جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
طراحی وطنی، نرمافزار ایرانی، مخابرات پارسی
سال ۱۳۸۴ از دو جنبه در زمینه بانكداری الكترونیك و از نگاه مدیر فنآوری اطلاعات برجسته بود.
اولین مورد این بود كه خبری از بانكداری متمركز با طعم و تولید خارجی نشد. طبیعی است كه سفارش دهنده برای بومی سازی، ایرانی است. پیشرفتهایی در این زمینه داشتهایم و محصولاتی مقدماتی از قبیل حساب جاری و سپرده كه دشواری چندانی در نوشتن آنها نداریم و مواردی ساده از این قبیل بومی شده و قابلیت اجرا پیدا كردهاند. اما هیچیك یك مجموعه كوچك، كم دردسر و یكپارچه راه اندازی نكردهاند.
از مشكلات عمده در این راه، اجرایی كردن نرمافزار در سطح وسیع و تعداد زیادی كاربر، شعبه و تراكنش است. ممكن است كه شما در سطح آزمایشی و برای نشان دادن قابلیتها به مدیران یك بانك، نرم افزاری را اجرایی كرده و بهترین ارایه را نیز برگزار كنید. اما اجرایی كردن آن تحت سخت افزار مناسب و فشار كار زیاد و به مدت طولانی، كاری دشوارتر و چندین برابر سخت تر است.بانكهای پارسیان، پست بانك و كشاورزی اقدام به خرید، بومی سازی و اجرایی نمودن بانكداری متمركز نمودند. قرار بود كه پست بانك تا كنون كارش تمام شده باشد، كشاورزی طلیعهای قابل تامل و ارایه داشته و پارسیان نیز كارهایی از شعبه را در دست بگیرد. هر كدام مقداری پیشرفت كرده و حتما به نتایج محسوس و تجربه شایان توجهی رسیدهاند. اما تا این لحظه باید ما به نتایج غیر قابل چشم پوشی و تعیین كنندهای در زمینه خرید بانكداری متمركز از خارج میرسیدیم كه هنوز خبری نیست.
اما بانكداری متمركز با طراحی وطنی و نرم افزار ایرانی پیشرفت چشمگیری داشته و نرم افزار نگین از شركت كیشویر كه پایگاه اصلی آن در بانك سامان و فروش دوم آن در بانك پاسارگاد است، بر روی سرورهای شخصی؛ و نرم افزار جام از شركت بهسازان ملت كه پایگاه اصلی آن بانك ملت است، بر روی رایانههای بزرگ در حال اجرا بوده و مشتریان از كاركرد آنها كاملا راضی میباشند. این دو بانك با این استفاده از این دو نرم افزار در حال جذب مشتری بیشتر و صرفه جویی در هزینههای خود میباشند.
دومین مورد این بود كه مخابرات ایران به مقداری از وعدههای خود عمل كرد و تعداد زیادی از خطوط مورد نیاز بانكها را تامین نمود. این خطوط به طور عمده ۶۴ هزار بیت بر ثانیه بوده و بسیار فراتر از نیاز معمول یك شعبه و كاملا كافی میباشند.دو بانك ملت و رفاه تمام شعب خود را مجهز به این خطوط نموده و رضایت كامل دارند.مهمترین خاصیتی كه در این سال اثبات شد، میزان ثبات و پایداری مناسب خطوط نقطه به نقطه مخابرات بود. با توجه به آمارهای موجود این دو بانك میتوان گفت كه در دسترس بودن كلی آن از ۹۵ / ۹۹ كمتر نبوده است. این میزان اگر ۹۹ درصد هم باشد، برای شعبه بانك كافی و مطلوب است. اكنون استفاده از خطوط زمینی نقطه به نقطه در خط مقدم شعبه، حتی برای كارشناسان ایراد گیر نیز بدیهی شده است.
منبع : ماهنامه راه راست
منبع : پایگاه اطلاعرسانی ITanalyze
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم جنگ ایران و اسرائیل جنگ سید ابراهیم رئیسی
سیل زلزله دبی قوه قضاییه قتل هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی فضای مجازی
بانک مرکزی فرودگاه فرودگاه مهرآباد قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو قیمت طلا ایران خودرو بورس قیمت سکه دلار
تلویزیون احسان علیخانی تبلیغات سینمای ایران دفاع مقدس کتاب سریال تئاتر موسیقی
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
فلسطین رژیم صهیونیستی سازمان ملل عملیات وعده صادق آمریکا جنگ غزه روسیه وعده صادق چین اسراییل ترکیه حماس
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی سپاهان تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام فناوری اپل آیفون وزیر ارتباطات ایلان ماسک
سلامت هموفیلی دیابت چاقی درمان و آموزش پزشکی سلامت روان کاهش وزن