چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به تیم های حاضر در جام جهانی/مکزیک


نگاهی به تیم های حاضر در جام جهانی/مکزیک
●مكزیك
عضو: كونكاكاف
رده بندی جهانی: ششم در آخرین جدول فیفا
برنامه بازی ها: ۲۱ خرداد با ایران، ۲۶ خرداد با آنگولا و ۳۱ خرداد با پرتغال (در كادر رقابت های گروه چهارم)
مربی: ریكاردو لاوولپه (از آرژانتین)
ستاره: جارد بورگتی
پدیده: خوزه فونسكا
چگونگی راهیابی به دور پایانی جام: كسب رتبه دوم در رقابت های انتخابی كونكاكاف
پیشینه در جام های جهانی: شركت در جام های ۱۹۳۰ ، ،۵۰ ۵۴ ، ۵۸ ، ۶۲ ، ۶۶ ، ۷۰ ، ۷۸ ، ۸۶ ، ۹۴ ، ۹۸ و ۲۰۰۲
بالاترین دستاورد: رسیدن به یكچهارم نهایی جام های ۱۹۷۰ و ۸۶
مكزیك همیشه با امید و وعده تأثیرگذاری كلان بر مسابقات جام جهانی فوتبال قدم به این پیكارها گذاشته، اما معمولاً كار را بر خود سخت یافته و از صحنه خارج شده است.
در سه دوره آخر جام جهانی مكزیك در مرحله اول حذفی شدن پیكارها صحنه را ترك گفته است. این تیم در سال ۱۹۹۴ با ضربات پنالتی به بلغارستان باخت، در ۱۹۹۸ با این كه ابتدا ۰-۱ از آلمان جلو افتاد در نهایت ۱-۲ شكست خورد و در سال ۲۰۰۲ نیز تسلیم آمریكا شد.
این بار هم مكزیكی ها مدعی اند كه برای هر رویدادی در آلمان آماده اند. هرچه هست ریكاردو لاوولپه مربی آرژانتینی تیم ملی مكزیك به رغم تمام جنجال هایی كه به خاطر رویكرد او به برخی نیروهای خارجی تبار به وجود آمده است، تیمش را بازسازی كرده و نفراتی جوان تر را وارد تركیب آن ساخته است. از همین راه و با همین تدبیر است كه مكزیك توانسته است در دو سال اخیر بزرگانی چون برزیل و آرژانتین را شكست بدهد. این تیم در دور مقدماتی جام اوقات و ساعات بسیار سختی را نگذراند و باید اذعان داشت كه صعودش تقریباً آسان بود. مكزیك در ماه ها و هفته های پایانی به آمریكا و تری نیداد باخت، اما آن شكست ها زمانی شكل گرفت كه صعود مكزیك بسیار محتمل شده بود و از طرف دیگر این را نیز مشخص ساخت كه این تیم در برابر رقبایی كه مجری بازی های فیزیكی و قدرتمندانه هستند، قدری كم می آورد و تیم های صاحب سبك بازی بریتانیایی می توانند بر مكزیك تأثیر منفی بگذارند.
●در بالاترین سطح
با این حال لاوولپه می گوید كه توانسته است معدل سنی نفرات تیمش را بسیار پایین بیاورد و مكزیك را با قالب و فرمی بسیار جوان تر راهی میدان كند. «اگر در گذشته تعداد كسانی كه اولین بازی های ملی خود را در ۲۸ ، ۲۹ سالگی انجام می دادند، بسیار زیاد بود، اینك چنین نیست و ما الآن افراد پرشماری را داریم كه در سنین بسیار كمتر پای به میدان های ملی می گذارند و با این وجود از تجربه ای قابل توجه بهره می برند. ما همین حالا دست كم ۳۰ نفر را داریم كه می توانند در بالاترین سطح بین المللی امتحان پس بدهند و وضع ما با گذشته بسیار فرق می كند. در سال ۲۰۰۲ ما فقط سه چهار مهره قوی داشتیم و تركیب تیم حول و حوش آن نفرات چیده و سوار می شد، حال آن كه اینك تمام بازیكنان یكدست هستند و تیم مطرح است و نه افراد. اكنون جوانان بیش از هر زمانی در تركیب تیم ما می درخشند و نقشی بزرگ را ایفا می كنند. تا همین دو سه سال پیش هیچكس آنها را نمی شناخت، اما اكنون صاحب شهرت و اعتبار شده اند و این امر به واسطه كار شدید ما به وجود آمده است».
مكزیك در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۶ كه میزبان جام جهانی بود، تا یكچهارم نهایی پیش تاخت و لاوولپه مدعی است كه امسال هم تكرار آن رویداد و حتی فراتر از آن و كسب موفقیتی بیشتر از همیشه در آلمان امكان پذیر است. در این راه مكزیكی ها باید ابتدا از گروه چهارم جام بالا بیایند و اینجا مكانی است كه پرتغال و آنگولا و ایران به رقابت با مردان لاوولپه برخواهند خاست.
مكزیك به عنوان یكی از ۱۰ تیم اول دنیا در تمام رده بندی های دو سه سال اخیر فیفا صعود از این گروه را حق مسلم خود می داند اما فوتبال است و هزار شگفتی. در این راستا مكزیك اولین بازی اش را روز ۲۱ خرداد در برابر ایران انجام خواهد داد و پس از آن سرنوشت این تیم به آرامی شكل خواهد گرفت.
●ناهنجاری ها
در آلمان هرچه روی دهد، مكزیك برخی ناهنجاری ها را هم در فوتبال ملی اش طی سال های اخیر تجربه كرده است. این تیم در جام كنفدراسیون های ۲۰۰۵ چهارم شد و برزیل را برد و آلمان را جان به لب كرد اما غوغای دوپینگ چند تن از نفراتش اسباب آبروریزی شد.
به علاوه لاوولپه مجبور بوده است دائماً توضیح بدهد كه چرا بومی های فوق العاده ای چون كاتیموك بلانكو را نادیده گرفته و در عوض خارجی هایی مثل گی یرمو فرانكو و آنتونیو نائلسون را كه بعداً به تابعیت مكزیك درآمده اند، به عضویت تیم ملی درآورده است. با این حال تیم او سرشار از مهره های مستعد وطنی و بومی هم هست كه فوتبال را سریع و در عین حال فنی بازی می كنند و جارد بورگتی و فرانسیسكو پالنسیا از آن جمله اند. تیمی كه ۱۰ بار قهرمان فوتبال آمریكای شمالی و مركزی و حوزه دریای كاراییب (كونكاكاف) شده و بدون احتساب این دوره ۱۲ بار در دور نهایی جام های جهانی شركت كرده، بیهوده به پایگاه فعلی خود نرسیده است. حرف آخر را نیز لاوولپه می زند. «ما تدارك لازم را دیده ایم و اگر اتفاق غیرمنتظره ای روی ندهد، ما و پرتغال از گروه خودمان بالا خواهیم رفت و هدف ما این است كه از وقوع هر شگفتی ای كه مانع شكل گیری این مسأله شود، جلوگیری كنیم و این كار را هم خواهیم كرد».
مكزیك تا به حال بیشترین و بهترین حاصل كارش را كه رسیدن به مرحله یكچهارم پایانی بوده، در دو مرتبه ای تحقق بخشیده كه میزبان بوده و بنابراین مشخص نیست این بار در قلب اروپا چه می كند. با این حال خاطرات حضور نامدارانی چون هوگو سانچز و لوییس هرناندز در تركیب مكزیك طی جام جهانی همیشه در ذهن فوتبالدوستان ثبت است.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید