سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

توپولوژی های فایروال


توپولوژی های فایروال
برای پیاده سازی و پیکربندی فایروال ها در یک شبکه از توپولوژی های متفاوتی استفاده می گردد.توپولوژی انتخابی به ویژگی های شبکه و خواسته های موجود بستگی خواهد داشت . در این رابطه گزینه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از نمونه های متداول در این زمینه خواهیم پرداخت.
●سناریوی اول : یک فایروال Dual-Homed
در این توپولوژی که یکی از ساده ترین و در عین حال متداولترین روش استفاده از یک فایروال است ، یک فایروال مستقیما" و از طریق یک خط Dial-up ، خطوط ISDN و یا مودم های کابلی به اینترنت متصل می گردد. در توپولوژی فوق امکان استفاده از DMZ وجود نخواهد داشت.
برخی از ویژگی های این توپولوژی عبارت از :
▪فایروال مسئولیت بررسی بسته های اطلاعاتی ارسالی با توجه به قوانین فیلترینگ تعریف شده بین شبکه داحلی و اینترنت و برعکس را برعهده دارد.
▪فایروال از آدرس IP خود برای ارسال بسته های اطلاعاتی بر روی اینترنت استفاده می نماید .
▪دارای یک پیکربندی ساده بوده و در مواردی که صرفا" دارای یک آدرس IP معتبر ( Valid ) می باشیم ، کارساز خواهند بود.
▪برای اتصال فایروال به اینترنت می توان از یک خط Dial-up معمولی ، یک اتصال ISDN و مودم های کابلی استفاده نمود.
▪سناریوی دوم : یک شبکه Two-Legged به همراه قابلیت استفاده از یک ناحیه DMZ
در این توپولوژی که نسبت به مدل قبلی دارای ویژگی های پیشرفته تری است ، روتر متصل شده به اینترنت به هاب و یا سوئیچ موجود در شبکه داخلی متصل می گردد.
برخی از ویژگی های این توپولوژی عبارت از :
▪ماشین هائی که می بایست امکان دستیابی مستقیم به اینترنت را داشته باشند ( توسط فایروال فیلتر نخواهند شد ) ، به هاب و یا سوئیچ خارجی متصل می گردند.
▪فایروال دارای دو کارت شبکه است که یکی به هاب و یا سوئیچ خارجی و دیگری به هاب و یا سوئیچ داخلی متصل می گردد. ( تسهیل در امر پیکربندی فایروال )
▪ماشین هائی که می بایست توسط فایروال حفاظت گردند به هاب و یا سوئیچ داخلی متصل می گردند.
▪به منظور افزایش کارآئی و امنیت شبکه ، می توان از سوئیچ در مقابل هاب استفاده نمود.
▪در توپولوژی فوق امکان استفاده از سرویس دهندگانی نظیر وب و یا پست الکترونیکی که می بایست قابلیت دستیابی همگانی و عمومی به آنان وجود داشته باشد از طریق ناحیه DMZ فراهم می گردد.
▪در صورتی که امکان کنترل و مدیریت روتر وجود داشته باشد ، می توان مجموعه ای دیگر از قابلیت های فیلترینگ بسته های اطلاعاتی را نیز به خدمت گرفت . با استفاده از پتانسیل های فوق می توان یک سطح حفاظتی محدود دیگر متمایز از امکانات ارائه شده توسط فایروال ها را نیز پیاده سازی نمود.
▪در صورتی که امکان کنترل و مدیریت روتر وجود نداشته باشد ، ناحیه DMZ بطور کامل در معرض استفاده عموم کاربران اینترنت قرار خواهد داشت . در چنین مواردی لازم است با استفاده از ویژگی ها و پتانسیل های ارائه شده توسط سیستم عامل نصب شده بر روی هر یک از کامپیوترهای موجود در ناحیه DMZ ، یک سطح مناسب امنیتی را برای هر یک از آنان تعریف نمود .
▪پیکربندی مناسب ناحیه DMZ به دو عامل متفاوت بستگی خواهد داشت : وجود یک روتر خارجی و داشتن چندین آدرس IP
▪در صورتی که امکان ارتباط با اینترنت از طریق یک اتصال PPP ( مودم Dial-up ) فراهم شده است و یا امکان کنترل روتر وجود ندارد و یا صرفا" دارای یک آدرس IP می باشیم ، می بایست از یک راهکار دیگر در این رابطه استفاده نمود . در این رابطه می توان از دو راه حل متفاوت با توجه به شرایط موجود استفاده نمود :
راه حل اول ، ایجاد و پیکربندی یک فایروال دیگر در شبکه است . راه حل فوق در مواردی که از طریق PPP به شبکه متصل می باشیم ، مفید خواهد بود . در توپولوژی فوق ، یکی از ماشین ها به عنوان یک فایروال خارجی ایفای وظیفه می نماید ( فایروال شماره یک ) . ماشین فوق مسئولیت ایجاد اتصال PPP و کنترل دستیابی به ناحیه DMZ را بر عهده خواهد داشت و فایروال شماره دو ، مسئولیت حفاظت از شبکه داخلی را برعهده دارد . فایروال شماره یک از فایروال شماره دو نیز حفاظت می نماید.
راه حل دوم، ایجاد یک فایروال Three Legged است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد .
●سناریوی سوم : فایروال Three-Legged
در این توپولوژی که نسبت به مدل های قبلی دارای ویژگی های پیشرفته تری است ، از یک کارت شبکه دیگر بر روی فایروال و برای ناحیه DMZ استفاده می گردد . پیکربندی فایروال بگونه ای خواهد بود که روتینگ بسته های اطلاعاتی بین اینترنت و ناحیه DMZ با روشی متمایز و متفاوت از اینترنت و شبکه داخلی ، انجام خواهد شد.
برخی از ویژگی های این توپولوژی عبارت از :
▪امکان داشتن یک ناحیه DMZ وجود خواهد داشت.
▪برای سرویس دهندگان موجود در ناحیه DMZ می توان از آدرس های IP غیرمعتبر استفاده نمود.
▪ کاربرانی که از اتصالات ایستای PPP استفاده می نمایند نیز می توانند به ناحیه DMZ دستیابی داشته و از خدمات سرویس دهندگان متفاوت موجود در این ناحیه استفاده نمایند.
▪یک راه حل مقرون به صرفه برای سازمان ها و ادارات کوچک است.
▪برای دستیابی به ناحیه DMZ و شبکه داخلی می بایست مجموعه قوانین خاصی تعریف گردد و همین موضوع ، پیاده سازی و پیکربندی مناسب این توپولوژی را اندازه ای پیجیده تر می نماید.
▪در صورتی که امکان کنترل روتر متصل به اینترنت وجود نداشته باشد ، می توان کنترل ترافیک ناحیه DMZ را با استفاده از امکانات ارائه شده توسط فایروال شماره یک انجام داد.
▪در صورت امکان سعی گردد که دستیابی به ناحیه DMZ محدود شود.
مرجع : سخاروش
منبع : سایت اطلاع رسانی امنیت اطلاعات ایران


همچنین مشاهده کنید