جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تنها نماینده ایتالیا در جام جهانی


تنها نماینده ایتالیا در جام جهانی
تا یک‌سال قبل اگر از هر کارشناس یا علاقه‌مند فوتبالی در ارتباط با ۵ داور بزرگ جهان سؤال می‌شد، قطعاً نام‌هائی نظیر ”کولینا“، ”مرک“، ”نیلسن“، ”فریسک“ و ”پل“ را در بین اکثر جواب‌ها می‌دیدیم که به حق ”کولینا“ داور سرشناس ایتالیائی سرآمد همگی بود؛ مردی که بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی در سطح ایتالیا، اروپا و جهان را در رقابت‌های باشگاهی و ملی قضاوت کرد و سرافرازانه پیش از موعد مقرر از دنیای قضاوت کناره‌گیری نمود. البته دلیل این امر را همگان می‌دانند. او به‌علت عقد قرارداد با یک کمپانی معروف اتومبیل‌سازی که اسپانسر اصلی باشگاه میلان بود، به دستور ”پایرتو“ رئیس کمیته داوران ایتالیا از قضاوت در بازی‌های میلانی‌ها منع شد و او این مسئله را توهینی مستقیم به دیدگاه سالمی که در قضاوت داشت، دانست به همین علت از صحنه داوری کنار رفت و بیشتر مشغول امور تجاری و همچنین کارشناسی در شبکه‌های ورزشی ایتالیا شد.
در جام جهانی آلمان که نزدیک به ۳ هفته دیگر در این کشور برگزار می‌شود، بی‌تردید ”کولینا“ غایبی بزرگ قلمداد می‌شود که به همراه ”فریسک“ داور سوئدی که او نیز به‌دلیل تهدیدات اوباش علیه خانواده‌اش از این عرصه جدا شد، دیگر در میادین بین‌المللی آفتابی نخواهد شد.
از فوتبال ایتالیا ۲ داور برای مسابقات جام جهانی انتخاب شدند، ”دی سانتیز“ و ”روزتی“ که این دومی به‌دلیل قضاوت دیدار پرسپولیس و استقلال برای طرفداران فوتبال در کشورمان آشناتر است.
”روزتی“ مراحل رشد و ترقی را به سرعت طی کرده و از جمله مردانی است که گفته می‌شود مثل ”کولینا“ روزهای خوشی را در عرصه داوری تجربه خواهد کرد. ”دی سانتیز“ در طول فصول اخیر، بازی‌های بسیار حساسی را در داخل ایتالیا قضاوت کرده که اکثراً توأم با موفقیت بود ولی پس از برملا شدن تخلفات باشگاه یوونتوس و زد و بندهای پشت پرده‌ای که در جهت چیدمان داوران و نقش آنها در نتایج یوونتوسی‌ها و رقبای این تیم به اثبات رسید، مشخص شد این داور به همراه ۲ دستیار اصلی که قرار بود در جام جهانی حاضر باشند، از سوی کمیته داوران فیفا با محرومیت روبرو شده و فرصت قضاوت در این جام را از دست دادند. ”جزیرلی“ و ”ایوالدی“ به همراه ”دی سانتیز“ یکی از ۲ گروه اعزامی داوران ایتالیا به جام جهانی بودند که هر ۳ از حضور در این جام محروم شده و هیچ داور دیگری هم جانشین آنها نشد تا چشم امید ایتالیا به ”روزتی“ و همکارانی باشد که در صحت و سلامت، داوری را دنبال می‌کنند.
”روزتی“ توانائی‌های فراوانی دارد و قدرت مدیریتی او در میدان و کنترل جریان بازی در کنار تجربیات ارزشمندی که بابت قضاوت در مسابقات مهم باشگاهی و ملی طی ۴ سال اخیر کسب کرده، می‌تواند باعث توفیق این مرد موجه در جام جهانی گردد. او وارث ”کولینا“ لقب گرفته و هم‌اکنون که لکه ننگی دامن کمیته داوران ایتالیا و جامعه فوتبال این کشور را در بر گرفته، وظیفه دارد با هوشیاری و دقت فراوان از این تورنمنت به سلامت خارج شود تا دوباره دیدگاه جهانیان را نسبت به داوران ایتالیائی مثبت نموده و کمک کند تا مردان سیاه‌پوش این کشور فرصتی دوباره برای داوری در عرصه بین‌المللی کسب نمایند.
”روزتی“ تنها نماینده ایتالیا وظیفه بسیار سنگینی روی دوش خود احساس می‌کند که باید با تمام وجود سعی نماید از این آَزمون سربلند خارج شود و بی‌تردید عملکرد او روی آینده داوری در ایتالیا تأثیر به‌سزائی خواهد داشت.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید