سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

انواع ماسک برای پوست های چرب


انواع ماسک برای پوست های چرب
● ماسك آلوی قرمز: برای تهیه ماسك آلوی قرمز كافی است هسته آلوی قرمز را درآورید و سپس آلوها را له كنید و چند قطره روغن بادام شیرین به آن اضافه كنید و خوب مخلوط نمایید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه آن را بر روی پوست بمالید و آنگاه با پنبه آغشته به گلاب آن را پاك كنید.
● ماسك لیمو ترش: برای تهیه ماسك لیموترش آب دو عدد لیمو را بگیرید و با یک قاشق عسل گرم، مخلوط كنید و روی پوست بمالید و پس از ۲۰ دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاك كنید.
● ماسك هویج: ماسك هویج نیز به وسیله آب هویج تهیه می شود. برای این منظور مقداری آب هویج را با ماست مخلوط كنید و با انگشت روی پوست بمالید و پس از ۲۰ دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاك كنید.
● ماسك كدو حلوایی: مقداری كدو حلوایی رسیده را له كنید و به صورت ماسك برای متعادل ساختن چربی پوست صورت استفاده كنید.
● ماسك سفیده تخم مرغ: یك عدد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید؛ پس از كف كردن به آن نصف لیوان لیموترش اضافه كنید وبه هم بزنید و روی تمام پوست بمالید. پس از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.
● ماسك پرتقال و لیمو: دو قاشق آب پرتقال و یك قاشق آب لیمو ترش را خوب مخلوط نمایید و به صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.
● ماسك خیار: خیار را بپزید و له كنید، به صورت ماسك روی صورت بگذارید و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.
● ماسك زرده تخم مرغ و آووكادو: ۱ قاشق سوپخوری خاك رس (خاك رس یا خمیر پاك كننده كه به شكل پودر در تمام مغازه ها و فروشگاه های غذایی بهداشتی موجود است) + یک عدد زرده تخم مرغ + یك چهارم قاشق آووكادو له شده + مقداری روغن فندق (برای این كه یك مخلوط نرم داشته باشیم) را با هم مخلوط كرده و بر روی پوست خود به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه گذاشته و بعد با آب ولرم بشویید. (زرده تخم مرغ وآووكادو رطوبت از دست رفته پوست را دوباره باز می گرداند، خمیر پاك كننده ترشحات چربی پوست را خشك كرده، روغن فندق این حالت را در پوست تعدیل كرده و آن را تقویت می كند.)
روی پوست های چرب نباید پماد یا كرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروكورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز در این مواقع نباید صابون اسیدی مصرف كرد. افرادی كه پوست چرب دارند باید مصرف چربی و قند را به حداقل برسانند و غذاهایی مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شكلات و موز را بسیار كم مصرف كنند.
● ماسك سیب: یك عدد سیب رنده شده را با ۵ قاشق سوپخوری عسل مخلوط كنید و سپس روی پوست صورتتان بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید.
● ماسك گوجه فرنگی: یك عدد گوجه فرنگی را خوب له كنید و بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس پوستتان را با آب گرم بشویید. پوست های چرب نسبت به موادپاك كننده و مواد آرایشی و دارویی حساس هستند و ممكن است در اثر مصرف مواد پاك كننده یا محلول های الكل دار دچار قرمزی، خشكی، خارش یا پوسته ریزی شوند. در این صورت باید مصرف هرگونه شیرپاك كن، محلول های طبی و داروهای موضعی را متوقف و به پزشك مراجعه كرد تا پماد ساختنی (تركیبی) التیام دهنده ای را تجویز كند. روی پوست های چرب كه این گونه تحریك شده اند نباید پماد یا كرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروكورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز در این مواقع نباید صابون اسیدی مصرف كرد. افرادی كه پوست چرب دارند باید مصرف چربی و قند را به حداقل برسانند و غذاهایی مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شكلات و موز را بسیار كم مصرف كنند. این افراد برای كنترل چربی پوست خود و برخورداری از یك پوست شاداب و خوب باید خواب كافی، اعصاب راحت و تغذیه مناسب داشته باشند و هرچه می توانند سبزی و میوه مصرف كنند.
هاله طاهری
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید