پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فهرست نهایی مکزیک برای جام جهانی


فهرست نهایی مکزیک برای جام جهانی
۱-لاوولپه در روزهای اخیر ۲۶ تن را در اردوی تداركاتی خود داشته است و با این حساب او می بایست فقط ۳ نفر را خط می زد. بازی با كنگو یكی از آخرین فرصت ها برای حاضران در اردو و افراد در معرض خطر حذف شدن بود تا قابلیت های خود را نشان بدهند و از حذف شدن رهایی یابند. با این حال باید پذیرفت كه لاوولپه از چند هفته پیش حداقل ۲۰ نفر از ۲۳ نفر مورد نظرش را می شناخته است.
۲-بحث حذف شدن كواتموك بلانكوی پرتجربه هنوز به قوت خود باقی است و مردم مكزیك هنوز می پرسند كه چرا لاوولپه به جانشینی وی به تعدادی بازیكن كه اصل و تبارشان مكزیكی نیست و بعداً تبعه این كشور شده اند روی آورده است. مخالفان لاوولپه می گویند از این طریق و به خاطر ملاحظات و نگرش خاص او دست كم ۱۰ نفر از بهترین های فوتبال مكزیك نادیده گرفته شده اند.
مكزیك حریف نخست ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ كه ۲۷ روز بعد با تیم ملی كشور ما در خاك آلمان رودررو می شود، یكی از آخرین بازی های تداركاتی اش را صبح شنبه در برابر جمهوری دموكراتیك كنگو در استادیوم ازتك مكزیكوسیتی انجام داد و به برتری ۱-۲ رسید. شاید كنگو در جدول جهانی فیفا فقط صاحب رتبه ۷۰ باشد اما حریف دست و پا بسته ای هم نشان نداد و حتی وقتی دو گل خورد توانست یكی از آنها را پاسخ گوید و قدری به میزبان فشار وارد كند. هر دو گل مكزیك را فرانسیسكو فونسكا كه به او «كیكین» می گویند به ثمر رساند، اما این پایان قصه نبود. آنچه تمام افكار ریكاردو لاوولپه را ظرف ۷۲ ساعت اخیر به خود مشغول كرده بود، انتخاب ۲۳ نفر نهایی برای سفر به آلمان بود؛ كاری كه در نهایت صورت گرفت اما انرژی و وقت زیادی را از این مربی گرفت.
مكزیك در ماه های اخیر چندین و چند اردوی مقطعی داشته است و پس از معرفی ۲۳ مسافر نهایی این كشور تداركات اصلی تر شروع می شود و كار به سوی مراحل نهایی به پیش می رود.
لاوولپه در روزهای اخیر ۲۶ تن را در اردوی تداركاتی خود داشته است و با این حساب او می بایست فقط ۳ نفر را خط می زد. بازی با كنگو یكی از آخرین فرصت ها برای حاضران در اردو و افراد در معرض خطر حذف شدن بود تا قابلیت های خود را نشان بدهند و از حذف شدن رهایی یابند. با این حال باید پذیرفت كه لاوولپه از چند هفته پیش حداقل ۲۰ نفر از ۲۳ نفر مورد نظرش را می شناخته است. در میان دروازه بان ها اوسوالدو سانچز، خوزه دی خسوس كورونا و گی یرمو اوچوا از قبل حضورشان در جام جهانی قطعی بوده است و هیچ رویدادی نمی توانست آن را متزلزل كند. در خط دفاعی هم رافا ماركز، كارلوس سالسیدو، گونزالو پینه را، ریكاردو اوسوریو و فرانسیسكو خاویرمازا رودریگز سفرشان به آلمان خدشه ناپذیر نشان داده است. در خط میانی نیز پاول پاردو، آنتونیو زینیو نائلسون، لوئیس پرز و رامون مورالس جزء مسافران حتمی بوده اند و در بین مهاجمان هم جارد بورگتی، فرانسیسكو فونسكا (زننده هر دو گل در برابر كنگو)، عمر براوو و گی یرمو فرانكو حذف ناشدنی نشان داده بودند.
حذف از اردوی مكزیك در شرایطی كه ما ه ها از شروع كار تداركاتی آنان می گذرد، دردناك تر از هر واقعه تلخی بود. اینچنین است كه افراد حاضر در اردوی ملی در روزهای اخیر در بیشترین تردید و ترس به سر می برده اند. لاوولپه روی این نام ها تردید داشت.
• خوزه آنتونیو كاسترو (باقی ماند)
یك هافبك راست بااستعداد و جوان و آینده دار. با این حال ایراد او این است كه به یك باره و بدون مقدمه نمی توان وی را وارد مهلكه جام جهانی كرد. اگر ابتدا به «كوپا آمه ریكا ۲۰۰۷» برود و پخته تر شود و سپس نفر تقریباً ثابت تیم ملی شود، بهتر خواهد بود.
•ماریو مندز (باقی ماند)
مندز هم مثل كاسترو در هافبك راست بازی می كند و سرعت و استعدادش او را قادر ساخته كه حتی در میادینی چون جام كنفدراسیون های ۲۰۰۵ حضوری خوش داشته باشد.
•كلودیو سوارز (باقی ماند)
ركورددار بازی های ملی تاریخ (با ۱۷۶ مورد) در ماه های اخیر همان قدر به جام هجدهم نزدیك نشان داده كه از آن دور بوده است. در ۳۸سالگی دریایی از تجربه است اما آیا او در چنین سن و سالی كشش درخشش در میدانی چون جام جهانی ۲۰۰۶ را دارد؟
• خیمه لوزانو (خط خورد)
چند سال پیش او را از مستعدترین و بهترین های فوتبال كونكاكاف برمی شمردند و ضربات آزاد تخصصی اش هم بسیار خوب بود اما فرم او در یك سال اخیر آشكارا نزول كرده است. بازی های او به شكلی بود كه ریكاردو لاوولپه دیگر اشتیاقی به استفاده از وی در تركیب ثابت تیم از خود بروز نداده است.
•رافائل گارسیا (باقی ماند)
او با دختر لاوولپه ازدواج كرده و داماد مربی تیم ملی مكزیك شده است و حتی قبل از آن به جام جهانی ۲۰۰۲ هم اعزام شده بود اما اگر انصاف و حق را می خواهید قابلیت فنی اش برای حضور در جام جهانی پیش رو كافی و كامل نیست و آمادگی لازم را ندارد.
انتخاب او برای فهرست نهایی جنجال زیادی در مكزیك به پا كرد. او بازیكن محبوبی نیست و به دلیل قدرت تخریبش در تیم ملی جا دارد، ضمن اینكه مسئله خویشاوندی با لاوا یك اتهام جدی است.
•جراردو تورادو (باقی ماند)
در ۵ سال اخیر یكی از برترین هافبك های مكزیك نشان داده و در پست هافبك وسط دفاعی بسیار خوب كار می كند ولی لاوولپه هر كاری انجام داده، نتوانسته است او را به طور كامل در برنامه های خود جای دهد.
•آندرس گواردادو (باقی ماند)
او جوان و بااستعداد است و در سمت چپ میدان می تواند هر كار تهاجمی و تدافعی ای را صورت دهد، ولی او هم مشكلی ویژه دارد و آن، نداشتن تجربه كافی برای چنین سطحی است.
• • •
و اما نفراتی كه نهایتاً انتخاب شدند: اینها فقط نمونه هایی از كلیت كار در اردوی مكزیك بودند ولی مشكل اصلی لاوولپه این بوده كه كدام یك از این نفرات بیشتر با سیستم های او همخوانی دارند. او نمی تواند فقط به قابلیت های فنی افراد چشم بدوزد زیرا امكان دارد آن بازیكنان نتوانند خواسته های تاكتیكی او را برآورده كنند و هر چه هم فن و كارایی تكنیكی داشته باشند، در عمل به درد تیم او و اجرای خواسته های گروهی وی نخورند. به عنوان مثال كاسترو و مندز بیشتر به خاطر قابلیت های تدافعی خود مدنظر هستند، اما از آنجا كه تركیب ثابت خط دفاعی با حضور مثلث سالسیدو، ماركز و اوسوریو مشخص شده است، بازی آنها به گونه ای «زیادی و تكراری» به نظر می رسد. اگر نظرها به سمت اریلانو برود، او مهارت فنی لازم را دارد و بازی تهاجمی اش هم چشمگیر است اما او در كارهای تدافعی ضعیف است. رافائل گارسیا بازیكنی است كه مردم مكزیك از حذف او خوشحال می شوند زیرا او نه زیبا بازی می كند و نه مردمدار است اما اگر نظر لاوولپه را می خواهید، باید بپذیرید كه این مربی آرژانتینی اعتماد زیادی به وی دارد و مایل است از بازی قدرتی و فیزیكی او به نحو احسن و با بیشترین حد سود جوید. برآوردها و تصورات عمومی هر چه باشد، لاوولپه در هفته های اخیر بیشتر به خط میانی تیمش چشم داشته و مصمم به انجام تغییراتی در این جناح بوده است. او در این اندیشه بوده كه آیا در تركیب ثابت تیمش دو هافبك وسط دفاعی ثابت را قرار دهد و یا به یك هافبك از این قبیل اكتفا كند. در حالت اول او از تركیب پاردو و لوپز (یا تورادو) سود خواهد جست و ممكن است كه پینه دا هم به كار گرفته شود. در حالت دوم یعنی كار گرفته شدن یك هافبك دفاعی و دو هافبك تهاجمی، پاردو قدری عقب تر خواهد نشست و پاردو و پرز جلوتر از وی انجام وظیفه خواهند كرد. نگاه لاوولپه در مرحله بعدی به لوپز یا تورادو برای كامل كردن تركیب تیمش خواهد بود. اگر تورادو بیرون بماند تغییراتی در شكل بازی مكزیك ایجاد خواهد شد، اما لاوولپه بر این باور است كه این تغییرات زیاد نخواهد بود.
•حذف شایسته ها
بحث حذف شدن كواتموك بلانكوی پرتجربه هنوز به قوت خود باقی است و مردم مكزیك هنوز می پرسند كه چرا لاوولپه به جانشینی وی به تعدادی بازیكن كه اصل و تبارشان مكزیكی نیست و بعداً تبعه این كشور شده اند روی آورده است. مخالفان لاوولپه می گویند از این طریق و به خاطر ملاحظات و نگرش خاص او دست كم ۱۰ نفر از بهترین های فوتبال مكزیك نادیده گرفته شده اند و امثال گی یرمو فرانكو به تیم ملی دعوت شده اند كه هر چند مهاجم خوبی است اما مكزیكی نیست! امروز هیچ كس نمی پرسد چرا فرانسیسكو پالنسیا حذف شده است اما با وجود درخشش های اخیر گواردادو و فرانسیسكو فونسكا كارشناسان فوتبال مكزیك عقیده دارند لاوولپه فقط بر باورهای قبلی و ثابت خود تكیه دارد و از بذل توجه به آخرین تحولات روز غافل مانده است و در نتیجه امكان دارد هر دو بازیكن فوق فقط نیمكت نشین باشند. این اتهامی است كه عیناً به برانكو ایوانكوویچ در ایران هم وارد شده است.لاوولپه با همین نفرات برای حریفان هم گروه خود منجمله ایران در جام جهانی خط و نشان كشیده است و شاید به خاطر توان فنی چشمگیر مردانش نتیجه هم بگیرد و تیمش از گروه چهارم بالا بیاید اما او در شرایطی به آلمان سفر می كند كه مقدمات سفرش ایده آل نبوده است.
• دروازه بان ها
اسوالدو سانچز، خوزه دی خسوس، گیلرمو اوچوا. مدافعان: كارلوس سانسیدو، ریكاردو اسوریو، فرانسیسكو رودریگوئس، رافائل ماركس، گونسالو پیندا، خوسه آنتونیو كاسترو. هافبك ها: ماریو مندز، كلودیو سوارز، پاول پاردو، آنتونیو نائلسن، رامون مورالس، لوئیس ارنستوپرس، رافائل گارسیا، جراردو تورادو، خوسه آندرس گواردادو. مهاجمان: گیلرمو فرانكو، خوسه دی خسوس آره لانو، خارد بورگتی، عمر براوو و فرانسیسكو فونسكا.
منبع: Sports Illustrated
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید