چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

... و جام جهانی فوتبال این‌گونه آغاز شد


... و جام جهانی فوتبال این‌گونه آغاز شد
در سال‌های خیلی خیلی دور (دهه ۲۰ میلادی)، در گوشه‌ای از سرزمین برج ایفل (فرانسه) در منزل یک آسیابان، طفلی دیده به جهان گشود که نام او را ”ژول“ نهادند. در آن روزگار فوتبال در فرانسه رواج داشت، حتی در کنار آسیاب شهرک کوچکی در ناحیه ”توله اوت سون“ که خانه ژول هم در آنجا بود. ژول با بچگان به بازی می‌پرداخت و...
زمان به سرعت گذشت و سن او به‌جائی رسید که وی علاوه بر بازیگری توانست حتی سرپرستی یک دوره مسابقات محلی را برعهده بگیرد و متعاقب آن از سرپرستان تیم‌ها برای تشکیل یک مجمع دعوت به‌عمل آورد و از این طریق اولین اتحادیه فوتبال در خاک فرانسه به راه افتاد. ژول، با هوش و مدبر به مردی بسیار پرکار به نام هانری دولونای بهره برد. این زوج پرکار تا پایان عمر به هم وفادار ماندند.
”ژول ریمه“ در دهه سوم قرن بیستم رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه شد. او تصمیم گرفت با راه‌اندازی سفرهای دور و دراز، نظر سایر کشورها را برای برپائی مسابقات جهانی جویا شود. به‌غیر از انگلیسی‌ها، اغلب کشورها به‌ویژه آمریکائی‌ها، در کنگره فوتبال سال ۱۹۲۸ یاور او شدند.
در روز ۲۶ ماه مه ۱۹۲۸ در کنگره ”فیفا“ فدراسیون بین‌المللی، در آمستردام هلند، فکر راه‌اندازی مسابقات جهانی، به معرض آراء اعضاء کنگره واگذار شد. و علی‌رغم مخالفت ژول ریمه، رئیس فیفا که معتقد بود زمان تحقق چنین اندیشه‌ای هنوز فرا نرسیده است، در پی تأکید هانری دولونای، رفیق صمیمی او، که عمیقاً به موفقیت آن اعتقاد داشت و بر تحقق آن اصرار می‌ورزید با کسب ۲۳ رأی موافق و ۵ رأی مخالف، فوتبال جام جهانی به تصویب رسید. قرار شد این مسابقات هر چهار سال یک‌بار در یک کشور برگزار شود. اروگوئه میزبان اولین دوره لقب گرفت. و جام جهانی به افتخار رئیس فیفا، جام ”ژول ریمه“ نامیده شد.
در اولین دوره تنها ۱۳ تیم شرکت کردند. دلیل عدم استقبال از اولین دوره این بود که کشورهای اروپائی می‌بایست با کشتی ۱۴ روز راه را طی می‌کردند تا به اروگوئه می‌رسیدند. به خاطر همین، تعدادی از اروپائی‌ها نتوانستند برای این بازی‌ها نام‌نویسی کنند. علاوه بر این، نه آسیا، که بخش اعظم آن تحت استعمار قرار داشت و نه آفریقا، که میان قدرت‌های بزرگ قطعه‌قطعه شده بود، هیچ‌یک در نخستین جشن فوتبال شرکت نداشتند. ۹ کشور از آمریکا و ۴ کشور اروپائی در شمار شرکت‌کنندگان بودند.
اولین مسابقه جام جهانی میان فرانسه و مکزیک برگزار شد. این بازی را فرانسه ۴ـ۱ برد. بنابراین فرانسه اولین تیم برنده، مکزیک اولین تیم بازنده، لوسین لورن از فرانسه اولین گلزن، جام جهانی لقب گرفتند. عنوان آخرین تیم برنده، آخرین گلزن و آخرین بازنده از آن برزیل، رونالدو و آلمان می‌باشد. (فینال ۲۰۰۲: آلمان صفر ـ برزیل ۲) تاکنون ۱۷ دوره از عمر جام جهانی سپری شده و تابستان آینده هجدهمین دوره در کشور آلمان به تصویر در می‌آید. برزیل با ۵ عنوان قهرمانی رکورددار این مسابقات است و...
منبع : مجله‌فوتبال


همچنین مشاهده کنید