جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چهار غذای شفابخش


چهار غذای شفابخش
فلفل قرمز، گریپ‌فروت، كیوی و قارچ از جمله مواد مغذی هستند كه فواید بی‌شمار را به همراه طعم مطبوع دارند.
● فلفل قرمز
فلفل قرمز - یا فلفل تند - جزء خوشایند غذاهای آمریكای جنوب غربی و بعضی از كشورهای جنوب آسیا است كه به بسیاری از غذاها طعم و مزه می‌دهد. فلفل‌های قرمز مغذی‌تر از فلفل‌های شیرین هستند و انواع سبز آن نسبت به انواع قرمز، عموماً محتوای تغذیه‌ای بیشتری دارند. این گیاه، منبع خوبی از آنتی‌اكسیدان‌ها، به ویژه بتاكاروتن و ویتامین C است. یك فلفل تند قرمز خام (حدود، ۴۵ گرم) به تنهایی، حاوی حدود ۶۵ میلی‌گرم ویتامین ( Cنزدیك به ۱۰۰درصد رژیم توصیه شده) است. فلفل‌های قرمز حاوی بیوفلاونوئیدها (رنگدانه‌های گیاهی كه دانشمندان معتقدند به پیشگیری از سرطان كمك می‌كند) نیز هستند. به علاوه، بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند كه كپسایسین (جزئی كه باعث تندی فلفل می‌شود) ممكن است به عنوان ماده ضدانعقاد عمل كند و شاید به پیشگیری از لخته شدن خون كه می‌تواند به حمله قلبی یا سكته مغزی منجر شود، كمك كند. مواد شبیه كپسایسین در تركیب با كرم‌های موضعی، درد ناشی از آرتریت (التهاب فصلی) را تسكین می‌دهند.
برخلاف عقیده مردم، هیچ مدركی وجود ندارد كه نشان بدهد فلفل قرمز باعث زخم یا مشكلات گوارشی می‌شود اما حتی مقادیر جزئی از مواد شبه كپسایسین، اگر وارد چشم شوند می‌توانند باعث ایجاد تحریكات شدید شوند. پس از برش دادن فلفل قرمز، مراقب باشید كه لنزهای چشمی شما با آن تماس پیدا نكند!
● گریپ فروت
یك فنجان آب گریپ‌فروت تازه، حاوی ۹۵ میلی‌گرم ویتامین C است.گریپ‌فروت به ویژه مقادیر فراوانی پكتین (فیبر محلولی كه به كاهش كلسترول خون كمك می‌كند) است. به علاوه، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند كه گریپ‌فروت حاوی سایر موادی است كه از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌كنند. به عنوان مثال، لیكوپن، ماده آنتی‌اكسیدانی كه در گریپ‌فروت‌های صورتی و قرمز یافت می‌شود، خطر سرطان پروستات را كاهش می‌دهد. هنوز پژوهشگران مكانیسم عمل لیكوپن را شناسایی نكرده‌اند اما یك بررسی در دانشگاه هاروارد نشان داد كه مصرف ۱۰ نوبت غذای سرشار از لیكوپن در هفته با ۵۰درصد كاهش در خطر سرطان پروستات، ارتباط دارد. سایر مواد شیمیایی گیاهی حفاظت‌كننده كه در گریپ‌فروت یافت شده‌اند عبارتند از: فنولیك اسید (كه از تشكیل نیتروزامین‌های ایجادكننده سرطان جلوگیری می‌كند) لیمونوئیدها، ترپن‌ها و مونوترپن‌ها (كه القاءكننده تولید آنزیم‌هایی هستند كه به پیشگیری از سرطان كمك می‌كند) و بیوفلاونوئیدها (كه از فعالیت هورمون‌هایی كه رشد تومور را تسریع می‌كنند، جلوگیری می‌كنند.) برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتویید، لوپوس و سایر بیماری‌های التهابی هم مشاهده كرده‌اند كه ظاهراً مصرف روزانه گریپ‌فروت، علائم ایشان را كاهش می‌دهد. این اتفاق می‌تواند به دلیل مهار عوامل التهابی توسط مواد شیمیایی گیاهی باشد.
● كیوی
كیوی‌ها هنگامی كه سبزند برداشت می‌شوند و در جای سرد، ۶-۱۰ ماه قابل نگهداری هستند كه همین باعث می‌شود غالب اوقات سال در دسترس باشند. كیوی‌های رسیده به صورت خام مصرف می‌شوند و در صورت برداشتن كرك‌ها، حتی پوست این میوه نیز قابل مصرف است. یك كیوی با اندازه متوسط حاوی مقادیر فراوانی پتاسیم و پكتین است. كیوی حاوی لوتئین و زیگزانتین نیز هست كه آنتی‌اكسیدان‌هایی مرتبط با سلامت چشم هستند. یك میوه ۹۱ گرمی تنها ۵۶ كالری دارد و دارای حدود ۸۵ میلی‌گرم ویتامین C است.
آنزیم اكتینیدین ماده دیگری است كه در كیوی یافت شده است و نرم‌كننده طبیعی گوشت می‌باشد. این میوه جهت تُرد كردن گوشت سفت نیز قابل استفاده است. پیش از آشپزی، برشی از كیوی را به گوشت بمالید و ۳۰ دقیقه صبر كنید، گوشت بدون آن كه طعم كیوی را به خود بگیرد، نرم خواهد شد.
● قارچ
قارچ‌ها از دیرباز بخش مهمی از رژیم بسیاری از آسیایی‌ها را تشكیل می‌دهند. مطالعات ژاپنی‌ها نشان داده‌اند كه بعضی قارچ‌ها ممكن است تاثیرات مطلوبی روی دستگاه ایمنی بگذارند و مزایای بالقوه‌ای در مبارزه با سرطان، عفونت و برخی بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتویید و لوپوس دارند. این اثر ممكن است به دلیل مقادیر فراوان اسید گلوتامیك باشد. قارچ‌های سفید منابع خوبی از سلنیوم هستند. سلنیوم ممكن است به پیشگیری از وقوع سرطان پروستات كمك كند زیرا تصور می‌شود كه همراه با ویتامین E رادیكال‌های آزاد را كه به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، از بین می‌برد. مطالعات نشان می‌دهد كه احتمال بروز سرطان پروستات در مردانی كه سطح سلنیوم خون آنان كمتر است، در مقایسه با مردانی كه سطوح سلنیوم طبیعی دارند، ۴تا۵ برابر بیشتر است.
● اعاده حیثیت از غذاهای مضر
لزومی ندارد از این غذاها كاملاً اجتناب كنید، بسنجید كه چقدر برای شما مفید هستند. مایونز: این ماده مضر را می‌شناسید. كالری زیاد و قدرت بالقوه‌ای در مسموم كردن غذاها دارد. اگر واقعاً نمی‌توانید ساندویچی را كه مایونز ندارد میل كنید، با مالیدن آن تنها بر روی یك تكه از نان ساندویچ، میزان مصرفی آن را به نصف كاهش دهید. سعی كنید در ساندویچ‌تان به جای مایونز از سس خردل یا قرمز استفاده كنید. این سس‌ها چربی ندارند و كالری آنها نیز كم است . همچنین می‌توانید با مخلوط كردن این سس با ماست ساده كم‌چربی یا آب دوغ، از میزان كالری آن بكاهید. گوشت دودی: پیش از این، برای حفظ گوشت و ماهی لازم بود آن را دودی كنند، اما تاكنون، صدها جزء مضر در دودشناسایی شده‌اند مثل الكل‌ها، اسیدها، فنل‌ها و مواد سمی متعدد دیگر (و احتمالاً حتی سرطانزا.) این مواد شیمیایی مانع رشد باكتری‌ها می‌شوند و تجزیه چربی‌ها را آهسته می‌كنند. اما این گوشت‌ها مقادیر فراوانی نیترات هم دارند ،كه هنگام آشپزی و هضم به شكل نیتروزامین‌های عامل سرطان درمی‌آیند.
خطر ایجاد سرطان در اثر نیترات‌ها به ویژه در مقایسه با خطر وقوع بیماری‌های عروق كرونری ناشی از مصرف زیاد از حد چربی اشباع شده، (كه در گوشت دودی مقادیرفراوانی از آن وجود دارد) بسیار كم است. اگر از مصرف گوشت‌های دودی یا نمك سود لذت می‌برید، فقط گه‌گاه و به مقدار كم از آنها استفاده كنید.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید