سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

یکشنبه ها هرگز


یکشنبه ها هرگز
● «فدرر» با پیروزی شروع كرد، اما...
برای اولین بار مسابقات تنیس اوپن فرانسه كه یكی از چهار گرنداسلم این ورزش است، نه از دوشنبه بلكه از یكشنبه و بهتر بگوییم از دیروز در پاریس به راه افتاد و انگار راجر فدرر مهیای این قضیه نبود. مرد اول تنیس جهان كه از كشور سوئیس می آید و هیچ گاه روی زمین های «كلی» (خاك رس) همان سلطه خود بر روی هاردكورت و چمن را به نمایش نگذاشته است، عصر دیروز بازی دور اول خود را در سه ست متوالی از دیه گو هارت فیلد بازیكن گمنام آرژانتینی برد، اما راحتی و اقتدار همیشگی را نداشت و شاید او هم از مسئله شروع غیرمتعارف مسابقات در روز یكشنبه رنج می برد. برای او ۵/۲ ساعت طول كشید تا حریفی را ببرد كه اولین گرنداسلم عمرش را تجربه می كرد و از جدول «انتخابی» (كوالی فایینگ) بالا آمده بود و اگر ارنو كلرمان فرانسوی مصدوم و مجبور به ترك مسابقات نمی شد، اصلاً راهی به جدول اصلی نمی یافت. هر چه بود فدرر در تلاش برای فتح تنها گرنداسلمی كه تا به حال سر تعظیم در برابر او فرود نیاورده است، بازیكنی با چنان خصوصیاتی را فقط با نتایج ۵- ۷ ،
۶-۷ و ۲-۶ برد. اما برای اینكه زحمت ها و دردسرهای خود را گوشزد كند، هر سه گیم اول را به حریف واگذار كرد و هر بار سرویس اش در این گیم ها بریك شد. «بدیهی است كه مسابقات آسان و راحت را در این مرحله و در شروع یك گرنداسلم ترجیح بدهم. بهتر است كه تحت هیچ فشار روحی ای نباشید اما وقتی «سید» یك (شانس دار اول قهرمانی) به شمار می روید، طبیعی است كه هیچ چیز به جز برد از شما پذیرفته نباشد. از مسئولان خواسته بودم در روز اول برای من بازی نگذارند اما آنها گوش نكردند. دلم نمی خواست شروع كار در یك سال غیرمتعارف و در حالی كه برای اولین بار مسابقات را در روز یكشنبه شروع می كنند با من باشد. درست نیست. احساسی خاص دارید، حس می كنید كه رقابت اصلاً شروع نشده است و مجبورید در چنین فضایی به میدان بروید و حریف نیز به شما می تازد و مفت مفت به خطر می افتید.» اما حریف چه؟ تنیسور راست دست و ۲۵ساله متولد شهر باسل سوئیس درباره هارت فیلد ناشناس چه اعتقاد و ایده ای دارد. «نمی دانم. اصلاً از روش بازی و شیوه كار او اطلاعی نداشتم و فقط می توانم این را به شما بگویم كه در اوایل مسابقه و حتی در ست دوم بسیار خوب كار كرد و مرا به شدت به زحمت انداخت.»
● در انتظار نادال
اگر همه چیز طبق جدول پیش رود و اتفاقات بزرگی روی ندهد، فدرر زحمات بسیار بیشتری را در ادامه راه متحمل خواهد شد. زیرا حریف اصلی او در رولان گاروس كسی نیست جز رافائل نادال. همان تنیسور اسپانیایی كه اخیراً با ركورد ۵۳ پیروزی پیاپی گیرمو ویلاس آرژانتینی بر روی زمین های خاكی مساوی كرده و هر چهار بازی آخرش با فدرر را برده و امسال در فینال تورنمنت های دبی، مونت كارلو و رم (اوپن ایتالیا) این حریف گرانمایه سوئیسی را از پای درآورده است. نادال ۱۹ساله و چپ دست به واقع مدافع عنوان قهرمانی است ولی رقابت های سال پیش اوپن فرانسه تنها گرنداسلمی است كه او طی عمر كوتاهش فتح كرده، حال آنكه فدرر سابقه فتح هفت گرنداسلم را دارد. فتوحات فدرر جملگی بر روی هاردكورت و چمن بوده كه سه دوره پیاپی ویمبلدون و دو دوره آخر یو اس اوپن را دربر می گیرد. با این حال فدرر مدعی است كه به تدریج بر روی خاك رس نیز قدرت گرفته و به نادال نزدیك تر شده است و یك نشانه آن را وقایع بازی این دو تنیس باز در فینال تورنمنت رم در فورد ایتالیكو می داند كه طی آن فدرر دو مچ پوینت (امتیاز آخر) مسابقه را از دست داد.نادال به نوبه خود می گوید: «فدرر بازیكن بزرگی است و بر مشكلات فراوانی فائق آمده است و مسئله تبحر یافتن وی بر زمین های «كلی» از آن مسائل كوچك تر نشان می دهد. تردیدی نیست كه او در حال حاضر هنوز از سایر تنیسورهای جهان بهتر و قوی تر است.»برخی صاحب نظران دیگر به جز این می پندارند. یكی از آنها جان مك انرو است. تنیسور شماره یك سابق مردان جهان كه آمریكایی است در تحسین نادال او را با بوریس بكر آلمانی قیاس كرده است. «یادم می آید اولین باری كه بكر را دیدم از خودم پرسیدم او چطور می تواند در ۱۷سالگی آن طور قوی بازی كند. نادال مرا به همان احساس و سئوال واداشته است.»
● سایر «سید»ها
نتیجه این تقابل و مقیاس هرچه باشد، نادال برای انجام اولین بازی اش مجبور نشد در روز غیرمتعارف یكشنبه پای در میدان بگذارد و او برای این مهم امروز در برابر رابین سودرلینگ سوئدی قرار می گیرد. رولان گاروس «سید»های نامدار دیگری مثل دیوید نعلبندیان از آرژانتین (۳) و اندی رادیك از آمریكا (۵) را نیز دربردارد. اما عصر دیروز نوبت به آنها نرسید و بیشتر از ۱۲ مسابقه بر روی سه زمین انجام نشد و در یكی از آنها كنت كارلسن در پنج ست به «تیم هنمن» بریتانیایی باخت تا نوار شكست هایش در این تورنمنت به عدد ۹ برسد و «تامی روبردو»ی اسپانیایی كه «سید» ۷ است در سه ست متوالی بر توماس زیپ چیره شد.
اما این فقط اولین روز از «اوپن فرانسه» بود كه از امسال نه ۱۴ روزه بلكه ۱۵ روزه است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید