پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نمایشگاه آخرین مد لباس‌های فوتبال در جام جهانی


نمایشگاه آخرین مد لباس‌های فوتبال در جام جهانی
تماشاگران دائمی و علاقه‌مند به فوتبال با پیراهن زردرنگ تیم برزیل، با رنگ آبی فرانسه و ایتالیا و راه‌راهی پیراهن آرژانتین و پاراگوئه کاملاً آشنائی دارند؛ اما باید خود را برای ملاقات با فیل‌های ساحل عاج، عقاب‌های تونس و ستارگان سیاه غنا نیز آماده کنند.
لباس‌های تیم‌های شرکت کننده در پیکارهای هجدهمین دوره جام جهانی به تعداد ۳۲ تیم حاضر، رنگارنگ و متنوع است.
موجی که در سال‌های اخیر به راه افتاده، کارخانجات بزرگ تولید لباس ورزشی را ترغیب می‌کند تا هر بار با طرحی نو و متفاوت و رنگ‌های متنوع، پیراهن تیم‌های ملی را فراهم کنند.
بزرگ شدن سایز نشان فدراسیون‌ها، راه‌راه‌های روی لباس یا نقش‌های طلائی، برخی از تغییرات جدید هستند. شرکت‌های بزرگی مثل آدیداس، نایک و پوما، در تلاش هستند تا سنت، افتخارات ملی و البته آرم اختصاصی خود را هنگام طراحی لباس برای نمایشگاه بزرگ جام جهانی در آلمان ترکیب کنند.
با توجه به برگزاری ۲ سالانه رقابت‌های مهم فوتبال، تیم‌های ملی عموماً لباس‌های خود را هر ۲۴ تا ۴۸ ماه به روز می‌کنند، اما قوانین ۴۸ صفحه‌ای فیفا در مورد لباس‌هائی که باید یا نباید پوشیده شود، محدودیت‌هائی برای تولیدکنندگان لباس ایجاد می‌کند که البته گاهی توسط فدراسیون‌های ملی محدودتر هم می‌شود. برخی فدراسیون‌ها اجازه نمی‌دهند هیچ نوع تغییری در لباس‌هایشان ایجاد شود مثل پیراهن زرد برزیل یا سفید و آبی آرژانتین.
بزرگ‌ترین تغییری که امسال در پیراهن تیم برزیل داده شده، افزوده شدن یک نوار سبزرنگ عمودی به آن است.
اما تیم‌های آفریقائی همیشه مشتریان سر به راه و ایده‌آلی برای آزمودن انواع طراحی‌های جدید هستند. ۴ سال قبل شرکت پوما، لباس بدون آستینی برای تیم کامرون طراحی کرد که با مخالفت فیفا مواجه شد و پوما ناچار شد بلافاصله زیرپوش‌های سیاه رنگی برای کامل کردن لباس، تولید کند.
۲ سال قبل هم پوما لباس یک تکه‌ای را ارائه کرد که از سوی مسئولان فوتبال رد شد.
فیلیپ ترولسون، مدیر واحد تجاری تیم‌های ورزشی بین‌المللی گفت: ”ما علایق خود را مدنظر قرار می‌دهیم. موضوع مخالف پوما با قوانین فیفا نیست، اما می‌خواهیم طرح‌های خاص خود را وسعت دهیم.“
پوما تولید لباس ۱۲ تیم از ۳۲ تیم شرکت‌کننده در جام جهانی آلمان را برعهده دارد که شامل هر ۵ تیم آفریقائی است. ۸ تیم دیگر لباس‌های نایک را برتن خواهند کرد و ۶ تیم با آدیداس قرارداد دارند. لوتو و امبرو نیز ۲ تیم را حمایت می‌کنند و تولیدکنندگان کوچکی مثل ماراتن (اکوادور) و یوما (کاستاریکا) هر کدام با یک تیم قرارداد دارند.
شرکت پوما امسال می‌تواند طراحی‌های مختلفی مثل فیل (ساحل عاج)، شاهین (توگو)، ستاره (غنا)، عقاب (تونس)، شیر (جمهوری چک)، پرچم سوئیس (سوئیس) یا درخت سبز نخل با ۲ شمشیر مورب برای تیم عربستان را با سایه روشن‌های کمرنگ و پررنگ امتحان کند.
این طرح ایده کاملاً ابتکاری نیست، چون در طول دهه ۱۹۹۰ برخی تیم‌ها از چنین طراحی سایه‌داری استفاده کرده‌اند. مکزیک یک طرح قابل توجه با سایه سبز تیره و روشن را استفاده کرده بود، در حالی‌که برزیل آرم کنفدراسیون خود را روی لباس سال ۱۹۹۴ حک کرده بود.
شرکت آدیداس که طرف حساب تیم‌های آلمان، آرژانتین، اسپانیا، فرانسه و... است، محدودیت بیشتری برای طراحی لباس دارد. لباس سرخ رنگ تیم اسپانیا با راه‌راه‌های عمودی زرد رنگ کاملاً قابل پیش‌بینی است. لباس تیم ژاپن هم چه در دیدارهای خارج از خانه چه در داخل خانه همیشه نوارهای مشخصی دارد.
”میشل بندر“ مدیر لباس‌های فوتبالی آدیداس گفت: ”اغلب مشتریان ما بسیار سنتی هستند. برخی دیگر مثل نیجریه هم که سخت‌گیری زیادی نمی‌کنند، به جام جهانی صعود نکردند. پیراهن تیم ژاپن تنها موردی است که توانستیم کمی خارج از سنت روی آن کار کنیم.“
اخیراً تولیدکنندگان بزرگ لباس و لوازم ورزشی، طراحی جدیدی را به‌کار گرفته‌اند که شامل استفاده از رنگ‌های ملی پرچم برای برجسته‌سازی آرمشان است.
آدیداس از نوارهائی به رنگ پرچم کشورها روی شانه استفاده می‌کند.
نایک نیم‌دایره‌ای روی سینه که محل درج شماره‌هاست، طراحی کرده است.
آدیداس همچنین آرم همیشگی خود را که شبیه ساعت شنی است در کنار لباس بازیکنان چاپ کرده است، اما نایک و پوما نمای متفاوتی برای لباس‌ها طراحی کردند.
منحصر به‌فردتر از همه، لباس تیم ملی آمریکا است که نوار آبی و قرمز از گوشه چپ پائین پیراهن سفید تا جوراب پای چپ ادامه می‌یابد.
تغییر مهم لباس‌های امسال این است که دیگر اشتباهی در پوشیدن جوراب پای چپ و راست رخ نمی‌دهد. جوراب‌های نایک ویژه‌ پای چپ و راست تولید شده و علامت ویژه‌ای هم دارد. هیچ‌یک از این تولیدکنندگان بزرگ هزینه حضور خود در جام جهانی را افشا نکرده‌اند.
ایوان اوسبورن، مدرس اقتصاد ورزش در دانشگاه رایت استیت در دایتون اوهایو می‌گوید: ”همه ساله میلیاردها دلار در بازار جهانی فوتبال جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین با محاسبه ارزشمندی رقابت‌های جام جهانی و میلیاردها نفر که این مسابقات را تماشا می‌کنند، این فرصت بسیار مهم است.“ اگر یکی از تیم‌های مورد حمایت یک شرکت قهرمان جام جهانی هم شود، بسیار بهتر خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید