پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بردباری شوهر


بردباری شوهر
علاوه بر حسن معاشرت و توسعه رزق و تامین رفاه و آسایش زن، شوهر باید در مقابل بعضی از رفتارهای زن بردبار و صبور اشد و چه بسا تحمل شوهر در قبال ناسازگاری های زودگذر زن موجب گشایش و بهروزی در آینده نزدیك شود. درباره بردباری شوهر نسبت به رفتار و گفتار زن توصیه های فراوانی شده است و راه جدایی و طلاق آخرین راهی است كه شوهر هیچ چاره ای جز جدایی نداشته باشد.
از امام باقر (ع) حدیثی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است كه حضرتش فرمود: آن قدر جبرئیل به من درباره زن توصیه و سفارش كرد كه حتی گمان كردم طلاق زن هرگز سزاوار نیست، مگر این كه زن مرتكب عمل فاحشه واضحی شود. تاكید اسلام بر شكیبایی مرد نسبت به زن با تضمین ثواب و عفو گناهان مرد همراه است؛ چنانچه امام باقر(ع) فرمودند: «هر مردی حتی بر یك سخن ناگوار زن شكیبایی كند، خداوند او را از دوزخ رهایی بخشد، و بهشت را برایش حتمی سازد، و دویست هزار حسنه برایش بنویسد، و دویست هزار گناه از او محو نماید، و دویست هزار درجه بالایش برد و به هر موی بدنش عبادت سالی برایش بنویسد».
اسحاق، پسر عمار از امام صادق (ع) نقل می كند كه از امام (ع) درباره حق زن بر شوهر پرسیدم، حضرت فرمود: «زن مستحق است كه شوهرش خوراك و پوشاك او را تامین كند و اگر زن از روی نادانی مرتكب اشتباهی شد، شوهر باید با دید اغماض از او گذشت كند». سپس امام فرمود: «ابراهیم خلیل به خداوند منان از تندخویی ساره شكوه كرد، خداوند به او وحی فرمود: زن همانند استخوان دنده بدن انسان است، اگر بخواهی راستش كنی می شكند و اگر با او همچنان مدارا نمایی از او بهره ور گردی ».
اسحاق می گوید دوباره از امام پرسیدم این سخنان از كیست؟
حضرت خشمگین شد و فرمود: به خدا این سخن پیامبر (ص) است.در روایت دیگر از پیامبر اسلام (ص) آمده: بهترین مردان امت كسانی توصیف شدند كه به اهل خانه خود تعدی روا ندارند و ستم نكنند بلكه با ملاطفت و مهربانی با زنان برخورد كنند. سپس حضرت آیه ۳۸ سوره نسا را قرائت فرمودند كه: مردان به واسطه برتریهایی كه خداوند به آنان داده بر زنان قوام دارند و زن در زندگی مشترك متقوم به قوام مرد است.
یكی از نشانه های رحمت الهی بر مردان این است كه با زنان خود نیكو رفتار باشند و زن در سایه رفتار نیكوی شوهرش آرامش و خوشبختی را احساس كند.از پیامبر(ص) نقل شده است كه: خداوند مرد را مورد مرحمت خود قرار داده است در صورتی كه مرد رابطه خود و زوجه اش را نیكو سازد; چرا كه خداوند منان سرنوشت زن را به دست شوهر سپرد و وی را سرپرست و اختیاردار زن قرار داد.
از حضرت علی (ع) به پسرش محمدبن حنیفه توصیه شده است:پسرم ! اگر نیرومندی، بر طاعت حق نیرومند باش و اگر ضعیفی، بر گناه ضعیف باش، اگر در توان توست كاری كنی كه زن جز به اندازه كار خود شغلی نداشته باشد، چنین كن كه برای حفظ زیبایی اش بهتر و برای جانش راحتر و آسانتر است. به درستی كه زن گل و ریحانه است و قهرمان نیست، پس در هر حالتی با او مدارا كن و مصاحبت نیكویی با او داشته باش تا زندگی و عیش تو صاف و روشن شود.
در كتاب عوالی از رسول اكرم (ص) نقل شده است: هرگاه مردی در اثر بدرفتاری زنش را مورد ضرب و شتم قرار دهد، در روز قیامت با رسوایی و فضیحتی كه تمام خلایق او را مشاهده می كنند محشور می شود. بنابراین هر كس كه می خواهد بداند زندگی خصوصی او مورد مرحمت خداوند منان است ببیند چه رفتار و تعاملی با زنش در محیط خانه دارد، اگر بردباری و رفتاری نیكو و پسندیده بر محیط خانه حاكم باشد، یقین بدانید مورد لطف خالق منان هستید و اگر محیط خانه از حرفهای زشت و سخیف پر شود كه موجب كدورت و تنفر است، به طور قطع این زندگی به دور از ایمان و عشق به خداوند است.
دکتر احمد اسماعیل تبار
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید