جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


راه رسیدن به شغل مورد نظر


راه رسیدن به شغل مورد نظر
● شغل رؤیایی شما چیست؟
آیا هنوز به دنبال شغل رؤیایی خود هستید. دوست دارید، صبحها با علاقه از خواب بیدار شوید، از اینكه دوباره روز شده است، خوشحال شوید و با انرژی كامل به محل كارتان بروید و پس از پشت سر گذاشتن یك روز كاری با رضایت كامل به خانه برگردید. به نظر كه خوب می رسد نه؟
ولی این مطالب چقدر به واقعیت نزدیك است؟ از همه مهمتر چقدر در مورد تمام مشاغلی كه در دنیا وجود دارد، اطلاع دارید؟ شغل رؤیایی شما چیست و چگونه می توانید آن را به دست آورید؟
در حقیقت شغل رؤیایی، یك مورد كاملاً شخصی است. تنها خود شما می توانید بفهمید كه چه كاری برای شما خوب است، چه كاری را می توانید با كمال علاقه انجام دهید و در كدام بخش، توانایی انجام كار را دارید. باید نگاهی همه جانبه به شغل مورد نظرتان داشته باشید و تمام جوانب آن را بسنجید.
اكنون در اینجا چند نمونه ذكر می شود:
- حوزه فعالیت
- حوزه علاقه ( نوع كار، شاخه های آن و ... )
- میزان مسئولیت ( فعالیت وابسته به بورس، كاملاً مستقل و ... )
- نقش ( ارتباط با بیرون یا محدود به خود شركت، نقش هدایتی، با یا بدون مسئولیت شخصی و ... )
- ملزومات كاری ( محیط كار، همكاران ، رئیس و ... )
- زمان انجام كار و شرایط كاری ( كار در آخر هفته، سفر و ... )
- واقعیت بخشیدن به خود و پیشرفت شخصی
خودتان را از طریق این موارد به تحرك وا دارید و افكار، انتظارات و علائق خود را بنویسید. اگر به طور خودكار نمی توانید با كلمات كلیدی شروع كنید، پس از خود بپرسید:
- یك روز كاری ایده آل به نظر من چگونه است؟ ( از زمان كار، ابتدا چه می كنم، پشت میز می نشینم یا در طبیعت به كار می پردازم؟ چه وظایفی بر عهده من گذاشته شده است؟ همكاران من چگونه هستند؟ تا حد امكان و با تمام جزئیات شرح دهید كه ایده آل برای شما چیست؟ )
- چشم انداز من از آینده چیست؟ مستقل كار كنم؟ یك بخش را هدایت كنم؟ به خارج از كشور سفر كنم؟ و ...
- از عهده چه فعالیتهایی به نحو احسن بر می آیم؟ چه كاری را دوست دارم؟ چه كاری مناسب من است؟ نقاط قوت من در كجا است
● ( تخصصی و فردی )
گاهی انسان نمی داند كه چه می خواهد. اما كاملاً مطمئن است كه چه چیزی را نمی خواهد. این نكته، بسیار سودمند است. زیرا به شخص كمك می كند تا حوزه كاری خود را محدودتر كند.
بهترین راه این است كه شخص برگه هایی را بردارد و سؤالاتی را روی آنها بنویسد و سپس دو امكان برای خود در نظر بگیرد: یكی " من می خواهم " و دیگری " من نمی خواهم " به این نحو به سؤالات پاسخ دهید. سعی نمایید كه سؤالات، كاملاً جزئی باشد. انجام این كار بسیار خوشایند است و افكار انسان را پخته تر و منظم تر می سازد. نكته مهم این است كه هیچ نكته ای نباید حذف شود، زیرا باعث غیر واقعی شدن كار می شود. تمام شرایط خود را مشخص كنید. هر ایده ای سهم خودش را دارد. بررسی واقعی در آخر كار، امكان پذیر است. وقتی كه فهرست آرزوها و علائق خود را تنظیم كردید، در نهایت یا با مقدار زیادی از آرزوهای فردی خویش روبرو می شوید یا اینكه این كار افكار شما را به سوی یك شغل معین سوق می دهد.
بنابراین از رؤیاهای دست نیافتنی و غیر واقعی بپرهیزید تا كار شما نتیجه بخش باشد.
برگرفته از www.iranhoo.com
منبع : سایت سلام مهدی


همچنین مشاهده کنید