جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بازیکنان بزرگ جام جهانی/دینوزوف


بازیکنان بزرگ جام جهانی/دینوزوف
سختكوش، پركار و كامل؛ دینوزوف بدون شك یكی از بهترین دروازه بانان تاریخ فوتبال است. افتخارات دروازه بان تیم ملی ایتالیا خود گویای همه چیز است. حضور در ۳ جام جهانی، قهرمانی جهان در سال ۱۹۸۲ به عنوان كاپیتان، انجام ۱۱۲ بازی ملی و در اختیار داشتن ركورد یكهزار و ۱۴۲ دقیقه گل نخوردن همه عناوینی است كه دینوزوف به آنها دست یافته است.
در سال ۱۹۴۲ درفریولی ایتالیا به دنیا آمد و هنگامی كه فقط ۱۴ سال داشت از سوی باشگاه های یوونتوس و اینترمیلان به دلیل نداشتن اندام مناسب پذیرفته نشد. ۵ سال تلاش كرد تا به وضعیت جسمانی برسد و در سال ۱۹۶۱ به باشگاه دسته اولی اودینزه ملحق شد. در نخستین دیدار خود برابر فیورنتینا ۵ گل خورد اما با جدیت بسیار كار خود را دنبال كرد تا اینكه در سال ۱۹۶۳ به تیم مانتووا رفت و از اینجا بود كه مراحل رشد و ترقی را پیمود. در جام ۱۹۶۶ در كنار ۳ دروازه بان دیگر مورد توجه قرار گرفت اما ادموندو فابری مربی تیم ملی ایتالیا او را كنار گذاشت زیرا نمی خواست به دلیل اینكه خود دلبستگی شدیدی به باشگاه مانتووا دارد به جانبداری متهم شود. در سال ۱۹۶۷ ناپولی با پرداخت ۱۳۰ میلیون لیره و همچنین دروازه بان خود باندونی، زوف را به خدمت گرفت.او نخستین بازی ملی خود را در سال ۱۹۶۸ و برابر بلغارستان انجام داد و ایتالیا ۲-صفر پیروز شد. این دیدار در مرحله یك چهارم نهایی جام ملت های اروپا انجام شد و او تا پایان بازیها درون دروازه ایتالیا ماند. لاجوردی پوشان در فینال و در بازی مجدد یوگسلاوی را شكست دادند و قهرمان اروپا شدند.
نمایش ضعیف او در برخی دیدارها سبب شد در جام جهانی ۱۹۷۰ مكزیك جای خود را به آلبرتوزی بدهد اما پس از آن در سال ۱۹۷۲ به تیم یوونتوس پیوست و در طول ۱۱ فصل بازی برای این تیم ۶ قهرمانی ایتالیا، ۲ قهرمانی جام حذفی این كشور و یك قهرمانی در جام یوفا به دست آورد. زوف و یوونتوس همچنین ۲ بار در سال های ۱۹۷۳ و ۱۹۸۳ از فینال جام باشگاه های اروپا به ترتیب مغلوب آژاكس و هامبورگ شدند. او در مجموع ۵۷۰ بار در رقابت های سری A در درون تیم های مختلف ایستاد.
در جام جهانی ۱۹۷۴ ایتالیا در دور اول رقابت ها حذف شد. ۴ سال بعد زوف ۳۶ ساله از جام جهانی آرژانتین به همراه ایتالیا به مقام چهارم جهان رسید اما این او را ارضا نمی كرد. در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، زوف، كاپیتان تیم ملی ایتالیا بود و این تیم با مربیگری انزو بیرزوت تیم های بزرگی مانند آرژانتین و برزیل در مراحل گروهی و شكست لهستان در نیمه نهایی و در نهایت آلمان در فینال، قهرمان جهان شد. سال بعد دینوزوف در سن ۴۱ سالگی دستكش های خود را آویزان كرد.
مترجم : سید علی بلند نظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید