سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چاقی چیست؟


چاقی چیست؟
زمانی که فرد چربی زیادی در بدن دارد ، چاق می شود. چاقی مانند اضافه وزن نیست وقتی فرد ۲۰ درصد از وزن مطلوبش نسبت به قدش بیشتر باشد ،چاق به حساب می آید.
وزن بدن تحت یک سری عوامل متعدد مشخص می شود. ژن فرد، میزان سلامتی ، تحصیلات، نوع زندگی ، سن ، جنسیت ، ورزش، نوع خوردن همه این عوامل نقش موثر و بسزایی دارند.
بیشترین متخصصین تغذیه معتقدند دو علت عمده و اصلی چاقی ، یکی بدخوردن و یکی کم ورزش کردن می باشد.
به طور عمده ما کالری زیادی مصرف می کنیم، غذاهایی با میزان کالری بالا ، چربی و قند بالا و مواد طبیعی همچون میوه جات ، سبزیجات و حبوبات کمی مصرف می کنیم همچنین در طول روز نوشیدنی های زیادی می خوریم و لی آب کم می خوریم .
به نظر متخصصین تغذیه ، کمبود ورزش مرتب بخصوص ورزش های سخت یکی از علل عمده و اصلی افزایش وزن و چاقی می باشد.
● مقابله با علل چاقی
طبق نظریه متخصصین تنها راه مطمئن برای کاهش وزن ، تغییر عادت و روشهای خوردن و قرار دادن برنامه ورزشی مداوم می باشد . هر کسی که روش صحیح خوردن و ورزش مداوم ومرتب را در برنامه خود قرار دهد وزنش کاهش یافته و به وزن ایده آل می رسد . این مورد در هر کسی چه افرادی که اضافه وزن دارند و چه افراد چاق مصداق دارد . به طور خلاصه چاقی برای افراد، مسئله جدی است که باید به آن توجه داشت که با رژیم سالم همراه با ورزش مداوم می توان آن را درمان کرده و وزن را کاهش داد .
● بهترین ورزش برای کاهش وزن
به طور کلی بهترین رزش ، فعالیتی است که در کاهش وزن و سفت کردن بدن کمک کند. بهترین برنامه ورزشی برای کاهش وزن انجام ورزشهای ایروبیک و قدرت جسمانی در کنارهم می باشد .
▪ ورزش ایروبیک به کاهش وزن کمک میکند
به طورکلی ورزشهای ایروبیک معمولا ماهیچه های بزرگ مثل ماهیچه های سرینی ، ماهیچه های چهار سر را به کار می گیرد و نیم تنه بالا و پایین را از فعالیت وا می دارد. حرکات ورزشی مثل پیاده روی ، دویدن ، قدم زدن ، دوچرخه سواری، نیم تنه پایین بدن را به حرکت در می آورد در حالیکه بعضی از وزشها همچون شنا ، اسکی ، کوهنوردی ، قایقرانی و دو استقامت تمام قسمتهای بدن را به کار می گیرد .
ورزشهای سخت قدرتی ، استقامتی یا بدن سازی برای بالا بردن قدرت ماهیچه ها ، استقامت ماهیچه ها و بطورکلی سلامتی و بالا بردن کیفیت زندگی طرح ریزی شده اند .
برای بهبود قدرت درونی بدن و وضعیت ماهیچه ها ، تمرینات قدرت جسمانی برای افراد وزنه بردار که هدف اصلی شان بالا بردن وزنه های سنگین است با افراد که برای بدن سازی کار می کنند و هدفشان پرورش ماهیچه ها و کم کردن چربی بدن است فرق می کند .
انجام مداوم ورزشهای ایروبیک بیش از ۲۰ دقیقه در میزان مشخص و طبیعی ضربان قلب ، چربی بدن را می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند .
● ثابت نگه داشتن وزن پس از رژیم غذایی
اگر شما می خواهید به وزن مطلوب برسید و آن را برای همیشه ثابت نگه دارید بایستی عادت کنید به طور صحیح بخورید . اشتباه افراد این است که برای رسیدن به وزن مطلوب تمام تلاششان را می کنند و نهایت تمرکزشان را به کار می گیرند ، سعی کنید به جای اینکار به تغذیه مناسب در باقی مانده عمرتان بیاندیشید .
اگر برایتان سخت است که تمام عادتهای خوردنتان را تغییر دهید در یک مرحله آن را برای مدتی درست انجام دهید که بتدریج به رژیم غذایی سالم و خوبی دست یابید . از رژیم تازه برای کاهش وزنتان استفاده کنید و آن را وقتی به نقطه مورد نظر رسیدید بازهم ادامه دهید .
اگر تمایل زیادی برای خوردن کیک و ساندویچ دارید ، سعی کنید نان سبوس دار گندم را همراه با ژامبون یا بوقلمون و مقداری سبزی بجای ساندویچ استفاده کنید . دو عدد ویفر بردارید و تکه ای از موز را لای آن بگذارید و به جای کیک بخورید .
از خوردن شکر و چربی خودداری کنید و قسمت عمده غذایتان را سبزیجات ، سالاد ، سیب زمینی ، میوه جات ، ماهی ، گوشت بی چرب ؛ لبنیات و شیر کم چرب و کمی روغن زیتون قرار دهید.


همچنین مشاهده کنید