جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


برای کارآفرین شدن این مهم نیست که... بلکه باید...


برای کارآفرین شدن این مهم نیست که... بلکه باید...
برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه چند سال دارید. «استیو جابز» و «استیو وزیناك» هر دو در ۲۰ سالگی كار روی رایانه های اپل را آغاز كردند. «ری كراك» ۵۰ ساله بود كه مك دونالد و «كلنل ساندز» ۶۰ ساله بود كه مرغ سوخاری كنتاكی را راه انداخت.
- برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه در چه سطح تحصیلی هستید و چه عناوین ومدارجی پشت اسم تان ردیف شده است. دانش و مهارت برای كسب وكار خیلی مهم است اما چگونگی كسب آن از اهمیت كمتری برخوردار است. در حقیقت برخی از درجات دانشگاهی در بسیاری از مواقع حتی می توانند مانعی نیز باشند. دارندگان مدرك دكترا بیشتر تمایل دارند كه مقاله های طولانی بنویسند و دنبال نظریه ها باشند تا اینكه آستینها را بالا بزنند و وارد گود شوند. توجه داشته باشید كه بیل گیتس موسس مایكروسافت سال دوم دانشگاه بود كه «هاروارد» را ترك كرد. او درحال حاضر ثروتمندترین فرد در آمریكاست.
- برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه مجرد و یا متأهل باشید. وضعیت تأهل هیچ تاثیری بر روی پتانسیل كارآفرینی ندارد. اگر مجرد هستید احتمالا تعهدات خانوادگی كمتری دارید و اگر متأهل هستید همسر وخانواده شما می توانند برای شما مجانا كار كنند. توجه داشته باشید كه اگر ازنظر امنیت مالی خانواده تان نگران هستید می توانید یك كسب و كار نیمه وقت را آغاز كنید.
- برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه اهل كجا هستید. اگرچه متاسفانه گاهی اوقات نژاد، رنگ پوست و طایفه می تواند برخی درها را باز كند و یا ببندد اما این بستگی دارد كه كجای دنیا باشید. در بعضی از كشورها سیستم های حمایتی وجود دارد كه مانع این كار می‌شوند.
- برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه اخیرا بازنشسته شده باشید. در بسیاری از كشورها سیاستهای تعدیل نیرو توسط شركتهای بزرگ اجرا می شود در حالی كه بیشتر افرادی كه بازخرید می شوند برای بازنشستگی بسیار جوان هستند و هنوز ازنظر احساسی برای كنارگذاشتن كار آماده نیستند. این افراد هنوز آرزوهایی برای موفقیت ومهارتهای انباشته شده برای كسب وكار دارند. واقعیت این است كه اینها می توانند كارآفرینان برجسته ای شوند گرچه اینها هم مشكلاتی را كه هركس دیگری كه شروع به كارآفرینی می كند را دارند اما مزیت آنها این است كه تجربه و درایت دارند و از تعهدات خانوادگی و مالی كمتری نسبت به كارآفرینان جوان برخوردارند. توجه داشته باشید كه اگر خود را فرد از كارافتاده ای كه دیگر به درد كار نمی خورد، تصور می كنید، یا فكر می كنید سلامتی تان به خطر می افتد و یا نمی خواهید برای ساعات طولانی كار كنید فكر كارآفرینی را كنار بگذارید. اما اگر فكر می كنید كه اشتیاق شروع یك كسب وكار جدید را دارید شروع كنید كه سالهای خوبی پیش رو خواهید داشت.
- برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه چه جنسیتی دارید. زمانی برای كارآفرین شدن مردبودن لازم بود اما حالا دیگر جنسیت چیز بی معنی شده است. اینك موسسان بسیاری از كسب وكارهای موفق زنان هستند.
- بالاخره برای كارآفرین شدن این مهم نیست كه چه زمانی كار خود را آغاز كرده اید. مهم این است كه چه كرده اید؟ این ابهام هنوز وجود دارد كه اشتیاق به عمل و شروع كسب وكار است كه موفقیت كارآفرینانه را موجب می شود یا محصول یا خدمت ارائه شده؟ این ابهام از جنس سوال «اول مرغ یا تخم مرغ» است. در دنیای واقعی بیشتر موسسان شركتها اول تصمیم می گیرند كه كاری را ایجاد كنند و بعد انرژی و تلاش خود را صرف پیداكردن محصول یا كالایی می كنند كه مهارت و علائق آنها را با نیاز بازار گره می زند. و این گاهی اوقات سالها به طول می انجامد.
- برای كارآفرین شدن بایستی قادر به اكتشافات بزرگ باشید. ضامن بقای كارآفرینان، كنجكاوی مانند بچه كوچكی است كه دنیای اطراف خود را برای اولین بار كشف می كند.
- برای كارآفرین شدن بایستی مصمم برای زندگی با بهترین توانائیهای خود باشید. كارآفرینان پر از میل به یادگیری هستند وآمادگی تغییر نگرشهای نامطلوب خود را دارند.
- برای كارآفرین شدن بایستی معتقد باشید كه موفقیت بزرگ برابر با تعهد بزرگ است. اگر دیگران توانسته اند كاری را انجام دهند پس شما نیز می توانید.
- برای كارآفرین شدن بایستی بدانید، لازم نیست كه برای استفاده از هر چیزی باید همه چیز را درباره آن بدانید.
- برای كارآفرین شدن بایستی بدانید كه نمی توانید با قایق تان كسی را غرق كنید بدون آنكه خود غرق شوید.
- برای كارآفرین شدن بایستی مشتاق آگاهی از محیط رقابتی و تغییرات بازار باشید.
- برای كارآفرین شدن بایستی چشم انداز روشنی از آنچه می خواهید در ۱۰ تا ۲۰ سال باشید و هدفهای مشخص و واقعی برای خود درنظر بگیرید.
- برای كارآفرین شدن بایستی توان ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشید. بایستی بتوانید عواطف خود را در شرایط پرتنش كنترل و با استرس و ناكامی مقابله كنید.
- و بالاخره برای كارآفرین شدن بایستی اعتماد به نفس قوی داشته باشید. كارآفرینان می دانند كه هر چیزی به دلیلی رخ می دهد و خوشبختی برای كسانی است كه خود را باور دارند. آنها اعتماد به نفس دارند و می دانند كه تشعشع اعتماد به نفس به دیگران نیز می‌تابد.
این مطلب از منبع THE ENTREPRENEURS GUIDE BOOK SERIES تهیه و ترجمه شده است.
اقتباس و ترجمه: سوسن جدی
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید