پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کارلوس پاپولیاس


کارلوس پاپولیاس
كارلوس پاپولیاس رئیس جمهوری كنونی یونان و یكی از محبوب ترین شخصیت های سیاسی این كشور متولد سال ۱۹۲۹ در منطقه یوآنینون یونان است. وی فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه آتن بوده و دارای دكترای حقوق از دانشگاه مونیخ و كلن است. وی در سال های ۱۹۸۱ الی ۱۹۸۴ قائم مقام وزارت خارجه، در سال های ۱۹۸۹ الی ۱۹۹۰ قائم مقام وزارت دفاع و در سال های ۱۹۸۹ _ ۱۹۸۵ و ۱۹۹۴ الی ۱۹۹۶ وزیر خارجه یونان بوده است. وی همچنین در سال ۱۹۹۵ عضو كمیته اجرایی حزب پاسوك بوده و از سال ۱۹۷۷ الی ابتدای ۲۰۰۴ در پارلمان یونان حضور داشته است.
وی به پیشنهاد ریاست حزب سوسیالیست و موافقت ریاست حزب حاكم بر یونان در ۵ دسامبر ۲۰۰۴ از سوی پارلمان این كشور برای یك دوره پنج ساله به ریاست جمهوری یونان برگزیده شده است. وی یكی از چهره های سرشناس و محبوب این كشور به ویژه در میان طرفداران حزب سوسیالیست بوده و سوابق بسیار درخشانی در عرصه سیاسی این كشور دارد. پاپولیاس یكی از همكاران نزدیك به آندره آس پاپاندرئو بنیانگذار حزب سوسیالیست بوده است. وی به موضوعاتی همچون بحران خاورمیانه، جنبش های فلسطینی و جهان عرب تسلط زیادی دارد. پاپولیاس كه از چهره های قدیمی و باتجربه حزب سوسیالیست (پاسوك) است در دو دهه اخیر به یك چهره متعادل حزبی و البته گاهی منتقد رهبریت حزب خود نام گرفته است، ضمن اینكه در این مسیر از محبوبیت زیادی در میان طرفداران حزب سوسیالیست برخوردار است. انتخاب وی به این سمت در شرایطی صورت گرفت كه آرای حزب حاكم در پارلمان ۳۰۰ نفره این كشور در این انتخاب نقش اصلی را ایفا كرده است.
طبق قانون اساسی یونان انتخاب ریاست جمهوری توسط اعضای پارلمان این كشور صورت می گیرد و برای انتخاب وی به رای ۱۸۰ نفر از اعضای پارلمان نیاز است و حزبی كه دارای نماینده بیشتری در پارلمان این كشور باشد نقش تعیین كننده ای در انتخاب رئیس جمهوری یونان كه البته یك مقام اجرایی نیست، اما به طور غیرمستقیم می تواند در سیاست های كلان كشور تاثیرگذار باشد، خواهد داشت. چنانچه كاندیدای مورد نظر در سه دور متوالی رای گیری نتواند به چنین آرایی دست یابد پارلمان این كشور منحل و انتخابات سراسری برگزار خواهد شد. تجربه تاریخ معاصر یونان نشان داده است كه حزب حاكم با هر گونه گرایش سیاسی و ایدئولوژیك خود و البته برای عدم ورود به دوره انتخابات زودرس پارلمانی، سیاستمدار میانه و متعادلی را برای این پست نسبتاً تشریفاتی معرفی می كند.
وی در مدت كوتاه ریاست جمهوری خود تاكنون به كشورهای قبرس، آلبانی، روسیه، لیبی، چین، عربستان سعودی، كویت، امارات و قطر سفر كرده است. انتخاب قبرس در اولین سفر خارجی وی نشان می دهد كه وی تا چه میزان به این موضوع توجه نشان می دهد. وی در مدت انتصاب به این سمت، با رهبران حزب سیاسی پارلمان یونان، رهبران اتحادیه های كارگری، رهبر كلیسای ارتدوكس و گروه های مختلف اجتماعی، دانشجویان و دانش آموزان ملاقات و بدون تشریفات از شهرهای مختلف یونان و همچنین قسمت های مختلف پایتخت دیدار داشته است.
پاپولیاس در رابطه با پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا در مقایسه با تعدادی از مقامات این كشور مواضع تندتری دارد. از دیدگاه وی چنانچه تركیه خواستار الحاق به اتحادیه اروپا است، باید به تعهدات خود عمل كند. اشغال یك كشور عضو اتحادیه اروپا (قبرس) مغایر قوانین حاكم بر اتحادیه است و نیروهای نظامی تركیه می بایستی بخش شمالی قبرس را ترك و به اشغال این منطقه پایان دهند. چنانچه تركیه به تعهدات خود در قبال اتحادیه اروپا و همسایگان عمل نكند، هرگز عضویت كامل اتحادیه را كسب نخواهد كرد. ادعاهای یك طرفانه و واهی تركیه در دریای اژه، موجب شده دو كشور هزینه های زیادی را برای خرید جنگ افزار متقبل شوند در حالی كه می توان این هزینه ها را به توسعه اقتصادی دو كشور اختصاص داد.
رئیس جمهوری یونان همچنین درخصوص بحران قبرس معتقد است: «تركیه و حامیان آن باید بدانند كه الحاق آنكارا به اتحادیه اروپا، بستگی به رفتار شایسته تركیه در مورد قبرس دارد و یونانیان در همه جای دنیا و به خصوص در یونان و در قبرس بخش جنوبی در مورد مسئله قبرس و حل عادلانه آن متحد هستند و تمام تلاش های خود را در این راستا به كار خواهند گرفت. چنانچه آنكارا خواستار الحاق به جامعه اتحادیه اروپا باشد، می بایستی در سیاست خود در مورد قبرس تجدیدنظر كند و وضعی را كه در سال ۱۹۷۴ در جزیره قبرس به وجود آورده است را جبران كند و راه برای حل مسئله قبرس به صورت عادلانه و پایدار هموار كند.» وی با اشاره به اینكه دولت و مردم یونان در كنار یونانیان قبرسی هستند تاكید دارد: «كسانی كه تلاش می كنند حل مسئله قبرس را از روند پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا جدا كنند در اشتباه هستند. چنانچه آنكارا حقوق یونانیان قبرسی را رعایت نكند و در مورد قبرس تغییر سیاست ندهد و به لجاجت سال ۱۹۷۴ خود ادامه دهد، یونان و دولت قبرس بخش جنوبی نخواهند گذاشت كه این كشور به اتحادیه اروپا ملحق شود.»
محمود فاضلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید