چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

«والت ویتمن» وبی پرده گویی در شعر


«والت ویتمن» وبی پرده گویی در شعر
● نگاهی کوتاه به آثار والت ویتمن
شاعر، روزنامه‌نگار و مقاله‌نویس آمریکایی که شاید بتوان شعر LEAVES OF GRASS -۱۸۵۵ را عامل شهرت او دانست، هرچند گاهی اوقات این اثر همانند خالقش در محاق قرار می‌گرفت.
I Sing the Body Electric و Song of Myself از دیگر شعرهای قابل توجه این هنرمند آمریکایی است که باعث شهرت وی در دنیای ادبیات شده است.
«ویتمن» از زبانی ساده در نوشتن شعرهایش بهره می‌برد و آهنگ جمله‌هایش را رعایت می‌کرد ،اما توجهی به وزن آن‌ها نداشت.
«هارلد بلوم»، یکی از چهره‌های نام آشنای ادبیات غرب در اثری با عنوان The Western Canon -۱۹۹۴ درباره «ویتمن» می‌نویسد که «هیچ شاعر دیار غرب نتوانسته است «والت ویتمن» و «امیلی دیکنسون»_شاعره مشهور سیه چرده سال‌های مبارزه با تبعیض رنگ و نژادی ایالات متحده _ را در نیمه دوم قرن ۲۰ میلادی تحت الشعاع خود قرار دهد.»
● قسمتی ازشعر Song of Myself:
"Swiftly arose and spread around me the peace and joy and
----knowledge that pass all the art and argument of the earth;
And I know that the hand of God is the elder hand of my own,
And I know that the spirit of God is the eldest brother of my own,
And that all men ever born are also my brothers... and the
----women my sisters and lovers."
«والت ویتمن» در۳۱ ماه مه ۱۸۱۹ درخانواده پرجمعیتی در منطقه "لانگ آیلند" نیویورک دیده به جهان گشود. پدرش نجار و مادرش نیز از خانواده‌ای کشاورز و هلندی تبار بود.
کودکی این نویسنده با دوران برده‌داری در مزرعه‌های ایالات متحده هم‌زمان شده بود.
«ویتمن»از همان کودکی عاشق طبیعت بود و مطالعاتش درباره تفکر کلاسیک جهان از متفکرانی همچون «گوته»، «هگل» و«امرسون» دنباله روی می‌کرد.
وی در اوان کودکی، دانش آموزی را رها کرده و شاگردی در چاپخانه را آغاز کرد. «ویتمن» هم‌چنین سال ۱۸۳۵ را به پیشه‌های آموزگاری و استادکاری چاپخانه گذراند.
پس از تجربه کردن شغل‌های بسیاری در کنار نویسندگی و ویراستاری، در چند گاهنامه همچون «بروکلین ایگل»_ ۱۸۴۶تا ۱۸۴۸_ و «بروکلین تایمز» _سال‌های ۱۸۵۷تا ۱۸۵۸_ به کارپرداخت. در این بین سه ماه نیز به کار در یک روزنامه تازه تاسیس ایالت نیواورلئان مشغول شد تا هزینه‌های زندگی خود را از نویسندگی بازاری به دست آورد.
«ویتمن» رشد روزافزون و شتابناک نیویورک را به چشم می‌دید و بر آن شد تا شعری در خور این تغییر سرنوشت انسان، آرزوها و توانش بسراید.
دیگرموضوع شعر&#۰۳۹;Song of Myself&#۰۳۹; به مرگ و سرانجام مسیح می‌پرداخت:
"In vain were nails driven through my hands.
I remember my crucifixion and bloody coronation
I remember the mockers and the buffeting insults
The sepulcher and the white linen have yielded me up
I am alive in New York and San Francisco,
Again I tread the streets after two thousand years."
نخستین جلد Leaves of Grass در ماه ژوئن ۱۸۵۵ و با هزینه شخصی او منتشرشد؛ حتی کار ماشین‌نویسی این اثر را خودش انجام داد؛ این شعر به زندگی شخص شاعر می‌پردازد. درهمان سال، شعر Song of Hiawatha نیز از او منتشرشد و توانست در بین شاهکارهای حماسی آمریکا قرار گیرد.
Leaves درسال ۱۸۶۰به سومین چاپ رسید و مورد استقبال قابل توجه خوانندگان قرار گرفت، هرچند نخستین اثر او از استقبال کمتری برخوردار بود.
«رالف والدو امرسون» از نخستین کسانی بود که زبان به تحسین «ویتمن» گشود. وی در سال ۱۸۵۵ نوشت: « بسیار خوشحالم که چنین اثری را با آن قدرت شادی‌بخشی که داشت، خواندم.»
«ویتمن» در هنگام نوشتن اولین نسخه از این اثر چیز زیادی درباره فلسفه بومیان آمریکا نمی‌دانست، اما مدت‌ها بعد منتقدان آثارش به شناختن ایده‌های بومی در شعرهای او پرداختند؛ کلمه‌هایی از سانسکریت دربرخی شعرهای او که پس از سال ۱۸۵۸ گفته شده‌اند، به درستی به کار رفته است.
Leaves of Grass هم‌چنین مجموعه شعرهایی را شامل می‌شود که حاکی از همجنس‌گرایی سراینده آنهاست، هرچند بنا بر نظر شاعر، نشان از علاقه زیبا و دیوانه‌وار مردی به مرد دیگری دارد؛ بنا بر برخی منابع، «ویتمن» تنها یک تجربه ناموفق جنسی ، شاید همجنس‌گرایانه ، در زمستان ۱۸۶۰-۱۸۵۹ داشت.
● «ویتمن» در دولت
«ویتمن» در مدت جنگ‌های داخلی آمریکا به عنوان یک کارمند در واشنگتن کار می‌کرد. جنگ‌های داخلی ایالات متحده تاثیر خود را در این نویسنده در قالب یادداشت‌هایی همچون MEMORANDA DURING THE WAR _ ۱۸۷۵ و شعرهایی همچون DRUM-TAPS درسال ۱۸۶۵ نشان داد. غالب این آثار در رثای «آبراهام لینکلن»، رییس جمهور وقت ایالات متحده است. وی حتی شعری با عنوان &#۰۳۹;O Captain! My Captain!&#۰۳۹; به مناسبت مرگ وی سرود:
"Exult O shores, and ring O bells!
But I with mournful tread,
Walk the deck my Captain lies,
Fallen cold and dead."
(from &#۰۳۹;O Captain, My Captain&#۰۳۹;)
«ویتمن» به دلیل خدمت‌هایش، پستی در وزارت کشور دولت ایالات متحده گرفت. حتی وقتی که رییسش از مجموعه شعر Leaves of Grass به عنوان کتابی زننده یاد کرد، او به دفتر دادستانی کل راه یافت.
"I wear my hat as I please indoors or out.
I find no sweeter fat than sticks to my own bones.
I am the man, I suffered, I was there.
Do I contradict myself?
Very well then
I contradict myself.
Passage to India.
I sound my barbaric yawp over the roofs of the world.
A woman waits for me.
When I give I give myself.
The long brown path before me leading wherever I choose.
The never-ending audacity of elected persons.
Pioneers! o Pioneers!"
دیدگاه این شاعر آمریکایی با شرایط فرهنگی این کشور مهاجرنشین تناسب داشت اما انگلستان از آثار «ویتمن» استقبال بهتری کرده و شخصیت‌هایی همچون «آلفرد تنیسون» و «دانته گابریل رستی» از او به نیکی یاد کرده‌اند.
● پایان شهرت و امید
حمله فلج در سال ۱۸۷۳، «ویتمن» را خانه‌نشین کرد تا دست از نوشتن بردارد. از ۶۴ سالگی به بعد در خانه کوچکی در منطقه «کمدن» از نیوجرسی زندگی می‌کرد و تا پایان زندگی، بدون آن‌که نا امید از نوشتن شود، در همان‌جا باقی ماند و یکی از دوستانش از او مراقبت می‌کرد.
سال‌های ۱۸۸۱، ۱۸۸۸و ۱۸۹۲ شاهد انتشار دوباره آثاری همچون LEAVES OF GRASS و برخی نوشته‌های او در روزنامه‌ها NOVEMBER BOUGHS بود. «والت ویتمن» در ۲۶ ماه مارس ۱۹۸۲ در همان خانه دوران کهنسالیش درگذشت.
● ویژگی‌های سبک شعری «ویتمن»
سبک موج گونه شعرهای «ویتمن» و به کار بردن واژگان نو به آزاد شدن ساختارهای ادبیات ایالات متحده کمک فراوانی کرد، هرچند برای اسطوره کردن او در دنیای شعر و شاعری کافی نبوده و بی‌پرده گویی او درباره رابطه جنسی در شعرهایش مانع از پذیرفته شدن وی درمیان شاعران عصر رمانتیسم می‌شد.او همواره به گزاف خود را بیسواد و بی‌ادب می‌خواند، که حقیقت نداشت.Leaves of Grass در ابتدا مجموعه‌ای با ۱۲ شعر بود که پنج بار در زمان حیات شاعر ویراستاری و چاپ شد. «ویتمن» به ساده نویسی و ناتورالیسم باور داشت و آن را به دور از قافیه و وزن رایج می‌پسندید. نگاه اصلی شعرهای «ویتمن» از دیدگاه چندخدایی او در زندگی وشناخت سمبولیک طبیعت ریشه می‌گرفت.وی در یکی از آثارش می‌نویسد: هیچ چیز بهتر از سادگی نیست... چیزی نمی‌تواند زیاده روی یا نبود صراحت را جبران کند.

● برای مطالعه بیشتر می‌توانید به این منبع‌ها مراجعه کنید:
Reader&#۰۳۹;s Guide by G.W. Allen (۱۹۷۰); Critical Essays on Walt Whitman, ed. by J. Woodress (۱۹۸۳); Language and Style by C.C.Hollis (۱۹۸۳); Walt Whitman by James E. Miller Jr., Helen Regenstein (۱۹۹۰); From Noon to Starry Night: A Life of Walt Whitman by Philip Callow (۱۹۹۲); Masculine Landscapes by Byrne R.S. Fone (۱۹۹۲); The Growth of Leaves of Grass by M. Jimmie Killingsworth (۱۹۹۳); Walt Whitman; The Centennial Essays, ed. by Ed Folsom (۱۹۹۴); The Cambridge Companion to Walt Whitman, ed. by Ezra Greenspan (۱۹۹۵); Walt Whitman by Catherine Reef (۱۹۹۵); Walt Whitman & the World, ed. by Gay Wilson Allen, Ed Folsom (۱۹۹۵); Walt Whitman: A Gay Life by Gary Schmidgall (۱۹۹۷); Walt Whitman: An Encyclopedia, ed. by J.R. Lemaster, Donald D. Kummings (۱۹۹۸); Walt Whitman: A Comprehensive Research and Study Guide, ed. by Harold Bloom (۱۹۹۹); A Historical Guide to Walt Whitman, ed. by David S. Reynolds (۱۹۹۹); Walt Whitman, ed. by Jim Perlman (۱۹۹۹); Walt Whitman by Jerome Loving (۱۹۹۹) - other studies among others by J. Kaplan (۱۹۸۰); H. Aspiz (۱۹۸۰); W.H. Eitner (۱۹۸۱); P. Zweig (۱۹۸۴); D. Cavitch (۱۹۸۵); M.W. Thomas (۱۹۸۷) - Museums: Walt Whitman&#۰۳۹;s birthplace, ۲۴۶ Old Whitman Road, Huntington Station, Suffolk - Note: Edgar Lee Masters, who wrote Spoon River Anthology, published a biography of Walt Whitmanin in ۱۹۳۷.
● از دیگر نوشته‌های این نویسنده آمریکایی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:
FRANKLIN EVANS, ۱۸۴۲
LEAVES OF GRASS, ۱۸۵۵ (first edition) - Ruohoa, suom. Arvo Turtiainen
SEQUEL TO DRUM.TAPS, ۱۸۶۵
DEMOCRATIC VISTAS, ۱۸۷۱
MEMORANDA DURING THE WAR, ۱۸۷۵
SPECIMEN DAYS & COLLECT, ۱۸۸۲-۸۳
NOVEMBER BOUGHS, ۱۸۸۸
COMPLETE WRITINGS, ۱۰ vol., ۱۹۰۲
CORRESPONDENCE, ۱۹۶۱-۶۹ (۴ vols., ed. by E.H. Miller)
PROSE WORKS, ۱۹۶۳-۶۴ (۲ vols., ed. by F. Stoval)
DAYBOOKS AND NOTEBOOKS, ۱۹۷۸
WALT WHITMAN: POETRY AND PROSE, ۱۹۸۲ (ed. by Justin Kaplan)
CORRESPONDENCE ۱۸۸۶-۱۸۸۹, ۱۹۸۹
CORRESPONDENCE ۱۸۹۰-۱۸۹۲, ۱۹۸۹
THE JOURNALISM: ۱۸۳۴-۱۸۴۶, ۱۹۹۸
مترجم: احسان ابدی خواه

منبع : ماهنامه ماندگار

مطالب مرتبط

جهانیان همه یک نارسایی هوشند


در سال ۱۰۵۴ هـ.ق در ساحل جنوبی رودخانه «گنگ» در شهر عظیم آباد پتنه «میرزا عبدالخالق» صوفی سالخورده قادری صاحب فرزند پسری شد، میرزا به عشق مراد معنوی سلسله طریقت خود یعنی «عبدالقادر گیلانی» نام فرزندش را «عبدالقادر» گذاشت. دوست و هم مسلك «میرزا عبدالخالق»، «میرزا ابوالقاسم ترمذی» كه صاحب همتی والا در علوم ریاضی و نجوم بود برای طفل نورسیده آینده درخشانی را پیشگویی كرد و به میمنت این میلاد خجسته دو ماده تاریخ «فیض قدس» و «انتخاب» را كه به حروف ابجد معادل تاریخ ولادت كودك می‏شد، ساخت. نسبت میرزا به قبیله «ارلاس» می‏رسید، قبیله‏ای از مغول با مردانی جنگاور. این كه كی، چرا و چگونه نیاكانش به سرزمین هند مهاجرت كرده بودند، نامعلوم و در پرده‏ای از ابهام است. «عبدالقادر» هنگامی كه هنوز بیش از چهار سال و نیم نداشت پدرش را از دست داد و در سایه سرپرستی و تربیت عمویش «میرزا قلندر» قرار گرفت، به مكتب رفت و در زمانی كوتاه قرائت قرآن كریم را ختم كرد، بعد از مدتی كوتاه مادرش نیز درگذشت و او در سرای مصیبت تنها ماند. «عبدالقادر» پس از مدتی به توصیه «میرزا قلندر» ـ كه خود از صوفیان باصفا بود ـ مكتب و مدرسه را رها كرد و مستقیماً تحت آموزش معنوی وی قرار گرفت، میرزا قلندر معتقد بود كه اگر علم و دانش وسیله كشف حجاب برای رسیدن به حق نباشد خود تبدیل به بزرگترین حجابها در راه حق می‏گردد و جز ضلالت و گمراهی نتیجه‏ای نخواهد داشت. «عبدالقادر» در كنار وی با مبانی تصوف آشنایی لازم را پیدا كرد و همچنین در این راه از امداد و دستگیری «مولینا كمال» دوست و مراد معنوی پدر بهره‏ها برد. از همان روزها عبدالقادر به شوق حق، ترانه عشق می‏سرود و چون بر حفظ و اخفای راز عشقش به حق مصر بود «رمزی» تخلص می‏كرد تا این كه بنابر قول یكی از شاگردانش هنگام مطالعه گلستان سعدی از مصراع «بیدل از بی‏نشان چه گوید باز» به وجد آمد و تخلص خود را از «رمزی» به «بیدل» تغییر داد. بیدل در محضر شاهان اقلیم فقر: «شاه ملوك» «شاه یكه آزاد» و «شاه فاضل» روح عطشانش را از حقایق وجود سیراب می‏كرد و از مطالعه و تتبع در منابع عرفان اسلامی و شعر غنی فارسی توشه‏ها برمی‏گرفت. وی در كتاب «چهار عنصر» از كرامات شگفت انگیزی كه خود از بزرگان فقر و عزلت مشاهده كرده بود سخن می‏گوید. «بیدل» هنگامی كه سیزده سال بیشتر نداشت به مدت سه ماه با سپاه «شجاع» یكی از فرزندان شاه جهان در ترهت (سرزمینی در شمال پتنه) به سر برد و از نزدیك شاهد درگیری‏های خونین فرزندان شاه جهان بود، پس از آن كه نزاعهای خونین داخلی فروكش كرد و اورنگ زیب فرزند دیگر «شاه جهان» صاحب قدرت اول سیاسی در هند شد، بیدل همراه با مامای خوش ذوق و مطلعش «میرزا ظریف» در سال ۱۰۱۷ به شهر «كتك» مركز اوریسه رفت. دیدار شگفت «شاه قاسم هواللهی» و بیدل در این سال از مهمترین وقایع زندگی‏اش به شمار می‏رود. بیدل سه سال در اوریسه از فیوضات معنوی شاه قاسم بهره برد. بیدل چهره‏ای خوشآیند و جثه‏ای نیرومند داشت، فن كشتی را نیك می‏دانست و ورزشهای طاقت فرسا از معمولی‏ترین فعالیتهای جسمی او بود. در سال ۱۰۷۵ هـ.ق به دهلی رفت، هنگام اقامت در دهلی دایم الصوم بود و آن چنان كه خود در چهار عنصر نقل كرده است. به سبب تزكیه درون و تحمل انواع ریاضت‏ها و مواظبت بر عبادات درهای اشراق بر جان و دلش گشوده شده بود و مشاهدات روحانی به وی دست می‏داد، در سال ۱۰۷۶ با «شاه كابلی» كه از مجذوبین حق بود آشنا شد، دیدار با شاه كابلی تأثیری عمیق بر او گذاشت. و در همین سال در فراق اولین مربی معنوی‏اش میرزا قلندر به ماتم نشست، وی در سال ۱۰۷۸ هـ.ق سرایش مثنوی «محیط اعظم» را به پایان رساند، این مثنوی دریای عظیمی است لبریز از تأملات و حقایق عرفانی. دو سال بعد مثنوی «طلسم حیرت» را سرود و به نواب عاقل خان راضی كه از حامیان او بود هدیه كرد. تلاش معاش او را به خدمت در سپاه شهزاده «اعظم شاه» پسر اورنگ زیب بازگرداند. اما پس از مدت كوتاهی، چون او از تقاضای مدیحه كردند، از خدمت سپاهی استعفا كرد. بیدل در سال ۱۰۹۶ هـ.ق به دهلی رفت و با حمایت و كمك نواب شكرا... خان داماد عاقل خان راضی مقدمات یك زندگی توأم با آرامش و عزلت را در دهلی فراهم كرد، زندگی شاعر بزرگ در این سالها به تأمل و تفكر و سرایش شعر گذشت و منزل او میعادگاه عاشقان و شاعران و اهل فكر و ذكر بود، در همین سالها بود كه بیدل به تكمیل مثنوی «عرفان» پرداخت و این مثنوی عظیم عرفانی را در سال ۱۱۲۴ هـ .ق به پایان رساند، با وجود تشنج و درگیری‏های سیاسی در بین سران سیاسی هند و شورش‏های منطقه‏ای و آشفتگی اوضاع، عارف شاعر تا آخرین روز زندگی خود از تفكرات ناب عرفانی و آفرینش‏های خلاقه هنری باز نماند. بیدل آخرین آینه تابان شعر عارفانه فارسی بود كه نور وجودش در تاریخ چهارم صفر ۱۱۳۳ هـ.ق به خاموشی گرایید.
از بیدل غیر از دیوان غزلیات آثار ارزشمند دیگری در دست است كه مهمترین آنها عبارتند از:
۱ ـ مثنوی عرفان
۲ ـ مثنوی محیط اعظم
۳ ـ مثنوی طور معرفت
۴ ـ مثنوی طلسم حیرت
۵ ـ رباعیات
۶ ـ چهار عنصر (زندگینامه خود نوشت شاعر)
۷ ـ رقعات
۸ ـ نكات
و...
زبان بیدل برای كسانی كه برای اولین بار با شعر وی آشنایی به هم می‏زنند اگر شگفت انگیز جلوه نكند تا حد زیادی گنگ و نامفهوم می‏نماید، این امر مبتنی بر چند علت است:
الف: شعر بیدل میراث دار حوزه وسیعی از ادب و فرهنگ فارسی است كه بیش از هزار سال پشتوانه و قدمت دارد. ادب و فرهنگی كه در هر دوره با تلاش شاعران و نویسندگان آن دوره، نسبت به دوره پیشین فنی‏تر و عمیق‏تر و متنوع‏تر شده است و تا به دست بیدل و همگنانش برسد تا حد بسیار زیادی چه در عرصه زبان و شعر و ادب و چه در حوزه اندیشه و عرفان و تفكر گرانبار شده است. از طرفی چون در حوزه شعر سنتی همواره اندوخته پیشینیان همچون گوهری گرانبها مد نظر آیندگان بود و خلاقیت و آفرینش در بستر سنت اتفاق می‏افتد و نوآوری شكستن سنت‏ها نبود بلكه آراستن و افزودن به سنت‏ها بود (در عین توجه به اصول سنتی)، در شعر بیدل بار ادبی و معنایی كلمات و دایره تداعی معانی موتیوها به سرحد كمال خود رسیده است و همچنین موارد جدیدی نیز به آن افزوده شده و زبان نیز در عین ایجاز و اجمال است. به گونه‏ای كه خواننده شعر او برای آن كه فهم درستی از شعر وی داشته باشد لازم است به اندازه كافی از سنت شعر فارسی مطلع و به اصول اساسی عرفانی اسلامی آگاه باشد.ب: بیدل شاعری است با تخیل خلاق، كشف روابط باریك در بین موضوعات گوناگون و طرح مسائل پیچیده عرفانی به شاعرانه‏ترین زبان، و همچنین نوآوری شاعر در مسائل زبانی و سبكی، دقتی ویژه و ذهنی ورزیده را از مخاطب برای فهم دقیق و درك لذت از شعر وی طلب می‏كند.
ج: شعر بیدل همچون جنگلی بزرگ و ناشناخته است كه در اولین قدم به بیننده آن حس حیرت و شگفتی دست می‏دهد و چون پا به داخل آن می‏گذارد دچار غربت و اندوه و ترس می‏شود و در واقع مدتی طول می‏كشد تا با شاخ و برگ و انواع درختان و پرندگان و راههایی كه در آن است آشنا شود اما چون مختصر انس و الفتی با آن پیدا می‏كند، به شور و اشتیاق در صدد كشف ناشناخته‏هایش برمی‏آید، با شعر بیدل باید انس پیدا كرد تا...
بیدل شاعری با حكمت و تفكر قدسی است، وی از تبار شاعران عارفی چون حكیم سنایی، عطار نیشابوری، مولانا و حافظ و ... است، شاعرانی كه شعرشان گرانبار از اندیشه و معناست در افق این بزرگان، شعر زبان راز و نیاز است و شاعری شأنی خاص و ویژه دارد، همه آنان به زبان شعر نیك آشنایند و در این زبان سرآمد روزگاران به شمار می‏روند و همچنین در عرصه معنی و حكمت الهی نهنگانی یگانه‏اند، در دستكار اینان صورت و معنای شعر چنان درهم سرشته می‏شود كه تشخیص یكی از دیگری سخت و ناممكن به نظر می‏رسد به گونه‏ای كه می‏توان گفت اندیشه آنان عین شعر و شعرشان عین اندیشه آنان می‏گردد، غزلیات شمسی مولانا و غزلیات بیدل و حافظ آیا سخنی غیر از شعر ناب است و باز هم آیا آثار همه اینان، غیر از بیت الغزل معرفت و عرفان است؟ بی‏هیچ اغراقی فهم تبیین و توضیح اندیشه‏های ژرف و باریك بینانه عرفانی بیدل به زبان تفصیل عمر گروهی از زبده‏ترین آگاهان را به سر خواهد آورد و این نیست مگر جوشش فیض ازلی از جان و دل و زبان این شاعر بزرگ و شاعران عارف دیگری كه حاصل عمر كوتاه و اندكشان، جهانی راز و معناست، ... بیدل غیر از غزلیاتش كه هر یك آینه‏ای مجسم از شعر نابند، در مثنوی‏های «محیط اعظم»، «عرفان»، «طلسم حیرت» و «طور معرفت» به تبیین اندیشه‏های عرفانی خود پرداخته است در میان این مثنوی‏ها دو مثنوی «محیط اعظم» و «عرفان» از قدر و شأن ویژه‏ای برخوردارند، مثنوی محیط اعظم را شاعر در روزگار جوانی خود سروده است بررسی سبك شناختی و معنا شناختی این اثر نشان می‏دهد كه شاعر بزرگ در عهد شباب نه تنها به زبانی نوآئین و غنی از ظرفیتهای بیانی شاعرانه دست یافته، بلكه شاعری صاحب اندیشه با تفكری متعالی است. مثنوی «عرفان» كه به مرور در طی سی سال از عمر شاعر سروده شده است در برگیرنده یك دوره كامل از جهان شناسی، انسان شناسی و خداشناسی عرفانی بیدل است، این مثنوی از آثار ارجمند شعر عرفانی زبان فارس است كه در آن نور حكمت الهی با زبان شیفته شاعرانه یكی شده است و بی‏هیچ تعصبی می‏توان آن را به لحاظ عمق و ژرفای اندیشه و زبان پرداخته و نوآئینش هم وزن و همسنگ آثاری چون مثنوی معنوی و حدیقه الحقیقه سنایی به حساب آورد. در یك نگاه گذرا به مثنوی عرفان و محیط اعظم می‏توان به مشابهت و مقارنت بسیار آرا و افكار بیدل با اندیشه‏های ابن عربی (عارف مغرب) پی برد، با این همه و به یقین بیدل خود صاحب تفكری خاص است كه مشی فكری او را از بزرگان دیگری همچون ابن عربی جدا می‏كند توضیح دقیق این نكته مستلزم صرف وقت و دقت نظر در آرا و افكار ابن عربی و بیدل است. اندیشه بیدل، اندیشه وحدت و یكانگی است، در منظر او عالم عالم جلوه حق است و انسان آینه‏ای كه حیران به تماشا چشم گشوده است، به تماشای تجلی حق در عالم وجود، بیدل حق را تنها حقیقت هستی می‏داند، در نگاه خود نیز همه موجودات قائم به حق می‏باشند و بدون فیض وجودیی كه حق به آنها می‏بخشد محكوم به فنا و نیستی‏اند و همه موجودات و اشیاء را همچون خیال و وهم تصور می‏كند كه تنها صورتی از وجود دارند و حقیقت آنها حضرت حق می‏باشند كه از چشم غافلان همیشه این نكته پوشیده می‏ماند. در نگاه شاعر ذره تا خورشید چشم به سوی حق دارند و تمام هستی، پرشكوه و پاك به عشقی ازلی در جستجوی حق است:
ذره تا خورشید امكان، جمله، حیرت زاده‏اند
جز به دیدار تو چشم هیچ كس نگشاده‏اند
نمونه هایی ازشعر بیدل:
بیدل به سجود و بندگی تو ام باش
تا بار نفس به دوش داری خم باش
زین عجز که در طینت تو گل کرده است
الله نمی توان شدن آدم باش
چنین کشته حسرت کیستم من
که چون اتش از سوختن زیستم من
نه شادم نه محزون نه لفظم نه مضمون
نه چرخم نه گردون چه معنیستم من
اگر فانیم چیست این شور هستی
وگر باقیم ارچه فانیستم من
بناز ای تخیل ببال ای توهم
که هستی گمان دارم و نیستم من
در این غمکده کس ممیراد یارب
به مرگی که بی دوستان زیستم من
بخندید ای قدر دانان فرصت
که یک خنده بر خویش نگریستم من

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها