شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


ایدز بلای خود ساخته


ایدز بلای خود ساخته
●من مراقبم، تو چطور؟
بیماری مهلك و كشنده ایدز بیرق كثیف و غارتگر خود را در سراسر جهان به اهتزاز در آورده است. هر روز دهها و صدها نفر براثر این بیماری جان خود را از دست می دهند، پزشكان و دانشمندان سراسر كره خاكی تمام تلاش خود را به كار می برند تا راهی برای مقابله با ویروس ویرانگر «HIV» بیابند، اما تا زمانی كه عقل ناقص بشر به چنین دارویی دست یابد اهریمن ایدز قربانیان خود را یك به یك از سراسر جهان انتخاب كرده و با چنگالهای نیرومند خود تك تك سلولهای بیمار مبتلا را نابود می كند. بیماری ایدز یك بیماری بومی و محلی نیست، یك بیماری همه گیر است كه دروازه های اروپا و آمریكا را در نوردیده و تا آنسوی خاورمیانه پیش رفته است. سایه های شوم این بیماری حتی به كشور همیشه سبز ایران نیز رسیده است و جوانان و نوجوانان ایران زمین را به گرداب هلاكت و نابودی می كشاند.
مگس های خون آشام كه در سراسر جهان یافت می شوند، احتمالا" بیماری ایدز را از شمپانزه ها به انسانها منتقل كرده اند. بر پایه این نظریه محققان عقیده دارند كه مگسهای خون آشام با انتقال خون شمپانزه ها به شكارچیان، این بیماری را در میان انسانها شیوع داده اند.
براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از نیمی از ۱۱ میلیون مورد مرگ و میر كودكان در سال، در اثر سوء تغذیه و ۵ بیماری بر اثر ذات الریه، دیفتری، سرخك، مالاریا و ایدز است. هم چنین بیش از یك میلیون و ۳۰۰ هزار نفر كودك زیر ۱۵ سال در جهان به ایدز مبتلا هستند كه اكثر قریب به اتفاق این كودكان را مادران مبتلا به H.I.V به دنیا آورده اند. طبق آمارهای جهانی %۶۰ از مبتلایان به ایدز از طریق تزریق، آلوده شده اند و نكته نگران كننده این است كه ۸۰ درصد بیماران تزریقی از عوارض تزریق و گرفتاری آن آگاهند. برآورد شده است كه بیش از ۴۰ میلیون نفر در دنیا به ویروس «H.I.V» مبتلا هستند و تاكنون بیش از ۲۰ میلیون تن براثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. براساس گزارش نهمین كنفرانس سالانه ایدز كه در شهر سیاتل آمریكا برگزار شد، بسیاری از بیماران ایدزی كه از مجموعه داروهای ایدز استفاده می كنند به حمله قلبی دچار شده اند. براساس همین گزارش و آمار موجود، حدود ۳۶ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری ایدز مبتلا هستند و یا به ویروس مولد آن آلوده شده اند كه ۲۵ میلیون نفر از آنان در كشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می كنند.
هم چنین گزارشهای رسیده حاكی است مصرف قرص ضدبارداری احتمال ابتلا به ایدز را افزایش می دهد و لباسهای دست دوم موسوم به تاناكورا باعث انتقال ایدز می شوند. خبرگزاری آنسا نیز به نقل از مدیر آزمایشگاه میكرب شناسی موسسه عالی بهداشت ایتالیا اعلام كرده است: «بیش از ۵۰ هزار تن از یكصد هزار فرد مبتلا به ویروس ایدز در ایتالیا از بیماری خود اطلاع ندارند. براساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایتالیا، هر روز ۸ شهروند این كشور به ویروس ایدز مبتلا می شوند و سال گذشته از جمع این افراد ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.» به گفته رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، تاكنون ۳۴۳۰ نفر مبتلا به ویروس H.I.V در ایران شناخته شده اند. دكتر محمد مهدی گویا می گوید: از مجموع این افراد ۳۸۵ نفر، بیماری آنها به مرحله ایدز رسیده است كه از این شماره ۳۵۰ نفر جان باخته اند.
وی در ادامه می گوید: تخمین زده می شود ۱۹ هزار نفر از جمعیت كشور مبتلا به ویروس عفونی «H.I.V» باشند. وی با اشاره به این كه %۹۷ از مبتلایان، مرد هستند، تصریح كرد: %۶۴ این آمار مربوط به اعتیاد از طریق تزریق بوده است.
وی افزود: هزینه داروی یك فرد مبتلا به ایدز در روز هزار دلار است كه هم اینك به صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار می گیرد. در این باره رییس اداره پیشگیری و مبارزه با بیمارهای دانشگاه علوم پزشكی تبریز می گوید: برای مبارزه با بیماری ایدز در سال گذشته میلادی حدود ۳ میلیارد دلار در كشور هزینه شده است. وی افزود: در سال ۲۰۰۰ میلادی ۷۳ میلیارد دلار در سطح جهان برای مبارزه با ایدز هزینه شده است و براساس آمارهای مختلف در سال گذشته ۳ میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری جان باخته اند. شولتز، یك مقام سازمان ملل در برنامه مبارزه با ایدز نیز اعلام كرد: تاكنون ۲۰ میلیون نفر براثر ابتلا به بیماری ایدز در جهان جان خود را از دست داده اند و حدود ۱۳ میلیون كودك بی سرپرست شده اند. شعار سال ۲۰۰۲ سازمان بهداشت جهانی در مورد ایدز: «من مراقبم، تو چطور؟» است و این شعار نشانه احساس خطر و ایمن سازی هر فرد در مقابل این بیماری است.
معاون نمایندگی سازمان توسعه بین المللی آمریكا نیز اعلام كرد: این سازمان مبلغ دو میلیون دلار به صندوق ساروس (كه متعلق به ساروس سرمایه دار آمریكایی مقیم مجارستان است ) یك میلیون دلار برای جلوگیری از گسترش ایدز در آسیای مركزی اختصاص داده است. این در حالی است كه كشور فقیری چون اتیوپی با سه میلیون نفر ناقل ویروس ایدز و شمار رسمی بیش از ۷۵۰ هزار نفر بیمار ایدزی، برای مبارزه با ایدز به ۱۵۲ میلیون دلار كمك نیاز دارد. جالب این جاست كه چه اتفاقی در این كشور افتاده كه این همه بیمار ایدزی دارد! عده ای از سیاستمداران كشورهای آفریقایی بر این عقده هستند كه كشورهای قدرتمند، خون حامل ویروس ایدز را وارد آفریقا كرده اند و ویروس ایدز به این ترتیب در قاره آفریقا همه گیر شده است.
● بیماران ایدز در روسیه
روزنامه «ماسكورسكی كامساموتس» چاپ مسكو ضمن هشدار در مورد گسترش بیماری ایدز در روسیه می نویسد: «در این كشور هر۶ دقیقه یك حامل جدید ویروس ایدز ثبت می شود كه در دنیا كم سابقه می باشد.»
این روزنامه در ادامه می نویسد: بیشتر بیماران و افراد آلوده به بیماری ایدز را جوانان ۲۰ تا ۳۲ ساله تشكیل می دهند. گفتنی است به رغم وجود بیش از ۱۹۰ هزار بیمار ایدزی كه به صورت رسمی در روسیه به ثبت رسیده اند، جامعه این كشور از آمادگی لازم برای مقابله با این پدیده شوم برخوردار نمی باشند و از آغاز پیدایش بیماری ایدز در جهان در ۳۱ سال پیش تاكنون ۳۶ میلیون نفر به آن مبتلا شده اند كه از این تعداد ۲۲ میلیون نفر جان باخته اند.
● دیوار سكرت
«بلامی» مدیر صندوق بین المللی سازمان ملل متحد برای كمك به كودكان «یونیسف» اعلام كرد: «این صندوق از مقامات مذهبی آفریقا خواسته است تا برای شكستن «دیوار سكرت» در مورد بیماری ایدز كمك كنند.»
بلامی در ادامه می گوید: یونیسف خواستار كار مستقیم با گروههای مذهبی است، زیرا صدای آنان برای جلوگیری از شیوع ایدز در میان جوانان بسیار موثر است. وی خاطرنشان می سازد كه حدود ۸۰۰ هزار كودك كمتر از ۱۰ سال در آفریقا سالانه به بیماری ایدز مبتلا می شوند و ۱۴ میلیون نفر به دلیل این بیماری یتیم شده اند. به واقع باید با این بلای خانمانسوز چه كرد، چه راهكاری اندیشید، این بیماری فقط در ایران نیست، یك بلای داخلی نیست، بلكه یك بلای جهانی است، تنها ما مشكل نداریم، بلكه تمامی مردمان در سراسر كره زمین و دولتمردان دیگر كشورها با ایدز مشكل دارند و هر كه به شكلی دنبال راهكاری برای آن است. بر هر حال باید مراقب بود، فعلا" همین...
احسانه اسماعیلی
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید