پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مسیر تندرستی کجاست؟


مسیر تندرستی کجاست؟
الك دولك، وسطی، گانیه، هفت سنگ، لی لی، زو، قایم باشك، فوتبال، دوچرخه سواری و كش بازی همه و همه نام هایی است كه ذهن هر یك از ما را به دوران كودكی و نوجوانی و بازی های محله پیوند می زند.
به طور حتم نسل های نه چندان دورتر و شاید فقط یكی دو دهه قبل تر خاطرات زیبا و به یادماندنی از بازی های محله را همواره به یاد داشته باشند.
گروه های همبازی و بچه های محل كه هر روز بعد از ظهر ساعاتی را گردهم می آمدند و با شور و هیجان حركت می كردند و فریاد می زدند.
شاید آن وقت ها هم بزرگترها از سر و صدای بچه های محل و یا توپی كه شیشه یك پنجره را می شكست شاكی می شدند، اما شرایط محله ها و كوچه های فراخ و زمین های خاكی پشت و ته كوچه همیشه مجالی می داد تا بچه ها یك دل سیر بازی كنند!
به راستی اما، ساختار بافت شهری رفته رفته به گونه ای آرام تغییر شكل یافت و خبری از آن «مجال ها» دیگر نیست و بچه ها اكثراً در فضاهای سربسته آپارتمان ها محبوسند و یا اگر غوغایی از حال و هوای كودكی و یا نوجوانی دارند بیشتر در پای رایانه ها و بازی های مدرن در خانه و یا كلوب های محله سركوب می شود و آن همه هیجان ها و انرژی بی صدا می میرد.
به راستی واژه بازی ها و ورزش محله در شرایط كنونی چه مفهومی یافته است؟ و آیا در زندگی امروزی شهری می توان ورزش محله را دوباره تعریف كرد. مسیر قهرمانی و قهرمان پروری محله ها به كجا تغییر شكل یافت و قهرمانان محله كجا گم شدند؟
واقعیت تلخ زندگی شهری امروز كه بسیاری از كارشناسان را در حوزه های ورزشی، پرورشی و آموزشی به شكایت واداشته است و آمارهای فجیع از انواع بیماری های جسمی و ذهنی و روحی كه بازتاب آنها به ویژه برای نسل جوان گرایش به رفتارهای خطرزا و توجه به مواد مخدر و محرك شده است، همه و همه حاكی از كم رنگ شدن و یا ناپیدا شدن یك عنصر اصلی در بافت محله ها یعنی «ورزش محله» است.
دیگر كودك در محله، كودكی خود را تجربه نمی كند و آن همه شور و حركت كه جزء لاینفك زندگی كودكی است با روش های صددرصد نادرست، در سكوت مبهم گم می شود.
شاید ورزش زندگی شهری، امروز بیشتر مترادف با پول و هزینه بالا همراه باشد كه بسیاری از خانواده ها در سبد هزینه خانه خود نمی توانند جایی برای آن باز كنند.
ورزش محله كه روزی بدون هر نوع هزینه و با زیباترین شكل ممكن در قالب بازی های محله ای با تحرك بسیار برای بروز هیجانات درونی و قهر و آشتی های بسیار همراه بود، امروز به یكی از تجملی ترین امور مبدل شده است. كودك نه در محله و نه در مدرسه جایی برای بروز رفتارهای حركتی خود ندارد، فضاهای كاربری ورزشی محله نیز كه از حداقل سرانه های ورزش عمومی برخوردار است و یا اصولاً وجود ندارد.كودك عقل سالم خود را در كدام بدن تعبیه كند؟ عقل سالمی كه از سال های بسیار دورتر در بدن سالم جای داشت.
باید بپذیریم كه آموزش های بسیار مدرن و مطلوب بدون توجه به پرورش جسم در گذر زمان به دردهای پیدا و ناپیدایی تغییر شكل می دهد كه نتیجه آن جامعه بیمار است.
ورزش محله راه تندرستی شهر است. مسیر تندرستی شهر را دریابیم و به نسل حاضر بدن سالم هدیه كنیم.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید