چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ورزشگاه های به یاد ماندنی جام جهانی/ماراکانا


ورزشگاه های به یاد ماندنی جام جهانی/ماراکانا
استادیوم های زیادی در جهان نیستند كه می توانند ادعا كنند علاوه بر ثبت لحظات ورزشی، تاریخ ساز نیز بوده اند اما ورزشگاه ماریو فیلیو معروف به ماراكانا با معماری بی نظیر گنجایش عظیم و نمای فوق العاده خود قطعاً یكی از آنهاست. ورزشگاه غول پیكر ماراكانا كه در قلب ریو دوژانیرو و پیش از جام جهانی ۱۹۵۰ ساخته شده صحنه های فراموش ناشدنی از فوتبال برزیل و جهان را شاهد بوده است.در رقابت داغ امریكای جنوبی و در میان هواداران متعصب فوتبال ماراكانا نماد قلعه ای مستحكم است. بازیكنان بزرگ تاریخ فوتبال برزیل، په له، گارینشا، زیكو و روماریو در این ورزشگاه توپ زده اند و باید اذعان كرد فقط حریفان سرسخت می توانند از جهنمی كه گنجایش ۱۸۳ هزار نفر تماشاچی را دارد، جان سالم به در برند.
در آستانه جام جهانی ،۱۹۵۰ مسؤولان برزیلی درصدد ساختن بزرگترین استادیوم فوتبال جهان برآمدند. كار ساخت ورزشگاه در سال ۱۹۴۸ آغاز شد و ۱۰ هزار كارگر بی وقفه در آن به فعالیت پرداختند. هنگامی كه ساخت ورزشگاه به پایان رسید ظرفیت آن بیش از دارنده ركورد ورزشگاه همپتون پارك در گلاسكو بود كه ۴۳ هزار نفر گنجایش داشت. روزنامه ها از ۱۶ ژوئن ،۱۹۵۰ روز افتتاح ماراكانا به عنوان روز افتخار برزیل یاد كردند. ۵ بازی برزیل در این جام در ماراكانا برگزار می شد. این تیم با مربیگری فلاویو كاستا و با كسب نتایج خیره كننده ۷-یك و ۶-یك برابر سوئد و اسپانیا بخت اول قهرمانی بود. از آنجا كه جام جهانی ۱۹۵۰ به صورت لیگ برگزار می شد، برزیل برای قهرمانی فقط به یك تساوی برابر اروگوئه نیاز داشت.
آمار رسمی نشان می داد در دیدار برزیل و اروگوئه، ۱۷۴ هزار نفر حضور داشتند اما ژائو هاوه لانژ كه به مدت ۲۴ سال رییس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) بود اظهار داشت بیش از ۲۲۰ هزار نفر این دیدار را از نزدیك تماشا می كردند. این میزان ۱۰ درصد جمعیت ریودوژانیرو در آن زمان بود.فریاكا برای برزیل گلزنی كرد اما ۲ گل اسكیافینو و گیگیا بازی را به نفع اروگوئه پایان داد و این تیم برای دومین بار قهرمان جهان شد و تلخ ترین لحظه ماراكانا رقم خورد. پیروزی اروگوئه در رسانه ها به ماراكانازو تعبیر شد اصطلاحی كه هنوز هم در مورد پیروزی تیم های میهمان در ماراكانا به كار می رود.ژول ریمه رییس وقت فیفا كه متنی را برای قهرمانی برزیل آماده كرده بود، بدون هیچ تشریفاتی جام را به اوبدولیووالرا ستاره اروگوئه تحویل داد. برزیل ۳۹ سال بعد در فینال جام كوپه امه ریكا با تك گل روماریو در ماراكانا انتقام شكست خود را گرفت.
نام رسمی ماراكانا به دلیل ادای احترام به روزنامه نگار برزیلی به ماریو فیلیو تغییر یافت. ماراكانا كه متعلق به شهرداری ریودوژانیرو است موزه ورزشی گارنیشا را در خود جای داده كه در سال ۱۹۷۴ افتتاح شد. در سال ،۲۰۰۰ كمیسیونی از خبرنگاران نخبه ورزشی، برترین فوتبالیست های ماراكانا را انتخاب كردند كه در میان آنها نام زیكو، په له، روماریو، به به تو، زاگالو و توستائو دیده می شود.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید