چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شپش سر چیست؟


شپش سر چیست؟
شپش های سر ، حشرات انگلی هستند که بطور معمول در موی افراد دیده می شود .البته اطلاعات مشخصی براینکه چه تعداد افراد سالیانه دچار شپش می شوند ، موجود نیست.
● چه افرادی در خطر احتمال روبرو شدن با شپش سر هستند ؟
افرادی که ارتباط نزدیک با اشخاص مبتلا به شپش سر هستند قرار بگیرند ، مخصوصا ارتباط سربه سر ، بیشتر احتمال دارد که دچار شپش شوند.
گاهی اوقات شپش سر از طریق تماس با لباسهای فرد مبتلا مانند کلاه ، مقنعه و کت یا سایر وسایل شخصی نظیر حوله و مسواک که متعلق به شخص مبتلاباشد ، انتقال می یابد . بچه ها در سنین بین ۱-۳ سال یا قبل از دوران مدرسه و خانواده هایشان بیشتر مورد هجوم این شپش ها قرار می گیرند . در آمریکا و افریقا به ندرت شپش سر بروز می کند. بهداشت شخصی و تمیزی در مدرسه و خانه ارتباطی با شپش سر ندارند .
● شپش های سر چه شکلی اند ؟
سه نوع شپش داریم .
۱) تخم رشك (Nit)
۲)نیمف nymph
۳)بالغ
رشک/ شکل تخم مرغی(Nit) : این نوع ، تخم شپش های سر هستند که بسیار کوچکند و به اندازه گره در گلو هستند که به سختی دیده می شوند و گاهی با شوره سر یا قطرات اسپری مو اشتباه می شوند . این نوع شپش ها در موی سر خانمهای در پایه میله مو ، نزدیک فرق سر قرار می گیرند که یک هفته بعد بیرون می آیند . تخم هایی که می خواهند بیرون بیایند معمولا در ¼ اینچی پوست فرق سر قرار می گیرند .
● از نشانه ها و علائم ابتلا به شپش سر چیست ؟
▪ خاریدن : فرد احساس می کند چیزی در سر فرد حرکت می کند.
▪ خارش : از حساسیت به نیش حشرات بوجود می آید
▪ زخم هایی در سر که بر اثر خارش بوجود آمده . این زخم ها گاهی مورد هجوم قرارمی گیرند .
● چگونه بچه ها به شپش سر مبتلا می شوند ؟
ارتباط با اشخاص مبتلا ، معمول ترین راه ابتلا به شپش سر است . ارتباط سر به سر هنگام بازی در مدرسه و خانه و زمینهای بازی و چادرها از معمول ترین راههای ابتلا است . و موارد ذیل :
- پوشیدن لباسهایی مثل کلاه ، مقنعه ، کت ، لباسهای ورزشی ، روبان موها که قبلا فرد مبتلا استفاده کرده .
- شانه ومسواک و حوله مورد هجوم قرار گرفته .
- تخت ، بالش ، کاناپه ، فرش ، وسایل حیوانات که اخیرا با فرد مبتلا در تماس بوده اند .
از کمترین راههای ابتلا به شپش سر می باشند .
● چگونه شپش سر تشخیص داده می شود ؟
با نگاه دقیق و ریز بینانه در موها و فرق سر افراد ، می توان انواع شپش ها را تشخیص داد . یافتن نوع نیمف و بالغ شپش سخت تر است چون معمولا تعداد آنها کم است و می توانند به سرعت از زیر انگشتان جستجوگر حرکت کنند. اگر شپش های خزنده دیده نشد باید به دنبال تخم های ¼ اینچ که در پوست سر فرد مبتلا به طور ثابت قرار می گیرند ، بود و آنها را درمان کرد .
اگر فقط بیش از ¼ اینچ تخم (رشک) در پوست سر دیده شود و شپش بالغ و نیمف دیده نشد این هجوم برای زمان های گذشته است و لزومی به درمان ندارد . اگر شما مطمئن نیستید که فرد مبتلا به شپش هست یا خیر باید به معلم بهداشت مدرسه ، مشاور بهداشتی در ساختمان پزشکان مراجعه کرد .


همچنین مشاهده کنید