پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آتش زیر خاکستر در اقتصاد جهان


آتش زیر خاکستر در اقتصاد جهان
اقتصاد جهان در هفته گذشته، از شرایط آشوب زدگی گذشت و به سطحی از آرامش رسید.آرامشی كه مدتها به دنبال آن بود. قیمت های نفت نزول كرد، رشد افزایش قیمت طلا متوقف شد و با وجود ملی شدن صنعت گاز بولیوی و انتظاراتی كه كارشناسان از پیامد این شوك داشتند، شوك آنچنانی به اقتصاد جهان وارد نشد. اما همه این موارد باعث نمی شود كه ما در روزهای آتی باز شاهد آشوب در اقتصاد جهان نباشیم، چرا كه بسیاری معتقدند هنوز «آتش زیر خاكستر» پنهان است، آتشی كه منشأ آن كماكان در خاورمیانه واقع است.
شاید این تحلیل كارشناسان كه ملی شدن صنعت گاز بولیوی توسط رئیس جمهور سرخپوست آن كشور، می تواند منشأ تحولات نوینی درآمریكای لاتین باشد، با آرامشی كه هفته گذشته در اقتصاد جهان و به ویژه منطقه آمریكای لاتین حاكم شد در تناقض باشد اما با این همه نمی توان بر این آرامش مهر تأیید زد. درست است كه هفته ای را كه پشت سر گذاشتیم هفته نسبتاً آرامی بود و قضاوت های تند و عجولانه نسبت به این اقدام مورالس نشد و حتی قیمت های انرژی هم پایین آمد، اما اثر اقدام این رئیس جمهور سرخپوست، تازه در كشورهای آمریكای لاتین جوانه زده و باید منتظر زدن شكوفه های آن در منطقه باشیم. چرا كه اولین بازتاب آن را می توان در حركت مردم اكوادور شاهد بود. خبرگزاریها روز دوشنبه گزارش دادند كه تعدادی از مردم اكوادور تظاهرات می كردند و خواستار بیرون راندن شركت های خارجی از صنعت نفت آن كشور شدند. اكوادور، زمانی عضو سازمان اوپك بود، با بیش از ۴ میلیارد بشكه ذخیره نفت بعد از ونزوئلا از كشورهای نفت خیز آمریكای لاتین است.
به هرحال، در آینده ای نه چندان دور شاهد این نوع خیزشها دركشورهای آمریكای لاتین خواهیم بود.
اما بحث انرژی در هفته ای كه گذشت از بحث های داغ جهان بود. انتقال گاز قزاقستان به اروپا و نیز تمایل آمریكا به حضور در میادین گازی قزاقستان ازبحث های مهم هفته گذشته بود. در هفته گذشته یك تیم از اتحادیه اروپا برای مذاكره در خصوص انتقال گاز قزاقستان به آن اتحادیه به قزاقستان رفتند، كه این اعزام به مذاق روسیه كه از صادركنندگان مهم گاز به اروپا است، خوش نیامد. روسیه در زمستان گذشته گاز صادراتی خود را به اوكراین قطع كرد و خواستار افزایش قیمت گاز صادراتی خود به آن كشور شد. این اتفاق بازار انرژی به ویژه اتحادیه اروپا را تكان داد و هشداری به آن حوزه تلقی شد. از این رو، اتحادیه اروپا، پس از این رویداد به فكر گاز جانشین افتاد كه به نظر می آید، قزاقستان در حال حاضر بهترین آلترناتیو باشد.بازار انرژی در هفته گذشته تنها شاهد این رویداد مثبت نبود. رویداد مثبت دیگری كه در این حوزه اتفاق افتاد، كاهش قیمت نفت بود. قیمت نفت كه در دو هفته قبل به بشكه ای ۷۵ دلار رسید در هفته گذشته از بشكه ای ۷۲‎/۵ دلار بالاتر نرفت، كه این كاهش قیمت برای مصرف كنندگان كه در هفته های گذشته شاهد نوسانات شدید قیمتی بودند، آرامش دهنده بود.
افزایش ذخایر استراتژیك آمریكا و نیز نامه رئیس جمهوری كشورمان به بوش، رئیس جمهوری آمریكا را از مهمترین دلایل كاهش قیمت جهانی نفت می دانند. اما نمی توان درباره نفت صحبت كرد ولی از شركتهای غول پیكر نفتی سخنی به میان نیاورد.در هفته گذشته اكثر شركتهای بین المللی نفتی درآمدهای سه ماهه اول خود را اعلام كردند. رشد درآمدهای خالص نفتی این شركتها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل ۳ درصد و حداكثر ۱۶ درصد بوده است. بیشترین رشد درآمدی متعلق به توتال فرانسه و بیشترین رقم درآمدی متعلق به اكسان موبیل آمریكا بوده است.بنابرگزارش های به دست آمده درآمد خالص توتال در این مدت به ۴ میلیارددلار، درآمد خالص شل انگلیس به ۶‎/۸ میلیارددلار و اكسان موبیل آمریكا به ۸‎/۴ میلیارددلار رسید. افزایش درآمدها باعث رشد قیمت هر سهم این شركتها هم شد.
اما نمی توان از رویدادهای اقتصاد جهان در هفته گذشته بدون قیمت طلا سخن گفت. در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا به ۷۲۹ دلار رسید. قیمتی كه ۴۵ دلار نسبت به قیمت هفته ماقبل آن افزایش داشت. شاید در این هفته شاهد قیمت ۷۸۰ دلاری طلا هم باشیم كه در این صورت باید منتظر افزایش قیمت طلا و سكه در داخل هم باشیم.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید