پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

معجزه برن، فینال برلین


معجزه برن، فینال برلین
آلمان و ”فریتز والتر“ افسانه‌ای با احساس تمام، جام‌ جهانی ۱۹۵۴ را بالای سر بردند. ۲۰ سال بعد آنها به رهبری بکن‌ باوئر قیصر فوتبال دنیا اولین جام فیفا را فتح کردند و در سال ۱۹۹۰ نیز در شب استثنائی رم، باز هم بکن باوئر نقش اصلی را داشت. او به‌عنوان مربی کمک کرد تا آلمانی‌ها برای سومین بار بر قله فوتبال بایستند. هم‌اکنون میزبان جام جهانی جاه‌طلبی‌های فراوانی دارند. شاید یادآوری خاطراتی از ۳ قهرمانی قبلی خالی از لطف نباشد.
● ۱۹۵۴: فریاد آغاز
گفته می‌شود وقتی ”هلموت ران“ گل برتری آلمان‌ها را مقابل مجارستان شکست‌ناپذیر به ثمر رساند مدام فریاد می‌زند: ”آغاز شد! آغاز شد!“ قهرمانی در ین جام تنها فوتبال آلمان را تکان نداد. اقتصاد و حتی سیاست این کشور ویران شده را نیز متحول کرد، سابقه فوتبال در آلمان بسیار طولانی و درخشان است. در این کشور باشگاه‌ها ردپائی درخشان از خود به‌جای گذاشته‌اند. بروسیا دورتموند به‌عنوان محبوب‌ترین تیم آلمان توسط چند جوان کاتولیک تأسیس شد، اما چندی بعد زیر چتر حمایت یک شرکت نوشابه‌‌سازی قرار گرفت. از طرفی شالکه نیز با وجود جوانان کارگری که هیچ مکانی برای بازی فوتبال نداشتند پا گرفت. چندی بعد شخصی به‌نام هاینیگ که رئیس کارخانه نوشابه‌سازی بود مالکیت باشگاه را به‌عهده گرفت. با وجود او روز به روز بر میزان توفیق شالکه افزوده می‌شد، اما یک عادت کهنه از بین نرفتنی بود: آنها پس از هر مسابقه به مغازه نوشابه‌فروشی این شخص رفته و با نوشیدن محصولات او عطش خود را فرو می‌نشاندند. بله به این ترتیب ۲ باشگاه محبوب فوتبال آلمان (یکی به اسم کارخانه و دیگری با مالکیت یک کارخانه‌دار نوشابه‌سازی) با نوشیدنی معجزه‌آسائی به‌نام نوشابه تأسیس شدند!
● کره آلمان
اگر فوتبال آلمان را به‌عنوان یک کُره کوچک ارزیابی کنیم و محور را شالکه و دورتموند قرار دهیم، قطب شمال شامل هامبورگ و برمن خواهد شد و قطب جنوب را بایرن مونیخ تشکیل می‌دهد. تمام ۱۰ باشگاه آلمانی، فاتح جام‌های اروپائی متعلق به این ۳ منطقه هستند. در هر ۳ قهرمانی آلمان در ادوار گذشته جام جهانی نیز ردپای این مناطق دیده می‌شود. از هلموت ران (او متولد منطقه ”روهر“ بود) تا گرد مولر پاواریائی و آندرباس برمه که یک هامبورگی بود گل‌های قهرمانی آلمان در جام‌های جهانی، توسط مردان برخاسته از ۳ منطقه فوتبال‌خیز به ثمر رسید.
● فوتبال بازی کن!
آلمان‌ها فوتبال را دوست دارند و به پیروزی خو گرفته‌اند. صرف‌نظر از برزیل هیچ کشوری قادر نیست به مانند آلمان در عین ارائه یک بازی مطلوب، حریفان را نیز مغلوب کند. ۳ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی جام جهانی به اضافه ۳ بار فتح جام ملت‌ها از ژرمن‌ها یک تیم افسانه‌ای ساخته است، اما... هواداران هرگز راضی نمی‌شوند. ظاهراً آنها چیزی بیش از قهرمانی را طلب می‌کنند. مردم این کشور فتحی به مانند جام قهرمانی ۱۹۵۴ را می‌پسندند و گرنه فروریزی دیوار برلین از هر واقعه فوتبالی جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد. با این حال در سال ۱۹۹۰ و پس از قهرمانی آلمان در جام جهانی، مردم به خیابان‌ها ریخته و به پایکوبی پرداختند. سؤال اینجا است: آیا این بار نیز چنین شور و شوقی تکرار خواهد شد؟ یورگن کلینزمن سرمربی تیم ملی، تلفیقی از ۳ عامل موفقیت ژرمن‌ها در ۳ فتح قبلی را به تیم تزریق کرده است: غرور، هجوم و خوشبینی. یورگن به‌خوبی می‌داند در فوتبال آلمان اگر بکن باوئر نباشید، مورد انتظار قرار خواهید گرفت. قیصر بود که در سخت‌ترین شرایط برای سربلندی آلمان تلاش می‌کرد، او بود که با کتف شکسته در بازی قرن (دیدار مرحله نیمه نهائی جام جهانی ۱۹۷۰ مقابل ایتالیا) بهترین بازی را ارائه داد و او بود که آلمان نه چندان قدرتمند را به قهرمانی جام جهانی ۱۹۹۰ رساند. در تاریخ آلمان هیچ‌کس بالاتر از ”فرانتس“ قرار نگرفت. بکن باوئر یگانه شخصیتی بود که با هر ساخت محبوب‌تر می‌شد!
● اول کار، سپس تفریح
می‌گویند فوتبال بازتاب‌دهنده شخصیت یک ملت است. در آلمان مئالی وجود دارد که می‌گوید: اول کار، سپس تفریح. قبل از جذابیت همواره به نظم فوتبال آلمان اشاره شده است. علی‌رغم تمام حرف و حدیث‌ها راجع به کم تماشاگر بودن فوتبال این کشور، بوندس لیگا با میانگین حضور ۴۰ هزار تماشاگر در نیمه اول بازی‌ها این فصل، از این لحاظ لیگ شماره یک جهان بوده است. فدراسیون فوتبال آلمان بیش از ۶ میلیون عضو دارد و ۱۷۰ هزار تیم رسمی و محلی را تحت پوشش خود قرار داده است. تقریباً یک میلیون از بانوان فوتبالیست، آلمان زیرنظر فدراسیون مشغول به فعالیت بوده و آنها نیز به مانند مردان فوتبالیست سودای قهرمانی جهان را در سر دارند به هر حال پس از پشت سر گذاشتن تحولات فوتبالی - سیاسی مانند معجزه برن، سقوط دیوار برلین و ... جام جهانی در پیش خواهد بود. پس از آنکه بندیکت شانزدهم هوادار بایرن مونیخ پس از ۴۸۲ سال به‌عنوان اولین آلمانی رهبر کاتولیک‌های جهان شناخته شد روزنامه‌های این کشور، تیتر زدند. ”ما پاپ هستیم“ آیا روز دهم ژوئیه این عبارت به چشم خواهد خورد ما قهرمان جهان هستیم. فراموش نکنید حتی اگر آنها قهرمان نشوند نیز چیزی را از دست نداده‌اند. آن وقت روزنامه‌های آلمان می‌توانند بنویسند: ”ما طرفدار فوتبال هستیم“.
رحیم پناهی
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید