چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مکزیکی ها از ما می ترسند


مکزیکی ها از ما می ترسند
● گفت وگو با ایرج دانایی فرد
نام ایرج دانایی فرد، پسر مرحوم علی دانایی فرد در تاریخ فوتبال ایران نامی فراموش ناشدنی است. اولین گل فوتبال ما در تاریخ جام جهانی به نام او به ثبت رسیده و از این لحاظ هرگز نمی توان ایرج پسر ریزه میزه آقا حشمت را فراموش كرد. در بازی با اسكاتلند دانایی فرد مامور بود آرچی جمیل ستاره حریف را مهار كند ولی او به حدی خوب بازی كرد كه در كل مسابقه این آرچی جمیل بود كه به دنبال ایرج می دوید. جدا از این بازی، او در مسابقه با پرو هم نمایش خوبی داشت و سرانجام در پایان مسابقات نیز همراه آندرانیك اسكندریان در جمع ۲۱ بازیكن برتر جهان قرار گرفت. حالا اما وقتی جام جهانی ۲۰۰۶ شروع می شود، آقا ایرج در ۵۴سالگی در فروشگاه ورزشی اش در دالاس نشسته و بازی های تیم ملی كشورش را به تماشا می نشیند. با موهایی كه به سیاهی قبل نیست.
آقا ایرج از حال و روز تیم ملی ایران چقدر خبر دارید؟
از تلویزیون جام جم همه بازی های تیم ملی را دیده ام. وضعیت تیم ملی را اگر از من می پرسید، باید بگویم خوب است.
الان در این تیم چپ پایی مثل شما هست؟
همین بازیكنی كه این روزها خیلی گل كرده. اسمش چی بود؟! یادم آمد؛ معدنچی. خیلی چپ پای خوبی است. اگر هم قرار است كسی به عنوان مدافع چپ انتخاب شود، باید او را با توجه به هافبكی كه روبه رویش قرار می گیرد برگزید.
شما كه شرایط فعلی تیم ملی را مثبت ارزیابی می كنید، شانسی هم برای صعود قائل هستید؟
بله. به احتمال قوی از گروه صعود می كنیم. به نظر من اگر بتوانیم بدون شكست از بازی با مكزیك بیرون بیاییم، حتماً صعود خواهیم كرد. كار خیلی سختی هم نیست. آنها خیلی شبیه ما بازی می كنند. احساساتی هستند. بازیكنان ما اگر بازی شان بگیرد، حتماً از مسابقه با مكزیك امتیاز می گیریم. ضمناً من مطمئن هستم كه آنگولا را خواهیم برد. اما پرتغال حریف خیلی قدرتمندی است، با این حال همانطور كه در جام جهانی قبلی آمریكا توانست این تیم را شكست دهد، ما هم می توانیم این كار را بكنیم. البته پیش بینی نتایج مسابقات ایران خیلی سخت است، از بس كه نوسان دارد. من هر وقت آمده ام نتایج بازی های ایران را پیش بینی كنم، اشتباه كرده ام، اما با این وجود اگر بازی بازیكنان ما بگیرد، مخصوصاً دو سه بازیكن بزرگتر ما مثل كریمی، مهدوی كیا و دایی می توانیم موفق باشیم البته اگر بدشانسی هم نیاوریم.
پیش بینی مكزیكی های آمریكا از بازی با ایران چیست؟
تقریباً خودشان از ایران ترسیده اند. بعضی مكزیكی ها می گویند می بریم، بعضی ها امیدوار نیستند. ولی كلاً مطمئن هستند كه ایران تیم ضعیفی نیست.
پیشنهادی برای گرفتن نتیجه در این بازی ندارید؟
به عقیده من اگر ده- پانزده دقیقه اول محتاطانه بازی كنیم و گل نخوریم تا بازی دستمان بیاید، خیلی خوب است. ضمناً باید علی كریمی هم هافبك نفوذی بازی كند و زیاد به دفاع فكر نكند و بیشتر در حوالی یك سوم دفاعی حریف بماند.
در عین حال برانكو نباید فقط به اسم بازیكن ها توجه كند و بازیكنی را تنها به خاطر اسم و رسمش بازی بدهد و یا او را تعویض نكند.
عقیده شما در مورد برانكو چیست؟ مخصوصاً امروز كه بعد از چند مصاحبه در آمریكا به خوبی نزد ایرانیان مقیم آنجا آشنا است...
الان اصلاً نباید منفی صحبت كرد. وقتش نیست. بهتر این است كه به سرمربی تیم روحیه بدهیم. پشتیبانی كنیم. اگر قرار بود انتقاد بكنیم، باید ۳-۲ ماه پیش می كردیم. مثل من كه آن موقع گفتم برانكو مربی ترسویی است و زیاد تحت تاثیر این و آن است و ظاهراً كمتر پیش آمده كه تصمیماتش را خودش صد درصد بگیرد، اما الان اگر از من می پرسید باید بگویم كه به هر جهت كادر فنی مدتی است كه كنار بچه ها هستند و به خوبی با اخلاق و روحیه بچه ها آشنا هستند و می توانند به خوبی تیم را رهبری كنند.
به عقیده شما اگر از گروه خودمان صعود كنیم بهتر است برانكو را حفظ كنیم یا نه؟
نه در هر حالتی باید از همدیگر جدا شویم. به هر حال هرچه داشته به بازیكنان و دستیارانش یاد داده و بهتر این است كه یك مربی جدید با افكار و ریزه كاری های جدید سركار بیاید. هر چند كار عرب ها در تغییرات زودهنگام مربیانشان خیلی درست نیست ولی به هر حال از این آمدن و رفتن ها نكات زیادی یاد می گیرند. مثلاً خود من پسرم علی را كه بازیكن خیلی خوبی هست هر سال زیر نظر یك مربی جدید می برم تا هر بار به اطلاعات و مهارتش اضافه شود.
الان كه به جام جهانی ۷۸ فكر می كنید، افسوس نمی خورید كه چرا بهتر نتیجه نگرفتید؟
افسوس؟! ما حتی فكر می كردیم از اسكاتلندی ها پنج، شش گل بخوریم كه خوشبختانه یك بر یك شدیم. حقیقت این است كه ما اصلاً تجربه بین المللی زیادی نداشتیم، خیلی می ترسیدیم. شاید اگر این ترس نبود و بیشتر شناخت داشتیم می توانستیم بهتر باشیم. در بازی با پرو هم تهاجمی به زمین رفتیم. اتفاقاً در همان مسابقه من بهترین بازی خودم را انجام دادم. حتی بهتر از اسكاتلند. یكی دیگر از دلایل در كسب آن نتایج ضعف داوران داخلی ما بود كه اصلاً قوانین پنالتی ها را رعایت نمی كردند و همین مسئله روی كار ما تاثیر گذاشته بود. جوری كه در این سه بازی چهار بار از روی نقطه پنالتی گل خوردیم. با این وجود رفاقتی كه در آن تیم بود، بی نظیر بود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید