پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چه افرادی در معرض سرطان پوست قرار می گیرند؟


چه افرادی در معرض سرطان پوست قرار می گیرند؟
خوشبختانه اكثر مردم با راههای جلوگیری از سرطان پوست تا حدودی آشنایی دارند . استفاده از كرم های ضدآفتاب، پوشیدن لباسهای مناسب، قرار نگرفتن در مقابل نور مستقیم وعمودی خورشید و انجام معاینات منظم توسط متخصصان پوست، از آن جمله اند .
در میان سه نوع سرطان پوست ، شایع ترین نوع كه در ۸۰ درصد از موارد تشخیص داده شده است ،" كار سینوما " یا وجود سلول سرطانی است . ممكن است این سلول به غدد لنفاوی و یا جریان خون نیز سرایت كند حتی ملانوم فقط ۵ درصد از سرطانهای پوست را تشكیل می دهد و در صورت تشخیص به موقع ، قابل درمان است .
محققان می گویند : اگر تعداد كك و مك و خالهای فرد زیاد باشد ، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به سرطان پوست است. كك و مك كوچك با اشكالی نا منظم یا گرد و قهوه ای روشن است و خال اصولا تیره تر از بقیه نشانه ها بوده و گرد می باشد .
تحقیقات نشان داده است افراد مبتلا به سندروم خال غیر عادی، ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از دیگران مبتلا به " ملانوم" می شوند . با این حال توصیه می شود در سال دو بار به متخصص پوست مراجعه كنید .هر خالی كه خونریزی كند نشان از سرطانزا بودن آن نیست ؛ یك خا ل برجسته ممكن است زخم شود و خارش ایجاد كند حتی خونریزی هم بكند؛ این خطر حتی در مورد خالهای صاف و سطحی نیز كه لباس با آنها سایش دارد، صدق می كند . به طور حتم هر چیزی كه بیش از یك بار خونریزی كند باید توسط پزشك مورد ارزیابی قرار گیرد .
دكتر "گدارل ریگل " در مورد مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها می گوید : هیچ مدركی حاكی از اینكه كرم های ضد آفتاب می توانند منجر به سرطان شوند ، وجود ندارد ، البته اختلاف نظری نیز در این زمینه وجود دارد، زیرا برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی كه از كرم های ضد آفتاب استفاده می كنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند، اما این موضوع قطعیت نداشته و ثابت نشده است . این مسأله ممكن است به این دلیل باشد كه افرادی كه پوست روشنتری دارند و بدون استفاده از وسایل محافظ ، ساعتهای طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند ، بیشتر به پوست خود آسیب می رسانند . به طور كلی مصرف منظم كرمهای ضد آفتاب ، پوست را از ابتلا به سرطان محفوظ می دارد . كرمهای ضد آفتاب مانند پمادهای سوختگی كه قبلا استفاده می شد به پوست این امكان را می دهد كه با صدمات حاصل از نور برخورد كند .
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید