سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بازیهای خاطره انگیز جام جهانی/آلمان _ فرانسه۱۹۸۲


بازیهای خاطره انگیز جام جهانی/آلمان _ فرانسه۱۹۸۲
در تاریخ رقابت های جام جهانی دیدارهای فوق العاده ای انجام شده كه تا دهها سال بعد در اذهان فوتبالدوستان باقی مانده است. دیدار نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا میان آلمان و فرانسه یكی از آنهاست و می توان گفت مهیج ترین بازیهای تاریخ جام جهانی است.برخورد دو شیوه متضاد در فوتبال چیز تازه ای نبود، ۲۰ سال یا بیشتر بود كه تیم های ظریف فرانسوی با استفاده از استعداد ذاتی خود قصد غلبه بر تیم های آلمانی را داشتند كه نماد نظم و روحیه تیمی بودند. با وجود كاپیتان میشل پلاتینی در میانه میدان مشخص بود كه فرانسه برتری تكنیكی را بر آلمان سختكوش دیكته می كند. از «آن سو خط دفاعی مستحكم آلمان به رهبری كاپیتان «مانفردكالتز» و با وجود دروازه بان شایسته ای به نام «تونی شوماخر» در برابر حملات فرانسویان هراسی نداشت.
در دقیقه ۱۷ ضربه كلاوس فیشر از فاصله ۲۵ متری توسط ژان لوك اتوری دفع شد و «پیر لیتبارسكی» بال فرصت طلب ژرمن ها این توپ را به گل اول این تیم تبدیل كرد. پس از آن حملات فرانسوی ها شدت گرفت و میشل پلاتینی و آلن ژیرس در پشت سر تك مهاجم این تیم «دومنیك روشه تو» حملاتی را ترتیب دادند تا این روشه تو در محوطه جریمه سرنگون شد و كاپیتان پلاتینی در دقیقه ۲۶ گل مساوی را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه آلمان كرد. در این دیدار كه در ورزشگاه سویل و با حضور ۷۰ هزار تماشاچی برگزار شد، نقطه تاریكی وجود داشت. هنگامی كه میشل پلاتینی توپی را برای پاتریك باتیستون ارسال كرد به محض دریافت توپ توسط او، تونی شوماخر برخورد شدیدی با او كرد و مدافع فرانسوی بیهوش شد. در زمان مداوای او توسط تیم پزشكی فرانسه، شوماخر شروع به انجام تمرینهای كششی كرد كه به مذاق هواداران فرانسه خوش نیامد و تا آخر بازی لمس توپ توسط شوماخر با سوت اعتراض آمیز آنان همراه شد.
بازی در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی ۱ _ ۱ پایان یافت. دو دقیقه از شروع نیمه اول وقت اضافه نگذشته «بود كه كاریوس ترسور دوازه شوماخر را گشود. فرانسه عقب نكشید و با ادامه حملات شش دقیقه بعد آلن ژیرس بود كه برای بار سوم دروازه آلمان را باز كرد. فرانسه ۳ _ ۱ جلو افتاده بود و صعود خود را مسجل می دانست. در دقیقه ۱۰۲ بود كه كارل هاینس رومنیگه با یك ضربه حساب شده اختلاف را به حداقل رساند. نیمه دوم وقت اضافه بلافاصله شروع شد و حملات آلمان برای جبران گل خورده شدت یافت. این بار كلاوس فیشر بود كه گلزنی كرد و باخت ۳ _ ۱ را به مساوی ۳ _ ۳ كشانید و بدین ترتیب یكی از مهیج ترین وقت های اضافه تاریخ فوتبال با رد و بدل شدن چهار گل رقم خورد. كار به ضربات پنالتی كشید. آلن «ژیرس نخستین ضربه را به گوشه دروازه فرستاد. كاپیتان كالتز گل تساوی را به ثمر رساند. آموروس، برایتنر و روشه هر كدام پنالتی خود را گل كردند تا اینكه «اولی اشتیلیكه» مدافع ارزشمند آلمان توپ را به دست اتوری كوبید. پس از او ضربه دیدیه سیكس توسط شوماخر دفع شد با گل شدن ضربات لیتبارسكی، پلاتینی و رومنیگه همه چیز به تساوی كشیده شد. پنجمین ضربه پنالتی فرانسه را باسی زد كه این ضربه آرام را شوماخر گرفت و حال اگر ضربه «هودست هرویش» گل می شد آلمان به فینال می رسید. همین اتفاق افتاد آلمان برای چهارمین بار به فینال جام جهانی راه یافت و فرانسه به دیدار رده بندی قناعت كرد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید