پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بشارت مسیح به آمدن پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)


بشارت مسیح به آمدن پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)
● سؤال
در قرآن مجید می خوانیم كه حضرت مسیح به آمدن پیامبر پس از خود به نام «احمد» كه پیامبر اسلام است گزارش داده است; آیا این جمله در اناجیل كنونی وجود دارد؟
● پاسخ
آیه ای كه در قرآن در این باره وارد شده است به قرار زیر می باشد:
«... وَ مُبَشِّراً بِرَسُول یَأتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ اَحْمَدُ فَلَمّا جاَهُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبین;.. و بشارت دهنده به رسولی كه بعد از من می آید و نام او احمد است! هنگامی كه او ]احمد[ با معجزات و دلایل روشن به سراغ آنان آمد، گفتند: این سحری آشكار است...»(۱)
محقّقان اسلامی می گویند بشارتی كه این آیه از حضرت مسیح نقل می كند، در انجیل یوحنا در باب های ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ وارد شده است و حضرت مسیح به نقل انجیل «یوحنّا» از آمدن شخصی پس از خود به نام «فارقلیط» خبر داده است و قراین زیادی گواهی می دهد كه مقصود از آن پیامبر اسلام می باشد و ما برای روشن شدن مطلب ناچاریم متون آیات را با تعیین باب و شماره از انجیل یاد شده نقل نماییم، اینك متون عبارات انجیل:
«اگر شما مرا دوست دارید، احكام مرا نگاه دارید و من از پدر خواهم خواست تا «فار قلیط» دیگری به شما بدهد، تا ابد با شما خواهد ماند. او روح حق و راستی است كه جهان نمی تواند او را قبول كند: زیرا كه او را نمی بیند و نمی شناسد، امّا شما را می شناسد، زیرا كه نزد شما می ماند و در شما خواهد بود».(۲)
«من این سخن ها را به شما گفته ام وقتی كه با شما بودم، لكن آن «فارقلیط» كه پدر او را به اسم من خواهد فرستاد، شما را هر چیز خواهد آموخت و هر چیز من به شما گفته ام به یاد شما خواهد آورد».(۳)
«حالا قبل از وقوع به شما خبر دادم تا وقتی كه واقع گردد ایمان آورید.(۴)
«چون آن فارقلیط كه من از جانب پدر به شما خواهم فرستاد، روح راستی كه از اطرف پدر می آید او درباره من شهادت خواهد داد».(۵)
«راست می گویم كه شما را مفید است كه من بروم اگر من نروم آن فارقلیط نزد شما نخواهد آمد امّا اگر بروم او را نزد شما خواهم فرستاد و او چون بیاید جهانیان را به گناه و صدق و انصاف ملزم خواهد ساخت: به گناه، زیرا كه بر من ایمان نمی آورند، به صدق زیرا كه نزد پدر خود می روم، و شما مرا دیگر نمی بینید، به انصاف زیرا كه بر رییس این جهان حكم جاری شده است و دیگر چیزهای بسیار دارم كه به شما بگویم لیكن حالا نمی توانید متحمّل شد، امّا چون او بیاید او شما را به تمامی راستی ارشاد خواهد داد زیرا كه او از پیش خود سخن نخواهد گفت، بلكه هر آنچه می شنوند خواهد گفت. و شما را از آینده خبر خواهد داد و مرا تمجید خواهد نمود، زیرا كه او آنچه از آن من است خواهد یافت و شما را خبر خواهد داد. هرچه از آنِ پدر است از من است از این جهت گفتم كه آنچه از آن من است می گیرد و به شما خبر می دهد».(۶)
در این جا قراین روشنی داریم كه گواهی می دهد مراد از فارقلیط پیامبری است كه پس از مسیح می آید نه روح القدس:
- نخست باید توجّه كرد كه از برخی از تواریخ مسیحی استفاده می شود كه پیش از اسلام در میان علما و مفسّرین انجیل مسلّم بود كه «فاقلیط» همان پیامبر موعود است; حتّی گروهی از این مطلب سوء استفاده كرده و خود را «فارقلیط» موعود معرّفی نموده اند.
مثلا: «منتسر» كه مرد ریاضت كشی بود و در قرن دوّم میلادی می زیست، در سال ۱۸۷ در آسیای صغیر مدّعی رسالت گردیده و گفت: من همان فارقلیط هستم كه عیسی از آمدن او خبر داده است و گروهی از وی پیروی كردند.(۷)
- از آثار و تواریخ مسلّم اسلامی كاملا استفاده می شود كه سران سیاسی و روحانی جهان مسیحیّت در روزهای بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)همگی در انتظار پیامبر موعود انجیل بودند، از این جهت هنگامی كه سفیر پیامبر نامه او را به زمامدار حبشه داد، پس از خواندن نامه رو به سفیر كرد و گفت: من گواهی می دهم كه او همان پیامبری است كه اهل كتاب در انتظارش هستند و همان طور كه حضرت موسی از نبوّت حضرت مسیح خبر داده، او نیز به نبوّت پیامبر آخر الزّمان بشارت داده و علائم و نشانه های او را معیّن كرده است.(۸)
وقتی نامه پیامبر به دست قیصر رسید و نامه را مطالعه كرد و درباره پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)تحقیقاتی به عمل آورد، در پاسخ نامه آن حضرت چنین نوشت: نامه شما را خواندم و از دعوت شما آگاه شدم، من می دانستم كه پیامبری خواهد آمد، ولی گمان می كردم كه این پیامبر از شام بر خواهد خاست... .(۹)
از این نصوص تاریخی استفاده می شود كه آنان در انتظار پیامبری بودند و چنین انتظاری بطور مسلّم ریشه انجیلی داشته است.
- امتیازاتی كه حضرت مسیح برای «فارقلیط» قائل شده و شرایط و نتایجی كه برای آمدن او شمرده است، این مطلب را قطعی می سازد كه منظور از «فارقلیط» جز پیامبر موعود نخواهد بود و این علایم مانع از آن است كه آن را به «روح القدس» تفسیر نماییم; توضیح این كه:
الف- حضرت مسیح سخن خود را چنین آغاز كرد: «اگر شما مرا دوست دارید، احكام مرا نگاه دارید و من از پدرم خواهم خواست تا «فارقلیط» دیگری به شما بدهد.»
اوّلا: از این كه حضرت مسیح مهر و محبّت خود را به آنها یادآوری می كند، حاكی است كه او احتمال می دهد گروهی از امّت او زیر بار كسی كه وی به آمدنش بشارت می دهد، نخواهند رفت و لذا از طریق تحریك عواطف می خواهد آنان را به پذیرفتن او وادار سازد و اگر منظور از فارقلیط همان «روح القدس» باشد، آن طور كه مفسّران انجیل تصوّر كرده اند، در این صورت به چنین زمینه سازی احتیاج نبود.
زیرا روح القدس پس از نزول آن چنان در قلوب و ارواح تأثیر می كند كه برای كسی جای تردید و شك و انكار باقی نمی ماند، ولی اگر مقصود پیامبر موعود باشد، به چنین زمینه سازی نیاز شدید هست; زیرا نبیّ موعود جز از طریق بیان و تبلیغ در قلوب و ارواح تأثیری و تصرّفی نمی كند و روی این ملاحظه گروهی منصف به وی می گروند و گروهی از وی رو بر می گردانند.
حضرت مسیح به این مقدار تذكّر اكتفا نكرده، در آیه ۲۹ از باب ۱۴ در این قسمت پافشاری كرده و فرمود: «الان قبل از وقوع به شما گفتم تا وقتی كه واقع گردد ایمان آورید» در صورتی كه ایمان به روح القدس، نیازی به توصیه ندارد تا چه رسد به این اندازه پافشاری!
ثانیاً: وی فرموده «فارقلیط» دیگری به شما خواهد داد اگر بگوییم مقصود از آن پیامبر دیگری است سخنی كاملا صحیح خواهد بود ولی اگر مقصود از آن روح القدس باشد، به كار بردن لفظ «دیگر» خالی از تكلّف نخواهد بوند زیرا روح القدس یكی است و دیگر معنا ندارد.
ب- «هر چیز من به شما گفته ام به یاد شما خواهد آورد» (۱۴:۲۶) «روح راستی كه از طرف پدر می آید، درباره من شهادت خواهد داد». (باب - ۱۵، جمله ۲۶)
می گویند روح القدس پنجاه روز پس از مصلوب گشتن عیسی بر حواریان نازل گردیده، آیا این افراد برگزیده همه دستورات او را در این مدّت كوتاه فراموش كرده بودند تا روح القدس دو مرتبه به آنان تعلیم دهد؟
آیا شاگردان مسیح چه نیازی به شهادت او داشتند تا درباره مسیح شهادت دهد! ولی اگر مقصود پیامبر موعود باشد هر دو جمله معنای صحیح خواهد داشت، زیرا امّت مسیح بر اثر طول زمان و دستبرد علمای انجیل، بسیاری از دستورات او را فراموش كرده و گروهی هم آنها را به دست فراموشی سپرده بودند و حضرت محمّد(صلی الله علیه وآله)همه را بازگو كرد و به نبوّت حضرت عیسی(علیه السلام)شهادت داد و گفت: او نیز مانند من پیامبر بوده و مادر مسیح را از نسبت های ناروا تبرئه نمود و ساحت مقدّس مسیح را از ادّعای الوهیّت پیراسته ساخت.
ج- «اگر من نروم فارقلیط نزد شما نمی آید.» (۱۵:۷) او آمدن «فارقلیط» را مشروط به رفتن خود كرده است و اگر مقصود «روح القدس» باشد نزولش بر خود او و بر حواریین مشروط به رفتن او نبوده است; زیرا به عقیده مسیحیان روح القدس بر حواریّون كه حضرت مسیح خواست آنان را برای تبلیغ به اطراف بفرستد، نازل گردید.(۱۰) بنابر این،
هیچ گونه نزول او مشروط به رفتن مسیح نبوده است; ولی اگر بگوییم مقصود پیامبری است صاحب شریعت - آن هم شریعت جهانی - در این صورت آمدن او مشروط به رفتن حضرت مسیح و منسوخ گشتن آیین او خواهد بود.
د- اثر نزول «فارقلیط» سه چیز معرّفی شده است: «جهان را به گناه و صدق و انصاف ملزم(۱۱) خواهد ساخت; به گناه زیرا به من ایمان نمی آورند.» (۱۶:۸)
می دانیم طبق عقیده مسیحیان «روح القدس» پنجاه روز پس از مصلوب شدن عیسی بر حواریّون نازل گردید و هرگز آنها را ملزم به گناه و صدق و انصاف ننمود، و از ذیل آیه استفاده می شود كه او بر منكران ظاهر می گردد نه بر حواریّون كه هرگز حضرت مسیح را تكذیب نمی كردند. ولی اگر بگوییم مقصود پیامبر موعود اسلام است، تمام این امتیازات در وجود شریف او جمع می باشد.
هـ- «فارقلیط درباره من «مسیح» شهادت خواهد داد.» (۱۵:۲۶)
«شما را از آینده خبر خواهد داد و مرا تمجید خواهد نمود.» (۱۶: ۱۳)
شهادت بر حضرت مسیح حاكی است كه وی روح القدس نیست زیرا حواریّون نیازی به تصدیق او نداشتند و همچنین منظور از این كه به او جلال خواهد بخشید ستایش و تعریف هایی است كه پیامبر موعود درباره حضرت مسیح انجام داد و آیین او را تكمیل كرد; چه جلالی بالاتر از این!
دقّت در این قراین می تواند ما را به حقیقتی كه محقّقان اسلام به آن رسیده اند رهنمون گردد، البتّه قراین منحصر به آنچه گفته شد نیست; بلكه با دقّت بیشتر می توان قراین دیگری به دست آورد.
در پایان، مطلب قابل توجّهی را كه دایرهٔ المعارف بزرگ فرانسه، جلد ۲۳، صفحه ۴۱۷۴ در این باره دارد از نظر خوانندگان می گذرانیم:
«محمّد مؤسّس دین اسلام و فرستاده خدا و خاتم پیامبران است; كلمه محمّد به معنای بسیار حمد شده است و از ریشه مصدر حمد كه به معنای تمجید و تجلیل است مشتق گردیده. بر حسب تصادف عجیب، نام دیگری كه از همان ریشه حمد است مترادف كامل لفظ محمّد می باشد و آن احمد است كه احتمال قوی می رود عیسویان عربستان، آن لفظ را برای تعیین فارقلیط به كار می برند; احمد یعنی بسیار ستوده شده و بسیار مجلّل، ترجمه لفظ پریكلیتوس است كه اشتباهاً لفظ پاراكلیتوس را جای آن گذاردند. به این ترتیب، نویسندگان مذهبی مسلمان مكّرر گوشزد كرده اند كه مراد از این لفظ، بشارت ظهور پیامبر اسلام است. قرآن مجید نیز به طور علنی در آیه شگفت انگیز سوره صفّ به این موضوع اشاره می كند».(۱۲)
صاحب اثر : ناصر مکارم شیرازی
منبع : پایگاه دفتر آیت العظمی مکارم شیرازی مدظله
در تنظیم این قسمت از كتاب نفیس «انیس الاعلام» تألیف فخر الاسلام استفاده شده است.
. سوره صف، آیه ۶.
. انجیل یوحنّا، باب ۱۴، ۱۵ ۱۷ كه در سال ۱۸۳۷ میلادی در لندن چاپ شده و بقیّه جمله ها را نیز از همین چاپ نقل نموده ایم و برای اطمینان بیشتر با ترجمه های فارسی دیگر كه از زبان سریانی و كلدانی به فارسی نقل شده اند تطبیق كرده ایم.
. باب ۱۴، ص ۲۵ - ۲۶.
. باب ۱۴: ۲۹.
. باب ۱۵: ۲۶.
. باب ۱۶ ص ۷ - ۱۵.
۷. انیس الاعلام، ج ۲، ص ۱۷۹، نقل از تاریخ «لیم میور» كه در سال ۱۸۴۸ چاپ شده است.
. طبقات كبری، ج ۱، ص ۲۵۹ و سیره حلبی، ج ۳، ص ۲۷۹.
. تاریخ كامل، ج ۲، ص ۴۴.
۰. متی، باب ۱۰:۲۹، ولوقا، باب ۱۰:۱۷.
۱. در بسیاری از اناجیل قدیمی، به جای «ملزم» توبیخ آمده است و جمله دوّمی روشنتر و مناسبتر است، برخی از مفسّران و نویسندگان مسیحی وقتی به این جمله می رسند و می بینند كه هرگز این جمله با روح القدس تطبیق نمی كند، با نهایت تعجّب می گویند منظور از رییس جهانیان، همان شیطان است كه مردم را به گناه ملزم می سازد و گواه این مطلب این است كه حضرت مسیح در آیه ۳۰ فرمود: رییس جهان می آید و در من حصّه ای ندارد یعنی بر مسیح غلبه نمی كند.
این تفسیر جز یك فكر شیطانی چیزی نیست; زیرا به فرض این كه یك چنین رییس جهانیان مردم را به گناه ملزم می سازد، چگونه به صدق و انصاف الزام می نماید؟
۲. محمّد خاتم پیامبران، ج ۱، ص ۵۰۴.
منبع : سایت پیامبر اعظم


همچنین مشاهده کنید