جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


طراحی وطنی، نرم‌افزار ایرانی، مخابرات پارسی


طراحی وطنی، نرم‌افزار ایرانی، مخابرات پارسی
سال ۱۳۸۴ از دو جنبه در زمینه بانكداری الكترونیك و از نگاه مدیر فن‌آوری اطلاعات برجسته بود.
اولین مورد این بود كه خبری از بانكداری متمركز با طعم و تولید خارجی نشد. طبیعی است كه سفارش دهنده برای بومی سازی، ایرانی است. پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و محصولاتی مقدماتی از قبیل حساب جاری و سپرده كه دشواری چندانی در نوشتن آنها نداریم و مواردی ساده از این قبیل بومی شده و قابلیت اجرا پیدا كرده‌اند. اما هیچیك یك مجموعه كوچك، كم دردسر و یكپارچه راه اندازی نكرده‌اند.
از مشكلات عمده در این راه، اجرایی كردن نرم‌افزار در سطح وسیع و تعداد زیادی كاربر، شعبه و تراكنش است. ممكن است كه شما در سطح آزمایشی و برای نشان دادن قابلیت‌ها به مدیران یك بانك، نرم افزاری را اجرایی كرده و بهترین ارایه را نیز برگزار كنید. اما اجرایی كردن آن تحت سخت افزار مناسب و فشار كار زیاد و به مدت طولانی، كاری دشوارتر و چندین برابر سخت تر است.بانك‌های پارسیان، پست بانك و كشاورزی اقدام به خرید، بومی سازی و اجرایی نمودن بانكداری متمركز نمودند. قرار بود كه پست بانك تا كنون كارش تمام شده باشد، كشاورزی طلیعه‌ای قابل تامل و ارایه داشته و پارسیان نیز كارهایی از شعبه را در دست بگیرد. هر كدام مقداری پیشرفت كرده و حتما به نتایج محسوس و تجربه شایان توجهی رسیده‌اند. اما تا این لحظه باید ما به نتایج غیر قابل چشم پوشی و تعیین كننده‌ای در زمینه خرید بانكداری متمركز از خارج می‌رسیدیم كه هنوز خبری نیست.
اما بانكداری متمركز با طراحی وطنی و نرم افزار ایرانی پیشرفت چشمگیری داشته و نرم افزار نگین از شركت كیش‌ویر كه پایگاه اصلی آن در بانك سامان و فروش دوم آن در بانك پاسارگاد است، بر روی سرورهای شخصی؛ و نرم افزار جام از شركت بهسازان ملت كه پایگاه اصلی آن بانك ملت است، بر روی رایانه‌های بزرگ در حال اجرا بوده و مشتریان از كاركرد آنها كاملا راضی می‌باشند. این دو بانك با این استفاده از این دو نرم افزار در حال جذب مشتری بیشتر و صرفه جویی در هزینه‌های خود می‌باشند.
دومین مورد این بود كه مخابرات ایران به مقداری از وعده‌های خود عمل كرد و تعداد زیادی از خطوط مورد نیاز بانك‌ها را تامین نمود. این خطوط به طور عمده ۶۴ هزار بیت بر ثانیه بوده و بسیار فراتر از نیاز معمول یك شعبه و كاملا كافی می‌باشند.دو بانك ملت و رفاه تمام شعب خود را مجهز به این خطوط نموده و رضایت كامل دارند.مهمترین خاصیتی كه در این سال اثبات شد، میزان ثبات و پایداری مناسب خطوط نقطه به نقطه مخابرات بود. با توجه به آمارهای موجود این دو بانك می‌توان گفت كه در دسترس بودن كلی آن از ۹۵ / ۹۹ كمتر نبوده است. این میزان اگر ۹۹ درصد هم باشد، برای شعبه بانك كافی و مطلوب است. اكنون استفاده از خطوط زمینی نقطه به نقطه در خط مقدم شعبه، حتی برای كارشناسان ایراد گیر نیز بدیهی شده است.
منبع : ماهنامه راه راست
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید