پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


اصول مربیگری


اصول مربیگری
برای رهبرانی كه علاقه مند به پیشرفت افراد در سازمان هستند مربیگری می تواند فرایندی اثربخش باشد و حداقل ۶ اصل مربیگری وجود دارد كه همه رهبران بر آن توافق دارند. افرادی كه در زمینه اعتقادات، تنظیم روابط، اعتماد به نفس، توسعه دهندگی و رابط بودن درحد بالایی قرار دارند بر اجرای این اصول پافشاری می كنند كه به سودآوری و رضایت شغلی منجر می شود.
هرشخصی مربی نیست. تعدادی از افراد استعداد لازم برای مربیگری اثربخش را دارند اما در بسیاری از موارد راههای كسب موفقیت در این حوزه متفاوت است. رهبرانی كه خواهان توسعه سازمانها و موسساتشان هستند، باید اصول مربیگری را اجرا كنند. برای رهبرانی كه به پیشرفت افراد در سازمانهایشان علاقه مند هستند مربیگری می‌تواند فرایندی اثربخش باشد. بسیاری از توسعه دهندگان سازمانی معتقدند كه استعداد به بهترین نحو در تعامل با دیگران شكوفا می شود.
این مقاله برگرفته از تحقیقات و سمینارهایی است كه در گذشته انجام شده است.
حداقل ۶ اصل مربیگری وجود دارد كه رهبران آن را قبول دارند. این ۶ اصل عبارتند از:
۱ – مربیگری ایجاد رابطه است: به طوری كه یك مربی اظهار می دارد، تا زمانی كه یك مرید مشتاقانه منتظر دیدن شماست، هیچ اتفاقی نمی افتد.
۲ – مربی باید معتقد باشد كه او چیزهای بااهمیتی برای ارائه به افراد دارد: همه روی این مطلب توافق دارند كه مربی باید برای مدیران خود یك الگو باشد و كمك كند تا مریدان كارهای صحیح را انجام بدهند.
۳ – كمك به توسعه اهدافی كه به عنوان یك ضرورت برای تسهیل رشد مریدان رتبه بندی شده است.
۴ – مربی باید به مطالبی گوش دهد كه مریدان می خواهند درمورد آن صحبت كنند.
۵ – مربی باید كارهایی را انجام دهد كه می تواند موجب افزایش اعتماد مریدان شود.
افرادی كه در پنج اصل ذیل درحد بالایی قرار دارند، موافق اصول مربیگری هستند:
۱ – اعتقاد: مربیانی كه اعتقاد بالایی دارند، رشد اشخاص دیگر را تسهیل می كنند. آنان از دیدن موفقیت دیگران، بویژه افرادی كه با آنها رابطه دارند احساس رضایت می كنند.
۲ – تنظیم كننده: مربیانی كه در زمینه تنظیم كنندگی قوی هستند شرایط را برای موفقیت دیگران فراهم می سازند. آنان می توانند تجربه رشد را برای دیگران ازطریق كمك به آنها در تهیه مواد و تجهیزاتی كه آنان نیاز دارند یا تشكیل تیم با افرادی كه استعداد لازم را دارند، طراحی كنند.
۳ – اعتماد به نفس: مربیانی كه از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند در دانستن اینكه آنها چیزهایی برای ارائه به مریدان دارند دارای یك نیروی درونی هستند و می توانند به آنها كمك كنند تا كارهای صحیح را انجام دهند و همچنین می تواند برای آنها یك الگو باشد.
۴ – توسعه دهنده: توسعه دهنده نه تنها می داند كه ایجاد رابطه با یك فرد برای رشد او ضروری است بلكه درواقع از كمك به رشد افراد احساس رضایت و بر ایجاد رابطه با دیگران پافشاری می كند.
۵ – رابط: مربیانی كه در این زمینه درحد بالایی قرار دارند در انجام كارها با مریدان خود دقت كافی مبذول می‌دارند. در بالاترین روابط، مربی اطمینان و خطر را با مریدان خود تقسیم می كند و اینجاست كه اعتماد رشد می كند. مربیانی كه بویژه در این زمینه ها مستعد هستند نه تنها براساس این اصول عمل می كنند بلكه آنها از بیان استعداد خود لذت می برند. مطابق با تحقیقات گالوپ، مربی می تواند در محیطهای كاری شرایطی را فراهم كند كه به سودآوری، بقا، درآمد و رضایت منجر شود.
مطلب حاضر از سایت www.gmi.gallup.com گرفته شده است.
مترجم: هادی تیموریت.
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید