سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چشم ها به قلم برانکو


چشم ها به قلم برانکو
تمامی تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان تا فردا فرصت دارند كه اسامی نهایی ۲۵ بازیكن برگزیده خود را برای فیفا ارسال كنند. تیم ملی فوتبال ایران كه در حال حاضر برای آمادگی هرچه بیشتر در اردوی سوییس به سر می برد در آستانه اعلام اسامی نهایی به فیفا از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. مصدومیت شدید مجتبی جباری و عدم آمادگی كامل علی كریمی و وحید هاشمیان و افت محسوس چند بازیكن دیگر، باعث نگرانی فوتبالدوستان شده است. به راستی! در این شرایط نام كدام بازیكنان باید به عنوان ۲۵ نفر برگزیده به فیفا اعلام شود؟ برانكو از بین بازیكنانی كه در حال حاضر در اردوی سوییس حضور دارند چه كسانی را باید با خود به آلمان ببرد؟!...
چند نفر از مربیان و كارشناسان فوتبال كشورمان به این سؤال ما كه: به عقیده شما چه كسانی باید در لیست نهایی برانكو حضور داشته باشند، پاسخ دادند.
چاره ای نیست، ناآماده ها هم باید بروند!
●مجید جلالی
مطمئناً برانكو تمام بازیكنان منتخب را از بین همین بازیكنانی كه در حال حاضر در اردوی سوییس به سر می برند انتخاب می كند. با توجه به اینكه امسال اكثر بازیكنان مجموعه تیم ملی سال خوبی نداشتند، انتخاب نفرات نهایی قطعاً دشوار خواهد بود. به جز مهدی مهدوی كیا و تا حدودی علی دایی بقیه بازیكنان نظیر میرزاپور، كعبی، كاملی مفرد، گل محمدی، رضایی، نصرتی، زندی، نكونام، علوی، هاشمیان، برهانی و نیكبخت از شرایط خوبی برخوردار نبودند. علی كریمی هم كه متأسفانه آسیب دید و تا حدودی كیفیت كارش را از دست داد. به عقیده من بازیكنانی نظیر بختیاری زاده، خطیبی، منیعی، رجب زاده، طالب لو و حتی رودباریان بازیهای بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشتند و به راحتی می توانند در جام جهانی بازی كنند. ضمن اینكه واقعاً حیف شد كه جباری كه یكی از ۵ بازیكن آماده فوتبال ایران بود، جام جهانی را از دست داد.
●نفرات، سلیقه ای انتخاب می شوند
▪حمید درخشان
بازیكنانی كه حضورشان در جام جهانی قطعی است عبارتند از: میرزاپور، طالب لو، رودباریان، كعبی، گل محمدی، بختیاری زاده، نصرتی، رضایی، زارع، مهدوی كیا، نكونام، زندی، كریمی، هاشمیان و علی دایی! به نظر من حضور این بازیكنان به همراه تیم ملی ایران ضروری است و بقیه بازیكنان به صورت سلیقه ای انتخاب خواهند شد. یعنی مربی از بین افرادی نظیر معدنچی، كاظمیان، عنایتی، خطیبی، برهانی و... ۸ نفر دیگر را در لیست نهایی قرار خواهد داد.
●بازیكنان چند پستی در اولویت باشند
▪محمود یاوری
تیم ملی در یك وضعیت استثنایی قرار دارد! بسیاری از بازیكنان فعلی تیم ملی از شرایط فنی و روحی چندان خوبی برخوردار نیستند و همین مسأله بر نگرانی های ما می افزاید. به نظر من برانكو باید در این شرایط نام بازیكنانی را رد كند كه چند پستی باشند یعنی توانایی بازی در چند پست را داشته باشند. من از كسی اسم نمی برم زیرا مربیان با توجه به اشراف كامل بر شرایط بدنی و روانی بازیكنان می توانند گزینش نهایی را انجام بدهند. آنچه كه كاملاً مشخص است این است كه خط دفاعی تیم ایران اصلاً قابل اعتماد نیست یعنی برانكو باید در درجه اول كمبودهای این خط را برطرف كند.
●همان نفرات همیشگی می روند!
▪امیر حاج رضایی
متأسفانه تیم ملی برای حضور پرقدرت در جام جهانی تدارك مناسبی ندیده است و مقدمات لازم برای این امر مهم صورت نگرفته است. آنچه كه مشخص است این است كه تیم ملی مثل همیشه با یك آرایش ثابت كه برای اكثریت آشناست به میدان خواهد رفت! بعضی از بازیكنان كه در اردوی سوییس حضور دارند و لژیونرهای نفرات انتخابی برانكو برای حضور در آلمان خواهند بود اما اینكه بازیكنانی كه در اردوی سوییس یا اردوهای دیگر درخشش خوبی داشته اند، تا چه حد در تركیب اصلی تیم قرار می گیرند، مهم است! در كل من نسبت به این تیم، حالت بیم و امید دارم و معتقدم این تیم چندان آماده نیست.
●مبعلی و امیرآبادی هم شانس دارند
▪اكبر میثاقیان
فكر نمی كنم تغییری در بین دعوت شدگان داده شود. پس به این ترتیب میرزاپور، طالب لو و واعظی دروازه بان های تیم خواهند بود. رضایی، گل محمدی، نصرتی، كعبی، بختیاری زاده، زندی، تیموریان، دایی، كریمی، نویدكیا، معدنچی، مهدوی كیا، هاشمیان، ستار زارع، كاظمیان، برهانی، شكوری، منیعی و نكونام هم دیگر بازیكنان تیم را تشكیل می دهند. ضمن اینكه با توجه به مصدومیت جباری به احتمال زیاد مبعلی یا امیرآبادی شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی را خواهند داشت.
●لیست، همان لیست همیشگی است
▪رسول كربكندی
به نظر نمی رسد در دعوت شدگان تغییراتی صورت بگیرد و همان لیست همیشگی است چون برانكو اهل تغییر نیست. در مورد لیست نهایی هم باید بگویم كه به نظر می رسد ۵-۴ نفر از بازیكنانی كه به اردوی سوییس دعوت شده اند خط می خورند و لژیونرها جایگزین می شوند. به این ترتیب لیست نهایی از نظر من عبارت است از:
میرزاپور، طالب لو، رودباریان دروازه بان های تیم هستند. گل محمدی، رضایی، كعبی، زارع، نصرتی، بختیاری زاده، مهدوی كیا، نكونام، زندی، كریمی، دایی، هاشمیان، برهانی، خطیبی، كوشكی، شكوری و جباری در صورتی كه مصدومیتش برطرف شود، عنایتی هم با توجه به فشار مطبوعات می تواند ملی پوش باشد، از میان معدنچی و منیعی و همچنین از بین رجب زاده و كاظمیان هم یك نفر انتخاب می شود. به این ترتیب فكر نمی كنم از میان ذخیره ها بازیكنی به لیست ۲۳ نفره اضافه شود.
●این ۶ نفر امشب خواب ندارند!
اگر بخواهیم اظهار نظرات كارشناسان فوتبال را در كنار همدیگر قرار دهیم، می توانیم به یك جمع بندی كلی برسیم. آنچه كه از صحبت های خاك خوردگان فوتبال و شرایط فعلی حاكم بر اردوی تیم ملی برمی آید این است كه ۶ بازیكن در حال حاضر در حالتی از بیم و امید به سر می برند.
ایمان مبعلی، رسول خطیبی، جواد كاظمیان، سهراب بختیاری زاده، مهدی رجب زاده و رضا عنایتی ۶ بازیكنی هستند كه به حضور در تركیب نهایی امیدوار هستند.
مطمئناً امشب برای این بازیكنان شب بسیار حساسی است و آنها كه زحمات زیادی را برای حضور در تركیب نهایی تیم ملی متحمل شده اند تا صبح خواب و آسایش ندارند زیرا فردا سرنوشت سازترین روز زندگی ورزشی آنها تا به امروز خواهد بود.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید