جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چهار فصل سرمایه‌گذاران


چهار فصل سرمایه‌گذاران
زندگی شما از دیدگاه سرمایه‌گذاری می‌تواند به چهار فصل تقسیم شود، درست مشابه چهار فصل یك سال با یك تفاوت اساسی و آن اینكه شروع فصل‌ها به دست شما است و شما تنها چهار فصل برای كل عمرتان خواهید داشت.
●بهار
وقتی شما در اوایل جوانی هستید، به احتمال زیاد آن چنان درآمدی ندارید كه بتوانید هر ماه مبلغ یك هزار دلار به سرمایه‌گذاری اختصاص دهید. معمولا شما مبلغی بین ۱۰ تا ۱۰۰ دلار در ماه می‌توانید برای اینكار كنار بگذارید. در اینجا مهم‌ترین نكته سرمایه‌گذاری این پول به صورت منظم و مرتب است. به خاطر درآمدهای پایین كه در بهار زندگی‌تان دارید بالطبع فرصت‌های سرمایه‌گذاری شما محدود خواهد بود. بهار فصل یادگیری سرمایه‌گذاری و آشنایی با فرصت‌ها است. زمان آشنایی با شركت‌ها و اینكه‌ترازنامه و صورت‌های مالی دیگر چه اسراری را فاش می‌كنند تا برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بعدی آماده شوید. در كنار این فرایند یادگیری شما نباید امكان كسب بازدهی‌هایی هرچند كوچك را فراموش كنید، ولی به سراغ سرمایه‌گذاری‌های با كارمزد و ریسك بالا نروید.
●تابستان
در این زمان شما رشد كرده‌اید و هرچند كه هنوز در لیست افرادی نیستید كه مجله فوربس به عنوان ثروتمندترین‌ها اعلام بكند، ولی شما می‌توانید چیزی حدود ۵۰۰ دلار در ماه برای سرمایه‌گذاری اختصاص دهید (البته اگر هزینه‌های تلفن همراه‌تان اجازه بدهد). در این زمان شما باید به دنبال سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخص، اوراق بهادار درآمدی، شركت‌های خصوصی و برنامه‌های دوران بازنشستگی باشید. این فصل برای همیشه ادامه نخواهد داشت ولی اگر برنامه‌ریزی برای بازنشستگی را از همین موقع شروع كنید زمستان با شما برخورد ملایمی خواهد داشت. تابستان فصلی است كه شما می‌توانید سیاست‌های سرمایه‌گذاری تهاجمی بگیرید، زیرا درآمدهای شما معمولا بالاتر از مخارجتان است. هنوز درگیر وام‌های رهنی و هزینه‌های خانواده نیستید و می‌توانید در سرمایه‌گذاری‌های با ریسك و بازدهی بالا سرمایه‌گذاری كنید. اگر اندكی زرنگ‌تر باشید حتی می‌توانید در معاملات فروش استقراضی و اختیار معامله‌ها هم وارد شوید.
●پاییز
این فصل پرخرج‌ترین فصل زندگی شما است، به ویژه اگر شما فرزندانتان را هم از نظر مالی حمایت می‌كنید. در انتقال از فصل تابستان به پاییز ممكن است شما صاحب بدهی‌های زیادی مثل بدهی وام مسكن شده‌اید كه باید از محل درآمدهای رو به افزایش‌تان پرداخت كنید و فرصتی برای مخارج غیر ضروری وجود ندارد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های ریسكی شما در تابستان حالا جواب می‌دهند و شما عایدی‌های آنها را در سرمایه‌گذاری‌های كم ریسك‌تر و باثبات‌تر می‌خوابانید. شما دیگر قدرت تحمل ریسك دوران تابستان را ندارید، اما تجربه سرمایه‌گذاری شما به علاوه مقدار سرمایه‌ای كه دردست دارید امكان كسب بازدهی خوب و كم ریسك را به شما می‌دهد. اگر شما وظایف خود را در بهار و تابستان به خوبی انجام داده باشید، پاییز فصل بسیار پر محصولی برای شما خواهد بود و احتمالا شما به ولخرجی خواهید پرداخت، اما احتیاط را از دست ندهید.
●زمستان
دوران كسب درآمد شما و كاركردنتان برای پول به پایان رسیده و اكنون سرمایه‌گذاری‌هایتان برای شما كار می‌كنند و در فواصل زمانی معینی عایدی‌های آنها از راه رسیده و مخارج شما را پوشش می‌دهند و مازاد آنها را به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار درآمدی اختصاص می‌دهید. احتمالا شما روزی در حالی كه روی صندلی راحتی خود نشسته‌اید و از گرمای اوراق بهادار مالی خود حمام آفتاب می‌گیرید، به اولین قدم‌هایی فكر خواهید كرد كه در فصل بهارتان انجام داده‌اید و اینكه آن قدرها هم كار سختی نبوده است.
محمد خان‌زاده
كارشناس بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی
منبع : کارگزاری آبان


همچنین مشاهده کنید