جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

به سوی تاریکی


به سوی تاریکی
● داوران حق اشتباه ندارند
در آستانه جام جهانی طبق معمول، داوران تحت فشار فراوانی قرار خواهند گرفت. هر ۴ داور یک مسابقه زیر ذره‌بین هستند. اما بار اصلی روی دوش داور وسط قرار دارد.
شاید منصفانه نباشد که مردان سیاهوش را عامل اشتباهات درون میدان بدانیم. به این حال تلویزیون را چه کنیم که کوچکترین اتفاقات را چندین و چند بار به تصویر می‌کشد. در همین راستا فیفا هشدار داده چنانچه داوران منتخب که مسلماً از بهترین‌ها هستند، در این رقابت‌ها دچار اشتباه شوند، به شدت تنبیه خواهند شد. منظور از ”به شدت“، محرومیت از قضاوت در تورنمنت‌های بزرگ آینده است بلاتر از نحوه داوری‌های جام جهانی ۲۰۰۲ به شدت گله‌مند بوده و آن را یک افتضاح می‌نامد. او به درستی اعتقاد دارد ایتالیا و اسپانیا قربانیان قضاوت‌های ضعیف داور شده‌اند. دنیای داوری در سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کردند. در آلمان و برزیل پای مردان سیاهپوش در پرونده تیانی وسط کشیده شد. موضوع یووه نیز تا هم‌اکنون نقل محافل خبری فوتبال دنیا است و نقش‌آفرین اصلی داوری به‌نام ”پایرتو“ بود. با این حال شاهد نقاط روشن نیز بودیم. داوری‌های مراحل نیمه‌نهائی و فینال لیگ قهرمانان بدون کمترین اشتباهی، رضایت همگان را برانگیخت.
در همین رابطه گراهام پل داور انگلیسی حاضر در جام جهانی گفت: ”داوران حق انجام کوچکترین اشتباهی ندارند. در این تورنمنت بزرگ اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد بود و شما فرصتی برای جبران نخواهید داشت. کمیته داوران فیفا خیلی شفاف این موضوع را به اطلاع همه داوران رسانده است. داوران تحت حمایت فیفا قرار دارند و اما سطح انتظارات آنها نیز بالا است“.
فیفا از سال ۲۰۰۲ تاکنون برنامه‌های فراوانی برای رشد و آموزش داوران تدارک دیده تا افتضاح داوری‌های جام جهانی ۲۰۰۲ هرگز تکرار نشود. با این وجود یک سؤال بزرگ باقی است: ”داوران قادر به کنترل ۲۲ بازیکن حرفه‌ای (که هرگاه نتوانند به تیمشان کمک کنند، گریبان داور را می‌گیرند) هستند. آخرین اشتباهات داوری در فینال لیگ قهرمانان رقم خورد. جائی‌که ”ترژه‌هاگ“ نروژی خطای لمن روی اتوئو را آوانتاژ نداد تا هم دروازه‌بان آلمانی آرسنال اخراج شود و هم گل ژولی پر پر شود.
● افزایش دستمزد
دستمزد داوران نسبت به دوره گذشته ۴۰۰ هزار دلار افزایش می‌یابد. کمیت حضور داوران نیز دستخوش تغییر شده به‌نحوی که برخلاف دوره گذشته، تعداد داوران از ۳۶ به ۲۲ نفر کاهش یافته است. در این حالت نظارت بیشتری بر کار داوران انجام می‌گیرد. مسئله دیگری نیز وجود دارد. ۳ داور یک بازی از کشوری خاص نخواهند بود. بلکه امکان دارد داور وسط اهل آلمان بوده، داور دوم از کاستاریکا بیاید و داور سوم اهل کامرون باشد.
”هلموت کروگ“ رئیس کمیته داوران فوتبال آلمان ناظر کمپ داوران جام جهان یاست. این کمپ در نزدیکی فرانکفورت قرار دارد. کروگ گفت: ”این داوران ماه‌ها یا شاید سال‌ها است در کنار هم قضاوت می‌کنند. باید سلامت و امنیت داوران را تضمین کرد. بالاتر از مردان سیاهپوش به‌عنوان تیم سی و سوم جام نام می‌برد. داوران بدون اظهار حتی یک کلمه با یکدیگر هماهنگ می‌شوند“.
او درست می‌گوید، داوران فقط از طریق گوشی‌های مخصوص با یکدیگر در ارتباط خواهند بود. ژرمن‌ها امیدوار هستند با داوری خوب داوران حاضر در جام، خاطره تلخ رشوه‌خواری ”رابرت هویزر“ داور جوان ژرمن‌ها را از اذهان بزدایند. به‌طور کلی قرار بود ۲۳ تیم داوری در رقابت‌ها حضور یابند، اما پس از آنکه ”ده‌سانتیس“ و کمکش به خاطر جریان رسوائی اخیر یوونتوس محکوم شناخته شدند، از لیست داوران خط خورده و از شمار داوران کاسته شد.
مارکوس مرک یکی از داوران حاضر در جام جهانی به داوران هشدار داده تا کوچکترین اشتباهی مرتکب نشوند. پس از خداحافظی کورینا و فریسک، همگان او را بهترین داور جهان می‌دانند. او در حالی از ”عدم اشتباه“ سخن می‌گوید که خود در جریان بازی برگشت مرحله نیمه‌نهائی گل صحیح شوچنکو را نپذیرفت و به‌ نوعی باعث صعود پارسا به فینال لیگ قهرمانان شد . او آرزو دارد ماه آینده انسان کم‌اشتباه‌تری باشد!.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید