جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بچه‌های ناکام جزیره


بچه‌های ناکام جزیره
در ۱۶ آوریل ۲۰۰۲، ۱۱ بازیکن تیم ملی زیر ۲۱ سال فوتبال انگلستان مقابل پرتغال در استادیوم بریتانیا به میدان رفتند. آنها به این امید بازی می‌کردند که در لیست اعزامی به جام جهانی حضور داشته باشند و بتوانند از نزدیک مربیگری اسون گوران اریکسون را لمس کنند. اما به راستی چه بر سر آن تیم آمده است، چرا که هر یک از این ۱۱ بازیکن به سوئی رفته‌اند. ۱۱ بازیکن آن سال عبارتند از:
۱. شان دیویس ۲. آلن اسمیت ۳. مایکل کاریک ۴. گرت باری ۵. کریس ریگوت ۶. پل رابینسون ۷. ست جانسون ۸. مالکوم کریستی ۹. دیوید دان ۱۰. پل کانچسکی ۱۱. استیفن رایت.
قصد داریم وضعیت حال حاضر هر یک از این ۱۱ نفر را بررسی کنیم.
۱. شان دیویس
شان دیویس هم‌اکنون در پورتس موث بازی می‌کند. او هنگامی‌که در فولهام بود، به تیم ملی زیر ۲۱ سال دعوت شد و در بازی مقابل فنلاند در سال ۲۰۰۱ به میدان رفت. شان ۱۱ بار با پیراهن تیم زیر ۲۱ سال کشورش بازی کرده است، اما هرگز نتوانسته در تیم بزرگسالان بازی کند. درسال ۲۰۰۴ به تاتنهام آمد اما با آمدن مارتین جول سرمربی جدید که جانشین چاکه سانتینی شد، نتوانست بازی‌های خوبی به نمایش بگذارد.
هری ردنپ ژانویه سال جاری ”شان“ را به پورتس موث آورد، با این‌همه، او نتوانست نظر اسون گوران اریکسون را برای حضور در تیم ملی بزرگسالان جذب کند.
۲. آلن اسمیت
او در اولدترافورد لقب ”لکه“ را دارد. نه هواداران که برخی مسئولان باشگاه نیز او را با این نام می‌خوانند. پس از مسابقه جام حذفی که مقابل لیورپول به میدان رفت، با مصدومیت شدیدی روبه‌رو شد. آلن پس از این بازی به‌خوبی می‌دانست که در لیست پرواز به آلمان جائی ندارد. اگر مصدوم نبود، مسلماً اسون گوران اریکسون او را با خود به زمین ژرمن‌ها می‌برد. آلن در خلال سال‌های ۲۰۰۲ ـ ۲۰۰۰، ۱۰ بار برای تیم زیر ۲۱ سال انگلستان به میدان رفت. وی در آن سال‌ها خیلی تحت فشار بود، حتی در بازی مقابل مکزیک تعویض شد. در اولین بازی که با پیراهن بزرگسالان بازی کرد گل تساوی تیمش مقابل پرتغال را به ثمر رساند. آلن در تابستان گذشته در مسابقه مقابل آمریکا و کلمبیا به میدان رفت.
۳. مایک کاریک
بازیکن خط میانی تاتنهام تلاش بسیاری انجام داد تا در لیست اعزامی ۲۳ نفره به آلمان که از سوی اریکسون انتخاب می‌شود، حضور داشته باشد. او در بازی اخیر تیمش مقابل اروگوئه خوش درخشید. مایکل که در نیوکاسل به دنیا آمده است، اولین‌بار مقابل مکزیک بازی کرد. مایکل با پیراهن تیم بزرگسالان ۵ بار به میدان رفت. بازی‌‌های خوب او در تورنمنت ایالات متحده در سال گذشته و مقابل اروگوئه باعث آن شده است که اسون گوران اریکسون جائی در تیم ملی اعزامی برای وی در نظر بگیرد؛ اما نباید فراموش کرد در پستی که مایکل بازی می‌کند، اسکات پارکر از تیم نیوکاسل نیز حضور دارد. رقابت این ۲ برای تصاحب سهمیه حضور در تیم اعزامی، جالب خواهد بود.
۴. گرت باری
بازیکن آستون ویلا تاکنون ۲۷ بار با تیم زیر ۲۱ سال به میدان رفته است. تعداد حضور گرت در زمین با جیمی کره‌گر برابر می‌کند، اما تنها ۸ بار به‌عنوان بازیکن ثابت در زمین حاضر شده است. کوین کیگان وی را برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ مقابل اوکراین به زمین فرستاد. ”باری“ در رقابت‌های یورو ۲۰۰۰ در بلژیک و هلند به میدان رفت، مربی حال حاضر تیم انگلستان علاقه چندانی به گرت ندارد. وی که در بازی مقابل آفریقا و صربستان و مونته‌نگرو به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت، نتوانست بازی خوبی ارائه دهد. برخی گمان می‌کردند دوران طلائی بازیگری بازیکن بااستعداد خط میانی به پایان رسیده است. گرت با وجود ۲۵ سال سن حضور خوبی در آستون ویلا دارد، اما حضور او در تیم ملی بزرگسالان انگلستان همچنان مبهم است.
۵. کریس ریگوت
در سال ۲۰۰۳ در کنار میدلزبرو بازی کرد و توانست ستاره باشگاه شود. تمام ۸ بار حضورش در تیم ملی زیر ۲۱ سال در باشگاه ”پراید پارک“ بود. حضور در تیم بزرگسالان هنوز برای او همانند رویائی دست‌نیافتنی است. کریس همچنان امیدوار است حداقل جانشین اریسکون نظر مساعدی نسبت به او داشته باشد تا بتواند تجربه حضور در تیم بزرگسالان را نیز داشته باشد.
۶. پل رابینسون
توضیح زیادی نمی‌خواهد. او هنگامی‌که در تاتنهام بود، آنچنان بازی‌های خوبی به نمایش گذاشت و مسلط از دروازه دفاع کرد که همگان او را دروازه‌بان شماره یک انگلستان در جام جهانی ۲۰۱۴ دانستند. او ۱۱ بار از دروازه تیمش دفاع کرد و در این ۱۱ بار حتی ۲ بار توپی وارد دروازه‌اش نشده است. اولین حضورش در تیم ملی بزرگسالان زمانی بود که وین رونی هم در سال ۲۰۰۳ مقابل استرالیا بازی کرد. در بازی مقابل اتریش در سال ۲۰۰۴ بدون اشتباه ظاهر شد.
۷. ست جانسون
ست جانسون به ”دربی کانتی“ بازگشته است. دربی کانتی در منطقه یورک شایر واقع شده، منطقه‌ای که در آن لیدز یونایتد نیز حضور دارد. او ۱۵ بار با تیم زیر ۲۱ سال به میدان رفته و امیدوار است حداقل بتواند به همین میزان در تیم بزرگسالان بازی کند، اما مصدومیت‌ها یکی پس از دیگری به سراغش می‌آیند و او همچنان از اردوها باز می‌ماند. پیتر تیلور در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار در بازی ماه دسامبر مقابل ایتالیا به میدان رفت و توانست در اولین حضورش در بازی‌های ملی، گل زیبائی به ثمر برساند. ست جانسون با مصدومیتش بار دیگر از حضور در لیست اعزامی بازماند تا باز بتواند در تیم زیر ۲۱ سال بازی کند. او راه زیادی تا پوشیدن دوباره لباس تیم ملی انگلستان در پیش دارد.
۸. مالکوم کریستی
مالکوم همانند دیگر هم‌تیمی خود ”کریس ریگوت“ ۱۱ بار در تیم زیر ۲۱ سال بازی کرد. او هم‌اکنون در میدلزبرو حضور دارد. مالکوم طی ۱۱ بار حضور توانست ۳ گل ملی به ثمر برساند. او شباهت دیگری نیز به ریگوت دارد، زیرا هیچ‌یک نتوانستند به‌عنوان یکی از ۱۱ بازیکن اصلی در تیم حضور داشته باشند. با وجودی‌که مالکوم فاصله زیادی با بازی در تیم ملی بزرگسالان دارد، اما تمام فکر و ذکر او به بازی در ریورساید معطوف شده است.
۹. دیوید دان
دیوید دان، بازیکن جنگنده خط میانی بیرمنگام ظرفیت و پتانسیل لازم را دارد که جا پای جوکول، فرانک لمپارد بگذارد، با این‌وجود او نتوانسته به‌طور کامل در ترکیب تیم ملی بزرگسالان حضور داشته باشد. دیوید تاکنون در تیم زیر ۲۱ سال ۲۰ بار در زمین حضور داشته، همچنین تنها حضورش در تیم ملی بزرگسالان زمانی بود که انگلستان مقابل پرتغال تن به تساوی داد. وی با وجود مصدومیت نسبی سعی دارد تابستان امسال در آلمان حضور داشته باشد.
۱۰. پل کانچکسی
”پل“ در خلال سال‌های ۲۰۰۴ـ۲۰۰۲، ۱۵ بار برای تیم زیر ۲۱ سال انگلستان بازی کرد و در سال ۲۰۰۳ توانست در بازی مقابل استرالیا بازی کند. او در بازی ماه دسامبر مقابل آرژانتین دومین گل ملی خود را به ثمر رساند. اگر اشلی کول و یا وین بریج نتوانند به مسابقات جام جهانی برسند، پل کانچسکی بخت نخست حضور در آلمان خواهد بود. مسلم است در صورت حضور آن ۲، ”پل“ در تیم بزرگسالان جایگاهی نخواهد داشت.
۱۱. استیفن رایت
مدافع سابق لیورپول خود را به‌عنوان بازیکنی ارزنده به رافائل بنیتز معرفی کرد. وی در سال ۲۰۰۴ در آنفیلد حضور داشت، اما استیفن به ساندرلند آمد و با آن تیم به لیگ برتر رفت ولی نتوانست حضور بیش از یک فصل در لیگ برتر را تجربه کند و پس از آن، ساندرلند به دسته پائین‌تر سقوط کرد. پس از ۱۰ بار حضور در تیم زیر ۲۱ سال نتوانست حضورش در تیم بزرگسالان را تثبیت کند. گری نویل، لوک یانگ، گلن جانسون و کرا گیلبرت بازیکنان آرسنال در انتظار آن هستند تا پیراهن تیم ملی کشورشان را بر تن کنند.
هم‌اکنون هیچ‌یک از این بازیکنان زیر ۲۱ سال در جام جهانی حضور ندارند و به‌دلیل سن بالا نیز در تیم زیر ۲۱ سال حضور ندارند. تیم زیر ۲۱ سال انگلستان اکنون چهره‌های جدیدی را می‌بیند، چهره‌هائی که هر کدام به امید پوشیدن لباس تیم ملی فوتبال بزرگسالان انگلستان و از آن فراتر حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ بازی می‌کنند. باید دید تا آن زمان کدامیک اسیر مصدومیت می‌شوند و کدامیک از تیم خط می‌خورند. تیم جدید زیر ۲۱ سال انگلستان نخستین‌بار در بازی مقابل نروژ در استادیوم ”ماویجسکی“ به میدان رفت تا مردم انگلستان، تیم زیر ۲۱ سال خود را بشناسند.
نفرات زیر ۲۱ سال انگلستان عبارتند از:
۱. دیوید ناگنت ۲. پیتر ویتینگهام ۳. اسکات کارسون ۴. گلن جانسون ۵. تام هادلسون ۶. آنتون فردیناند ۷. لیام ریگ‌ول ۸. وین روتلگ ۹. نیگل ریو کوکر ۱۰. دیوید بنتلی ۱۱. جیمز میلنر
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید