سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

از دست خال های تیره پوست خود رها شوید


از دست خال های تیره پوست خود رها شوید
در بیشتر افراد با افزایش سن، خال های تیره رنگی بر روی پوست بخصوص در قسمت هایی که در معرض تابش نور خورشید هستند مثل پشت دست ها و صورت، ظاهر می شوند.
در بعضی افراد بعد از بارداری یا در آسیب هایی مثل گزیدن حشره، خراش پوست یا بریدن آن، این خال ها بوجود می آیند.
اگر شما دارای خال های تیره ای بر روی پوست خود هستید، حتماً به یک متخصص پوست ماهر مراجعه کنید تا مطمئن شوید، این خال ها خطری برای شما ندارند و می توانید آنها را از بین ببرید.
اگر دوست ندارید این خال ها دیده شوند، می توانید با مراجعه به متخصص پوست و با استفاده از روش مناسبی آنها را از روی پوست خود بردارید.
اگر پزشک تشخیص داد که پوست شما مشکلی ندارد، شاید یکی از روش های زیر را برای از بین بردن خال ها استفاده کند :
۱- سوزاندن خال ها با لیزر یا الکترولیز
۲- فریز کردن آنها با نیتروژن مایع
۳- استفاده از اسیدهای مختلف تحت نظر پزشک
۴- پاک کردن آنها از سطح پوست
شما می توانید تحت نظر متخصص پوست از اسیدهای ضعیفی مثل اسید گلیکولیک (Glycolic acid) استفاده کنید که رنگدانه های پوست را در محل خال از بین می برند، اما گاهی اوقات هم پوست را تیره تر می کنند.
ولی اگر نوع پوست شما خوب نباشد، شاید پزشک یک کرم خاص به شما بدهد که این کرم مخلوطی از سه نوع کرم ( هیدروکوئینون ۴ درصد + یک نوع کرم ضد آفتاب + تری تینوئین ۵ درصد ) است که از هر کدام ۳۰ گرم در این مخلوط وجود دارد.
از این سه کرم ، دو نوع اول را بدون تجویز پزشک می توانید تهیه کنید، ولی " تری تینوئین " را بایستی پزشک تجویز کند و با اسید گلیکولیک، هیدروکوئینون و ضد آفتاب باید مصرف شود.
اگر برای چند ماه از این سه کرم ( که در ترکیب بالا گفته شد ) دو بار در روز استفاده کنید، خال های قهوه ای پوست شما کمرنگ خواهند شد و بعد از مدتی از بین خواهند رفت.
باز هم یاد آوری می کنم که تمامی این روش ها بایستی تحت نظر پزشک متخصص پوست انجام شود و از استفاده خود سرانه آنها باید خودداری شود.
مترجم : ولدخانی - کارشناس تغذیه تبیان
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید