جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ / Friday, 20 July, 2018

مهر احمدی


مهر احمدی
«لقد كان لكم فی رسول الله اسوهٔ حسنهٔ‏» (۱)
سالیان و قرون متمادی است كه دانشمندان و اندیشمندان عالم در پاسخ به این سؤال كه محمد كیست و چه شخصیتی داشته است; كتاب‏ها و مقالاتی نوشته‏اند و به قدر توان و فهم خویش مطالبی را بیان كرده‏اند، به طوری كه اگر بخواهیم آثاری كه در خصوص آن پیامبر عظیم الهی به زبان‏های مختلف تالیف شده است جمع‏آوری كنیم، موسوعه‏ی بسیار عظیمی خواهد شد كه از نظر كمی و كیفی بی‏نظیر خواهد بود. به نظر شما رمز عظمت و ماندگاری شخصیت فردی كه به مكتب نرفت و خط نوشت و مساله‏آموز صد مدرس شد، چیست؟
محمد ( صلی الله علیه و آله) به دست پروردگار عالمیان پرورش یافت و در مدت رسالت و پیامبری به پیروزی‏های بزرگی ست‏یافت كه بخشی از آن عبارتست از:
- لغو امتیازخواهی و برتری‏جویی سفید بر سیاه;
- مبارزه با عصبیت، نظام قبیلگی و قوم محوری;
- رهانیدن ستمدیدگان از دست ظلم ستمگران و طاغوت‏ها;
- تثبیت و احیای حقوق از دست رفته‏ی بانوان;
- فراخوانی مردم به كسب علم و دانش و دوری از فساد و فحشا;
- پی ریزی پایه و شالوده‏ی حكومت‏بر اساس عقل، منطق و درایت‏به جای احساس و عاطفه;
و در یك كلام، او توانست مردمان خشن بی‏عاطفه و بی احساس شبه جزیره‏ی عربستان را پس از قرن‏ها فلاكت و بدبختی به عزت و سربلندی و نام‏آوری برساند و گستره‏ی حكومت اسلامی را از آن سرزمین خشك و سوزان، تا عمق آفریقا و اروپای سر سبز و پردامنه امتداد بخشد.
ما در این نوشتار به اختصار، تنها به یكی از ابعاد شخصیتی آن حضرت، یعنی اخلاق اجتماعی آن حضرت در كلام بزرگ مربی او; حضرت رب العالمین می‏پردازیم، چه این كه حضرتش فرمود: «انا ادیب الله و علی ادیبی...» (۲) من تربیت‏یافته‏ی خدای متعال هستم و علی به دست من تربیت‏شده است. در ادامه، اخلاق اجتماعی آن حضرت را در احادیث‏شیعه و سنی بررسی می‏كنیم.
خداوند متعال در سوره‏ی مباركه‏ی آل عمران، آیه‏ی ۱۵۹ چنین می‏فرماید:
«فبما رحمهٔ من الله لنت لهم و لو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوكل علی الله ان الله یحب المتوكلین‏»
در آیه‏ی فوق رمز جذب و گرایش مردم به پیامبر (صلی‏الله علیه و آله) نرم‏خویی، خوش‏رویی و ملایمت آن حضرت در رفتار با مردم شمرده شده است و تاكید می‏كند كه اگر چنین نبودی، مردم از اطراف تو پراكنده می‏شدند و این موهبتی الهی است.
برای آشنایی بیشتر با خلق و خوی عظیم رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) به سراغ جمعی از صحابه‏ی آن حضرت می‏رویم و از آنان می‏خواهیم برایمان از خصوصیات رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) سخن بگویند:
● پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با همراهان
انس بن مالك، همو كه ده سال به خدمت گذاری رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) پرداخته، می‏گوید: در این مدت برای كارهایی كه انجام می‏دادم حتی نمی‏گفتند: چرا این كار را كرده‏ای؟ و اگر كاری را ترك می‏كردم و انجام نمی‏دادم، نمی‏گفتند: چرا انجام نداده‏ای؟ ایشان در این مدت به من حتی «اف‏» نگفتند (۳) (كلمه‏ای كه حكایت از اعتراض و ناراحتی داشته باشد، از ایشان شنیده نشد.)
انس می‏گوید: غذای آن حضرت یك جرعه (شیر) برای افطار و یك جرعه برای سحر بود و چه بسا تنها یك جرعه برای افطار و سحر میل می‏نمودند.
یك شب برای افطاری آن حضرت شیر آماده كرده بودم ولی با تاخیر حضرت مواجه شدم. گمان كردم حضرت به منزل یكی از صحابه رفته و افطاری خورده است; از این رو شیر را نوشیدم.
حضرت پس از عشا از مسجد آمدند، من بلافاصله از یكی از صحابه‏ی حضرت پرسیدم: آیا پیامبر افطاری خورده است؟ گفت: خیر. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) بی آن كه چیزی بگوید و اعتراضی كند شب را بدون غذا و افطار به صبح رساندند و تا به حال حتی سؤالی در آن مورد نپرسیده و بلكه یادآوری هم نكردند. (۴)
● همكاری در كارهای گروهی
یكی از ویژگی‏های پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) تواضع و فروتنی بود، تا جایی كه در جمع اصحاب بدون هیچ امتیازخواهی به همكاری و همیاری می‏پرداخت.
در كتاب ارزشمند مكارم الاخلاق چنین نقل شده است كه: روزی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله) به همراه كاروان در سفر بودند، پیامبر فرمود: «گوسفندی برای غذا آماده شود.» یكی از صحابه گفت: ذبح آن با من، دیگری گفت: پوست كردن و سلاخی آن نیز با من و دیگری گفت: پختن آن هم با من، پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: «جمع آوری هیزم و چوب نیز به عهده‏ی من‏» ، اصحاب گفتند: یا رسول‏الله، با بودن ما شما زحمت نكشید. فرمود: «می‏دانم شما كارها را انجام می‏دهید ولیكن من دوست ندارم كه بر شما امتیازی داشته باشم و خداوند نیز از امتیاز داشتن بنده‏اش در میان اصحاب خود خشنود نیست‏» . آن گاه برخاست و به جمع‏آوری هیزم پرداخت. (۵)
● رفاقت و دوستی با یاران
در كتاب شریف كافی حدیث‏بسیار جالب و خواندنی در موضوع رفاقت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) با صحابه نقل شده; متن حدیث چنین است:
«رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) برای انجام غسل از منزل خارج شده و به سوی چاه رفتند. حذیفهٔ بن‏یمان با پارچه‏ای حایل ایجاد كرد تا پیامبر غسل كرد. آن گاه حذیفه برای غسل نشست، پیامبر ( صلی الله علیه و آله) پارچه‏ای را برداشت تا برای او حایلی درست كند. حذیفه ابا كرد و گفت: پدر و مادرم به فدایت ای رسول خدا، این كار را نكنید. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) نپذیرفت و پارچه را نگه داشت تا حذیفه غسل كرد و فرمود: «هر گاه دو نفر دوست‏شدند، محبوب‏ترین آن‏ها نزد خداوند كسی است كه با دوستش بیشتر رفاقت و همكاری كند.» (۶)
پیامبر عظیم الشان اسلام در مجالست‏با دوستان هیچ گاه خود را برتر و بالاتر از دیگران نمی‏دانست و در جمعی كه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) حضور داشت، اگر شخص غریبی وارد می‏شد و پیامبر را نمی‏شناخت‏باید سؤال می‏كرد كه: كدامتان رسول خدا هستید و آن قدر بی‏آلایش و خاكی بود كه از محل جلوس و شكل لباس وی، كسی نمی‏توانست او را بشناسد و همواره به اصحاب و یاران با التفات می‏نگریست. به این دو داستان توجه كنید.
.سلمان فارسی می‏گوید: به محضر پیامبر ( صلی الله علیه و آله) (در منزل) مشرف شدم. پیامبر بر بالشی تكیه داده بودند. به محض ورود من بالش خود را به من داده و فرمودند: ای سلمان، اگر مسلمانی بر برادر مسلمان خود وارد شود و او متكایی را از روی احترام و اكرام در اختیارش بگذارد، خداوند حتما او را می‏آمرزد. (۷)
. روزی اصحاب رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) وارد خانه‏ی پیامبر شدند، به قدری ازدحام شد كه دیگر در خانه جا نبود. جریربن عبدالله (یكی از اصحاب) آمد ولی به دلیل ازدحام، خارج از منزل نشست. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با دیدن او لباس خود را (عبای خود را) برداشت، پیچید و برای وی فرستاد و فرمود: روی این لباس بنشین. جریر بن عبدالله (كه تحت تاثیر مهرورزی پیامبر قرار گرفته بود) لباس را برداشت، بوسید و بر دیدگان خود گذاشت. (۸)
یكی از راه‏های مبارزه با تملق و چاپلوسی و تعارفات بی‏فایده و پرضرر، پیش قدمی مسؤولان در كاستن این امور است و چه مناسب است‏سیره‏ی عملی پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) را اسوه و الگوی خویش قرار دهیم. انس بن مالك می‏گوید: محبوب‏ترین فرد نزد اصحاب، رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) بود ولی با این حال وقتی پیامبر را می‏دیدند از جا بلند نمی‏شدند، زیرا پیامبر ( صلی الله علیه و آله) این كار را دوست نداشت. (۹)
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) به همه‏ی اهل مجلس به طور یكسان التفات می‏نمود; تا كسی گمان نكند كه دیگری نزد پیامبر گرامی‏تر است و لحظات خود را میان آن‏ها تقسیم می‏كرد. (۱۰)
او با یاران خود می‏نشست، گفت وگو می‏كرد و فرزندانشان را مورد تفقد قرار می‏داد و بر دامن خود می‏نشاند. (۱۱)
در سلام كردن از همه پیشی می‏گرفت و در مصافحه همیشه دست‏خود را زودتر جلو می‏برد و اصحاب خود را با بهترین اسمشان صدا می‏كرد و سخن كسی را قطع نمی‏كرد. (۱۲)
جابر بن عبدالله می‏گوید: وقتی پیامبر ( صلی الله علیه و آله) سوار مركب بود اجازه نمی‏داد كسی با او پیاده راه برود، از او می‏خواست كه «ترك‏» سوار شود; اگر نمی‏پذیرفت می‏گفت: جلوتر از من برو و در جایی كه قرار ملاقات داریم مرا می‏بینی. (۱۳)
● اوج مهرورزی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله)
عفو و گذشت از زیباترین خصایص انسانی است و انسان هر قدر با فضیلت‏تر باشد میزان عفو و گذشت و پرهیز از انتقام‏جویی نیز در او بیشتر خواهد بود. زندگی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) آن هم در میان اعراب تندخو، خشن و احساسی، سرشار از مهر و مهرورزی بود. برای آشنایی بیشتر به قضایای زیر توجه كنید:
. هبار بن اسود كسی است كه هم زمان با خارج شدن زینب (علیها اسلام) (دختر پیامبر ( صلی الله علیه و آله)) از مكه به او حمله می‏كند و با ضربتی كه به پهلویش می‏زند موجب سقط جنین و بیماری زینب می‏شود و وی پس از مدتی بیماری و تحمل رنج وفات می‏نماید. همو (هبار) وقتی مسلمان شد نزد پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: ای رسول خدا، ما اهل شرك بودیم كه خدا به وسیله‏ی تو ما را هدایت كرد و به واسطه‏ی تو ما را از هلاكت رهانید. از نادانی من و از آن چه به تو رسیده (وفات دخترت زینب در گذر; من به كار زشت و گناه خود اعتراف می‏كنم. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) كه غم بزرگی بر دل داشت‏با مهرورزی تمام فرمود: «همانا خداوند، به تو احسان كرد و به سوی اسلام رهنمونت‏ساخت و اسلام گذشته‏ها را نادیده می‏گیرد و پاك می‏كند... » (۱۴) آیا این نوع گذشت و بخشش جز از قلب مالامال از رحمت و شفقت صادر می‏شود.
. در یكی از مسافرت‏ها رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) برای انجام كاری از اصحاب فاصله گرفت. هم زمان مردی خود را پنهان كرده و در تعقیب پیامبر ( صلی الله علیه و آله) بود. ناگهان سیل آمد و میان پیامبر ( صلی الله علیه و آله) و صحابه فاصله انداخت. رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) روی زمین دراز كشید تا سیل قطع شود. در این فاصله آن مرد از فرصت استفاده كرد و با شمشیر بالای سر پیامبر حاضر شد و فریاد كشید: ای محمد، چه كسی تو را از دست من نجات می‏دهد؟ پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند، مرد جانی پای راست‏خود را جلو آورد و شمشیر خود را بالابرد تا پیامبر را دو نیم كند; كه ناگهان پایش لغزید و به زمین خورد و شمشیرش افتاد. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با سرعت جهید و شمشیر را برداشت و بلند كرد و فرمود: حال چه كسی تو را از دست من نجات می‏دهد؟
گفت: عفو بزرگی تو و پیامبر او را بخشید! ! (۱۵)
و این، مصداق بارز فرازی از دعای جامعه‏ی كبیره است كه: «سجیتكم الكرم‏» .
● حلم و بردباری رسول خدا
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) چند دینار به مردی یهودی بدهكار بود. مرد یهودی نزد پیامبر ( صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: طلب مرا بده. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: «در حال حاضر چیزی ندارم كه پرداخت كنم.»
یهودی گفت: من تو را رها نمی‏كنم و از تو جدا نمی‏شوم تا طلبم را بگیرم!
پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: «در این صورت من هم با تو می‏نشینم.» رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) با او نشست تا در همان مكان نماز ظهر و عصر، مغرب و عشا و نماز صبح روز بعد را اقامه نمود. در این میان اصحاب آن مرد را تهدید می‏كردند و وعده و وعید می‏دادند.
پیامبر مهر ( صلی الله علیه و آله) به اصحاب خود نگاه كرد و فرمود: «با او چه می‏كنید؟ !» گفتند: ای رسول خدا، یهودی شما را زندان كند؟ ! فرمود: «خداوند مرا مبعوث نكرده تا به هم پیمان و دیگران ظلم روا دارم‏» . زمان هم چنان می‏گذشت و كانون حلم و بردباری هرگز عصبانی نمی‏شد تا خورشید تابیدن گرفت و روز آشكار شد. ناگهان مرد یهودی گفت: اشهد ان لااله الاالله و اشهد ان محمدا عبده و رسوله! !
مرد یهودی مال خود را در راه خدا تقسیم كرد و گفت: رفتار من با تو برای آن بود كه ببینم صفاتی كه در تورات برایت آمده در وجود تو متبلور هست‏یا خیر; زیرا در تورات خوانده بودم: محمد بن عبدالله، در مكه متولد می‏شود و به مدینه هجرت می‏كند و او تندخو و خشن و اهل داد و فریاد، فحاشی و بددهانی نیست.» (۱۶)
راستی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) چگونه این سعه‏ی صدر و بسط وجه را در وجود خود نهادینه كرده بود؟ امید كه با تاسی از سیره‏ی ارزشمند آن پیامبر بزرگ، در عمل بتوانیم زینت‏بخش دین مبین اسلام باشیم و دیگران را با رفتار خود، به سوی دین و آیین محمدی ( صلی الله علیه و آله) دعوت كنیم.

پی‏نوشت‏ها:
. احزاب / ۲۱.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۱; بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۲۱۰.
. دلایل النبوهٔ، ج ۱، ص ۳۱۲ به نقل از «محمد فی القرآن‏» ، ص ۷۴، سید رضا صدر.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۷۸، ح ۱۲۳.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۳۶، ح ۱۸۷.
. كافی، ج ۲، ص ۴۹۱.
۷ مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۷.
. همان، ج ۱، ص ۵۷.
. همان، ج ۱، ص ۴۷; بحار، ج ۱۶، ص ۲۹۹.
۰. روضهٔ الكافی، ص ۱۶۱.
۱. بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۱۴۸- ۱۵۳.
۲. بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۱۹۴.
۳. مستدرك، ج ۸، ص ۲۷۳.
۴. محمد فی القرآن (سید رضا صدر)، به نقل از الاصابه، ج ۳، ص ۵۹۷.
۵. مجمع البیان، ج ۳، ص ۱۶۹.
۶. معانی الاخبار، ج ۱، ص ۱۶۰.
صاحب اثر : سید مهدی حسینی
منبع : ماهنانه یاس پیش شماره۱۱

منبع : سایت پیامبر اعظم

مطالب مرتبط

زیارت مرقد مطهر پیامبراعظم

زیارت مرقد مطهر پیامبراعظم
زیارت قبر پیامبر(ص) از بالاترین مستحبات بوده و در آن باره احادیثی وارد شده است.تا آنجا که خود حضرت می فرماید: هر كس قــدرت جسمانی و مالی داشته باشد و مرا زیارت نكند، بر من ستم كـرده است...
با مروری بر سخنان محدثان و فقیهان، روشن می‎شود كه دانشمندان مسلمان همواره بر زیارت مرقد شریف پیامبر اسلام تأكید ورزیده، آن را از مستحبات دین برشمرده‎اند.
تقی الدین سبكی شافعی، یكی از فقیهان چیره‌دست اهل سنت در قرن هشتم است. او در نقد سخن ابن تیمیّه كه استحباب زیارت قبر پیامبر را منكر شده بود، كتابی به نام شفاء السقام فی زیارهٔ خیرالأنام نوشت و با پژوهشی گسترده، آرای فقیهان اهل سنت را از قرن چهارم تا روزگار خویش،‌ در آن كتاب گرد آورد و مبرهن ساخت كه استحباب زیارت قبر آن حضرت، از مسلّمات فقه اسلامی است و محدثان و فقیهان بزرگ، روایات گوناگونی در استحباب این زیارت نقل كرده و به آن فتوا داده‎اند.[۱]
علاّمه و محقّق سختكوش معاصر،‌ آیت الله امینی (۱۳۲۰ ـ‌۱۳۹۰)، در كتاب ارزشمند الغدیر به تكمیل موضوع پرداخته و توانسته است نظریات بیش از چهل دانشمند مسلمان، اعم از فقیه و محدّث را در این زمینه تا عصر خویش گرد آورد.[۲]
حتی مفتی پیشین عربستان سعودی، عبدالعزیز بن باز، نیز بر این خیل پیوسته و به صراحت، به استحباب زیارت تربت پاك پیامبر اسلام(ص) فتوا داده است.[۳]
نقل سخن این عالمان، از گنجایش این نوشته بیرون است و برای نمونه، به ارائهٔ برخی از سخنان، بسنده می‌كنیم.
۱. ابو عبدالله حلیمی جرجانی شافعی (م ۴۰۳ هـ ) پس از آنكه درباره بزرگداشت و تكریم پیامبر اسلام سخن می‌گوید، یادآور می‌شود كه بزرگداشت پیامبر(ص)، امروز، زیارت مرقد شریف اوست.[۴]
۲. ابوالحسن ماوردی (م ۴۵۰) می‌نویسد: راهنمای حج پس از پایان مراسم، كاروان را به راه مدینه سوق دهد تا زائران میان دو زیارت: زیارت خانهٔ خدا و زیارت قبر رسول خدا، جمع كنند و از این طریق حرمت پیامبر(ص) را رعایت كرده، حقوق اطاعت او را ادا كنند. زیارت قبر پیامبر، جزء فریضهٔ حج نیست، اما از مستحبات به شمار می‌رود.[۵]
۳. غزالی (متوفای ۵۰۵) درباره زیارت قبر پیامبر(ص) به صورت گسترده سخن گفته و آداب زیارت را نیز بیان كرده است. او می‌گوید: پیامبر فرموده است: زیارت من در حال ممات، بسان زیارت من در حال حیات است و هر كس قدرت جسمانی و مالی داشته باشد و مرا زیارت نكند، بر من ستم كرده است. كسی كه قصد زیارت پیامبر كند، بایستی در راه بر او درود بفرستد و آن‌گاه كه چشمش به دیوارها و درختان مدینه افتاد، بگوید:
اللهمّ هذا حرم رسولك فاجعله لی وقایهٔ من النار، و أمانا من العذاب و سوء الحساب خدایا این حرم رسول توست. آن را برای من سپری از آتش، و امانی از عذاب و بدی حساب قرار بده.
غزالی سپس آداب زیارت پیامبر و چگونگی آن را یادآور شده و می‌نویسد: زائر قبر پیامبر(ص) سپس به سرزمین بقیع برود و قبر حسن بن علی(ع) را زیارت كند و در مسجد فاطمه(س) نماز بگزارد... .[۶]
۴. قاضی عیاض مالكی (متوفای ۵۴۴) می‌نویسد: زیارت قبر پیامبر، سنتی همگانی است. سپس به نقل یك رشته حدیث درباره زیارت قبر پیامبر پرداخته و می‌افزاید: زائر قبر او، به روضه پیامبر و منبر و قبر و جایگاه او و ستونی كه بر آن تكیه می‌كرد و نقطه‌ای كه جبرئیل بر او فرود می‌آمد، تبرك بجوید.[۷]
۵. ابن الحاج عبدلی قیروانی مالكی (متوفای ۷۳۸) پس از آنكه درباره لزوم و چگونگی زیارت پیامبران و چگونگی توسل به آنان و درخواست حاجت از ایشان سخن می‌گوید، درباره زیارت قبر پیامبر اسلام(ص) چنین یادآور می‌شود: آنچه درباره دیگران گفتیم، در زیارت سرور پیشینیان و آیندگان، و در درود و سلام بر او، دو چندان باید گفت. شایسته است انسان با تواضع و فروتنی در حرم پیامبر حاضر شود؛ زیرا او شفیعی است كه شفاعتش رد نمی‌شود، و كسی كه آهنگ او كند، ناامید باز نمی‌گردد، و كسی كه به حرم او وارد شود و از او یاری بجوید و استغاثه كند، محروم نمی‌گردد. عالمان ما ـ رحمت خدا بر آنان باد ـ می‌گویند: شایسته است زائر قبر پیامبر در خود چنین احساس كند كه آن حضرت را در دوران زندگی‌اش زیارت می‌كند.[۸]
۶. ابن حجر هیثمی مكی شافعی (متوفای ۹۷۳) در استدلال بر استحباب زیارت قبر پیامبر(ص) به دلایلی همچون اجماع[۹]، چنگ زده و می‌افزاید: مخالفت یك نفر، مانند ابن تیمیه با این امر، مضر به اجماع نیست؛ زیرا او كسی نیست كه رأیش در این باره، زیانبار باشد. بسیاری از عالمان سخنان ناموزون او را پی‌گرفته و اشكالات را بیان كرده‌اند... ابن تیمیه كسی است كه خدا او را گمراه كرده و لباس خواری و پستی بر او پوشانده است و شیخ تقی الدین سبكی كه جلالت مقام و اجتهاد وی مورد پذیرش است، كتابی مستقل در رد فتوای او نوشته است.[۱۰]
۷. محمد بن عبدالوهاب[۱۱] می‌گوید: زیارت پیامبر مستحب است؛ ولی باید سفر برای زیارت مسجد و نماز گزاردن در آنجا انجام گیرد.[۱۲]
۸. عبدالرحمن جزیری، نویسنده الفقه علی المذاهب اربعهٔ كه در آن فتواهای فقیهان چهار مذهب اهل سنت را گرد آورده است، می‌نویسد: زیارت قبر پیامبر(ص) از بالاترین مستحبات بوده و در آن باره احادیثی وارد شده است. او سپس به نقل شش حدیث پرداخته و آداب زیارت را بیان می‌كند.[۱۳]
از اینكه هیچ یك از فقیهان مذاهب چهارگانه، بر ادعای فوق، تعلیقه‌ای نزده است، درمی‌یابیم كه این نظر مورد پذیرش همهٔ فقیهان مذاهب چهارگانه در عصر كنونی است.
۹. شیخ عبدالعزیز بن باز[۱۴] می‌گوید: كسی كه مسجد پیامبر را زیارت كرد، ‌مستحب است در روضه پیامبر دو ركعت نماز بگزارد؛ سپس بر پیامبر سلام بگوید؛ همچنان كه مستحب است به قبرستان بقیع برود و به شهیدان خفته در آن، سلام بگوید.[۱۵]
[۱]. شفاء السقام، ص ۶۵ ـ ۷۹.
[۲]. الغدیر، ج۵،‌ ص ۱۰۹ـ ۱۲۵.
[۳] . روزنامه الجزیرهٔ، ۲۴ ذی القعدهٔ ۱۴۱۱، شمارهٔ ۶۸۲۶.
[۴] . شفاء السقام، ص ۶۵ به نقل از: المنهاج فی شعب الایمان.
[۵] . الأحكام السطانیهٔ، ص ۱۰۹.
[۶] . احیاء علوم الدین، ج ۱ / ۳۰۵ ـ ۳۰۶.
[۷] . شفاء السقام، ج ۲، ص ۱۹۴ ـ ۱۹۷.
[۸] . المدخل، ج ۱، ص ۲۵۷.
[۹] . اجماع به معنای اتفاق و هماهنگی رأی عالمان دربارهٔ یك مسئله است.
[۱۰] . الجوهر المنظم فی زیارهٔ‌ القبر المكرم، ص ۲۲.
[۱۱] . محمد بن عبدالوهاب، مؤسس فرقهٔ وهابیت، در ۱۱۱۱ قمری در شهر عینیه از توابع نجد به دنیا آمد. وی با مسافرت‌های مختلف به حرمین شریفین و بصره، با افكار ابن تیمیه آشكار شد و در ۱۱۵۳ دعوت خود را به آیین نوظهور وهابیت كه بر اندیشه‌های ابن تیمیه بنا شده است، آغاز كرد و پیمان وی با یكی از رؤسای قبایل نجد به نام محمد بن سعود باعث پیشرفت آیین جدید در سایه شمشیر و فتوحات مختلف گشت. از نخستین روزهای اعلام دعوت وی به آیین جدید، بسیاری از عالمان جهان اسلام، اعم از شیعه و اهل سنت در برابر وی با قلم و بیان موضع‌گیری كردند كه از این میان می‌توان به كتاب الصواعق الالهیه فی الرد علی الوهابیه نوشتهٔ برادر وی، سلیمان عبدالوهاب اشاره كرد. محمد بن عبدالوهاب در ۱۲۰۶ درگذشت.
[۱۲] . الهدیه السنیه، رساله دوم.
[۱۳] . الفقه علی المذاهب الاربعه، ص ۱۰ و ۵۹.
[۱۴] . شیخ عبدالعزیز بن باز، مفتی اعظم سعودی بود، كه ریاست سازمان علمای بزرگ سعودی را به عهده داشت وی چندی پیش درگذشت.
[۱۵] . روزنامه الجزیره، ۲۴ ذی القعدهٔ ۱۴۱۱، شمارهٔ ۶۸۲۶. برای آگاهی بیشتر، از گفتارهای دیگر عالمان در این زمینه، ر.ك: الزیارهٔ فی الكتاب والسنهٔ، ص ۲۲ ـ ۴۲.

وبگردی
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج - دو چهره مشهور تلویزیون نیز از مواهب موسسه ثامن الحجج بی نصیب نبوده‌اند. مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند