چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کــوفی عنــــان کیست؟


کــوفی عنــــان کیست؟
هنگامی كه پس از «خاویر پرز دكوئی‌یار» رئیس سابق سازمان ملل، «كوفی عنان» غنایی رئیس این سازمان شد، خیلی ها در دیگر نقاط دنیا متعجب شدند كه چه طور می شود یك سیاه پوست كه پیش از این ارزشی برای آنها در جوامع غربی قائل نبودند به یكباره رئیس سازمان ملل شود. واقعا" چرا؟ خیلی از صاحب نظران معتقدند كه جوامع غربی و در راس آنان آمریكا می خواستند به جهانیان بگویند كه ما با سیاهان بد نیستیم و به هیچ عنوان اهل تبعیض نژادی نیستیم. مخالفان دول غربی می گویند: «آنها می خواهند با تملق بگویند كه ما مخالف سیاهان نیستیم، اما این طور نیست، آنها نمی توانند ما را گول بزنند، آنها فقط می خواستند خودنمایی كنند و كوفی عنان در جهت اهداف دول غربی و در راس آنان آمریكا...»
حال پرسش این جاست كه پشت صحنه چه خبر است؟ آیا صهیونیست ها باز هم مثل گذشته و در هر روندی دست دارند؟ پاسخ به این سئوال زمانی حالت جدی تری به خود می گیرد كه بدانید همسر كوفی عنان، یهودی سوئدی تبار می باشد و عموی همسرش نقش مهمی در زمان جنگ دوم جهانی برای نجات یهودیان از دست نازیها داشته است. البته ناگفته نماند كه وی از سایر مدیران سازمان ملل خدمات بیشتری ارائه داد. به هر حال می خواهیم در این شماره گذری بر زندگی اجتماعی، كوفی عنان داشته باشیم، پس برای آشنایی بیشتر با وی خواندن این مطالب خالی از لطف نیست.
●هفتمین دبیر كل سازمان ملل
آقای كوفی عنان هفتمین دبیركل سازمان ملل می باشد. او در ژانویه ۱۹۹۷ به عنوان دبیركل سازمان ملل انتخاب شد. كوفی عنان در «كوماسای غنا» در ۸ آوریل ۱۹۳۸ به دنیا آمد. پدرش شهردار و رئیس قبیله ای در آنجا بود. كوفی عنان در دوران نوجوانی در رشته علوم و تكنولوژی در زادگاهش به تحصیل پرداخت سپس برای تكمیل تحصیلاتش در سال ۱۹۶۱ به «منیه سوتا» رفت و در آنجا نیز رشته اقتصاد را در دانشگاه «سنت پاول» انتخاب كرد و تحصیل نمود. در سال ۱۹۶۲ وارد سیستم سازمان ملل گردید و در قسمت بهداشت و سلامت جهانی و سرمایه گذاری و بودجه استخدام شد. در سال ۱۹۷۱ به «ماساچوست» آمد و در دانشگاه آنجا نیز در بخش علوم و تكنولوژی پیشرفت چشمگیری داشت. هم چنین در رشته مدیریت به تحصیل پرداخت و مدرك لیسانس دریافت كرد.
او بعد از اتمام تحصیلاتش به «آدیس آبابا» رفت و در بخش اقتصاد سازمان ملل به كار گماشته شد. او علاوه بر داشتن فعالیت در سازمان ملل در قسمت نیروهای امدادی «یونیسف» در مصر و رسیدگی به پناهندگان و آوارگان جهان نقش مهمی داشت. هم چنین در نیویورك به عنوان ناظر سازمان ملل برگزیده شد. در سال ۱۹۹۰ به عنوان معاون مدیر كل سازمان ملل و برنامه ریز بودجه و مسائل مادی انتخاب شد.
●لقب صلح‌جو
وی حتی قبل از این كه به سمت مدیركل سازمان ملل نائل گردد به لقب صلح‌جو مفتخر گردید. كوفی عنان به عنوان نماینده سازمان ملل در یوگسلاوی فعالیت داشت و برای ایجاد صلح و جلوگیری از تجاوزات دشمن به بوسنی تلاش بسیاری كرد و در مارس ۱۹۹۶ صلح نامه «دیتون»، برای خاتمه جنگ با تلاش و پیگیری او به امضا رسید.
●همسر سوئدی
آقای كوفی عنان ابداعات و طرحهای نوینی ارائه داد. در جولای ۱۹۹۷ برنامه همكاری و تعاون میان ملل جهان را طرح ریزی كرد و در همان سال به عنوان مدیر كل سازمان ملل منصوب شد. در آوریل ۱۹۹۸ نیز فعالیت های زیادی در جهت ارتقا" سطح اجتماعی آفریقا و رسیدگی به گرسنگان و فقرا داشت. او برای ایجاد آرامش در نیجریه و حل مشكلات و اختلافات لیبی و برطرف كردن اختلافات عراق تلاش زیادی نمود. او برای رفع مشكلات زنان و كودكان سراسر جهان دفاتری برای رسیدگی از سوی سازمان ملل تشكیل داده است. او به زبانهای انگلیسی، فرانسه و چند زبان آفریقایی تسلط كامل دارد. همسرش «نوان عنان» سوئدی تبار و وكیل می باشد. عمویش دیپلمات سوئدی بوده و در جهت نجات یهودیان از دست نازیها در طی جنگ جهانی دوم تلاش بسیاری نموده است. آنان سه فرزند دارند. كوفی عنان بهترین مدیر كل سازمان ملل معرفی شده است كه برای دومین بار با ۱۰۰% رای موافق انتخاب گردید و تاكنون در جهت بالا بردن سطح امنیت جامعه جهانی، برقرار كردن صلح و ایجاد حقوق انسانها و تعیین قوانین جهانی برای برقراری مساوات میان همه انسانها و جلوگیری از جنگ و تلاش در راه ایجاد صلح برای فلسطینی ها فعالیتهای گسترده ای انجام داده است. او می گوید: «می خواهم سازمان ملل مسبب دوستی ملل جهان باشد». سفیر بوسنی در سازمان ملل در یك سخنرانی اعلام نمود «مردم باید به عنان ایمان داشته باشند و او را باور كنند زیرا در همه گفته هایش صداقت موج می زند. او از حقوق مردم دفاع می نماید و مكر و نیرنگ در كارهایش وجود ندارد».
● ایجاد صلح و آرامش
او فردی است كه تاكنون بهتر از هر مدیر كل دیگری توانسته خدمات شایانی انجام دهد. به دلیل فعالیتهایش در زمینه ایجاد صلح و آرامش در سال ۲۰۰۱ جایزه صلح نوبل را دریافت نمود. او در یك سخنرانی اظهار داشت با تحقیقات وسیعی كه از سوی سازمان ملل در سراسر جهان صورت گرفته، نیاز اصلی مردم غذا، لباس، سرپناه و امكانات پزشكی است كه تعداد بی شماری از مردم سراسر جهان از داشتن چنین امكاناتی بی بهره هستند و در فقر به سر می بردند. برای رفع مشكلات مردم باید بودجه عظیمی را در نظر گرفت. ما به تشویق و كمك همه سازمانها نیاز داریم، برای رسیدن به اهدافمان همه سازمانهای جهان باید ما را حمایت نمایند. ما باید در جهت نزدیك كردن ملل جهان تلاش كنیم. جنگ و خونریزی جز نابودی و پایمال شدن خون بی گناهان مسئله دیگری را به دنبال ندارد».
او علاوه بر سمت مدیركل سازمان ملل، رئیس دانشگاه بین المللی سازمان ملل در نیویورك و ژنو بوده است. قسمتی از سخنرانی او كه حدود چند ماه اخیر برگزار شده بود در ذیل نوشته شده است:
«پادشاهان، روسا، نخست وزیران و مردم كشورهای جهان خطاب من به همه و همه است. امروز در افغانستان بدبختی بیداد می كند. بیگناهان بیشماری كشته می شوند. كسی نیست جلوی این همه ظلم و ستم را بگیرد. امروز دیواری نیست كه بدیها و خوبیها را از هم جدا كند. امروز قانونی نیست كه به داد فقرا برسد. قانون طبیعت می گوید كه حیوانات ضعیف گرفتار پنجه های حیوانات زورمند می شود اما ما انسان هستیم. نباید قانون جنگل در جهان پیاده شود. اكنون وارد هزاره سوم شده ایم. باید دنیا را بهتر ببینیم. به حقوق انسانها اهمیت بیشتری قائل شویم. در آغاز قرن ۲۱ صلح را به جهانیان اهدا كنیم. به عقیده من در قرن حاضر، سازمان ملل باید روش جدید پیاده نماید تا حقوق بشر پایمال نشود و نیازهای فقرا برآورده گردد. اكنون جنگ، فقر، بیماری و... در افغانستان غوغا كرده است همه مردم جهان در جهت رفع آن باید تلاش كنند. در قرآن آمده است كه ما شما را از یك زن و مرد خلق كردیم. مسیح همه را به دوستی با یكدیگر دعوت كرده بود، انسانها را به یافتن حقیقت و دوری از ظلم و ستم فرا خوانده است. پس چرا تیغ بر روی یكدیگر می كشیم. چرا دوستی و محبت از دنیا رخت بر بسته پس چرا حقیقت جایش را به دورویی، نفاق و نیرنگ داده است. ما می بینیم كه در هر دین و آیینی انسانها به اتحاد، حقیقت گرایی، محبت و یكرنگی دعوت شده اند. غرور را كنار بگذاریم و با یكدیگر دست دوستی دهیم. بدانید كه پیام همه ادیان الهی دوستی، محبت، اتحاد و مساوات است».
●هدیه BMW
می گویند صاحب كمپانی BMW كه كمپانی معروف ماشین سازی است، دوستی دیرینه‌ای با كوفی عنان دارد و هر ساله آخرین مدل BMW های تولید شده را به كوفی عنان هدیه می كند كه این كار از لحاظ تبلیغاتی بسیار مفید واقع شده است و كوفی عنان هم همیشه در بحث های خصوصی علاقه خود به ماشین BMW را اعلام می كند. عجب داستانیه! l
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید