چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


شرکت نوکیا


شرکت نوکیا
شاید عجیب به نظر رسد كه شركتی با سابقه ۱۴۰ سال فعالیت، كه بیشترین آن در تولید كاغذ و چكمه های لاستیكی پشت سر گذاشته شده است، در دو دهه اخیر با كنار گذاشتن كسب وكارهای سنتی به مدرنترین حوزه فناوری اطلاعات (IT) یعنی ارتباطات راه دور روی آورد واز سال ۱۹۹۸ به بزرگترین تولیدكننده تلفن همراه در جهان تبدیل شود. این معجزه اما با تلاش مدیران آینده نگر و كاركنان خلاق «نوكیا» (NOKIA) رخ داده و هم اینك فراروی ماست. فروش ۴۰ میلیون گوشی تلفن همراه توسط نوكیا در آن سال، اكنون به ۲۵۰ میلیون دستگاه رسیده است به گونه ای كه از هر ۳ تلفن همراه دنیا، یك دستگاه آن را این شركت تولید كرده است.
● تاریخچه
شركت نوكیا قدمتی ۱۴۰ ساله دارد. نوكیا در سال ۱۸۶۵ توسط فردریك ایدستام (FREDRIK IDESTAM) در فنلاند و در حوالی رودخانه نوكیا بنیان گذاشته شد و اصلی ترین تولیدات آن كاغذ و چكمه‌های لاستیكی بود. در آن سالها نوكیا به عنوان پیشتاز صنعت كاغذ، افتخار ملی فنلاند محسوب می شد، اما قطعا كسی نمی توانست بیندیشد كه یك قرن بعد با واردشدن شركت به صنعت ارتباطات راه دور، این افتخار به گونه ای دیگر ودر حوزه ای متفاوت وسطحی فراگیرتر تكرار وتجدید شود. «ایدستام» از همان زمان سیستم حفظ سلامتی كاركنان، آموزش و اسكان آنها را در برنامه خود گنجانده بود. در اولین سالهای قرن بیستم یعنی ۱۹۰۳، داماد او، گوستاو فوگلهلم (FOGELHOLM) رئیس شركت نوكیا شد و تصمیم گرفت در كنار تولید كاغذ و كفش، به تولید كابل و نیرو (برق) بپردازد. در آن زمان، نوكیا بیش از ۲۵۰ مدل چكمه لاستیكی عرضه می كرد. همسایگی شركت نوكیا با كارخانه پلاستیك سازی فنلاند (FRW) باعث گردید كه این كارخانه بعدها بزرگترین سهامدار نوكیا شود. پس از الحاق كارخانه كابل سازی در سال ۱۹۲۲ به آنها، هر سه شركت در سال ۱۹۶۷ «گروه نوكیا» را تشكیل دادند. كسب و كار گروه متولد شده، لاستیك، كابل، چسب و كاغذ، تولید برق و الكترونیك بود. در فاصله بین دو جنگ جهانی و كمی پس از آن به دلیل تهدیدهای خارجی، شركتهای جوان رشد كردند و هم چسب و كاغذ، هم كابل و سیم و هم برق و نیروگاه سهم بازار خوبی از فنلاند یافتند. در سال ۱۹۳۳ اولین سیم تایر خودرو توسط نوكیا تولید شد.
درسال ۱۹۷۷ كاری كایرامو (KARI KAIRAMO) رئیس گروه نوكیا شد و ضمن تاكید بیشتر بر ارتباط با غرب و حضور بیشتر در عرصه تولید نیرو و الكترونیك، تلاش برای بین المللی شدن شركت را آغاز كرد. این درحالی بود كه بعداز جنگ جهانی دوم، فنلاند به عنوان متحد آلمان مجبور به پرداخت غرامت به صورت كابل های برق تولیدشده توسط كارخانه كابل سازی به شوروی تا سال ۱۹۵۲ شد. پس از آن بود كه شوروی اصلی ترین شریك گروه نوكیا شد و حدود ۲۰ درصد تولیدات شركت در دهه ۶۰ به شوروی صادر می شد. در اثر سیاستهای كایرامو، به سه حوزه اصلی كار در گروه نوكیا، حوزه شیمیایی، پوششهای كف و تولید تلویزیون نیز افزوده شد. در دهه ۸۰ نوكیا سومین سازنده بزرگ تلویزیون در اروپا شد. نوكیا با سرمایه گذاری مشترك (J.V) با MOBIRA اولین گام را در عرضه تلفن همراه (MOBIRA CITYMAN) برداشت. قبل از آن عملا تلفن همراه فقط در خودرو نصب می شد. عرضه استاندارد NMT گوشی تلفن همراه توسط نوكیا، علت توسعه سریع این نوع تلفن ها محسوب می شود.
در سال ۱۹۸۵ یورما اولیلا (JORMA OLLILA) مدیرعامل فعلی شركت، به عنوان مدیر عملیات بین المللی به نوكیا پیوست. در این سال تنوع حوزه های كاری در نوكیا به اوج خود رسیده بود به گونه ای كه این گروه در ۱۸۰ حوزه كسب و كار مشغول فعالیت بود. به همین دلیل یكی از اهداف نوكیا در دهه ۹۰ كاهش تعداد كسب وكارهای مختلف و متفرق بود. در سال ۱۹۸۹ با واردشدن نوكیا به عرضه سیستم های شبكه ای، اولین شبكه GSM به یك شركت رادیویی فنلاندی فروخته شد. نوكیا طی دهه ۹۰، شبكه های GSM را به ۹۰ اپراتور در سراسر جهان عرضه كرد. سرمایه گذاری نوكیا در فناوری دیجیتالی GSM از عوامل موفقیت شركت محسوب می شود. نوكیا اولین تلفن همراه GSM مدل ۱۰۱۱ را در سال ۱۹۹۲ روانه بازار ساخت. این تلفن، پایه ای برای طراحی مدل های بعدی شد. در سال ۱۹۹۴، یورمااولیلا مدیرعامل شركت، عناصر كلیدی استراتژیك شركت را چنین اعلام كرد: «كسب وكارهای قدیمی را رها كنید و به شدت روی ارتباطات راه دور تمركز كنید». درهمین سال، نوكیا سری تلفن های همراه ۲۱۰۰ را تولید كرد كه بیش از ۲۰ میلیون دستگاه از آنها فروش رفت. در سال ۱۹۹۸ نوكیا رهبر جهانی در تلفن‌های همراه شد. سال بعد، دستیابی به اینترنت بی سیم جهانی به عنوان یكی از اهداف شركت مطرح گردید و سپس اولین تلفن (WIRELESS APPLICATION PROTOCOL)WAP مدل ۷۱۱۰ عرضه شد. سال ۲۰۰۰ نوكیا با عرضه تلفن همراه ۹۲۱۰ با صفحه نمایش رنگی به میدان آمد و دو سال بعد تلفن های دوربین دار از سوی نوكیا به بازار عرضه گردید.
● استراتژی
استراتژی شركت نوكیا تمركز بر سه فعالیت عمده برای گسترش ارتباطات راه دور از لحاظ حجم وارزش است:
۱ – گسترش شبكه تلفن همراه: پوشش دادن ۳ میلیارد نفر تا سال ۲۰۰۸؛
۲ – حوزه چند رسانه ای (MULTIMEDIA): تصویر، موسیقی، بازی؛
۳ – تحرك گسترده در حوزه شركتها: شبكه ها.
شركت نوكیا در سال ۱۹۹۳، «راه نوكیا» (THE NOKIA WAY) را به عنوان بیانیه استراتژی و ارزشهای خود ارائه كرد. این بیانیه هر سال بازنگری می شود. پایه های این استراتژی عبارت است از مسئولیت اقتصادی، مسئولیت زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی.
● چشم انداز
۱۰ سال پیش (۱۹۹۶) چشم انداز شركت نوكیا «صدا در حركت» (VOICE GOES MOBILE PEOPLE) بود. این چشم انداز در زمان كوتاهی به واقعیت پیوست. چشم انداز كنونی شركت «زندگی در حركت» (LIFE GOES MOBILE) است. اكنون ۶/۱ میلیارد دستگاه تلفن همراه درجهان وجود دارد كه بیش از تعداد تلفن های ثابت است. تا سال ۲۰۰۸، سه میلیارد نفر روی كره زمین تحت پوشش تلفن های همراه قرار خواهندگرفت.
● مأموریت
شـــركت نوكیا در سال ۱۹۹۳ شعار «ارتباط انسانها با یكدیگر» ( CONNECTING People) را برگزید. این شعار بیانگر سهم نوكیا برای خلق ارتباطات بدون سیم بین مردم است. نوكیا امیدوار است با ارتباط دادن افراد به یكدیگر، نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباطات اجتماعی را پاسخ دهد و بین مردم واطلاعات موردنیاز آنها پلی برقرار سازد. یورما اولیلا مدیرعامل شركت می گوید: «مأموریت ما مرتبط كردن انسانها با یكدیگر است. این بیش از یك عبارت تبلیغاتی است. این نشان می دهد ما چه می‌كنیم و چه نفعی به مشتریانمان می رسانیم. كه هستیم و چه چیزی ارائه می دهیم. این قطب نمای ماست. ما از آن به عنوان موتور محرك كسب وكار خود درجهت ارائه ارزش به مشتریانمان استفاده می كنیم».
● ویژگیها
در اولین سالهای قرن بیست ویكم، نوكیا به دو گروه كسب و كار تقسیم شد: تلفن های همراه و شبكه ها. در كنار این دو حوزه، یك مركز تحقیقات مستقل (N.R.C) و سازمان سرمایه گذاری های مشترك (N.V.O) نیز وجود دارد. ساختار جدید گروههای كسب وكار در نوكیا عبارت است از:
۱ – تلفن همراه؛ ۲ – شبكه ها؛ ۳ – بخش سازمانها؛ ۴ – محیطهای چندرسانه ای.
● فرهنگ و ارزشهای سازمانی
«ارزشهای نوكیا» جزء كلیدی «راه نوكیا» محسوب می شود. بیانیه ارزشهای نوكیا درقالب NOKIA CODE OF CONDUCT در ۱۹۹۷ منتشر گردید و آخرین ویرایش آن در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت. سه پایه اصلی فرهنگ سازمانی و ارزشها در نوكیا عبارت است از:
۱ – رضایت مشتری؛
۲ – احترام به انسان؛
۳ – یادگیری مستمر و كاربردی.
این ارزشها، كاركنان را در سراسر جهان به حركت وامی دارد. نوكیا بر این باور است كه با این ارزشها می تواند محیطی خلق كند كه كاركنان احساس كنند انگیزه و ارزش و آرامش دارند. نوكیا دارای یك ساختار تخت و شبكه‌ای و غیرسلسله مراتبی است كه سرعت وانعطاف پذیری لازم در تصمیم گیریها را میسر می سازد. در نوكیا هركس می تواند اشتباه كند. باتوجه به بازبودن فضای شركت، برای كاركنان فرصت مساوی در طرح ایده های جدید و ریسك پذیری فراهم است.
● منابع انسانی
تعداد كاركنان شركت در سال ۲۰۰۲، ۵۱ هزار و ۷۴۸ نفر و در سال ۲۰۰۵، ۵۵ هزار و ۵۰۵ نفر بوده است. از این تعداد ۴۱ درصد در فنلاند و بقیه در سایر نقاط جهان مستقر هستند. در سال ۱۹۸۷، ۷۰ درصد كاركنان در فنلاند حضور داشتند. حدود نیمی از كاركنان در محدوده سنی ۴۰ – ۳۰ سال و حدود ۷۳ درصد آنها كمتر از ۵۰ سال سن دارند. در زمینه منابع انسانی، شركت نوكیا توجه به ارزشهای سازمانی، بازبودن فضای كار، توسعه شغلی، مدیریت عملكرد، تنوع و موازنه بین كار و زندگی را عوامل بسیار مهم در جذب، نگهداری و انگیزش كاركنان می داند. نوكیا درعملكرد و رضایت شغلی وكیفیت زندگی كاركنان به موازنه بین محتوای كار وعلائق و نیازهای كاركنان می‌اندیشد.
اولیلا مدیرعامل شركت در زمینه اثرات مثبت و موثر تنوع نیروی انسانی در شركت می گوید: «ما به سمت دنیای متحرك (MOBILE WORLD) می رویم كه در آن انسانها درهر جا و هر زمان توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات نامحدود را خواهند داشت. این بدان معناست كه بازار ما «جهان» است، بنابراین تنوع نیروی انسانی، عرصه مهمی از كسب وكار ماست. بهترین افراد را می توان از ملیتهای متنوع و زمینه های فرهنگی متفاوت برگزید. ما باید تنوع بازار را در سازمان خود متجلی و منعكس كنیم تا مطمئن شویم كه نیازهای همه مشتریانمان را درك می كنیم. برای موفقیت در بازار متنوع، خلاقیت عامل كلیدی است. تیم های متنوع خلاق تر هستند و راه حلهای بهتری برای مسائل پیدا می كنند تا تیم های یكدست وهمگن».
شركت نوكیا نشستی سالانه به صورت جهانی برای كاركنان خود ترتیب می دهد كه به عنوان «به شما گوش فرامی‌دهیم» (LISTENING TO YOU) معروف است و شركت از این راه بازخورد خوبی از كاركنان به دست می‌آورد. همچنین سیستم «از منابع انسانی بپرسید» (ASK HR) در شركت برقرار است كه پرسشهای مكتوب كاركنان درزمینه منابع انسانی، همواره پاسخ داده می شود.
● فناوری و R&D
در دهه ۱۹۸۰، كایرامو قهرمان فرهنگ سازمانی و جامعه اطلاعات محور بود و می خواست كه در آموزش و تحقیقات سرآمد باشد. پس از سال ۱۹۹۳، تحت رهبری او، تمركز و توجه به موضوع تحقیق و توسعه و فناوری برجسته شد. آنچه شركت نوكیا را سرآمد صنعت ارتباطات راه دور كرد موفقیت در فناوری های دیجیتالی NMT وGSM در تلفن همراه بود. طراحی پلت فورم نرم افزاری سری ۶۰ كه بیش از ۶۰ درصد سازنده های تلفن همراه تاكنون تحت امتیاز آن كار می كنند گام مهمی در توسعه شركت بود. فناوری نسل سوم شبكه ها برای تلفن همراه، WCDMA است كه توسط نوكیا طراحی و عرضه شده است. نوكیا اولین طراح قابهای قابل تعویض تلفن همراه درجهان و مبدع و عرضه كننده محصولات جانبی آن است.
تحقیق و توسعه (R&D) در نوكیا با مشاركت دانشگاهها و سایر شركتها انجام می شود. در پایان دهه ۹۰ یك سوم كاركنان نوكیا در بخش تحقیق وتوسعه در ۴۴ مركز و ۱۲ كشور – علاوه بر مركز تحقیقات نوكیا – كار می كردند. در ابتدای سال ۲۰۰۵، ۲۰ هزار و ۷۲۲ نفر یعنی حدود ۳۷ درصد كاركنان درمراكز تحقیق و توسعه در سراسر دنیا كار می كردند. در این سال، نوكیا ۸/۳ میلیارد یورو یعنی ۸/۱۲ درصد فروش خالص خود را صرف R&D كرده است. این رقم در سال ۲۰۰۲، ۱۰ درصد و در سال ۱۹۸۰، ۲ درصد بوده است.مركز آموزش نوكیا نیز به منظور تكمیل اهداف و فعالیتهای مركز تحقیقات نوكیا تشكیل شده است كه در آن خط‌مشی آموزش بین المللی تعیین شده و آموزش فناوری و ارتباط با دانشگاهها انجام می شود. بسیاری از كاركنان نوكیا درحین كار، مدارك بالاتر تحصیلی گرفته اند و اكنون با حمایت وزارت آموزش فنلاند، دانشگاه نوكیا تاسیس شده است.
كیفیت: شركت نوكیا، كیفیت را به منزله كلید بهره وری، سودآوری و افتخار می داند و آن را در سه بعد جستجو می‌كند: فرایند، محصول و مدیریت. كیفیت درهریك از این ابعاد مفهوم خاص خود را دارد و برای دستیابی به موقعیت رقابتی در سطح جهان، كیفیت درهمه این ابعاد باید رعایت شود. تعهد به بهبود كیفیت یك فرایند مداوم و قلب هر فعالیتی محسوب می شود كه در نوكیا صورت می گیرد. رمز حفظ موقعیت رهبری و رقابتی نوكیا درجهان جلو بردن موازی ومتوازن كیفیت و نوآوری است.
▪ در بعد فرایند: هرچه كیفیت در فرایندها بهبود یابد، بهره وری كاری افزایش می یابد. كیفیت در فرایند وسیله ای است برای ابداع راههایی برای مدیریت پیچیدگی. به عبارت دیگر پیچیدگی، پایه اولیه نوآوری و ابداع است.
▪ در بعد محصول: كیفیت در محصول یعنی تاثیر مثبت گذاشتن بر تجربه و درك مشتری.
▪ در بعد مدیریت: كیفیت برای هم سطح كردن نوآوری و بهبود بهره وری امری حیاتی است. رویكرد نوكیا، مدیریت فرایند و تركیب كردن تولید اقتصادی با چابكی ازطریق مدیریت مدولار است.
● فروش و سهم بازار
درآمد شركت نوكیا در سال ۲۰۰۵، ۴/۳۶ میلیارد دلار بود كه در فهرست جهانی FORTUN ۵۰۰ در رتبه ۱۳۰ جای گرفته است. فروش خالص شركت در سال ۲۰۰۴، ۴/۲۹ میلیارد یورو بوده كه ازطریق فعالیت ۵۵ هزار نیروی انسانی و ۱۵ كارخانه تولیدی مستقر در ۹ كشور به دست آمده است. درحالی كه فروش خالص به اروپا در دهه ۸۰ و ۹۰، حدود دو میلیارد دلار بود، اكنون به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. سهم فروش در بازار آمریكا ۴/۳ میلیارد، چین ۶/۲، انگلستان ۲/۲، آلمان ۷/۱، هند ۳/۱ و برزیل یك میلیارد یورو در سال ۲۰۰۴ بوده است. در این سال، سود عملیاتی ۳/۴ میلیارد یورو، سود قبل از عملیات ۷/۴ میلیارد یورو وسودخالص ۲/۳ میلیارد یورو بوده است كه ۷۷ درصد آن به حوزه تلفن همراه، ۲۱ درصد به حوزه شبكه ها و ۲ درصد به سایر حوزه های فعالیت برمی‌گردد.
هم اكنون ۳۸ درصد بازار جهانی گوشیهای تلفن همراه دراختیار نوكیا قرار دارد. نوكیا طی ۲۰ سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری كرده است و بزرگترین صادركننده گوشی به چین محسوب می شود. چین دارای بزرگترین بازار تلفن همراه درجهان است. درحال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون نفر مشترك دارد. پیش بینی آن است كه تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۶۵۰ میلیون نفر برسد.
▪ مدیرعامل: مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوكیا، «یورما اولیلا»ست. اولیلا متولد ۱۹۵۰ (۵۶ ساله) در فنلاند شخصیت استثنایی است كه شركت توانست تحت هدایت او مقام اول را در فناوری و بازار تلفن همراه جهان در سال ۱۹۹۸ كسب كند و تاكنون پایدار نگه دارد. او نوكیا را از سازنده كاغذ و چكمه های لاستیكی به بزرگترین تولیدكننده تلفن همراه درجهان تبدیل كرد. «اولیلا» در سه رشته مدرك دكترا دارد: علوم سیاسی، اقتصاد، فناوری‌های علمی، ضمن آنكه شیفته ادبیات نیز هست. او در سال ۱۹۸۵ از شعبه CITIGROUP در فنلاند كه بزرگترین بانك جهانی آمریكایی محسوب می شود به عنوان مدیرعملیات بین المللی به نوكیا پیوست. یك سال بعد او نایب رئیس بخش تلفن همراه و عضو هیئت مدیره شد. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ به عنوان مدیراجرایی شركت و از ۱۹۹۹ تاكنون به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوكیا مشغول به كار است. مشخصه ویژه سهم و كار او قطع حركت سنتی نوكیا در كسب و كار و تمركز شدید بر ارتباطات راه دور بود. بدیهی است این حركت در آغاز بسیار مشكل می نمود اما بعدها مشخص شد كه حركت و جهت او كاملا درست بوده است. «اولیلا» در دهه ۹۰ موفق شد نوكیا را به جایگاه یك شركت كلاس جهانی برساند. دیدگاه «اولیلا» یعنی مدیریت فعال و فداكاری و همت برای توسعه پایدار باعث تحسین و احترام جهانیان شده است. اسطوره فنلاندی ها براساس آمارهای مجله فوربس (FORBES) مقام اول پردرآمدترین مدیر اروپا را داراست. به دلیل تحصیلات چندگانه، سبك مدیریتی او سیستمی و پایدار بوده است. او بیانیه جامع ارزشهای نوكیا را معرفی كرده است. تیم مدیریتی كه با او كار می كند كاملا همراه و هماهنگ هستند. «اولیلا» توانسته بین فرهنگ رهبری مبتنی بر ارزش و مدیریت كاركنان مبتنی بر واقعیت موازنه برقرار كند.
«اولیلا»، خود وجوه تمایز شركت نوكیا را چنین برمی شمرد:
-گسترش و رشد محصولات؛
-وسعت فعالیتهای تحقیق و توسعه؛
-سرعت پاسخگویی به نیاز متغیر مصرف كنندگان؛
-تمركز بر طراحی و سهولت كاربرد.
او نقش نیروی انسانی را در موفقیت كنونی شركت چنین بیان می كند: «استعداد و كوشش كاركنان ما بنیان موفقیت ما در سرآمد شدن در عرصه ارتباطات راه دور است. ما كار می كنیم كه مطمئن شویم كاركنان ما درجهت نیل به این موقعیت و حفظ آن با انگیزه و متعهد به ارزشها باقی می مانند. با اجرای كسب و كار به صورت مسئولانه، نوكیا می تواند سهم مهمی در توسعه پایدار و ایجاد پایه های رشد اقتصادی داشته باشد. «اولیلا» معتقد است «در عرصه بازار تلفن همراه، هر انسان به صورت بالقوه یك مشتری محسوب می شود». درعین حال هنوز خدمات تلفن همراه به كمتر از ۳۰ درصد مردم جهان تعلق دارد. درحال حاضر ۶/۱ میلیارد نفر در دنیا تلفن همراه دارند و طرح نوكیا، رساندن این عدد به ۳ میلیارد تا سال ۲۰۰۸ است. «اولیلا»، چین، هند، روسیه، برزیل، آفریقا و آمریكای لاتین را ظرفیتهای بالقوه برای توسعه دراین زمینه می داند و معتقد است «همیشه این مصرف كنندگان هستند كه تصمیم می‌گیرند كدام خدمات رشد كند. دیگر نمی توان مصرف كنندگان را با ارائه خدمات ساده ای همچون پیام كوتاه (SMS) جلب كرد.
● چشم انداز آینده
«یورما اولیلا»، مدیرعامل فعلی در ژوئن ۲۰۰۶ (خرداد ۸۵) از شركت نوكیا به شركت انگلیسی – هلندی رویال – داچ – شل خواهدرفت و به عنوان عضو هیئت مدیره به كار خواهدپرداخت. جانشین او، پكا كالاسو (PEKKA KALLASVUO) خواهدبود كه ۲۰سال سابقه كار در نوكیا دارد. نوكیا بر اهمیت تمركز بر روی نیازهای مشتری، مدیریت ریسك و حفظ ونگهداری تصویر ذهنی شركت در جامعه تاكید دارد. به دلیل وجود برند قوی و شناخته شده، محدوده متنوع محصولات، طراحی نوآورانه محصول، وجود كاركنان ماهر، تعهد عمومی به رشد و توسعه و سرمایه گذاری های موثر در تحقیق و توسعه، انتظار می رود كه در آینده، نوكیا سهم بازار را حفظ كند وبه موفقیتهای خود در جایگاه سرآمد حوزه تلفن های همراه درجهان ادامه دهد. این نتیجه گیری امیدوارانه چه میزان تحقق خواهدیافت، باید دید رفتن اسطوره فنلاندی ها از شركت، چه تاثیری در نوكیا خواهدگذاشت.
●● نوكیا در یك نگاه
سابقه: ۱۴۰ سال
مؤسس: فردریك ایدستام
فعالیت اولیه: تولید كاغذ و چكمه های لاستیكی
فعالیت كنونی: فناوری ارتباطات راه دور و تلفن همراه
جایگاه: مقام اول از سال ۱۹۹۸ تاكنون
فروش: ۲۵۰ میلیون دستگاه در سال (۴/۳۶ میلیارد دلار)
سهم بازار جهانی: ۳۸ درصد
تعدادكاركنان: ۵۵۵۰۵ نفر
جایگاه در FORTUN ۵۰۰ :ا۱۳۰
مدیرعامل: یورما اولیلا
منابع:
۱ – www.nokia.com
۲ – www.fortun.com
۳ – www.forbes.com
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید