادمان کم است ( او می خندد).
_ آموختن موسیقی از طریق مطالعه مثل عاشق شدن از طریق نامه است.
_ برای شنیدن موسیقی هیچ هوش و ذکاوتی لازم نیست.
برگرفته ازسایت های:
http://www.geocities.com/laosw/Classical_Html/PavarottiBio.html
http://news.scotsman.com/uk.cfm
http://www.canoe.ca/JamMusicArtistsP/pavarotti.html
http://us.imdb.com/name/nm۰۶۶۷۵۵۶/
ترجمه ی لعیا ملك پور
منبع : ماهنامه ماندگار


همچنین مشاهده کنید