جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


هنر بخشش


هنر بخشش
● دست از لجاجت بردارید و از بخشش لذت ببرید.
بخشش یك شیوه الهی و خدایی است اما هیچ كس آن را آسان تصور نمی كند. وقتی شخصی به شما آسیب می رساند و باعث ناراحتی شما می شود، دست از لجاجت برداشتن و بخشیدنش كمی سخت است. اما مطمئن باشید، بخشش امكان پذیر است. بخشش به سلامت ارگانهای بدن كمك می كند، اشكها بیهوده نمی ریزد و پوششی از روی سیستم دفاعی بدن برداشته می شود تا شخص احساس زندگی را بیشتر تجربه كند.
مراحل زیر را رعایت كنید تا احساس التیام و تندرستی كنید.
۱) خونسرد باشید:
برخشم خود غلب كنید و سعی كنید با روشهای مقابله با استرس خونسردی خود را حفظ كنید. مثلاً چند نفس عمیق بكشید و به چیزهای لذتبخشی كه باعث خوشحالی شما می شود فكر كنید. مثل یك صحنه زیبا از طبیعت و یا فكر كردن به شخصی كه عاشقش هستید.
۲) منتظر معذرت خواهی نباشید:
گاهی اوقات فردی كه به شما آسیب می رساند، قصد معذرت خواهی ندارد. ممكن است عمداً باعث ناراحتی شما شده باشد یا اصلاً دیدگاهش نسبت به رفتاری كه انجام داده ، متفاوت باشد. بنابراین اگر منتظرمعذرت خواهی بمانید، زمان وحشتناك و بدی را باید سپری كنید. چرا كه زمان دیرتر از حد معمول برای شما می گذرد و بنابراین این نكته را در ذهن داشته باشید كه بخشش لزوماً به معنی آشتی و مصالحه با فردی كه شما را ناراحت كرده ، نیست و شما با بخشیدن او از رفتارش چشم پوشی نكرده اید.
۳) سعی نكنید فرد مورد نظر را تحت كنترل داشته باشید:
از لحاظ روانی وقتی فردی باعث ناراحتی شما می شود، مغز شما قدرت خاصی به قلبتان برای فراموش نكردن خود مقابل می دهد و دائماً از این مسأله رنج می برید. به جای تمركز و فكر كردن به آسیبهای وارده و مسبب آن به دنبال عشق، زیبایی و محبت در اطراف خود بگردید.
۴) سعی كنید به مسائل از بعد دیگر نگاه كنید:
چنانچه سعی كنید با فرد مقابل كمی همدردی كنید، خیلی زود متوجه می شوید كه شاید این رفتار را از روی جهالت، ترس، نادانی و یا حتی عشق انجام داده است. برای اینكه به این دیدگاه برسید، می توانید نامه ای به خودتان از طرف مقابل و نقطه نظرات او بنویسید.
۵) مزایای بخشش را تجربه كنید:
محققین دریافتند افرادی كه می بخشند انرژی بیشتر، اشتهای بهتر و خواب راحت تری دارند.
۶) هرگز بخشیدن خودتان را فراموش نكنید:
برای برخی از افراد، بخشیدن خودشان بزرگترین چالش است. اما اگر نتوانید خود را ببخشید، اعتماد به نفس شما از خودتان ربوده خواهد شد و به جایی می رسید كه اصلاً اعتماد به نفس نخواهید داشت.
بنابراین بدانید لذت عفو بیشتر از انتقام است و منتظر فرد مقابل نباشید، شما پیشقدم شوید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید