پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۰۶/عربستان سعودی


نگاهی به تیم های حاضر در جام جهانی ۲۰۰۶/عربستان سعودی
عربستان سعودی پس از آنكه در نخستین حضور خود در جام جهانی ۱۹۹۴ با شكست دادن مراكش و بلژیك به مرحله دوم راه یافت یكی از شگفتی های این جام مشهور شد، اما نمایش ضعیف آنها در ۲ جام جهانی گذشته این امید را كه آنها در جام جهانی ۲۰۰۶ جزو ۱۶ تیم برتر جام باشند نقش بر آب كرده است. آنها در ۲ جام جهانی گذشته از ۶ بازی خود تنها یك امتیاز گرفتند و در جام جهانی ۲۰۰۲ نیز شكست مفتضحانه ۸-صفر را برابر آلمان داشتند.
گرچه سعودی ها در آلمان با اسپانیا، اوكراین و تونس همگروه هستند، انتظارات برای حضور این تیم در دور حذفی بازیها بسیار بالا نیست. گابریل كالدرون سرمربی عربستان كه آنها را به چهارمین جام جهانی متوالی رهنمود كرد در دسامبر اخراج شد.
این اقدام شاید تعجب برانگیز نباشد چرا كه فدراسیون فوتبال عربستان در این امر شهره است.
خیلی به سادگی سرمربی های تیم هایش را عوض می كند اما با این حال اخراج كالدرون آرژانتینی غیرقابل پیش بینی و از جهاتی خصمانه بود. كالدرون توانست غرور و شأن عربستان را پس از آن كه آنها از حضور در مرحله حذفی جام ملت های آسیا در ۲۰۰۴ تحت هدایت جرارد فان درلم هلندی بازمانده بازگرداند.
عربستان سعودی تحت هدایت كالدرون در صدر گروه بازیهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ قرار گرفت، در بازی با كره جنوبی كه به مقام چهارم جام جهانی ۲۰۰۶ دست یافته بود آن را شكست داد و در ۶ بازی تنها یك گل دریافت كرد اما نمایش ضعیف عربستان در بازیهای نه چندان مهم غرب آسیا در قطر باعث شد فدراسیون فوتبال عربستان بهانه ای را كه برای كنار گذاشتن كالدرون می خواست به دست آورد و حدود ۶ ماه قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، سرمربی آرژانتینی، با تیم خداحافظی كرد.
سرمربی جدید عربستان برای شناساندن خود به بازیكنان تیم ملی كار سختی نداشت چرا كه هدایت الهلال با تیم بزرگ عربستان را برعهده داشت و بازیكنان بسیاری را به لیگ و تیم ملی معرفی كرد.
الاتحاد دیگر تیم قدر عربستان بازیكنان بسیاری را به تیم ملی معرفی كرده كه به دلیل كسب لیگ قهرمانان آسیا در ۲ سال گذشته از تجربه بسیار خوبی برخوردارند.
پاكوئه تا در سطح بین المللی نیز برای خود شهرتی دست و پا كرده است و تیم زیر ۱۷ ساله ها و ۲۰ ساله های برزیل را در سال ۲۰۰۳ به عناوین جهانی رسانده است.
● مردان كلیدی
▪ سامی الجابر
این مهاجم ۳۴ ساله و كهنه كار پس از مسابقات جام جهانی ۲۰۰۲ ژاپن _ كره جنوبی كه كابوسی برای تیم عربستان بود، از تیم ملی خداحافظی كرد اما به تیم ملی كشورش بازگشت و در تقویت روحیه تیمش در بازی مقدماتی جام جهانی نقش داشت. الجابر تنها بازیكن تیم عربستان در جام جهانی ۱۹۹۴ است و هنوز یكی از بازیكنان اصلی تیم كشورش محسوب می شود.
▪ حمد المنتشری
مدافع كارسازی كه بازیهای خوبش در تیم الاتحاد و تیم ملی عربستان سعودی باعث شد به عنوان بازیكن برتر آسیا در سال ۲۰۰۵ معرفی شود. المنتشری قادر به بازی در خط میانی نیز هست و از انرژی و قدرت بدنی زیادی بهره می برد و حضورش در تركیب ثابت عربستان در جام جهانی هجدهم قطعی نشان می دهد.
▪ محمد الدعایه
دروازه بانی پا به سن گذاشته كه شاید یكبار دیگر در تركیب ثابت عربستان مورد استفاده قرار گیرد. او بیش از ۱۵ سال است كه در دروازه تیم ملی عربستان حضور دارد. رقیب اصلی او مبروك زاید است كه شاید در آلمان او را نیز در برخی از مسابقات درون دروازه عربستان ببینیم.
▪ سرمربی: ماركوس پاكوئه تا
این سرمربی برزیلی درپی بركناری گابریل كالدرون، در ماه دسامبر عهده دار هدایت تیم ملی عربستان شد و ۶ ماه فرصت به دست آورد تا تیم ملی عربستان را برای مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان آماده كند. پاكوئه تا تیم های زیر ۱۷ ساله ها و زیر ۲۰ ساله های برزیل را در سال ۲۰۰۳ به عناوین قهرمانی رساند و هدایت تیم الهلال را در لیگ عربستان برعهده گرفت و در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ با این تیم به جام قهرمانی دست یافت.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید