پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انگور و اسفناج


انگور و اسفناج
« اسفنـاج SPINAGE » اسفناج یك گیاه اصیل ایرانی است در بسیاری از كشورهای اروپائی نام آن را از اسپناج گرفته و با كمی تغییر تلفظ می نمایند. به اسفناج ملكه سبزیها - عروس سبزیها و جاروب معده هم گفته اند. اسفناج از جمله سبزیهای معتدل است و با هر مزاجی سازگار. در فصل بهار ویتامین ث آن زیاد می شود. گویچه های قرمز خون را زیاد می كند و بهترین غذا برای زنان باردار و اشخاص كم خون است و به علت داشتن منیزیم جلوی پیشرفت سرطان را می گیرد. این گیاه محرك كلیه ها بوده كار و فعالیت آنها را زیاد می كند. عده ای می گویند دارای اسید اكزالیك بوده و ایجاد سنگ ریزه می نماید. دیگر خواص: زیاد كننده اشتهای اطفال، ملین و زود هضم، دارای مواد صمغی و سفیده ای و یك ماده صابونی، ترشی خون را كم می كند، تقویت كننده عضلات و استخوانها برطرف كننده رعشه و بوی بد دهان و از دوستان كبد، خوردن پخته آن برای درد سینه ـ دردكمر و درد ریه مناسب است.
غرغره آب آن برای درد گلو مفید است. ضماد خام آن جهت ورم و گزیدگی زنبور و بازكردن دمل نافع است. پخته آن با سفیداب برای جوشهای جلدی مفید است. اشخاصی كه مزاج سرد دارند آن را با كمی فلفل یا دارچین بخورند. پخته آن با روغن بادام و كره تازه گاو برای پیسی و تشنج مناسب است. برای بواسیر، سفت كردن لثه، مؤثر است. نیم فنجان آب آن با هم وزنش روغن بادام شیرین برای سلامتی و رشد اطفال مؤثر و بر فعالیت یاخته ها میافزاید. برای معالجه كك و مك آن را در روغن زیتون بریزید و روی صورت بیاندازید. از نظر طب سنتی: قابض، سرد، اثرات بعد از هاضمه تند است. خواص: زبر، خشك، واتاوپیتا را زیاد و كافا را كم می كند. موارد پرهیز: بیماران مبتلا به ورم مفاصل و بیماران مبتلا به نقرس و سنگ كلیه و كیسه صفرا نباید اسفناج را زیاد مصرف نمایند زیرا وجود اكسالات در اسفناج برای این قبیل بیماران مضر است. نام علمی :Spinacia Oleracea L دیگر مواردكاربرد: به خاطر داشتن ارسنیك رعشه را از بین می برد كلروفیل موجود در اسفناج روده را تحریك و دفع را آسان چهره را روشن می كند. اسفناج بخاطر داشتن ید برای بپیماران مبتلا به گواتر (بزرگی غده تیروئید) اثر شفابخش دارد. آب و تخم آن برای درد ناحیه قلب و داخل شكم مفید است.
داروی شفا بخش برای بیماری پلاگر است. تخم اسفناج را با شیرین كردن مثل چای مصرف می كنند و این نوشیدنی طبیعت معتدل دارد و برای درمان یرقان، مسمومیتها، سوزش ادرار، قطره قطره ادرار كردن و رفع ورمها تجویز میشود. اسفناج محتوی هورمون سكرتین می باشد در عین حال كه خود یك ماده غذائی كامل است برای هضم غذاهای دیگر و تحریك ترشح معده، روده و صفرا نیز مفید است. محل تهیه: منشاء اولیه آن ایران و افغانستان و امروزه در همه جا در دسترس قرار دارد. نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی اسفناج اسفناج طبق نظر اغلب دانشمندان یكی از گیاهانی است كه ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالا و برای پیشگیری ابتلای به سرطان به سلطان گیاهان معروف است. بنابراین اشخاصی كه اعتیاد به سیگار و دخانیات دارند باید به خوردن اسفناج توجه خاص مبذول دارند. اسفناج و هویج در پیشگیری سرطان كولون، سرطان ركتوم، سرطان معده، سرطان پروستات و سرطان حنجره و حلق و سرطان مخاط رحم و سرطان گردن و مری و بویژه ریه نقش والائی دارد.
یكی از دانشمندان و محققان دانشگاه جان هاپكینز در تحقیقات خود نشان می دهد اشخاصی كه مقدار بتاكاروتن خون آنها زیاد است در مقابل ابتلای به سرطان بسیار مقاوم تر از سایرین هستند. به علاوه اسفناج دارای مقدار زیادی كلروفیل است كه آن هم از مواد دارای ظرفیت بالای ضد سرطان است. عده ای از دانشمندان دلیل ضد سرطان بودن كلروفیل را به سبب خاصیت آن در متوقف كردن یا به هر حال كند كردن موتاسیونهای سلولی می دانند كه از این طریق از شروع سرطانی شدن سلولها جلوگیری می شود. برگ اسفناج موجب تسریع تبدیل كلسترول به كوپروستانول در بدن می شود كه بعداً این ماده دفع خواهد شد. « انگــــور » نام : انگور (وحشی) Grape Grape Vine&#۰۳۹; نام علمی: Vitis Viniferal تیره تاكها (انگوریان) از نظر طب سنتی: انگور (بنفش) شیرین و قابض، ترش از نظر گرمی و سردی: انگور سرد می باشد. خواص و تأثیر آن بر سه دوشا: روان، آبكی، مقوی، ملین، كافا را زیاد و پیتا و واتا را كم میكند. تركیبات: تاتن، قند، فلاونوئید، ویتامین C و ... موارد مصرف: به دلیل داشتن ماده ای به نام رسوراتول از عوامل پیشگیری سرطان است. به خاطر تولید كالری برای افراد ضعیف و لاغر خوب است. مقوی قلب، برای رفع درد قلب و تپش آن مناسب است.
برای نقرس، روماتیسم و فشار خون و سنگ كلیه و مثانه مفید و خاصیت ضد عفونی كنندگی داشته خون را تمیز می كند. برای اسهال، عفونتهای دستگاه تنفسی، چاقی، روماتیسم، افسردگی، درمان زگیل، درمان سرمازدگی، درمان آب ریزش چشم، كم خونی، لاغری، ضعف اعصاب و سقط جنین، یبوست و بی اشتهایی و برای چین و چروك صورت و صافی پوست، برای درمان سرگیجه كودكان، مؤثر است. برای كم خونی، زیادی اوره و زیادی چربی خون مؤثر است. از ترش كردن و تخامه نمودن غذا ، سوء هاضمه خونریزی معدی- پیدا شدن سنگ در كلیه و مثانه، مسمومیت جیوه و سرب بعضی درجات سل وبا و مفاصل جلوگیری می كند. هم چاق كننده و هم لاغر كننده: صبح ناشتا تا ظهر جز انگور چیزی نخورد كه این عمل برای لاغر شدن است.
انگور دو برابر گوشت به بدن حرارت می دهد و مزاج را معتدل می كند. خوردن انگور ترشحات رحم را قلیایی كرده و كروموزومهای ماده را از بین می برد. انگور بر خلاف گوشت سمیت ندارد و بر عكس ضد سم است. صفرا را رقیق می كند و درمان زیادی كلسترول خون است. موارد پرهیز: برای معده های ضعیف و مرطوب و خونی ضرر دارد. خوردن زیاد آن برای خانمهای باردار زیاد مناسب نیست. مصرف زیاد آن ممكن است ایجاد سنگهای كلیه و مثانه كند. مصرف داروئی: ضد هم و غم ، ضد ضعف اعصاب، پیشگیری از سقط جنین در بانوانیكه چند مرتبه آبستن شده ولی جنین خود را سقط می نمایند. درمان زگیل- درمان سیاه سرفه- محل تهیه: همه جای ایران به راحتی در دسترس است. از نظر پشوایان دینی: انگور سیاه بخور تا غم تو از بین برود. (امام صادق ع) بهار امت من انگور و خربزه است. (پیامبر اكرم ص) چهار میوه بهشتی هستند: انگور، رطب، و انار و سیب. (امام محمدباقر) توضیحات اضافی: برگ مو مقوی، قابض و مدر است. در اسهالهای خونی خونریزیها، عدم دفع ادرار ‌نقرس، استفراغ، اختلالات گردش خون در موقع بلوغ و یائسگی و واریس مصرف می شود. در خونریزی از بینی می توان گرد برگهای مو را به داخل حفرات بینی كشید تا خونریزی قطع شود. از نظر استعمال خارجی آب انگور پوست بدن را نرم می كند و افزودن آن به ماسكهای زیبائی فواید بسیاری دارد.
منبع : موسسه اطلاع‌رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید