سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مربیان دروازه‌بانان چه می‌گویند؟


مربیان دروازه‌بانان چه می‌گویند؟
آیا میرزاپور می‌تواند از دروازه تیم ملی در آلمان محافظت کند؟
بدون شک دغدغه اصلی مربیان تیم ملی و هم‌چنین کارشناسان و علاقه‌مندان فوتبال، در درون دروازه تیم ملی خلاصه می‌شود. آنجائی‌که ابراهیم میرزاپور ایستاده است. ولی آیا او در رقابت‌های سخت جام جهانی آن هم مقابل تیم‌های سرشانس مکزیک و پرتغال و البته کمی بی‌نام و نشان آنگولائی می‌تواند از دروازه تیم ملی محافظت کند و به معنای واقعی کلمه ایستادگی نماید؟ اگر چه فرصت‌هائی که آن روزها باید به دیگر دروازه‌بانان تیم ملی در بازی‌های دوستانه و حتی رسمی داده می‌شد گذشته است و شاید این فرصت‌سوزی به ضررمان تمام شود، اما ابراهیم میرزاپور با گل‌های عجیب و غریبی که طی چند ماه اخیر خورده همه را بیش از گذشته نگران کرده است. در این رابطه سعی کردیم نظر برخی از مربیان دروازه‌بانان و هم‌چنین سرمربی فولاد (نناد نیکولیچ) را جویا شدیم که با هم می‌خوانیم:
● بابازاده
حمید بابازاده مربی دروازه‌بان‌های استقلال در مورد ابراهیم میرزاپور و عملکردش می‌گوید: این درست که ابراهیم میرزاپور در چند بازی اخیر کمی نزول کرده است ولی به‌ هر حال او انتخاب اول سرمربی تیم ملی است و بر همین اساس هم به او باید روحیه داد و حمایتش کرد او در صورت آمادگی روحی و روانی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. مربیان تیم ملی هم باید سعی کنند که اشکالات فنی کوچک او را در زمان باقی مانده تا مسابقات جام جهانی برطرف کنند تا چهره بهتری از میرزاپور در شروع‌های مجدد و خروج‌هایش و البته با روحیه دادن، تیم ملی تا حدودی در جام جهانی از درون دروازه خیالش راحت خواهد شد باز هم تأکید می‌کنم هر جوری می‌توانیم به میرزاپور روحیه بدهیم.
● گربکندی
محمدرضا گربکندی دروازه‌بان اسبق تیم ملی در این ارتباط گفت: معتقدم آنقدر که مربیان تیم ملی در مورد او اشتباه کرده‌اند، خودش مرتکب اشتباه نشده است. بزرگ‌ترین اشتباه مربیان تیم ملی این بود که در سال‌های اخیر فرصت را به دیگر دروازه‌بان کشور ندادند و حاضر نشدند آنها را محک بزنند. میرزاپور روی سانتر از جناحین و بازی با پا از همان اول هم ضعف داشت و تعجب می‌کنم مربی دروازه‌بانان تیم ملی چرا تاکنون موفق نشده‌اند ضعف‌های او را برطرف کنند. علی‌رغم تمام انتقاداتی هم که می‌شود می‌گویم بهترین گزینه برای حراست از دروازه ایران خود میرزاپور است به‌نظرم اکنون باید او را کمی از مسابقات دور نگه‌داشت تا مشکلات روحی و روانی‌اش کاهش یابد تا بتواند در جام جهانی بازی‌های خوبی برای تیم ملی انجام دهد. در حال حاضر مشکلات روحی او بیشتر از مشکلات فنی‌اش است و در این راه همگی باید حمایتش کنیم.
● قلیچ
وحید قلیچ مربی اسبق دروازه‌بان‌های پرسپولیس در این رابطه گفت: ”میرزاپور دروازه‌بان کاملی نیست و مثل تمام دروازه‌بانان دیگر نقاط ضعفی دارد و بیشتر آنها در شروع مجدد بازی و خروج‌هایش از دروازه است.
اما علی‌رغم این نقاط معتقدم که فعلاً بهترین و کامل‌ترین دروازه‌بان ایران است. اگر دقت کنید می‌بینید او تا به حال ۷۰ بازی ملی انجام داده است و در این زمینه تجربه کافی پیدا کرده است. به‌نظرم رسانه‌ها و مطبوعات ورزشی باید از او حمایت کنند و مربیان تیم ملی باید وقت بیشتری را به او اختصاص دهند اکنون نمی‌توان دروازه‌بان دیگری را جانشین او کرد. به‌طور کلی الان وقت کوبیدن و انتقاد کردن از میرزاپور نیست بلکه زمان پشتیبانی و حمایت همه‌جانبه است.
● جوشش
سعید جوشش مربی دروازه‌بان‌های صباباتری در این زمینه گفت: الان در آستانه شروع مسابقات جام جهانی انتقاد و یا تمجید از دروازه‌بان تیم ملی هیچ فایده‌ای ندارد! تیم ملی کشورمان تنها تیمی است که دو مربی دروازه‌بانی دارد و این یکی از عجایب فوتبال است! وقتی هم می‌بینیم مربیان تیم ملی مصرانه تصمیم دارند از میرزاپور در مسابقات جام جهانی استفاده کنند چرا باید با انتقادات کار را مشکل‌تر کنیم؟
تصور می‌کنم الان برای جابه‌جائی درون دروازه تیم ملی خیلی دیر است و ما از مسابقات مقدماتی جام جهانی باید برای این روزها فکر می‌کردیم. در آن‌زمان می‌توانستیم به دیگر دروازه‌بانان هم فرصت داده و آنها را به‌خوبی مورد آزمایش قرار دهیم. شاید می‌توانستند آنها هم خودشان را نشان بدهند. در هر صورت باید باور کنیم که در شرایط کنونی فقط میرزاپور است که می‌تواند به ما کمک کند.
● اردلان
اسماعیل اردلان مربی اسبق دروازه‌بان‌های سپاهان در مورد میرزاپور گفت: ”اگر کمی دقیق شوید می‌بینید هر چند وقت یک‌بار به سراغ کارشناسان می‌روند و نقاط ضعف و قوت میرزاپور را جویا می‌شوند اما بعد از چند روز این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود و موقعی که او دوباره چند گل دریافت می‌کند همه یادشان می‌افتد که دوباره این مسئله را پی‌گیری کنند.“
به‌نظرم در حال حاضر نه می‌شود میرزاپور را به‌طور کامل کنار گذاشت و نه دروازه‌بان دیگری را جانشینش کرد. بلکه باید در مسابقات تدارکاتی که تا آغاز جام‌جهانی پیش رویمان قرار داد. چند دروازه‌بان اول کشور را بازی داد و در صورتی‌که عملکرد آنها از میرزاپور بهتر بود جایگزین کنیم!
الان نمی‌شود با روحیه خرابی که میرزاپور پیدا کرده است او را مجدداً به شرایط خوب گذشته‌اش برگرداند و این کار بسیار دشواری است. باید دید آیا در این راه مربیان تیم ملی می‌توانند مؤثر و مفید واقع شوند یا نه.
این را هم باید بدانیم که آیا مربیان تیم ملی روی نقاط ضعف و قوت دروازه‌بان‌ها کار درست و حسابی انجام داده‌اند که آنها نقاط ضعفشان کاهش یابد؟ اگر جواب مثبت باشد پس تقصیر خود دروازه‌بان‌ها است. اما اگر پاسخ منفی بود، پس مقصر اصلی مربیان تیم ملی بوده‌اند. در هر صورت هر طور می‌توانیم باید شرایطی فراهیم کنیم، تا از این بابت بیش از این لطمه نخوریم.
● ناصر حجازی
ناصر حجازی هم در این زمینه اظهارنظر جالبی می‌کند او می‌گوید: در مورد نقاط ضعف و قوت میرزاپور حرف‌های زیادی زده‌ام و فکر می‌کنم دیگر کافی باشد. الان زمانی نیست که بخواهیم در مورد میرزاپور حرف بزنیم و یا بدتر از او انتقاد کنیم. حتی اگر بخواهیم از او تعریف و تمجید کنیم، الان زمان مناسبی نیست و در حال حاضر بهترین علاج سکوت است.
معتقدم تقصیر میرزاپور نیست بلکه تقصیر مربیان اوست که به هیچ دروازه‌بان دیگری اعتماد ندارند و هیچ‌کس را برای این روزهای حساس فوتبال کشورمان آماده و مهیا نکرده‌اند. به هر حال در این زمان اندک و کوتاه کار زیادی نمی‌توان انجام داد و هر طور شده او را باید به لحاظ روحی و روانی آماده مسابقات جام جهانی کرد. به‌نظرم طی سال‌های اخیر باید به این موضوع فکر می‌کردیم که با این مشکل مواجه نشویم البته انتقادات بهتر است از کادر فنی صورت بگیرد نه از میرزاپور. آنها سال‌هاست دارند با میرزاپور کار می‌کنند ولی او همچنان ضعف‌های گذشته‌اش را در بازی‌ها نشان می‌دهد با تمام این اوصاف بهترین کمی که می‌توانیم به او داشته باشیم این است که از لحاظ روحی و روانی شارژش کنیم، چرا که او دروازه‌بان اول ما در آلمان است.
● فولادی
فولادی مربی دروازه‌بان‌های سپاهان در این رابطه گفت: ”تصورم این است که اولین و اصلی‌ترین مشکل میرزاپور اعتماد به‌نفس اوست و این مسئله برایش مشکل آ‌فرین شده است میرزاپور در حد و اندازه‌های بالائی نیست و نمی‌توان گفت یک دروازه‌بان عالی است. اما در این موقعیت حساس که تا شروع جام جهانی فرصت زیادی باقی نمانده است، نمی‌توانیم دروازه‌بان دیگری را جایگزینش کنیم. در این شرایط مربیان تیم ملی هم نمی‌توانند کمک آن‌چنانی به میرزاپور کنند و شاید حدود ۱۰ درصد عملکردش با بهبود ببخشند. اکنون مشکل او نداشتن روحیه مناسب درون دروازه است و از این بابت رنج می‌برد. بنابراین بهتر است به‌جای خراب کردن، حمایتش کنیم. تا بتواند از دروازه تیم ملی در مسابقات جام جهانی به شکل مناسبی حفاظت کند.“
● نیکولیچ
اما سرمربی تیم فولاد نناد نیکولیچ در مورد ابراهیم میرزاپور می‌گوید: ”این طبیعی است که هر بازیکنی ممکن است است یک‌روز ضعف داشته باشد و خوب بازی نکند. معتقدم در بازی‌های اخیر به‌علت بدشانسی چند بار دروازه میرزاپور باز شده است. من متأسفم که بعضی‌ها میرزاپور را به باد انتقاد می‌گیرند و این درست نیست. به هر حال او دروازه‌بان اول تیم ملی است و باید همه حمایتش کنیم تا دوباره به روزهای اوج گذشته‌اش بازگردد. در این راه مطبوعات و رسانه‌ها نقش بیشتری می‌توانند چه در تضعیف او و چه در روحیه دادن به میرزاپور ایفا کنند و امیدوارم نکته دوم عملی شود.“
منبع : مجله‌فوتبال


همچنین مشاهده کنید