پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فاطمه کلمهٔ الله


فاطمه کلمهٔ الله
قرآن كریم به هنگام طرح قصه آدم سلام الله علیه می‏فرماید:
«فتلقی آدم من ربه كلمات‏» (۱)
سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود.
در تبیین وتفسیر كلمات آمده است كه منظور انوار عترت طاهره است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم سلام الله علیه آن را تلقی كرد وزمینه نجات او فراهم گردید ودر این میان همانطور كه حضرت امیرسلام الله علیه در مجموعه عترت قرار دارد، حضرت زهرا هم در آنجا می‏تابد واین كه فاطمه زهرا صلوات الله علیها معروف ومشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا خلاصه شده است‏بلكه به این دلیل است كه آن حضرت دیگران را تحت الشعاع قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیرسلام الله علیه، معروف نیستند واگر در عرف بخواهند مثل ذكر بكنند، به حضرت علی... مثل می‏زنند. در صورتی كه همه ائمه نور واحدند. همانطوری كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه معروف والگو شده است، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیها اشتهار یافته است وگرنه زنان فراوانی بودند كه هم از عصمت‏برخوردارند وهم از كمال متعارف وفوق متعارف، ولیكن علت این كه حضرت زهرا در بین زنان معروف شده همان علتی است كه بدان سبب، حضرت علی... در بین ائمه معروف شده است.
پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه
«فتلقی آدم من ربه كلمات‏»
اسماء الهی است وبارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره‏اند كه در بین آنان، فاطمه زهرا صلوات الله علیها می‏درخشد.
پی‏نوشت:
۱. بقره،۳۷.
منبع:
كتاب: زن در آینه جلال و جمال، ص ۱۴۳
نویسنده: آیهٔ الله جوادی آملی
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید