پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فروپاشی امپریالیسم غرب در خاورمیانه


فروپاشی امپریالیسم غرب در خاورمیانه
دیگر خاورمیانه تحمل خشونت و آشوب را ندارد و امپریالیسم غرب باید این واقعیت را بپذیرد. امپریالیسم غرب باید قدرت در حال رشد خاورمیانه را بپذیرد. امپریالیسم غرب باید ایده قدیمی رژیم صهیونیستی مبنی بر این كه عرب ها تنها زبان زور را می‌فهمند، فراموش كند.
به نظر می‌رسد امپریالیسم غرب در خاورمیانه كه زمانی مهم‌ترین هدف سیاست‌های سلطه‌طلبانه آن بود، در حال فروپاشی است.
شاید هیچ منطقه‌ای در جهان به اندازه خاورمیانه مورد هجوم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب قرار نگرفته باشد و مناقشات و ناآرامی‌های كنونی این منطقه تنها در سیاست‌های امپریالیستی آمریكا و كشورهای بزرگ اروپایی ریشه دارد.
تنها افرادی بی‌توجه می‌توانند نقش امپریالیسم غرب به رهبری آمریكا را در ناآرامی‌ها و اغتشاشات خاورمیانه كه مهد تمدن‌های بزرگ جهان است، نادیده بگیرند. در واقع دلیل اصلی این حقیقت كه اكنون خاورمیانه در رده ناآرام‌ترین مناطق جهان قرار گرفته، حرص و طمع نخبگان سیاسی، نظامی، علمی كشورهای غربی برای دستیابی به منابع غنی خاورمیانه و نیز تشنگی سیری ناپذیر آنها برای دستیابی به قدرت سیاسی و كشورگشایی است.
درك دیدگاه امپریالیستی غرب چندان دشوار نیست. وسعت اراضی خاورمیانه و منابع غنی آن طعمه خوبی برای فرو نشاندن عطش توسعه‌طلبی و قدرت‌طلبی امپریالیست غرب می‌باشد.
با توجه به پتانسیل‌های خاورمیانه می‌توان فهمید چرا رژیم صهیونیستی علاوه بر اشغال اراضی مردم فلسطین حتا هویت آنها را نیز منكر می‌شود و یا در بهترین حالت، آنها را در رتبه دوم و در جایگاهی پایین‌تر از یهودی‌ها قرار می‌دهد.
بر اساس همین تمایلات امپریالیستی است كه امپریالیسم غرب، سرخ‌پوستان آمریكا را موجوداتی غیرمتمدن، ساكنان آمریكای مركزی را افرادی وحشی و بومیان استرالیا را سگ‌های وحشی می‌نامد.
تمامی اشغالگران اراضی فلسطینی‌ها، سرخپوستان، مردم آمریكا مركزی و بومیان استرالیا دارای یك نقطه نظر مشترك هستند. طمع بی‌پایان آنها برای اشغال اراضی و نفرت آنها از بومیان محلی، مهم‌ترین نقطه اشتراك آنهاست. اما چرا اكنون تبعات منفی امپریالیسم غرب در خاورمیانه، بیش از گذشته نمود پیدا كرده و این امپریالیسم را با شكست مواجه ساخته است؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت قدرت‌های غربی و در رأس آنها آمریكا درس‌هایی را كه تاریخ به آنها آموخته از یاد برده‌اند و نمی‌خواهند بپذیرند كه دنیا در حال تغییر است. آنها نمی‌خواهند بپذیرند كه امپریالیسم دیگر همانند گذشته دارای قدرت نیست و در حال فروپاشی است.
علیرغم اسناد و شواهد روشن مبنی بر شكست امپریالیسم در خاورمیانه، قدرت‌های غرب همچنان مدعی هستند كه در عراق پیروز شده‌اند. آنها هنوز امیدوارند كه بتوانند مردم فلسطین را به زانو در آورند. آنها به اشتباه می‌پندارند كه كشور قدرتمندی چون ایران با كوچكترین تهدید قدرت‌های امپریالیستی غرب به زانو درمی‌آید. آنها هنوز می‌پندارند مردم كشورهای عربی با آغوش باز به نیروهای اشغالگر خوش آمد خواهند گفت.
اما آنها باید بدانند كه از این پس مردم خاورمیانه نه تنها خیالات خام غرب را به واقعیت تبدیل نخواهند كرد، بلكه با تمام قوا در مقابل سیاست امپریالیستی و تبعیض نژادی آنها ایستادگی خواهند كرد.
ساده لوحی و پندارهای خام آمریكا در مورد عراق و ایران باعث شده تا دولت آمریكا اكنون با تبعات منفی حماقت‌های خود روبرو شود و در گرداب این حماقت‌ها گرفتار آید. مردم آمریكا پس از حملات ۱۱ سپتامبر به راحتی فریب دروغ‌های دولت خیالپرداز خود را خوردند و با ساده لوحی تمام پذیرفتند كه حملات ۱۱ سپتامبر از سوی كشورهای خاورمیانه طراحی شده‌اند. با تكیه بر همین عوامفریبی، پنتاگون با دو كشور خاورمیانه (افغانستان و عراق) وارد جنگ شد، جنگ‌هایی كه تنها بر پایه دروغ بنا شده بودند.
اكنون نومحافظه كاران آمریكا كه خود را از ورطه عراق خلاص كرده‌اند به فكر حماقتی دیگر افتاده و خیال خام حمله به ایران را در سر می‌پرورانند، بدون این كه به تجربیاتی كه تاریخ به آنها آموخته، توجهی داشته باشد.
آیا این كه آمریكا باید پیش از آغاز جنگی دیگر، تبعات عراق را مورد بررسی قرار دهد، توقع نابجایی است؟
آمریكا نباید بار دیگر با سیاست‌های نودیوانگان خود را در مخمصه‌ای جدی‌تر از جنگ عراق گرفتار كند.
شاید آمریكا، انگلیس و دیگر دولت‌های غربی بخواهند همچنان خیالات خام و بیهوده خود را ادامه دهند، اما خاورمیانه دیگر همانند گذشته تسلیم امپریالیسم غرب نخواهد شد. هم اكنون مردم خاورمیانه با تمام توان خود در قبال تجاوزها و سلطه‌طلبی‌های امپریالیسم غرب ایستاده و آماده دفاع از خود هستند.
دیگر خاورمیانه تحمل خشونت و آشوب را ندارد و امپریالیسم غرب باید این واقعیت را بپذیرد. امپریالیسم غرب باید قدرت در حال رشد خاورمیانه را بپذیرد. امپریالیسم غرب باید ایده قدیمی رژیم صهیونیستی مبنی بر این كه عرب ها تنها زبان زور را می‌فهمند، فراموش كند. اگر آمریكا مایل است خود را از سرنوشت شومی كه در خاورمیانه گرفتار آن است، نجات دهد باید در روابط خود با كشورهای این منطقه تجدید نظر كند.
آمریكا باید در خاورمیانه دیپلماسی را جایگزین خشونت و ستیزه‌جویی، مذاكره را جایگزین تهدید و ارعاب و همكاری را جایگزین سیاست‌های یكجانبه‌ی كند. در غیر این صورت خاورمیانه با سیاست‌های امپریالیستی غرب و كلیشه‌های پوچ و بی‌اساس آن به مبارزه بر خواهد خواست.
منبع:سایت عملیات روانی
منبع: آنتی وار
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید