شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات


نقش نقطه تجاری در رفع مشکلات صادرات
تاكید برنامه چهارم توسعه كشور بر توسعه نقطه تجاری در جهت توسعه صادرات و با بررسی خدماتی كه یك نقطه تجاری طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری قادر به ارایه آن است، متوجه این نكته می شویم كه این خدمات می تواند كاركردهای مفیدی را در رفع مشكلات صادرات موسسات كوچك و متوسط كشور ایفا كند. لذا در این مقاله به بیان مطالبی پیرامون نقطه تجاری، تاریخچه آن، مزایا و ساختار آن و در ادامه به بیان خدمات فعلی نقطه تجاری ایران خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی تحقیقات انجام شده در كشور، یك جمع بندی از مشكلات و موانع صادرات و راهكارهای توسعه صادرات مشخص شده و خدمات بالقوه و فعلی نقطه تجاری ایران در رفع این مشكلات مورد تحلیل قرار می گیرد. در این راستا باتوجه به مشكلات صادرات بخش موسسات كوچك و متوسط كشور به تبیین نقش نقطه تجاری در رفع هریك از این مشكلات باتوجه به راهكارهای ارائـه شده می پردازیم. اگرچه موانع ساختاری در صادرات مشهود است اما ریشه بسیاری از مشكلات در ناكارآمدی نظام اطلاعاتی و خدماتی كشور است كه طبق الگوی فدراسیون جهانی نقطه تجاری، نقطه تجاری ایران به مثابه یك مركز خدمات صادراتی می تواند در راستای تسهیل تجارت خارجی و توسعه صادرات ایفای نقش كند. لذا در صورت ایجاد تنوع در خدمات صادراتی و حركت به سوی مجازی شدن نقطه تجاری ایران می تواند نقش موثری را ایفا كند.
امروزه هیچ كشوری در انزوای كامل زندگی نمی كند. جایگاه تجارت بین المللی در رشد و توسعه اقتصادی كشورهای در حال توسعه تا به جایی اهمیت یافته است كه اغلب از آن به عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلی نام می برند (۱). از ابزارهای تسهیل گر تجارت در شرایط كنونی نیز توجه به تجارت الكترونیك و همچنین بهره گیری از خدمات نقطه تجاری است. در حال حاضر، تلاش گسترده ای در سطح جهان به خصوص از طـرف كشورهای در حال توسعه جهت بهـــره گیری از مزایای نقطه تجاری در جهت بهبود كارایی تجاری موسسات كوچك و متوسط كشور خود در جریان است.
در ایران نیز بانگاهی به سیاست گذاریها از گذشته تاكنون، متوجه حركت تدریجی از رویكرد درون گرایی (سیاست جایگزینی صادرات) به نگرش برونگرایی و توسعه صادرات در عرصـه تجارت بین المللـــــی می شویم.
باتوجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و لزوم كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، ضرورت توجه به نقش موسسات كوچك و متوسط در روند آینده كشور برجستـه تر می شود. همچنین باتوجه به تاكید برنامه چهارم توسعه و چشم انداز ۲۰ ساله كشور برای توسعـه صادرات غیرنفتی لزوم بهره گیری از ابزارهای نوین تجارت همچون تجارت الكترونیـك بیش از پیش احساس مــی گردد. راهكار توسعه نقطـه تجاری بــــه عنوان ابزاری برای ایجاد بستر مناسب جهت توسعه صادرات كشور از طریق موسسات كوچك و متوسط راهكار مناسبی است كه در برنامه چهارم توسعه كشور نیز توسعه آن پیش بینی شده است.
● آشنایی با نقطه تجاری
تاریخچه و سیر تكامل آن (۱۴،۱۳): بحث كارایی تجاری در ابتدا در هشتمین جلسه كنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنكتاد = ANCTAD) در كارتاجینای كلمبیا در سال ۱۹۹۲ مطرح شد. هدف اصلی و اولیه كارایی تجاری كمك به تسهیل یكپارچگی و مشاركت كشورهای توسعه یافته و كشورهای بااقتصاد در حال گذار از طریق تسهیل ورود موسسات كوچك و متوسط به تجارت بیـن الملل است. به تدریج مجموعه ای از راه حلها كه دربرگیرنده توصیه ها و رهنمودهایی برای كارایی تجاری است، به عنوان سیاست جهانی در كلمبیا تدوین شد. یك ابزار عملی بسیار مهم برای رسیدن به هدف تسهیل تجاری، نقطه تجاری است. نقطه تجاری (TRADE POINT) كاركردهای بازرگانی بهتری در تمامـی زمینـــه های مرتبط با تجاری از قبیل گمرك، بانكداری، بیمه، حمل و نقل، اطلاعات تجاری، فعالیتهای تجاری و ارتباطات واطلاعات معرفی می كند. این نقاط ابزار دسترسی به آخرین فناوریهای تجاری از جمله تجارت الكترونیك و تبادل الكترونیك داده ها برای به كارگیری آن راه حلها هستند. در نقاط تجاری بخشهای دولتی و خصوصی در زمینه های تجاری با هم همكاری می كنند. ضمن اینكه عملكرد نقطه تجاری، منافع كاملی را از طریق اتصال به شبكه جهانی نقطه تجاری (GTPNET) فراهم می كند.
طی سالهای اول، آنكتاد بر به كارگیری موردی و راه اندازی نقاط تجاری در تعداد محدودی از كشورها تمركز كرده است. برنامه نقاط تجاری با راه اندازی ۱۶ نقطه تجاری در سرتاسر دنیا آغاز شد و طی سالهای بعد نیز درخواستهای فراوانی از كشورهای مختلف جهت تامین نقطه تجاری به آنكتاد ارایه شد. در ادامه شبكه جهانی نقطه تجاری جهت افزایش اتصال بین نقاط تجاری از طریق امكانات الكترونیك راه اندازی شد.(۲۱) بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ متخصصان نقطه تجاری و هماهنگ كنندگان محلی، در شكل گیری برنامه نقطه تجاری درگیر شدند.
تا سال ۱۹۹۶ بیش از ۱۰۰ نقطه تجاری در مراحل مختلف توسعه گسترش یافت و آنكتاد را به اجرای هدف بعدی نقطه تجاری یعنی گسترش مشاركت جهانی در تجارت الكترونیك ترغیب كرد. سال ۱۹۹۵ سال شروع توسعه مشاركت منطقه ای در میان نقاط تجاری آمریكای لاتین بود. هدف نشستهای بعدی در این زمینه توانمندسازی شبكه نقاط تجاری از طریق همكاریهای منطقه ای بود. در سال ۱۹۹۷ برنامه نقطه تجاری به تعداد زیادی از نقاط تجاری از لحاظ جغرافیایی دست یافت كه این امر نقاط تجاری را در یك موقعیت بسیار مناسب برای تسهیل تجارت جهانی و عمل كردن به عنوان ابزاری منحصر به فرد برای گسترش فرصتهای پدیدار شده توسط تجارت الكترونیك قرار داد. در این زمان ۱۳۸ نقطه تجاری وجود داشت كه ۴۴ مورد آن به طور كامل عملیاتی شده و ۲۱ كشور نیز از بین كشورهای كمتر توسعه یافته بودند. در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ انتقال برنامه نقطه تجاری از آنكتاد به فدراسیون جهانی نقطه تجاری مورد توجه قرار گرفت. در ششمین نشست نقاط تجاری در جنوا، فدراسیون جهانی نقاط تجاری تشكیل شد. طی این سالها چارچوب سازمانی، استراتژیك و عملیاتی فدراسیون تعیین شد و سیستم فرصتهای تجاری الكترونیك، مالكیت نامها، علائم تجاری و برنامه نقطه تجاری از آنكتاد به فدراسیون واعضای نقاط تجاری به وسیله منابعی كه در اختیـار داشت، پرداخت و به عنوان یك تسهیـل گر بین المللی كسب و كار برای شركتهای كوچك و متوسط مطرح گردید.
تاكنون از بعد توزیع جغرافیایی قاره آمریكا با ۳۷ نقطه تجاری، اروپا با ۲۹ نقطه تجاری، آفریقا با ۲۰ نقطه تجاری، كشورهای عربی با ۱۹ نقطه تجاری و كشورهای آسیایی با ۱۶ نقطه تجاری در مراحل مختلف عملیاتی در حال توسعه و امكان سنجی قرار دارند.(۱۹)
● تعریف نقطه تجاری
نقطه تجاری یكی از جنبه های اصلی تجارت الكترونیك است كه توسط مركز توسعه نقاط تجاری سازمن ملل متحد (UNTPDC) اینگونه تعریف شده است:
نقطه تجاری علاوه بر اینكه مركز اطلاعات و تسهیلات تجاری است، مركزی است كه می تواند از طریق شبكـه های رایانه ای با شبكه جهانی نقاط تجاری ارتباط برقرار كند. (۱۶،۱۵)
بنابراین تعریف یك نقطه تجاری دارای سه ویژگی ذیل است: نقطه تجاری یك مركز اطلاعاتی مرتبط با تجارت است كه اطلاعاتی در مورد فرصتهای تجاری بالقوه، مشتریان، عرضه كنندگان واقعی و بالقوه و قوانین و مقررات تجاری را برای كاربران فراهم سازد؛
نقطه تجاری مركز تسهیلات تجاری است كه در آن واحدهای مرتبط با مبادلات خارجی (مانند گمرك،‌ بانك، اتاق بازرگانی، حمل ونقل، بیمه) گرد هم می آیند و یا به طور مجازی ارتباط می یابند تا از این طریق بتوانند تمامی خدمات مورد نیاز معاملات تجاری را عرضه كنند؛
نقطه تجاری یك شاهراه به طرف شبكه جهانی است. تمام نقاط تجاری در یك شبكه جهانی الكترونیك (شبكه نقاط تجاری جهانی) به یكدیگر مرتبط و به ابزارهای ارتباطی مجهز هستند تا بتوانند به منظور مشاركت بیشتر بنگاههای كوچك و متوسط در تجارت الكترونیك با دیگر شبكه های جهانی ارتباط یابند.
اهداف و مزایای نقطه تجاری: به طور كلی هدف اصلی برنامه كارایی تجاری از طریق نقطه تجاری عبارت از ایجاد زمینه ای برای دستیابی مطمئن و كم هزینه تاجران به اطلاعات استراتژیك است. نقاط تجاری محرك و تسریـع كننده تغییرات بوده و عملیات بازرگانی بهتر را در تمام حوزه های مربوط به تجارت معرفی می كند. نقاط تجاری با حمایت از تلاشهای انجام شده برای تحریك حسن رقابت و كارایــــی اقتصادهای ملی طراحی می شوند. در نقاط تجاری بخش دولتی و خصوصی برای بهبود كارایی تجاری با هم همكاری می كنند. (۱۷)
هر شخصیت حقیقی و حقوقی كه بخواهد وارد تجارت شود می تواند از مزایای نقطه تجاری منتفع گردد. به طور كلی می توان استفاده كنندگان آن را به سه طبقه زیر دته بندی كرد:
۱ - دولتها اولین استفاده كنندگان از برنامه های نقطه تجاری و فناوری تجارت الكترونیك در جهت بهبود كارایی تجارت و حمایت از بنگاههای كوچك و متوسط هستند.
۲ - نقاط تجاری به عنوان ابزاری برای ارائه خدمات تجاری به بنگاههای كوچك و متوسط عمل می كنند. حمایت فراهم شده توسط برنامه نقطه تجاری شامل دسترسی به شبكه نقاط تجاری جهانی است كه هیچگونه هزینه ای ندارد.
۳ - منفعت نهایی برنامه نقطه تجاری، ارتباطات تجاری محلی خصوصاً برای بنگاههای كوچك و متوسط كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. از طریق نقاط تجاری آنها مـــــی توانند به اطلاعات قابل اتكاء و تجارت ارزشمند در زمینه تجارت الكترونیك دست یابند، بازارها را برای محصولاتشان شناسایی كنند، شركای تجاری جدیدی بیابند، تعاملات كامل تر و با هزینه كمتر و سرعت بیشتر انجام دهند و در نهایت قادر خواهند بود كه وارد صحنه رقابت شده و رقابتی تر عمل كنند. (۱۸)
ساختار كلی یك نقطه تجـــاری (۱۹،۱۸): دست اندركاران و مشاركت كنندگان با نقاط تجاری نیز در زمینه خدمات زیر دارای وظایفی هستند. این دست اندركاران عبارتند از: وزارت بازرگانی، اتاق بازرگانی، گمرك، كارگزاران گمرك، بانكها، نمایندگیهای بیمه، خدمات پستی و ارتباطی و دانشگاهها.
همچنین طبق الگوی پیشنهادی توسط فدراسیون جهانی نقطه تجاری به طور كلی ساختار یك نقطه تجاری می بایست به گونه ای طراحی شود كه اطلاعات در سه طبقه كلی زیر برای كاربران مختلف موجود باشد.
۱ - خدمات اطلاعاتی : اطلاعات این طبقه عبارتند از: اطلاعات كلی درباره كشور، اطلاعات آماری در بعد ملی و محلی، قوانین و مقررات مرتبط با تجارت ملی، فرصتها و رژیم های سرمایه گذاری، واردكنندگان، فرصتهای تجاری، قیمت محصولات ویژه، نمایشگاهها و بازارهای كالا؛
۲ - خدمات تسهیلاتی: سازماندهی سمینارها و رویدادهای تجاری، سازماندهی ماموریتهای تجاری، سازماندهی مشاركت در نمایشگاهها و بازارهای تجاری، سازماندهی رویدادهای همكاری در تجارت، خدمات حمایت كننده، حمل و نقل، همراهی، تشریفات مربوط به ویزا، اجاره بهای رسمی، نامه های تجاری، تحقیقات بازار، جستجوی شركای تجاری، خدمات مشاوره ای مرتبط با تبادلات تجـاری بیــــــن المللی، آماده سازی وب سایت شركتها و بروشورهای مجازی، خدمات مربوط به ترجمه و تفسیر.
۳ - خدمات معاملاتی : ترخیص كالا از گمرك، پرداختهای بین المللی، خدمات مربوط به بیمه، خدمات حمل و نقل بین المللی.● اهمیت بنگاههای كوچك و متوسط در توسعه اقتصادی
در سالهای اخیر در كشورهای پیشرفته بنگاههای كوچك و متوسط اشاعه دهنده پیشرفتهای تكنولوژیك بوده است و در سایه تحولات صورت گرفته به تدریج دوره تولید انبوه به پایان رسیده است. امروزه بنگاههای كوچك بستری برای خلاقیت و به كارگیری نوآوریها و عامل محرك نظامهای اقتصادی مطرح می شوند. این قابلیتها از طریق تخصصی شدن كارها و خدمات كارآفرینی خلاق، پیشرفتهای ناشی از اختراعات كوچك، كاهش هزینه های ناشی از فرایند بروكراسی و... فراهم می گردد. قابلیتهای مذكور نیاز به توجه برای تسهیل تجارت بنگاههای كوچك و متوسط را ضروری می سازد.
خدمات فعلی نقطه تجاری ایران (۲۰): با بررسی جایگاه اینترنتـی نقطه تجـاری ایران مشاهده می شود كه به طور كلی خدماتی كه نقطه تجاری ایران عرضه می دارد شامل موارد زیر است:
ارائه اطلاعات كلی تجاری (ملی و محلی)؛
ارائه اطلاعات كلی غیرتجاری (ملی و محلی)؛
قوانین و مقررات تجاری؛
اخبار رویدادهای تجاری و معاملات؛
ارائه اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات و نمایشگاهها؛
ارائه اطلاعاتی درباره تجار ایرانی (شركتهای صادركننده و واردكننده)؛
گذرگاه ارتباطی با سازمانهای تجاری (داخل كشور).
خدمات ارائه نشده در نقطه تجاری ایران: با مقایسـه موارد ارائه شده در بخش قبل با الگـوی فدراسیون جهانی نقاط تجاری مشاهده می شود كه نقطه تجاری ایران در حال حاضر (به دلایل مختلف مثل آماده نبودن بستر و زیرساختهای موردنیاز، فقدان توانمندیها و قابلیتهای لازم، فقدان مشتری و متقاضی و ...) خدمات ذیل را ارائه نمی كند:
معرفی نقطه تجاری به مشتریان؛
معرفی منابع تامین سرمایه؛
پاسخ به پرسشهای متداول (FAQ) ؛
گذرگاه ارتباطی با دیگر نقاط تجاری؛
گذرگاه ارتباطی با مشتریان، تولیدكنندگان و غیره؛
جستجوی شركای تجاری؛
فرصتهای تجاری الكترونیك؛
تحقیقات بازار؛
سازماندهی سمینارها و رویدادهای تجاری؛
سازماندهی نمایشگاهها و بازارهای تجاری؛
سازماندهی همكاریهای تجاری؛
خدمات مشاوره ای و ترجمه ای؛
خدمات جانبی مثل آماده سازی وب سایت برای بنگاههای كوچك و متوسط؛
خدمات آموزشی؛
ترخیص كالا از گمرك؛
پرداختهای بین المللی؛
خدمات مربوط به بیمه؛
خدمات حمل و نقل.
با بررسی موارد پیش گفته و مقایسه آنها با الگوی معرفی شده توسط فدراسیون جهانی نقاط تجاری، مشاهده می شود كه بخش اعظم فعالیتها و خدمات نقطه تجاری ایران در حوزه خدمات اطلاعاتی است و در زمینه تسهیل تجارت، ارتباطات تجاری و انجام معاملات تجاری تا به حال خدمات قابل توجهی ارائه نشده است. با بررسی اطلاعات ارائه شده مشاهده می شود كه این اطلاعات نیز جوابگوی نیازهای گسترده بنگاههای كوچك و متوسط كشور نیست و نیاز به اطلاعات تفصیلی و جزئی تری در رابطه با مشتریان، تولیدكنندگان، شركاء، منابع تامین سرمایه و... وجود دارد. به عبارتی دیگر، نقطه تجاری ایران در رابطه با بعضی از خدمات فعلی خود نیز نیاز به بهبود و اصلاح دارد.
نقش نقطه تجاری ایران در رفع موانع و مشكلات صادرات: براساس یك بررسی صورت گرفته فهرستی از مشكلات صادرات بخصوص برای موسسات كوچك و متوسط كشور تهیه گردید كه در جدول شماره یك این مشكلات به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی مشخص شده است(۱۲-۲). باتوجه به موارد ارائه شده در بخشهای قبل در رابطه با خدمات بالقوه و بالفعل نقطه تجاری ایران و با بررسی نقش این خدمات در رفع مسائل و مشكلات صادرات، می توان به نقش توسعه نقطه تجاری ایران در ایجاد زمینه مناسب برای توسعه صادرات كشور پی برد. در جدول شماره یك كاركرد خدمات فعلی و مطلوب (بالقوه) نقطه تجاری ایران در رفع موانع و مشكلات صادرات نشان داده شده است.
در ذیل به كاركردهایی كه نقطه تجاری ایران می تواند در صورت توسعه خدمات خود در جهت رفع موانع صادرات داشته باشد در دو بخش مشكلات درون سازمانی و برون سازمانی بیان گردیده است:
● مشكلات درون سازمانی
- افزایش آگاهی صادركنندگان و كمك به اتخاذ تصمیمات درست در عرصه صادرات؛
- كمك به كاهش هزینه و زمان دسترسی به اطلاعات و تسهیلات تجاری؛
- افزایش تمایل به صادرات از طریق رفع نیازهای اطلاعاتی، تسهیل فرایند
صادرات؛ كاهش هزینه های صادرات و معرفی فرصتهای جذاب در بازارهای خارجی؛
- افـزایش آگاهی از شرایط بازار رقابتـی بیـــن المللی و عرضه و تقاضاهای آینده و الزامات حضور در بازارهای صادراتی از طریق تقویت نگرش بلندمدت و حرفه ای به صادرات وتقویت قابلیتها و تخصص موسسات كوچك و متوسط در عرصه صادرات؛
- افزایش آگاهی موسسات كوچك و متوسط از ابزارها و الگوهای مدرن كسب و كار و گسترش استفاده از تجارت الكترونیك؛
- بهبود قابلیتهای انسانی و تكنولوژیك موسسات كوچك و متوسط جهت افزایش توان رقابتی در بازارهای بین المللی؛
- افزایـش تمایل به رعایـت استـانداردهای بین المللی و بهبود در آمیخته بازاریابی؛
- كمك به ایجاد رقابت در بازار داخلی و در نتیجه افزایش توان رقابتی در بازارهای خارجی؛
- افزایش آگاهی درباره فرایند صادرات در كشورهای مختلف؛
- افزایش آگاهی موسسات كوچك و متوسط با مسئولیت و نقش سازمانهای مرتبط با صادرات كشور.
● مشكلات برون سازمانی
- ارائه پیشنهادات به مراكز قانونگذاری كشور جهت تسهیل تجارت خارجی؛
- ارائه خدمات تسهیلاتی جهت ایجاد زمینه مناسب برای تعیین و پیگیری جهت گیری مناسب صادراتی در سطح كلان كشور؛
یكپارچه سازی اطلاعات مربوط به فرایند صادرات در زیر یك سقف جهت كاهش تعدد مراكز اطلاعاتی و هماهنگی و انسجام بین آنها؛
- تجمیع واحدها و سازمانهای دخیل در امر صادرات در زیر یك سقف (به صورت مجازی یا فیزیكی) جهت تسهیل فرایند صادرات كشور؛
- برقراری تعامل با سیستم بانكی كشور از طریق فناوری اطلاعات جهت تسهیل عملیات بانكی صادرات؛
- كمك به بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر كشورها از طریق توسعه ارتباطات تجاری با نقـاط تجاری دیگر كشورها و سازمـانهای بین المللی تجاری؛
- كمك به رفع نیازهای آموزشی موسسات كوچك و متوسط از طریق همكاری با مراكز آموزشی كشور در حوزه تجارت خارجی؛
- كمك به سازمانهای پشتیبان صادرات در حوزه بیمه، گمرك، امور حقوقی جهت اصلاح فرایندهای سازمانی خود از طریق همكاری با آنها و جلب مشاركت این سازمانها جهت ارائه خدمات تسهیلاتی و معاملاتی به موسسات كوچك و متوسط.
●● نتیجه گیری
نقش و تاثیر خدمات فعلی و بالقوه نقطه تجاری ایران در رفع مشكلات و موانع توسعه صادرات را مورد بررسی قرار دادیم. باتوجه به آنچه در قبل آمده می توان نتیجه گرفت كه:
بسیاری از مشكلات و موانع موجود فراوری توسعه صادرات كشور، ماهیت ساختاری داشته و موسسات تجاری كشور به خصوص در بخش بنگاههای كوچك و متوسط به تنهایی قادر به رفع آنها نیستند. علاوه براین، ریشه بسیاری از مشكلات و موانع موجود را می توان در ضعف اطلاعاتی و ناكارآمدی سازمانها و فرایند فعلی صادرات كشور دانست. بنابراین، تمهید راهكارهایی برای تدارك اطلاعات تجاری مورد نیاز صادركنندگان و تسهیل تجارت خارجی به ویژه در حوزه صادرات یكی از ضرورتهای استراتژیك مطرح در راستای توسعه صادرات است.
باتوجه به نوع خدمات و نقشی كه برای نقاط تجاری توسط فدراسیون جهانی نقاط تجاری تعریف شده می توان گفت در بین سازمانهای فعال در رابطه با صادرات در كشور، نقطه تجاری ایران می تواند نقش كلیدی در پشتیبانی از صادرات از طریق تدارك اطلاعات مناسب و تسهیل فرایند صادرات ایفا كند. با بررسی و مقایسه راهكارهای پیشنهادی و كاركردهای نقطه تجاری مشاهده می شود كه نقطه تجاری ایران با مجموعه خدماتی كه می تواند ارائه كند به تنهایی نقش بسیاری از راهكارهایی كه توسط محققان برای رفع موانع و مشكلات فراروی توسعه صادرات پیشنهاد شده است،‌را می تواند برعهده بگیرد و به عنوان یك مركز جامع خدمات صادراتی، نیازهای صادركنندگان در زمینه های خدمات اطلاعاتی، تسهیلاتی و مبادلاتی را برآورده سازد. لذا توسعه خدمات نقطه تجاری ایران می تواند در جهت رفع موانع صادرات مثمر ثمر باشد.
با بررسی جدول شماره یك چنانچه تاثیر خدمات فعلی و مطلوب نقطه تجاری ایران بررفع موانع و مشكلات صادرات با یكدیگر مورد مقایسه قرار دهیم، مشاهده می شود كه در حال حاضر نقطه تجاری فقط بخش كوچكی از نیازهای صادركنندگان به ویژه در بخش بنگاههای كوچك و متوسط را توانسته برآورده كند و مشكلات اصلی فراروی توسعه صادرات هنوز پا برجاست. چنانچه نقطه تجاری ایران با هدف ارائه تمامی خدمات مورد انتظار از یك نقطه تجاری توسعه و تكامل یابد، براساس جدول شماره یك می توان انتظار داشت كه حجم عمده ای از موانع و مشكلات فراروی صادرات كشور را رفع كرده واز این طریق پشتیبانی لازم را از صادركنندگان كشور كرده و زمینه را برای توسعه صادرات فراهم آورد.
منابع و ماخذ
۱ - گوهریان، محمد ابراهیم (۱۳۷۹) مدیریت صادرات غیرنفتی، چاپ دوم، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
۲ - شورایعالی انفورماتیك (۱۳۸۰) گزارش توجیهی و سیاست تجارت الكترونیكی جمهوری اسلامی ایران، كمیسیون تخصصی اطلاع رسانی شورایعالی انفورماتیك.
۳ - فرج پور، مجید (۱۳۷۶) بهینه سازی سیستم صادرات از طریق استقرار واحدهای مرتبط با امر صادرات در یك مكان معین به عنوان پیش زمینه به كارگیری مبادله الكترونیك داده (EDI) در بندر شهید رجایی، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشكده مدیریت دانشگاه تهران.
۴ - قاضی زاده، مصطفی (۱۳۸۲) بررسی و تعیین عوامل موثر بر موفقیت شركتهای صادراتی ایرانی در بازارهای آسیای میانه و ارایه استراتژی های مناسب جهت افزایش صادرات غیرنفتی، پایان نامه دكترا، دانشكده مدیریت دانشگاه تهران.
۵ - میرزایی اخیجهانی، حسین (۱۳۷۱) تجزیه و تحلیل اقتصادسنجی عوامل موثر بر توسعه صادرات غیرنفتی، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
۶ - اسدی، سخاوت (۱۳۸۲) شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر صادرات فنی و مهندسی، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشكده مدیریت دانشگاه تهران.
۷ - ثنارای (۱۳۸۰) بررسی تنگناهای صدور رسمی كالا و خدمات نرم افزاری و ارایه راهكارهای مربوطه.
۸ - اختربروجنی، علیرضا (۱۳۷۸) تعیین موانع توسعه صادرات صنایع دستی ایران، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشكده مدیریت دانشگاه تهران.
۹ - امینی انجدانی، عبدالله (۱۳۸۰) نقش بازاریابی در توسعه صادرات ایران (در مقایسه با تركیه و بلژیك)، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشكده مدیریت دانشگاه تهران.
۱۰ - پوراسماعیل، رامین (۱۳۸۰) بررسی موانع صادرات شركتهای تعاونی تولیدی - صنعتی در شهر مشهد، پایان نامه كارشناسی ارشد، مركز آموزش مدیریت دولتی.
۱۱ - شمس لطف آبادی، علی (۱۳۷۵) بررسی صادرات غیرنفتی و برآورد تابع عرضه صادرات خرما، پایان نامه كارشناسی ارشد، دانشكده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی.
۱۲ - UNCTAD (۲۰۰۲) TRADE POINT REVIEW ۲۰۰۱-۲۰۰۲, UNCTAD, NEW YORK.
۱۳ - HTTP//WWW.TPPALESTINE.COM / GTPINFO/BGROUND.HTML
۱۴ - WWW.GTPNET.COM/INFOPOINT/TRADE POINT GUIDE.HTML
۱۵ - WWW.WTPFED.ORG/NEWSITE/INFOPOINT/ WHAT IS A TRADE POINT.HTML
۱۶ - UNCTAD SECRETARIAT (۱۹۹۳) THE TRADE POINT: CONCEPT AND
IMPLEMENTATION, GENOVA. ۱۷ - WWW.GTPNET.COM/INFOPOINT
۱۸ - WWW.WTPFED.ORG/NEWSITE/INFOPOINT/ WORLD TRADE POINT FEDERATION.HTML
۱۹ - WWW.IRTP.COM
۲۰ - WWW.GTPNET.COM/INFOPOINT
علی لطفی : دانشجوی كارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید