جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خوراکی های اعجازگر


خوراکی های اعجازگر
احتیاجات غذایی ما از ۴۰ سالگی به بعد تغییر می كنند. از آنجایی كه سوخت وساز بدن ما از این سن كاهش می یابد، كیفیت و كمیت آنچه می خوریم بیش از پیش اهمیت پیدا می كند در نتیجه ضروری است كه برخی از مواد غذایی را به مواد دیگر ترجیح دهیم. برخی میوه ها و سبزیجات كه ما در طول زندگی مان مصرف نموده ایم اكنون بسیار گرانبها و با ارزش می شوند. در درجه اول برای جلوگیری از اضافه وزن و سپس برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی در كاركرد ارگانیسم ما بیشترین نقش را دارند. مواد غذایی معجزه آسا كه مصرف روزانه آنها برتری دارند عبارتند از:
•اسفناج سبزیجاتی كه دارای برگ تیره هستند سرشار از ویتامین ث و پتاسیم هستند، اما اسفناج گنجی در نهان دارد: ویتامین آ، ویتامین ث، آهن، كلسیم، پتاسیم، ویتامین ای، گروه ویتامین ب و پروتئین. اگر شما طعم اسفناج پخته را دوست ندارید، آن را با سالاد مصرف كنید یا در سبزی خوردن روزانه خود اسفناج را بگنجانید.
•كیوی تمامی مركبات، همچنین طالبی، انبه، زردآلو، هلو و توت فرنگی سرشار از ویتامین ث هستند. اما كیوی از تمام آنها پیشی گرفته است. كیوی كالری كمتری دارد، و غنی از ویتامین های ث، آ، گروه ب، كلسیم و آهن است. كیوی در مقایسه با موز حاوی پتاسیم بیشتری است. همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم، آهن، مس، روی و فسفر است. برتری دیگر این میوه وجود ویتامین ای در دانه های ریز و سیاه رنگ كیوی است.
•غلات تمام غلات خاصیت خاص خودشان را دارند. برخی سرشار از پروتئین هستند و برخی دیگر سرشار از مواد معدنی یا ویتامین ها هستند. بهتر است برای بهره بردن بیشتر از خواص فوق العاده غلات گاهگاهی از كل غلات استفاده نمائید. گندم منبع بسیار خوب پروتئین است و شامل ویتامین های گروه ب، به ویژه ب۱، ب۲، ب۳، ب۱۲، آهن، نمك های معدنی، كلسیم، منیزیم و سدیم است.جوانه گندم و روغن جوانه گندم را به عنوان یكی از بهترین منابع ویتامین ای و آهن به حساب می آورند. همچنین جوانه های غلات منابع عالی ویتامین ث هستند. گندم كامل، سبوس و جوانه های گندم، آرد جو دو سر، نیز حاوی ویتامین های گروه ب هستند. غلات كامل به ویژه جو دوسر، سرشار از آهن و روی هستند.
•حبوبات اگر می خواهید كمتر گوشت حاوی كلسترول بخورید، تركیبات پروتئین های گیاهی بهترین جایگزین هستند. پروتئین های گیاهی كه اساساً در دانه های گیاهی یافت می شوند (عدس، باقلا، لوبیای خشك، نخود) و غلات، باید گاهی همه با هم در یك غذا گنجانده شوند. این بهترین راه برای بهره بردن از پروتئین های غیرحیوانی است.
•لبنیات تمام محصولات لبنی سرشار از كلسیم هستند. لبنیات همچنین منبع خوب ویتامین آ، فسفر و منیزیم هستند. اما به دلیل مقدار چربی و كلسترول موجود در لبنیات باید انواع كم چرب و كم كالری آنها را انتخاب كرد. نباید فراموش كرد كه ویتامین د، در جذب كلسیم نقش مهمی دارد. پس رمز كار فراموش نشود: روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.
•آب آب رمز سلامتی در همه سنین است. آب نه تنها پوست را مرطوب می سازد، بلكه به كلیه ها و روده ها در دفع ضایعات كمك می كند. اگر شما به اندازه كافی آب نمی نوشید، به خاطر داشته باشید كه میوه ها از جمله هندوانه، و سبزیجاتی كه برگ های سبز تیره دارند، مقادیر فراوانی آب دارند.
http://www.tmnosrat.blogfa.com/
منبع : blogfa


همچنین مشاهده کنید