پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مدت ارتباط پدر با فرزند در ایران فقط ۲۰ دقیقه


مدت ارتباط پدر با فرزند در ایران فقط ۲۰ دقیقه
در بررسی علل افزایش فرزند سالاری در خانواده‌های ایرانی عنوان شد مدت ارتباط پدر با فرزند در ایران فقط ۲۰ دقیقه .
نخستین همایش بررسی علل افزایش فرزند سالاری در ایران از سوی گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد كه در این همایش یك روزه «محمد صادق مهدوی» جامعه‌شناس به سخنرانی پرداخت و گفت: پدرها طی مدت ۲۴ ساعت شبانه روز فقط ۲۰ دقیقه را صرف بچه‌ها می‌كنند، این در صورتی است كه فرزند كاملاً سالم باشد، و گرنه فرزندان در مدت بیماری ارتباط كمتری با پدرانشان دارند. به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، مدت زمانی كه به طور مستمر از سوی مادران ایرانی در شبانه روز، صرف بچه‌ها می‌شود، به طور متوسط ۴ ساعت است، بنابر این نسبت ناعادلانه ارتباط پدر و مادر با فرزندان، خانواده‌های امروز را با مشكلی روبه‌رو كرده كه در آن پدر به راحتی از روند تربیت فرزند كنار زده می‌شود. وی در بررسی خانواده‌های ایرانی نتیجه می‌گیرد كه اشتغال پدر، اختلاف والدین، بی‌علاقگی پدر به فرزندان به كاهش ارتباط آنها دامن زده به طوری كه هم اكنون در خیلی از خانواده‌ها، فرزندان ترجیح می‌دهند، پدر را نبینند. مهدوی در ادامه روند فرزندا سالاری در ایران را منحصر به فرد خواند و آن را نتیجه تغییر در جهت تربیت خانواده‌ها عنوان كرد و گفت: در تربیت سنتی در گذشته هدف از تربیت فرزند این بود كه او را صالح، حرف شنو و مطیع پدر و مادر بار بیاورند. امروز تربیت جدید به گونه‌ای است كه اصل استقلال و مسؤولیت پذیری فرزندان مورد تأكید قرار می‌گیرد. وضعیت خانواده‌های ایرانی در حال حاضر به گونه‌ای است كه می‌كوشند بر هر دو اصل تأكید كند، بنابر این با ورود به عصر مدرن طبیعی است كه بچه‌ها شیوه خود مختاری را می‌پذیرند چون والدین امروز نتوانسته‌اند فرزندان را مسؤول و نه مطیع تربیت كنند.
به عقیده وی، به عكس فرزند سالاری در غرب، كه فرزندان زود به استقلال و مسؤولیت پذیری می‌رسند، در ایران بچه‌ها در امور خانواده دخالت می‌كنند، بدون این كه به استقلال رفتاری یا اقتصادی رسیده باشند، این ناشی از شیوه تربیتی ماست كه فرزندان را وابسته به خانواده تربیت می‌كنند. این جامعه شناس خاطر نشان كرد كه بیشترین آسیب فرزند سالاری بر رابطه میان پدر و پسر وارد می‌شود، كه نقش تربیتی وی به شدت كاهش می‌یابد.
وی با استناد به خانواده‌های ایرانی خاطر نشان كرد كه در خانواده‌های ما غالباً مادران كارهای پسران ۱۶ ـ ۱۷ ساله را انجام می‌دهند، نشستن لباس، واكس زدن كفش‌ها و ... كه این امر در كودكان ۶ ـ ۷ ساله غرب هم دیده نمی‌شود، این امر از نبود الگوی مناسب برای پسران حكایت می‌كند، چرا كه پدران در خانواده‌ها مشاركتی ندارند، پسران هم كمتر خود را در خانه مسؤول می‌دانند.
بر اساس بررسی‌های انجام شده، فرزند سالاری در قشر متوسط كشور بیشتر دیده شده كه ناشی از سست شدن هنجارها، بالا رفتن سطح تحصیلات والدین، صنعتی شدن زندگی و كمرنگ شدن نقش پدر در امور خانواده است. مهدوی با اشاره به تحقیق انجام شده در جامعه ۹۰۰ نفری از خانواده بیان كرد كه متأسفانه بسیاری از فرزندان والدین خود را جاهل، بی‌اطلاع و حتی عقب مانده تلقی می‌كنند، این نشان می‌دهد كه در اثر رواج فرزند سالاری در خانواده آنان به شدت پر توقع، قدرنشناس، غیر مسؤول و تنبل بار آمده‌اند كه ناشی از نظام تربیتی خانواده‌هاست.
وی نسبت به افزایش این پدیده در خانواده‌ها هشدار داد و تحصیل در مدارس غیر انتفاعی را یكی از عوامل رواج فرزند سالاری خواند و گفت: به نظر من اگر نظام تعلیم و تربیت اسلامی پیاده شود، در كاهش فرزند سالاری مؤثر خواهد بود، در حالی كه این نظام تاكنون طوری معرفی شده كه معادل با سختگیری‌های بسیار است، پس فرزندان از این نظام فاصله می‌گیرند. به عقیده این جامعه‌شناس، سختگیری منجر به اقناع نشدن فرزندان شده كه خود در نشان دادن چهره‌ای نامناسب از تربیت اسلامی مؤثر بوده است.
منبع : سازمان ملی جوانان


همچنین مشاهده کنید